Views
4 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 21 NOVEMBER 2006 nieuw ZOEKLICHT AFSTANDSBEDIENBAAR Universeel motorhuis, roestvast staal 316 Zoeklichtkop met sealed beamlamp of halogeenlamp, diverse uitvoeringen 24Vdc en 230Vac. telefoon +31 (0) 182-387522 telefax +31 (0) 182-387711 e-mail info@neho.nl internet www.neho.nl Levering uitsluitend via de vakhandel ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 135 x 24,5 m. AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 21 NOVEMBER 2006 Zeven dames maken kappersopleiding op dovenschool mogelijk Voor het goede doel naar Sri Lanka Sri Lanka heeft voor beroepsscholing van dove kinderen weinig middelen beschikbaar. Kinderen die hun gehoor missen hebben veelal een extra ontwikkeld gezichtsvermogen en creatieve vaardigheid. Juist door een handicap is het verlangen om zichzelf te handhaven heel sterk. In de meeste dorpen ontbreekt onder andere een kapper. Het initiatief van zeven maritiem gekleurde dames heeft geleid tot de verwezenlijking van een sluimerend ideaal, zodat er binnenkort een kappersvakopleiding van start gaat in Moratuwa. Door Johan de Witte Tineke de Silva-Nijkamp, getrouwd met een Srilankaan, werkte ooit in Nederland met dove kinderen. Wanneer je in Sri Lanka met een handicap geboren bent, betekent dat voor boeddhisten dat je het in een vorig leven niet zo goed gedaan zou hebben. Omdat Tineke vond dat het nodig was, stichtte zij een dovenschool en internaat in Moratuwa. De achtste dame die naar Sri Lanka ging. Waar scheepsbouw en onderhoud plaatsvinden, kijkt het milieu om de hoek. De EUeisen voor verven, afvalstoffen, verontreinigingen enzovoort zijn hoofdpijndossiers voor scheepswerven. De mix van gedoogsituaties, oplosmiddelenbesluit en invloed vanuit Brussel creëert onwerkbaarheid. Wettelijk toestemming vragen voor een nieuw product kost soms zes jaar en 120.000 euro. Met nee verkopen voor het aanbrengen van producten die elders in de EU wel zijn toegestaan, heeft de Nederlandse maritieme industrie het moeilijk. Door Johan de Witte Holland Marine Equipment organiseerde het Corrosie- Marine Coatings en Anti-Foulings seminar. Een 20-tal toehoorders uit de wereld van verf, onderhoud en productie werden geïnformeerd over vernieuwende producten en ideeën. Ook de problematiek van onderhoud en scheepsbescherming in combinatie met milieuwetgeving werd uiteengezet door Bert de Vries van VNSI, Wessel van Leeuwen van Broere Shipping, Piet Moerland van MME Group en Ger Koert van International Paint. Jan Smits, projectleider van Holland Marine Equipment, smeedde uit de informatieopbrengst een stuk gereedschap voor samenwerking en vernieuwing, waarbij hij duidde op overheidssubsidie. Bert de Vries stak van wal met emissie als rode draad. Vele producten zijn in de EU verboden op grond van gifstoffen. Op het verwaaien van verfnevel wordt scherp gefocust. Soms is er dertig tot veertig procent verlies. De verfleverancier schaadt het niet, maar de omgeving, parkeerplaatsen en auto’s komen er slecht af. Minder emissies is het streven, maar hoe? Straaltechniek: open of gesloten, spotstralen, waterstralen, hydrojet, cryojet, droogijsstralen, laserreiniging? Conservering: airless, airmix, de gewone roller, elektrostatisch…? Allemaal keuzes in combinatie met afscheidingstechniek. Het doel is nevelarm, binnen de wetgeving en milieuvriendelijk. Ten opzichte van 1985 hoopt men de emissie in 2010 voor negentig procent gereduceerd te hebben. Tinvrije anti-fouling Conservering van ballast- Vijf van de zeven dames sluiten de kist met kappersmateriaal. (foto’s Johan de Witte) Tachtig dove kinderen volgen er basis- en voortgezet onderwijs, krijgen vervolgens een beroepsgerichte training. Onder andere in houtbewerken, boekdrukken, textielbewerking en naaien. Binnenkort kunnen ze ook kiezen voor een opleiding tot kapper en schoonheidsspecialist. Corrie de Looff, Francis Dirkse, Ria Danser, Didi Visscher, Geertje Schutte, Carin Planten en Elly Verdoorn reisden op 3 november naar Sri Lanka. Om tien dagen te doen wat nodig is voor kinderen: educatie, maatschappelijk, entertainment of gewoon eens even een moeder voor hen zijn. Het goede doel ligt aan de rand van een door de tsunami getroffen gebied, waarvan de bevolking voor negentig procent uit boeddhisten bestaat – daarnaast hindoes, moslims en Tamils. Een land waar cultuurverschillen soms heel indringend zijn. Aanleiding voor de reis was het bereiken van de 50-jarige leeftijd van een van de zeven dames. De reis gecombineerd met vrijwilligerswerk en door reisorganisatie Commundo verzorgd, leek met de dovenschool in Moratuwa als bestemming voor de jarige en haar zes vriendinnen voorbestemd. Commundo brengt je naar een ver land, waar men het gevoel krijgt dat wat je doet betekenis heeft. Commundo reserveert een deel van de reissom voor projecten, zoals de dovenschool. Kappersmateriaal Tien dagen vegetarisch eten, geen alcohol, niet roken, je netjes kleden en vroeg in de morgen mediteren; het is in Sri Lanka een gratis medicijn! Tineke de Silva-Nijkamp wist al dat ze kwamen. Door contact via e-mail en een ontmoeting op de Vakantiebeurs kreeg de intentie van de dames een extra dimensie, toen ze vernamen wat er volgens Tineke nodig is voor een nieuwe beroepsopleiding op haar school: kappersmateriaal. Dat was bij het zevental aan geen dovemansoren gezegd. Een uniek apparaat trad in werking; Papendrecht uitte zich in vrijgevigheid. Als een steen in het water. Verlegen, verrast en geëmotioneerd door zoveel goodwill konden de reislustige vriendinnen met het gekregen materiaal een complete kapsalon inrichten in de school van Tineke de Silva- Nijkamp. Hoge vrachtkosten? Luchtvracht- en zeevaartagenten en douaniers zijn onmogelijk bestand tegen de charme van één vrouw, laat staan als er zeven vragen: ‘Of het deze keer voor niets kan.’ De verzekering dat dit project zou tanks bepaalt de levensduur van een schip. Ondanks zeer goede coatings en technieken (als onderdrukte stroom en anodes) rekent men met een levensverwachting tussen de vijftien en twintig jaar. Tanktops/deks van Broereschepen hebben veelal een dubbele constructie, met als voordeel dat ze sterker zijn, zonder frames aan de buitenkant, én goed te conserveren. De ladingtanks zijn zonder uitzondering van roestvaststaal. Oliemaatschapppijen zijn allergisch voor rampen en letten hierdoor scherp op het scheepscertificaat waarin de status van het schip wordt aangemerkt. Bescherming van de huid en anti-foulings zijn een verhaal op zich. In het vaargebied van de Middellandse Zee tot de Baltische wateren is de hoge watertemperatuur de oorzaak van aangroei, terwijl ijsgang korte metten maakt met de kostbare anti-fouling. Tinhoudende anti-foulings zijn verboden. Voor tinvrije antifouling is nog geen goedkeuring gegeven, ofschoon deze goed werkt en erg duur is. In de praktijk wordt het vlak met een goedkope en de zijden met een duurdere anti-fouling geverfd. Een uit atomen en moleculen bestaande antifouling die zó glad is dat de natuur er geen vat op heeft, heeft de toekomst. De kosten blijven echter bepalend. ICCP-systeem Gezien de frequentie waarmee schepen van eigenaar wisselen vergt investeren in duurzame scheepsconservering een zakenmoraal waarin milieu en voordeel voor een volgende eigenaar centraal staan. Bij galvanische en biologische corrosie is waterstof nodig. Het proces gedijt zonder zuurstof en heeft soms een grote snelheid (millimeters per jaar). Groeiprocessen van de bacterien – onder andere in tanks en havenslib – worden onderbroken wanneer het elektronenproces stopt. Methodes hiertoe zijn anodes en opgedrukte stroom, inmiddels bekend als het ICCP-systeem om corrosie en aangroei onderwater tegen te gaan. Anti-fouling op biocide basis – eerder nog wel gehonoreerd als vervanger – is niet meer toegestaan. Voor doorontwikkelde, goed werkende systemen loopt binnenkort de gedoogtermijn af. Aangroei slagen, was het humanitaire etiket op een door de firma Bolier ter beschikking gestelde houten kist. Eens bevatte die kist machinekamermateriaal; nu dient hij als verpakking van de enigszins verouderde kappersgereedschappen, waarmee leven nieuwe inhoud krijgt. De lady’s vertrokken 3 november voor hun bijzondere vakantiereis. Na Moratuwa was er een programma om te genieten van de cultuur en het land. In hun valies hadden ze een spaarpot met €4.500,-, een aantal naaimachines plus de vele gebruiksvoorwerpen voor de kapperschool. Het werd een reis waarvan je meer dan alleen foto’s mee terugneemt. De 50-jarige Corrie, schoonheidsspecialiste van beroep, kon de kinderen heel wat leren. Industrie vraagt eerlijke concurrentie op weg naar duurzame scheepsconservering onderwater baart producent en gebruiker zorgen. Subsidie moet vloeien naar bedrijven en technici die verstand hebben van duurzame conservering, daadwerkelijk iets tot stand brengen – niet naar mooipraters. Daarover waren de deelnemers aan het seminar het roerend eens. Bedrijven worden bij het aanbrengen van verfsystemen geconfronteerd met regels waarbij Nederland een verfsysteem niet toestaat, terwijl het in het buitenland vaak nog wel mag. Dat voor onderzoek, dat al in Nederland is uitgevoerd, elders in de EU nog subsidie wordt gegeven, werkt frustrerend. Als een nieuw product op de markt brengen veel tijd en onmogelijk veel geld kost, laat de relatief kleine Nederlandse markt het maar liggen. De Nederlandse overheid moet beter sturen en de industrie en scheepswerven niet in een onwerkbare situatie manoeuvreren. In de laatste ronde daagde Jan Smits de aanwezigen uit tot samenwerking. De tien miljoen euro overheidssubsidie die beschikbaar is kan daar een stimulans voor zijn.

Binnenvaartkrant