Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 21 NOVEMBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164- 241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD OP MTS RENOIR kapitein en stuurman met patent, 14 dgn varen/14 dgn thuis, tevens gevraagd deksman, matrozen en kok, 4 wk op/4 wk af. Tel. 06-17312348 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEZOCHT op mts Commander, stuurman met min 3 jaar ervaring op Rijn- & binnenvaart. Vaarsyst. 4 wkn op/ 4 wkn af. Salaris conform CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 06-22424148. GEVRAAGD matroos op mts. int. vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel: 06-53972985 TE KOOP OF TE HUUR vrijstaand chalet in Maasbree. 2 slpkmrs, woonkamer, keuken, badkmr en serre, aangrenzend patio buiten. Tel. 0031-613665382 GEVRAAGD St.man. mvs 2500 ton, zondag niet varen. Loon+vr.tijd notk. 06-53983442 NOZ TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R’dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD per direct kapitein op mvs Plattenburg met patent min. Mannheim, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel: 06-21201130 of 0049-151 14248229 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 GEVRAAGD stuurman en leerlingmatroos voor mts, 14/14. Tel: 0475-466430 GEZOCHT OP M/S VIRING schipper, binnenlands systeemv., benodigd: vaarbewijs, radarpatent, ADNR. Reageer op tel. 06-53682535 ZOEKT U ... een Nederlandstalige boekhouder in Luxemburg? Bel 0035-226705205 UW SCHIP NAAR DE RHÔNE Starclass Transport 06-52630115 GEVRAAGD kapitein of stuurman voor d/b Bryan, vrije tijd en loot novtk. Tel: 0032-2475895047 GEVRAAGD matroos/stuurman op mts Spes Salutis. Levensmiddelentanker. Tel. 0610-956455 PERSONAL GESUCHT Für MTS 1600 Tonnen suchen wir polnische oder tsjechische Steuermann / Matrose. Tankererfahrung verlangt, ebenso Kenntnisse der deutsche Sprache. Gehalt nach niederländische Konditionen. Freie Verpflegung und Heimreise. Auskunft über Rufnummer 0031-651185312 GEVRAAGD KAPITEIN op MTS 3.000T. i.b.v. van patenten en ADNR,, vaargebied: ARA, 2 wkn op/2 wkn af Tel. 0032(0)3-2367456 GEVRAAGD stuurman, op koppelv. Nirvana, gr. vaarbewijs, R’dam-A’pen, wknd vrij Tel. 0032-475759204 TE KOOP GEVRAAGD een koppellier Tel. 0032(0)3-2351835 email: bollaert@skynet.be Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEVRAAGD nette gemotiveerde matroos, liefst niet rokend, lft 18-23 jr op mvs Misando, Internationale vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0049-17449411872 of 06-13128880 GEVRAAGD d.man/l.l.matroos, met dienstboekje, 16-19 jr op mbs Eben-Haezer, varend Zeeland/België Tel. 06-53421590/ 0032-484219216 n.o.z. GEVRAAGD stuurman op mvs Denera, met ervaring op Rijn- en Binnenvaart i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen naar: 06-22424148 TE KOOP vrachtschip bj 1968, 435 ton, 221 KW KHD, 55x6.7x2.03m, 2 luiken 17x18.4x5.2m, in goede staat. Info@h-schmalstieg.de 0049-40-7601020 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 15-10-2006) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.515,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.790,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.945,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.080,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.370,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.585,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: - 24 V / 100 Ah, prijs € 770,- per stuk, exclusief BTW. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 205,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD l.l.matroos/matroos op ms Prelude, 2900t. Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-53596213/ 0049-1739349427 TE KOOP kustvaartuig, afm. 24.00 x 4.70 x 1.90 m. Voor perm. bewoning, gereg. varend monument. Info? Tel: 06-41127859 K I C K E R S GEZOCHT stuurman/ 2de kapitein op mcs Linjad 14/7 in bezit van ADNR, radar en vaarbewijs Meerhout Rotterdam. Tel: 0032-476551901 TE KOOP casco motorspits 100 PK Baudouin, bj 1926, museaal schip € 45.000,00. Tel: 06-51433163 Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur. Dealer

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Zwavelarme brandstof opgenomen in convenant Vervolg van pagina 1 De oprichting en organisatie van het EICB worden gefinancierd door de compensatiegelden voor het Nederlands deel van het reservefonds. Het fonds zelf wordt niet aangesproken, maar wel de rentevergoeding, op dit moment zo’n 1,9 miljoen euro. Vorige week maandag werd het EICB bij de CBRB-jaarvergadering gepresenteerd door kwartiermaker Hans Brombacher (zie meer hierover op pagina 13) als onderdeel van de Stichting Projecten Binnenvaart. Per marktsegment wordt onderzocht hoe tot marktoptimalisatie wordt gekomen. Bijvoorbeeld door promotie, innovatie, vlootvernieuwing, versterking of beveiliging van de keten, ICT, het wegwerken van knelpunten in fysieke, logistieke en kennisinfrastructuur. Dat laatste kan gaan om vaarwegen, kunstwerken, bedrijventerreinen, logistiek en de kennisverhoging middels bijeenkomsten en onderwijs. Alle partijen zijn het er over eens dat in de toekomst een voldoende aanbod van klasse Vervolg van pagina 1 De ondertekening vond plaats op het punt waar Gelderland, Zuid-Holland en Noord- Brabant elkaar ‘raken’, maar dat was nog enigszins wrang omdat Brabant nog ontbreekt als deelnemer in het nationaal Verenfonds. Het fonds zelf is gevormd naar het succesvolle Verenfonds in Gelderland. Vandaar de aanwezigheid van de beschermvrouwe van dat fonds, Gelders gedeputeerde Marijke van Haaren. Die wees nog eens op het belang van de lobby. ‘Als iets niet op het bureau van een ambtenaar ligt, dan is het niet zijn zaak.’ In Gelderland zijn de veerdiensten er beter aan toe dan in de rest van Nederland. Wat de scheidende minister van Verkeer & Waterstaat Karla Peijs betreft is het vanaf nu: op naar de Derde Maasvlakte. Nu onder haar bewind eenmaal definitief is besloten tot aanleg van de Tweede Maasvlakte kan worden gestart met de lobby voor de opvolging. Dit II-schepen gewaarborgd moet zijn. De branche mag onderzoeken waarom er steeds minder animo is om met kleine schepen te varen. Milieuvriendelijk De binnenvaart dreigt haar milieuvriendelijke karakter te verspelen ten opzichte van het wegvervoer. Hoewel die bewering niet helemaal opgaat (de CO 2 -uitstoot per tonkilometer blijft veel minder dan die van het wegvervoer) is de branche zich er wel van bewust dat de voorsprong slinkt. In het convenant is daarom overeengekomen dat er een inspanningsverplichting is van zowel de branche als de overheid om de binnenvaart uiterlijk in 2016 in al zijn facetten de meest duurzame transportmodaliteit te laten zijn. Daarvoor moet de brandstof die de binnenvaart gebruikt dezelfde kwaliteit hebben als die voor het wegtransport. Dat betekent dat het zwavelgehalte drastisch omlaag moet. Nieuwe of heringebouwde motoren krijgen in 2012 een Het Landelijk Verenplatform zet zich niet alleen in voor een gezamenlijke vertegenwoordiging van de veerdiensten in Nederland. Het wil ook gesprekspartner zijn voor de overheden. Ben Brouwer bij de presentatie van het platform: ‘De verenbranche is tot nu toe bezig geweest met overleven. We realiseren ons dat we onvoldoende naar buiten zijn getreden.’ Teveel waren de organisaties van de veren teveel ‘naar binnen gericht’. Maar daar komt nu een einde aan. Een ontwikkeling die in gang werd gezet door het rapport van de Erasmus Universiteit ‘Hoe ver is de overkant?’ waarin onder andere werd aangetoond dat vertelde ze tijdens de presentatie bij de Freight Select Exhibition and Conference in de Cruise Terminal in Rotterdam. De Freight Select – een beurs voor verladers – werd druk bezocht door – zoals de naam van de expositie al zegt – een selecte groep van cliënten van emissienorm vergelijkbaar met Euro5 in het wegvervoer. In 2016 zal zelfs een emissienorm vergelijkbaar met Euro6 worden ingevoerd. Bij vervanging van een motor in een bestaand schip moet voldaan worden aan de emissienormen voor een nieuwe motor. Tot 2010 is twintig miljoen euro beschikbaar voor de VERS-regeling, die eventueel wordt aangepast aan nieuwe omstandigheden. In het convenant staat tevens het streven om in 2010 al een brandstofreductie van vijf procent ten opzichte van 2006 te realiseren. Ten slotte wordt opgemerkt dat in de CCR-landen een verbod op verkoop en gebruik van PAK-houdende coatings wordt bevorderd, zoals dat in Nederland al geldt. Promotie Ook wordt weer het belang van promotie van de sector benadrukt in het convenant: ‘Naast specifieke voorlichting over de mogelijkheden van de binnenvaart voor kansrijke deelmarkten is het van belang Verenbranche bezig met overleven het gebrek aan financiën in de verenbranche uiteindelijk wel moet leiden tot onveilige Op naar Derde Maasvlakte? de exposanten. Karla Peijs wil het liefst het achterland van Rotterdam nog groter maken, vertelde ze. ‘Ik wil voor mijn verjaardag een corridor tot aan Moskou.’ Maar groei van de haven moet wel beheerst blijven. ‘Het mag niet ten koste gaan van de dat de modaliteit binnenvaart door de branche wordt gepositioneerd als een onderdeel van een intermodale keten. In dat verband is het gewenst dat de samenwerking tussen het Bureau Voorlichting Binnenvaart met de voorlichtingsbureau’s voor Short Sea en Railvervoer versterkt wordt opdat het volledige pallet aan intermodale vervoersmogelijkheden naast het wegvervoer zichtbaar gemaakt kan worden.’ Opmerkelijk is dat in het convenant is opgenomen dat de concurrentiekracht van de Nederlandse binnenvaartvloot aan het verzwakken is. ‘Dit uit zich onder meer in uitvlaggen, buitenlandse arbeidscontracten, ontlopen van Nederlandse arbeidsvoorwaarden en een sterke vermindering van het aandeel Nederlandse werknemers. Dit proces ondermijnt op termijn de continuïteit van het Nederlandse binnenvaartcluster en de daaraan verbonden werkgelegenheid bij de toeleverende en dienstverlenende industrie.’ situaties.Tenslotte wil het Verenplatform beheerder zijn van het Nationaal Verenfonds. De ondertekenaars van de overeenkomst voor de oprichting van het Landelijk Verenplatform. Ben Brouwer en Johan Hania, vrijdagmiddag op de veerboot Gorinchem VIII. (foto MGR) veiligheid, het milieu en de kwaliteit van het leven.’ Ook de overheid is wat haar betreft nog lang niet perfect. ‘Waar je als onderneming wat aan hebt, is een one stop shop overheid en samenwerkende communicatieservices. De infrastructuur is al goed, en wordt nog beter. De douanehandelingen zouden moeten worden verplaatst naar de plaats van bestemming.’ En zo had de minister nog wel wat wensjes. (advertenties) G E S P E C I A L I S E E R D E C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART Bondgirl 21 NOVEMBER 2006 Bewust zijn van de binnenvaart maakt in Den Haag een golfbeweging. Met sombere regelmaat golft het door de residentiestad: O o o, wat is er toch veel mogelijk met die goedkope bootjes op de dure vaarwegen (afgewisseld met een golf van waanzinnige bedragen die in het spoor worden gepompt). En Karla stapt aan het einde van haar rit goed getimed uit de golven als Ursula Andress in Dr. No. Uit de heup vuurt ze een hele trits prachtige voornemens af om de binnenvaart te bevorderen. Er is geld voor vernieuwing van schepen en scheepvaart en voor het doordrijven van haar zin om transponders aan boord te monteren. Ik heb die hoofdstukken voor innovatie een paar keer doorgelezen maar echt nieuwe ideeën zag ik niet, behalve dat er geld beschikbaar is. Echte innovatie kun je niet kopen, maar speelt zich af in de hoofden van mensen met originele gedachten. En die zijn onbetaalbaar. Net zo goed als dat je iemand nou eenmaal niet kan betalen om verliefd te worden. Het gebeurt of het gebeurt niet. Als met geld alles mogelijk was, waren er in Afghanistan en Irak geen problemen meer, want in die gebieden worden waanzinnige bedragen (en lood en tempex) gepompt en niet alleen ontbreken goede ideeen maar niemand heeft zelfs nog maar enig idee waar het ook alweer over ging. Zo ver komt het in onze branche niet. Dat de vaarwegbeheerders zo dolgraag schepen met AIS uitrusten en daar ook wel geld voor over hebben, is logisch en dat lukt natuurlijk gewoon wel. Het gaat ook ergens over. Het is veilig en bovendien worden miljoenen bespaard op de eigen organisatie, dus dat zal wel weer een leuke reorganisatie en dus bezuiniging op personeelskosten opleveren. Het geld dat daarmee wordt bespaard, gaat naar onderzoeksbureaus die reorganisaties voorbereiden. Maar is het automatische identificatiesysteem daarmee slecht? Nee, het is uiteraard veel beter dan via een internetprotocol. Je haalt via de transponder vast geen spam of virussen binnen. Een compliment voor de vertegenwoordiging van de sector is hier op zijn plaats. Die hadden natuurlijk allang door dat het veel veiliger en praktischer is om transponders te kopen, maar hebben hun privacytroef goed uitgespeeld en behoorlijk gecasht voor de sector. Ook wel een beetje geholpen door de scheidende bondgirl, altijd goed voor een geinige kwinkslag, shaken, not stirred. De kleinere vaarwegen hebben er nog nooit zo beroerd bij gelegen, maar toch nemen we enigszins droef afscheid van de minister. Je weet wat je hebt, maar je weet nooit wat je krijgt. James blijft meestal wel een paar films achter elkaar, op Verkeer & Waterstaat kiest de premier telkens een ander meisje. Minister Karla Peijs werd geïnterviewd door havenjournaliste Janny Kok. ‘Ik wil wel verder kijken, ook al naar de Derde Maasvlakte.’ (foto MGR) Informatienummer: 010 - 44 86 000 w w w . s t c - r . n l www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant