Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 21 NOVEMBER 2006 KAMPERS POMPSERVICE SCHEEPSKONSTRUKTIE A W w w w . b i n n e n v a a r t k r a n t . n l Scheepvaartbedrijf Westra Binnenvaart - Bemiddeling - Advies TE KOOP AANGEBODEN: - Nieuwbouwtanker, 125x11,45m, leveren 2007, gecoat, eventueel met bunkergiek - Motorschip, 67x 7,22, 909t, in uitstekende staat - Motorschip, 76,91x8,20m, 1083t, scherpe prijs - Werfgebouwde sloep, 7,20x2,50m, zeer mooi - Bay-liner 2855, bouwjaar 1997,uitstekende staat - Nieuwe Super Stone schroef, D. 1,60m, 4 blads, incl. certificaat Germanischer Lloyd € 11.999,- GEZOCHT: - Starters, liefst koppels, voor verschillende interessante objecten met goede referenties. - Diverse soorten schepen voor klanten en bestand T.(0511)447 230 M.(06)105 56 308 www.westrascheepvaart.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen KAMPERS Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren TE KOOP N I E U W B O U W S C H I P E c o l i n e r Compleet afgebouwde tankschepen - 86 x 9.5 Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Telefoon +31(0)184 493 888 w w w . v l o o t s c h o u w . n l Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Dependent 2 x lichtmtr i.b.v. cursus matr. 2 jr vaart in dienstb., loon vlgns CAO Binnenv., vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GEZELLIGE MATROOS GEZOCHT per jan. Vrije tijd en loon i.o. Intresse? 0031-651219366 GEZOCHT een goed schip met een mooie woning, voor een Ned. stel (volmatroos en deksvrouw) om samen te werken. Tel. 06-43410703 TE KOOP duwbak, bj 2001, 88.2x11.45x4, 192 Teu/ 4h, 3250 T, bg van Wijk 470 pk Tel 0032-475751555 TE KOOP Nette aflosauto! Peugeot 306, 1.4 Belfort, bj eind ’96, rood, 155.000 km, € 1950 Tel. 06-14166860 Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 FKH ACCU‚S BV Tel. 024-3738875 De Biezen 1 Mob. 0620-399660 6545 BN Nijmegen Bezorging : Start en Verl. Accu‚ * Nederland Traktie accu’s * Belgie Opladers en Omvormers * Duitsland

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Zeebrugge op weg naar record In de haven van Zeebrugge is de goederentrafiek in de eerste drie kwartalen van dit jaar met bijna dertien procent gestegen. In totaal behandelde de haven 29 miljoen ton. De prognose van het havenbestuur gaat uit van 38 miljoen ton voor heel 2006. Dat zou een record zijn: vorig jaar kwam Zeebrugge uit op 34,6 miljoen ton. Vooral de behandeling van containers is met bijna veertien procent sterk gestegen. Dat Antwerpen krijgt als eerste Belgische zeehaven een systeem om radioactieve lading op te sporen. Volgend jaar zomer zullen tien containerterminals in de haven over een nucleaire meetpoort beschikken. Het systeem is een initiatief van het Amerikaanse ministerie van energie. Met de nucleaire poorten willen de Verenigde Staten voorkomen dat terroristen via de De Vlaamse en Zeeuws-Vlaamse kanaalzone moet zich sterker profileren dan tot nu toe het geval is. Dat staat in een onderzoek van de Kamers van Koophandel van Zeeland en Oost-Vlaanderen, dat is uitgevoerd in samenwerking met de Gentse havenbedrijven. Een gezamenlijke inspanning van overheidsinstanties en bedrijven in de kanaalzone zou de regio sterker op de kaart zetten en daardoor ook de concurrentiepositie van de havens heeft onder andere te maken met de start van de APM-terminal in het Albert II-dok. De overslag van stukgoed groeide met 5,1 procent; die van vloeibare bulk met 39,5 procent. Dit laatste spectaculaire groeicijfer heeft te maken met de zwakke resultaten in 2005. Met de overslag groeit ook de werkgelegenheid in de haven. De havenarbeiders realiseerden in de eerste negen maanden van dit jaar 8,2 procent meer shifts dan in dezelfde periode van vorig jaar. haven massavernietigingswapens Amerika binnensmokkelen. Amerika heeft daarvoor al veertig miljoen dollar ter beschikking gesteld. In een later stadium zullen ook de havens van Gent en Zeebrugge dergelijke nucleaire poorten krijgen. verbeteren. Aan het onderzoek van de Kamers van Koophandel werkten zo’n honderd bedrijven mee. Eén van de conclusies is dat het bedrijfsleven behoefte heeft aan een betere kennisuitwisseling – tussen de bedrijven onderling maar ook met onderwijsinstellingen. Ook vertonen de economische activiteiten die aan weerszijden van de grens worden ontplooid vaak weinig samenhang. De havens in de kanaalzone zouden meer Het Belgische baggerbedrijf Deme gaat in het Indiase Dhamra een nieuwe diepzeehaven helpen aanleggen. Het gaat om een contract van honderd miljoen euro. DEME voert als onderdeel van International Seaport Dredging, een partnerschap met Larssen & Toubro, een deel van de werkzaamheden uit. Er wordt een nieuwe geul uitgegraven, een spoorplatform aangelegd en grondverstevigingen aangebracht. De haven van Dhamra wordt met achttien meter diepte de grootste haven van India. Ook de Belgische baggeraar Antwerpen: nucleaire detectiepoorten Aan de poorten worden vrachtwagens gecontroleerd die de terminal op- of afrijden. Als er straling wordt vastgesteld, komt de Belgische douane onmiddellijk extra metingen uitvoeren. De meetpoorten worden bediend vanuit alarmcentrales op de linker- en rechteroever van de Schelde. Het havenbestuur van Antwerpen verwacht dat het nieuwe systeem de afhandeling van containers op de terminals niet zal vertragen. Vanuit Antwerpen worden jaarlijks meer dan een miljoen containers naar Noord-Amerika verscheept. ‘Kanaalzone moet krachten bundelen’ werk moeten maken van een gezamenlijke promotiecampagne op internationaal vlak. In de komende maanden willen de Kamers van Koophandel samen met overheden en belanghebbenden een aantal actiepunten uitwerken. Zo moet er een economische perspectiefschets voor de kanaalzone komen voor de komende twintig jaar. Die kan de basis zijn voor grote infrastructuurprojecten, zoals de bouw van een nieuwe zeesluis. 21 NOVEMBER 2006 Belgische baggeraars naar India Meer loon (advertenties) Jan de Nul heeft een contract in India gesloten. De Nul gaat de haven van Dighi helpen bij de uitbreiding. De groep graaft een kanaal en een terminal, waardoor grotere schepen de haven binnen kunnen. Met de uitgebaggerde specie wordt elders een economische zone aangelegd. De havenkapiteins en -luitenanten in Zeebrugge krijgen een loonsverhoging. Dat is het resultaat van intensieve onderhandelingen met de directie. De kapiteins en luitenanten verzorgen de begeleiding van schepen in de haven van Zeebrugge. Ze klaagden al lang over de loonkloof met hun collega´s in andere Vlaamse havens. Begin november hield de liberale vakbond VSOA uit protest stiptheidsacties in de haven. De bond dreigde ook met een algemene staking, waardoor het scheepvaartverkeer in Zeebrugge lam zou komen te liggen. Door de nu toegezegde aanpassing van de lonen ontvangen de kapiteins en luitenanten in Zeebrugge binnenkort ongeveer evenveel als hun collega´s in Gent en Antwerpen. Daarnaast krijgen ze een extra supplement dat geldt voor knelpuntberoepen. De havendirectie start binnenkort ook onderhandelingen over de algemene CAO voor andere werknemers van de haven. De huidige CAO loopt tot eind dit jaar. Verkrijgbaar bij 'de Binnenvaartkrant': Onterecht behandeld Begin dit jaar namen wij een lading productieglas aan. Onze bevrachter in Antwerpen vertelde ons dat het glas geen afvalstof was en dus vrij te vervoeren. Daarvoor kregen we ook de nodige papieren mee. Tijdens de reis (op 11 januari) kregen we controle van de Nederlandse scheepvaartpolitie. Die vertelde ons dat het glas wél een afvalproduct was en dus onder de Wet Vervoer Afvalstoffen viel. Ze namen een kopie van de vrachtbrief en de ladingpapieren mee. Als wij diezelfde dag niets meer zouden horen, was alles in orde. We hoorden niets meer. In mei kregen we alsnog een boete van 350 euro. We hebben dat geld maar betaald. Enkele dagen later ontvingen we een brief van het incassobureau: men kon de betaling niet traceren. In september kregen wij een dagvaarding om voor de rechtbank in Breda te verschijnen. Onze advocate in Rotterdam vroeg om uitstel, maar dat werd geweigerd. Men vertelde ons dat we een zware straf konden krijgen: een taakstraf, twee jaar gevangenis of een boete van de vierde categorie! Uiteindelijk deelde het gerecht alsnog mee dat het de door ons betaalde boete zou aanvaarden. De dagvaarding werd ingetrokken. Terug naar onze lading productieglas. Dat wás geen afvalstof. Toch hebben wij hiervoor in Nederland een boete betaald. Bovendien staan wij nu bekend als ‘milieuverontreinigers’. Het lijkt nu alsof wij de boete betaald hebben om de boel om te kopen. In werkelijkheid voelden wij ons bedreigd. Wij voelen ons door het gerecht in Breda en de Nederlandse scheepvaartpolitie onterecht behandeld en willen andere schippers waarschuwen. Schippersechtpaar Mathijs, MS Twins naschrift van de redactie: Inmiddels heeft het schipperechtpaar vernomen dat de boete zal worden teruggestort. Het zou mooi zijn, vindt mevrouw Mathijs, als de betrokken instanties zich voor het veroorzaakte leed verontschuldigen. U kunt de boekjes afhalen op het kantoor van 'de Binnenvaartkrant' op de Prins Hendrikkade 12e, 1e verdieping. Ook kunnen de boekjes toegestuurd worden door onderstaande bon in te sturen naar: 'de Binnenvaartkrant', antwoordnummer 70133, 3070 VB Rotterdam. Bestellen via www.binnenvaartkrant.nl kan ook! (verzendkosten per boekje binnen Nederland €1,28, binnen Europa €2,25, buiten Europa €3,30). --------------------------------------------------------------------------------------- Bedrijfsnaam: Contactpersoon: Straatnaam+huisnr: Postcode: Woonplaats: Land: Telefoonnummer: Email: BTW nr: Aantal ex. "De Beste Maatjes": Aantal ex. "66 Losse Steken": Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de hierboven aangegeven bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Datum: Handtekening:

Binnenvaartkrant