Views
1 year ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

STEEN'93 DE

STEEN'93 DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. www.huizinga-snijder.nl MaasMarine & INDUSTRIAL EQUIPMENT B.V. 21 NOVEMBER 2006 Gevraagd: STUURMAN met patent op M.C.S. ACROPOLIS Vrije tijd en loon overeen te komen. Tel. 0032-3-644 59 81of 0032-476-5912 20 Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. Ons bereikte het droevige bericht dat de oud-penningmeester van onze Vereniging Sav Ahoy op zondag 12 november 2006 is overleden Aad P.F. Schrauwen Wij wensen familie, vrienden en bekenden veel sterkte toe met het verlies. Bestuur en leden Scheepvaart Amusements Vereniging Ahoy Omringd met heel veel liefde, is onze lieve man, vader, opa en overgrootvader overleden. Harry (H.J.A.) van der Horst echtgenoot van Riet van der Horst-Castelijns In de leeftijd van 89 jaar. * Rotterdam, 28-07-1917 † Breda, 13-11-2006 Je liefhebbende echtgenote Riet van der Horst-Castelijns, Breda Je zus: Corrie van der Horst, Capelle a/d IJssel de kinderen: Helma en Arie (†), Baarle-Nassau Harry (†) en Margriet, Ooltgensplaat Riet en Bert, Swalmen Jan (†) Helene en Ton, Strijen Richard en Corry, Soest Margo en Henk, Schiedam En natuurlijk alle klein- en achterkleinkinderen. Corr.adres: mevr. van der Horst-Castelijns ‘De Werve’ Cartier van Disselstraat 64 4835 KP Breda Gevraagd Volmatroos en twee leerlingmatrozen (NL) op m.t.s. Majestic 14 dgn op/14 dgn af. Loon n.o.t.k. Tel. 06-53976356 / 0049-1716065931 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Maas Marine & Industrial Equipment B.V., een internationaal opererende handelsonderneming actief in de Scheepvaart en Industrie, zoekt: Assistent Bedrijfsleider / Verkoper binnendienst Bedrijfsactiviteiten: Maas Marine & Industrial Equipment is partner van een wereldwijd marktleider op het gebied van tankwasmachines en heeft tevens agentschappen voor een aantal vooraanstaande producenten van: Tankradar, Afsluiters, Ventielen, Slangen en Koppelingen. Naast verkoopactiviteiten hebben wij ook een werkplaats waar verspanende activiteiten, las- en assemblagewerkzaamheden alsmede reparatie- en onderhoudsactiviteiten plaatsvinden. Eisen: Werkervaring als verkoper binnendienst, affiniteit met scheepvaart is een pré. Beheersing Engelse taal in woord en geschrift. Beheersing Microsoft Offi ce. Flexibiliteit en No-nonsense mentaliteit. Wij bieden: Prettige werkomgeving en sfeer in dynamische onderneming. Doorgroeimogelijkheden naar assistent bedrijfsleider. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Reageren: Indien u kunt voldoen aan de functie-eisen en deel uit wil maken van een dynamische organisatie kunt u reageren per post of e-mail: Maas Marine & Industrial Equipment B.V T.a.v. de heer P.A.W. Maas Amperestraat 1a 2952 AA Alblasserdam info@maasmarine.nl Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Belt U eens vrijblijvend naar 0180 484041 of 484046. Rheinpatentkurse/ Jeden Monat Kosten: € 750,00 Radarpatentkurs Kosten: € 670,00 Funkkurs/Jeden Monat Kosten: € 300,00 ADNR - Basiskurs/ jeden Monat ADNR - Wiederholung/ jeden Monat Chemie und Gas nach Bedarf ATLAS SCHIFFAHRT 0049-203-873054 Heren schippers, Noord-Brabant zou wegens uitbreiding van haar ladingpakket U graag willen verwelkomen als huur- of regieschip. www.binnenvaartkrant.nl Medischip AG vraagt voor hun Passagiersschip collega’s voor het nieuwe seizoen Stuurman/machinist/ matroos motordrijver en matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Main en Donau Voor deze functie is/ zijn gewenst: Ervaring in soortgelijke functie Goede technische kennis Goede contactuele eigenschappen Representatief uiterlijk In bezit van dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden Medischip AG Tel: 06-13001214 GEVRAAGD OP CONTAINERSCHIP “LEYLA” STUURMAN/ KAPITEIN I.B.V. RIJNPATENT, RADARPATENT, A.D.N.R. VAARTRAJECT ANTWERPEN - ROTTERDAM - BASEL 10 DAGEN OP / 10 DAGEN AF NEDERLANDSE CONDITIES SALARIS N.O.T.K. VOOR INLICHTING: T. MULLER 06-22510439 Scheepvaartbedrijf Leyla vof Frans Halsweg 11 7004 AA Doetinchem Weidz Transport BV Agnes Bartoutslaan 35 3342 GE H.I.Ambacht Tel.010-4955116 C.Idzenga, geboren schipperszoon, 18 jaar ervaring in de binnenvaart en vanaf 1 januari zelfstandig, nu de eerste contracten gesloten zijn zoeken wij : • Vrachtschepen voor onze droge lading • Beunschepen voor zand en baggerwerken • Semi-beunschepen voor beiden. Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking. >> GEZOCHT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 21 NOVEMBER 2006 Direct effect van dalende olieprijs De olieprijs daalt als gevolg van de relatief hoge temperaturen in Noord-Amerika waardoor het verbruik minder is en de voorraden hoog blijven. Direct gevolg voor de scheepvaart is een lagere bunkerprijs en de tankvaart zit weer ‘zonder’ lading. Die verlaging van de bunkerprijs liet begin deze week nog op zich wachten. De handel in minerale olieproducten stagneerde echter wel vrijwel onmiddellijk, zodat er aanzienlijk minder druk is op de tankvaartmarkt. Na een paar uitstekende weken, daalde de Zie ginds komt de Sint Op een heuse stoomboot, omgedoopt voor de gelegenheid in de ‘Spanje’ arriveerde afgelopen zaterdag de Sint onder enorme belangstelling met een grote hoeveelheid Pieten voor de wal in Capelle aan den IJssel, waar hij werd ‘opgevangen’ door burgemeester Joke van Doorne. (foto MGR) Grote schade bij aanvaring op Donau Afgelopen vrijdag zijn om 17.40 uur op de Donau bij Aschach het Nederlandse binnenschip Progres en het Duits binnenschip Walhall schip met elkaar in aanvaring gekomen. Beide schepen waren geladen. De schade is omvangrijk. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. ‘Beide schepen voeren op dat moment mooi ieder aan zijn eigen kant; wij afvarig, het Duitse schip opvarig. Het werd al donker, maar verder was het niet mistig. Het zicht was goed,’ vertelt de Nederlandse schipper. ‘We waren nog zo’n 150 meter van elkaar verwijderd, toen zag ik op de radar plotseling het Duitse schip uit koers lopen en recht op ons af varen. Uitwijken naar de verkeerde kant was niet mogelijk; daar voer nog een schip. Wij konden eigenlijk geen kant op, het Duitse schip voer zonder vaart te minderen in een steeds scherpere bocht op ons af en pakte ons bijna dwars op ons achterschip.’ De gevolgen waren aanzienlijk. De Progres raakte zwaar beschadigd. De schipper: ’Ik schat de schade zeker op 250.000 euro. De stuurhut kun je alleen op de knieën in en het grootste deel van de woning is weg, ook de ingang naar de machinekamer. Twee luiken lagen in de slaapkamer. Een enorme ravage.´ De gewaarschuwde brandweer en politie rukten met honderd man uit. Het Duitse schip dreigde te zinken en werd naar de kant gesleept. De Progres kon op eigen kracht een haven bereiken. Bij de alcoholcontrole bleek één van de Hongaarse kapiteins van het Duitse schip zwaar gedronken te hebben. De politie stelde volgens de schipper van de Progres twee promille vast. Dubbelman eigenaar van Camaro-schepen Het bericht in de vorige Binnenvaartkrant over de overname van Interfeeder Container Lines uit Dordrecht door Contargo Trimodal uit Ludwigshafen was niet helemaal correct. Vermeld werd dat de vier Camaro-schepen in eigendom zouden zijn van Interfeeder. Dat is niet zo. Het gaat om vijf schepen. De Camaro en de Camaro’s 1 tot en met 4, waarvan de ‘4’ nog in aanbouw is. Bovendien zijn er de duwbakken Camaro 11 en 12. Alle zijn eigendom van Ad Dubbelman, die ze verhuurt aan Interfeeder. Dubbelman was tot 1997 tevens eigenaar van Ducotra (Dubbelman Container Transport) en verkocht dat bedrijf met de bevrachtingactiviteiten in dat jaar aan Interfeeder Container Lines. vrachtprijs dan ook alweer snel eind vorige, begin deze week. Met euro’s op de korte trajecten als Rotterdam-Duisburg en met zelfs vijf frank per ton op de vaart naar Basel. Daar moet wel bij verteld worden dat die vrachtprijs naar Basel al boven de veertig frank per ton lag. In de tankvaart wordt echter geen KWZ betaald en met een relatief lage waterstand op de Rijn als die van de laatste weken, is die vrachtprijs niet extreem. Bovendien is het vervoer in het ARA-gebied aanzienlijk gedaald in frequentie. Dat hangt ook weer samen met de Noord-Amerikaanse markt, waarvoor vooral vanuit Amsterdam bevoorrading plaatsvindt. Droge lading ‘Als dit mag blijven tot de kerstdagen zullen de vrouwen leuke cadeautjes krijgen!’, typeerde een schipper de markt begin vorige week. Hij voer kolen van Antwerpen naar de Saar voor 9,25 euro per ton. Retourwerk zal wat moeilijker worden, want collega’s melden wel aanbod, maar lage prijzen en moeilijke onderhandelingen. ‘Droevig hier! Doen of laten’, zegt een schipper die voor 3,25 terugkomt van de Saar. Een ander spreekt van ‘maffiabende’, omdat gedreigd wordt met later lossen als schippers niet ingaan op de lage retouraanbieding. Een schipper op de Midden- Rijn was snel aan de reis (‘weinig schepen misschien’), een ander lag een dag leeg en noemt de situatie ‘waardeloos’. Kaub zakte ver weg, met laagwatertoeslagen tot 50 procent, maar eind vorige week werd het met wassend water al moeilijker goede vrachten te maken. Grindhandelaren van de Boven-Rijn doen hun best de vrachten laag te houden in afwachting van water. Het graanwerk lijkt verdwenen. Op het Mittellandkanaal is werk genoeg, dat geldt ook voor de omgeving Magdeburg waar bevrachters bijna vechten om de weinige schepen. Van Rotterdam naar de Duitse kanalen is er een tekort aan kleine schepen. Het schepentekort doet zich ook op andere trajecten voor, maar extra JA! Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: betaling zit er niet in. Een schipper in Wallonië noemt de markt goed, hij werd door meerdere bevrachters gebeld. Binnenland wordt er volgens de schippers slecht betaald. Index De VAART!Vrachtindex in oktober kwam met 113,1, voor droge lading en tankvaart samen, gemiddeld 6,8 punten lager uit dan in oktober 2005. Toen stond het water op de Rijn extreem laag. In 2004 stond de oktoberindex op 98,7 en in 2003 op 105,2. Ten opzichte van september dit jaar sloot de index 4,2 punten hoger. De maandindex voor droge lading (514 geregistreerde reizen) nam met 2,1 punten toe naar 107,2. In de opvaart zakte de index 1,7 punt naar 102,6 en in de afvaart was er een vooruitgang met 1,1 punt naar 83,6. Voor kolen (60 reizen) viel de index met 1,3 punt terug naar 86,0. De containerindex verloor 11,6 punten en sloot op 48,6. De containerindex is standaard relatief laag omdat blokvrachten worden berekend over het totale scheepstonnage in plaats Hantekening: van het geladen tonnage. De tankvaartindex (20 reizen, vooral mineralen) sloot oktober 28,5 punten hoger af dan september, op 266,2. Voor zover meetbaar (bij 447 reizen) haalden schippers tussen vorige en volgende leegkomst een gemiddelde bruto-opbrengst van 92,8 eurocent per ton per dag, 4 eurocent boven het s e p t e m b e r g e m i d d e l d e . De beladingsgraad was met 84,9procent slechts 0,1procent-punt lager dan de vorige maand. Het aantal lege dagen per reis was gemiddeld 0,84 (onveranderd ten opzichte van september), het aantal kilometers leegvaart voorafgaand aan de volgende reis lag gemiddeld op 88 (+1,6). De top tien van laad-/loshavens werd in oktober als altijd aangevoerd door Rotterdam (144 reizen, 15 procent), op grote afstand gevolgd door Amsterdam (91, 9,5 procent), Antwerpen (49, 5,1 procent), Neuss (23, 2,4procent), Frouard (19, 2 procent), Ottmarsheim (17, 1,8procent), Duisburg (16, 1,7 procent), Gent (15, 1,6 procent), Andernach (14, 1,5 procent), Mannheim (14, 1,5 procent). Al eerder (in augustus) viel op dat de vrachtindex voor Moezel en Saar bij stijgende vrachten in de opvaart (dikke, bovenste lijn) voor de afvarige reizen meteen omlaag gaat. Vrachtindicator Al meer dan 500 schippers nemen deel aan de VAART!Vrachtindicator. De databank bevat ruim 20.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur voor het bedrag van € 62,00 (incl. 6% btw). Per 1 januari 2007 verlagen wij het tarief van het abonnement voor België tot € 21,50 (incl. 6% btw) per jaar.

De Binnenvaartkrant