Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 21 NOVEMBER 2006 WIJ WENSEN FAMILIE THEUNISSE M/S VICTUS EEN BEHOUDEN VAART. Wij leverden en plaatsten een telescopische spudpaal met een lengte van 10 meter. Compleet met: • Hydraulisch bediende pal. • Lengte meting. • Afstandsbediening via tweedraads systeem. • Lokale noodbediening. Geleverd via machinefabriek Asto: Ballastpomp type 12H1200 - Capaciteit: 1200 m3/u Naast standaardtypen leveren en installeren wij voor iedere toepassing een passende en betrouwbare spudpaal installatie! Tevens Uw adres voor: • Complete elektrische installaties • Nieuwbouw / verbouwing • Reparatie • Stuurwerken • Ballastpompen • Generatoren • Schroefas generatoren Al meer dan 30 jaar oplossingen met diepgang Leeuwestein scheepsinstallaties Keizershof 14 3311 JP Dordrecht Telefoonnummer: 078 - 6311477 Kijk ook op: www.Leeuwestein-scheepsinstallaties.nl Wie leverden op het ms Victus P. de Waardt Ship Trading BV Ontwerp casco en tekeningen Asto b.v. Raamsdonksveer Complete afbouw en complete electrische installatie ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor, type 3512B, 1380 pk, 1600 rpm Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV 45dB(A) dempers met vonkenvanger Rubber Design BV Flexibele opstelling motor ADS van STIGT Tandwielkast type ZF marine ZF W4610, reductie 5,040:1, elastische koppeling en ZF marine electronics bedieningssysteem type CruiseCommand Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, PROMAC- STUWA 3-balansroerensysteem, VAN VOOR- DEN schroef, diameter 1650 en VAN VOOR- DEN-HODI SUPERIOR straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie, Stuwa schroefasseals en via Van Voorden Promac de roeren geleverd Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroef SD 1200 C, ankers en kettingen, ankerlieren, autokraan hydraulische uitschuif 17 mtr, 2000 kg hefvermogen Cummins Holland B.V. Boegschroefmotor, type N14-G2 van Wijk Stuurhuizen BV Deuren NRF BV Bunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw Handelsonderneming Beerens BV Aluminium stuurhuistrap, aluminium sierdakradarmast en aluminium sierradarmast type Elegance Radio Holland Netherlands bv 2 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, Furuno GP-32 GPS ontvanger, 2 Sailor RT-2048 marifoons, Radio Zeeland ECO-500 autopiloot, Radio Zeeland ECO-120 echolood, Radio Zeeland Eco-130 windmeter, Radio Zeeland ECO-700 intercom, Radio Zeeland brainbox maritime PC en PC navigis van Tresco (kaartenpakket) Tresco Wuustwezel Kaartsysteem Sygo BV Hoogte- en scheepsladingmeter RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Complete betimmering, inclusief keuken en aanleg sanitair Fa. P.A. Paans & Zn. Gietvloer Breman Shipping Installation B.V. Levering van 2 stuks BSI-11 UV-waterzuiveringssystemen WindeX Engineering BV Geleverd en gemonteerd: airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatie roosters, brandkleppen, machinekamer- en ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Sapphire blusgassysteem Zwets Werkendam BV Pompen en appendages Bunkerstation Delta Dordrecht Mobil smeerolie, brandstof, stuurstoel, scheepsbenodigdheden, bijboot en Nelf verf Nelf Lakfabrieken BV Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Hak & Baak Accountants en Belastingadviseurs Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. Leverden en plaatsten telescopische spudpaal met een lengte van 10 meter, compleet met: hydraulisch bediende pal, lengte meting, afstandsbediening via tweedraads systeem, lokale noodbediening en geleverd via machinefabriek Asto ballastpomp type 12H1200, capaciteit 1200 m3/u Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Roka, HC-shampoo, HC-gelei clean new en HC- Boensop Wandafwerkings & Behangersbedrijf Gebr. van Aalst b.v. Schilder- en behangwerk Econosto Nederland BV Afsluiters, appendages en instrumentatie (manomaters e.d.) Met succes opgeleverd ms “VICTUS” Met dank aan V.O.F. Scheepvaartbedrijf Victus, voor het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen de “VICTUS” een behouden vaart. Gespecialiseerd in compleet onderhoud en nieuwbouw van poederoverslag installaties, cementtankers, droge ladingschepen en beunschepen. Bergsedijk 2-6 4941 GA Raamsdonksveer, postbus 3 4940 AA Raamsdonksveer Telefoon: (0162) – 51 36 50 Fax: (0162) – 52 24 06

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Nieuw samenwerkingsverband WPI Shipbuilding levert ms Victus Asto uit Raamsdonksveer heeft in de binnenvaartwereld een zeer goede naam opgebouwd met het onderhoud en de nieuwbouw van poedertankers. Daarnaast bouwt Asto steeds meer containerschepen, olie- en chemicaliëntankers en drogelading- en beunschepen. P. de Waardt Ship Trading uit Ouderkerk aan den IJssel is gestart in 1992 en bemiddelt in de bouw van allerhande soorten schepen. Asto-directeur Sjef Peters en Piet de Waardt hebben hun krachten gebundeld onder de naam WPI Shipbuilding. Voormalig binnenvaartschipper Leo de Waardt heeft zich als commerciële man bij het ervaren duo aangesloten. Op 11 november vond in Raamsdonksveer de oplevering plaats van het motorschip Victus, een door WPI geleverd, multifunctioneel en 2414 ton metend beun- /containerschip van 105 x 9,50 meter. Door Jan Hoek Alle betrokkenen zijn bijzonder enthousiast over de kwaliteit van het uit Polen afkomstige casco van de Victus. Piet de Waardt: ‘We laten casco’s bouwen die uitblinken door strakheid én tonnage. We hebben al een schip van 86 x 9,50 meter en een tonnage van 1925 ton afgeleverd, waar bij een dergelijke afmeting ongeveer 1700 ton normaal is.’ ‘We hebben goed gekeken naar de diepgang en vormgeving. Destijds is voor het ontwerp door ons Europese subsidie aangevraagd; van de 63 aanvragen werden er 60 afgewezen, maar ons verzoek werd wél gehonoreerd.’ Over de samenwerking met Asto zegt De Waardt: ‘Eigenlijk is samenwerking noodzakelijk, omdat de markt om compleet afgewerkte projecten vraagt. En dat is logisch, want je koopt toch ook geen auto zonder deur. Bij het ontwerp dienen tal van zaken op elkaar afgestemd te zijn, zoals tonnage, snelheid en rompvorm. Asto verricht uitermate secuur werk en je merkt aan alles dat ze De afbouw werd verricht door Asto. De overdracht van het ms Victus aan de familie Theunisse. Links Asto-directeur Sjef Peters, rechts Piet de Waardt. goed om zich heen hebben gekeken. Het is in mijn ogen dan ook de perfecte partner.’ ‘Als WPI onderscheiden we ons door de persoonlijke aanpak, vanaf de bouw van het casco tot en met het eindproduct,’ aldus Piet de Waardt. ‘Bijkomend voordeel van de nauwe samenwerking is dat Asto ook betrokken is bij de bouw van het casco in Polen. Dat werpt absoluut zijn vruchten af bij de afbouw.’ Elastiek Hans Theunisse, eigenaar van de opvallend lichtblauw geverfde Victus, is het helemaal eens met De Waardt. ‘De mensen van WPI denken voortdurend met je mee en er wordt op de werf aan de Donge hard en zorgvuldig gewerkt. Het lijkt bij Asto een hobby te zijn om een zo mooi en netjes mogelijk schip af te leveren en daar zijn ze in mijn ogen bijzonder goed in geslaagd.’ De Victus is Theunisses tweede schip. ‘Mijn eerste schip was een uit de vaart gekocht 760 ton metend vrachtschip van 63 meter. De nieuwe Victus is een semi-beunschip. Het liefst vervoer ik op de vrije markt zand en grind; een zandgoot is dan ook aanwezig. Maar ook het vervoer van containers is mogelijk (156 TEU, vier hoog, drie breed, red.). Ik heb bewust gekozen om zonder luiken te varen, omdat het anders te veel containerlengtes zou kosten.’ ‘Het vaargebied is bij voorkeur tot de Ruhr, aangezien ik het sociale leven zeer belangrijk vind. Daarom varen mijn echtgenote en ik, met de vier kleine kinderen nog aan boord, bij voorkeur maar vijf, maximaal zes dagen per week. Ik ben geen bovenman of, zoals ik wel eens zeg: mijn elastiek is niet zo lang. Victus betekent zeer toepasselijk: broodwinning of levensonderhoud. Varen is mijn grote hobby en ik verdien er nog geld mee ook.’ 21 NOVEMBER 2006 Het schip is turnkey gekocht bij WPI, maar wel is er op verzoek van de eigenaar een aantal zaken aangepast. ‘Oorspronkelijk zou er een 1080 pk motor in komen, maar op mijn verzoek is dat een Caterpillar van 1380 pk geworden. Verder is bijvoorbeeld de vorm van de lichtbakken veranderd in een scharnierende uitvoering. Het is een prettige constatering dat kleine aanpassingen zonder commentaar én zonder meerprijs verricht worden.’ Het schip is voorzien van een door Promac geleverd 3-roerensysteem, waarbij het kleine middenroer als een soort spoiler functioneert. Verder is de Victus uitgerust met een spudpaal. ‘Ik ben uitermate tevreden over de afbouwperiode en het eindproduct,’ stelt Theunisse. Sjef Peters van Asto heeft al meerdere schepen in nauwe samenwerking met Piet de Waardt afgebouwd. Ook de toekomst ziet er goed uit. Peters: ‘WPI heeft voor 2007 de opdracht voor vijf nieuwbouwschepen. Het eerste casco arriveert in december. Het zijn schepen van verschillende lengten, waaronder een innovatief schip van 110 meter. Daarnaast gaan we een casco van een beunschip voor een Belgische opdrachtgever ombouwen tot een poedertanker.’ De schepen die in onze orderportefeuille zitten, zullen hoogstwaarschijnlijk nog bij onze werf aan de Donge worden afgebouwd. Eind 2007 zijn we, als alles volgens planning verloopt, verhuisd naar industrieterrein de Pontonnier, onze nieuwe locatie aan de Bergsche Maas. Daar krijgen we de beschikking over een afbouwkade van 140 meter.’ WPI is een relatief nieuwe speler op de nieuwbouwmarkt. Piet de Waardt levert de casco’s, Asto bouwt de schepen af en Leo de Waardt gaat zich belasten met de scheepsmakelaardij. De voormalig binnenvaartschipper heeft ruim tweeënhalf jaar als verzekeringsagent gewerkt, met als specialisatie de scheepvaart. WPI is derhalve van alle (binnenvaart)markten thuis en bewezen is dat de samenwerking tussen De Waardt, Peters en De Waardt prachtige binnenvaartschepen én tevreden klanten oplevert. Hans Theunisse en de Victus zijn daar de tastbare voorbeelden van.

Binnenvaartkrant