Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig 21 NOVEMBER 2006 TE KOOP N I E U W B O U W S C H I P T y p e G o v e r t s r . - Containerschip gebouwd te Orsova Roemenië - 110 x 11.45 x 3.60 ca. 3100 ton - Compleet vaarklaar medio juli 2007 te leveren SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com KB-plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Voor een grenzeloos & waterdicht advies Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Telefoon +31(0)184 493 888 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Automatische bediening op Kanaal Leuven-Dijle Op het Kanaal Leuven-Dijle heeft Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) de afstandsbediening van drie bruggen in gebruik genomen. Op termijn wil WenZ alle bruggen en sluizen op het kanaal vanuit de centrale bedieningspost in Kampenhout besturen. Dat spaart kosten en is veiliger, aldus de vaarwegbeheer. Tot vorige maand werden de tien bruggen en vijf sluizen op het kanaal handmatig bediend. Voortaan nemen camera’s op de kunstwerken de taak van sluis- en brugwachters over. Ze sturen beelden via glasvezelkabels naar de centrale post in Kampenhout. Een binnenvaartbegeleider bedient er op afstand de kunstwerken. Hij kan ook gesproken boodschappen doorgeven aan de omgeving van de brug. Op dit moment worden de Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) signaleert al jaren een groeiende belangstelling voor de watersport op de Vlaamse binnenwateren. Daarom lanceert de organisatie een speciale website voor de sector. www.waterrecreatie.be wordt een interactieve ontmoetingsplaats voor iedereen die van watersport houdt. Niet alleen de Vlamingen zelf, maar ook buitenlandse toeristen ontdekken Vlaanderen steeds vaker vanaf het water. In de laatste jaren hebben veel gemeenten, vaak met Europese steun, in deze richting geïnvesteerd. Door het hele bruggen in Schiplaken, Boortmeerbeek en Tildonk automatisch bediend. Later zullen ook de andere bruggen volgen. De sluizen worden pas in het netwerk opgenomen als er voldoende aanmeermogelijkheden voor de binnenvaart zijn. Schippers kunnen dan zelfstandig aanleggen voor het schutten. Komend voorjaar wil WenZ op het kanaal gaan proefdraaien met de sluis van Kampenhout. De aanpassing van de overige sluizen staat voor 2008 gepland. Met het van op afstand bedienen van sluizen en bruggen wil WenZ haar service aan de binnenvaart verbeteren. Doordat er geen mobiele ploegen meer ingezet worden, zal de bediening nu in real time en dus sneller en efficiënter gebeuren. Daarnaast verwacht de vaarwegbeheerder dat het project de veiligheid op het land zijn waterpartijen, steigers, jachthavens en andere faciliteiten ontstaan. En dat maakt de Vlaamse vaarwegen voor toeristen en dagjesmensen nog aantrekkelijker. Niet alleen op maar ook langs het water wordt het steeds drukker. Veel mensen combineren een boottocht met fietsof wandeltochten. Met een speciaal beleidsplan voor de waterrecreatie speelt ook de Vlaamse overheid in op deze trend. De nieuwe internetsite is een uitvloeisel van binnenvaartsite www.binnenvaart.be. In hetzelfde rijtje hoort ook www. kanaal verhoogt. De camera’s monitoren er immers permanent de scheepvaartbewegingen. Al tien jaar voert Waterwegen en Zeekanaal op het Kanaal Leuven-Dijle moderniseringswerken door. Het automatiseringsproject vormt het sluitstuk van deze werkzaamheden. Opvallend modern is de uitvoering van de nieuwe bedieningspost in Kampenhout. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van WenZ, heeft daar een verklaring voor: ‘Door onze keuze voor een moderne vormgeving vlak bij een van de geklasseerde sluizen op het kanaal, willen wij het signaal geven dat ook deze relatief kleine waterweg met zijn tijd evolueert en nog steeds positieve toekomstperspectieven biedt voor de regio waar hij door stroomt.’ PBV lanceert website voor watersporters Groen licht voor steun containerkustvaart De Vlaamse overheid maakte eerder plannen bekend om subsidies te verlenen aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. De Europese Commissie heeft daarvoor nu het licht op groen gezet. In de haven van Zeebrugge heeft het Japanse bedrijf Bridgestone Europe een nieuwe bandenopslagplaats geopend. Het is de grootste bandenopslagplaats van Bridgestone in Europa. Zes jaar geleden bouwde het bedrijf al een stapelhuis voor banden in de haven. Daar was destijds plaats voor 110.000 banden. In 2003 werd de oppervlakte van het magazijn verdubbeld. En nu komt er dus nog meer opslagruimte bij. Daarmee is er plaats voor 1,3 miljoen banden. De bouw van het nieuwe magazijn heeft zeven miljoen euro gekost. Het centrum in Zeebrugge bevoorraadt heel Europa. Er komen dagelijks veertig containers aan met banden vanuit de hele wereld. Op termijn kan Bridgestone nog verder uitbreiden in Zeebrugge. Volgend jaar neemt het bedrijf shortsea.be thuis, een site voor de kustvaart. Naast een Nederlandse versie komen er ook een Engelse, Duitse en Franse versie. De nieuwe site – met tal van praktische tips en weetjes – is bestemd voor een breed publiek. Men vindt er vaarwegkaarten, bedieningstijden van bruggen en sluizen en reglementen. In de FAQrubriek krijgen bezoekers antwoord op veelvuldig gestelde vragen. Er is ook een forum in de maak. Daarnaast kunnen bezoekers hun evenementen in een online agenda plaatsen. Volgens de Commissie werkt de regeling niet concurrentieverstorend. De plannen sluiten ook aan bij de ambitie van de Commissie om vervoer over water te stimuleren als alternatief voor het wegvervoer. Tussen 2006 en 2008 zal de Vlaamse regering 6,24 miljoen euro vrijmaken voor de ontwikkeling van de binnenvaart tussen de kust en het achterland. Door het sterk gestegen containervervoer per binnenschip staan de bruggen op de wateren rond Brugge steeds vaker open. Weggebruikers klagen al maanden over verkeersvertragingen. Op haar beurt vraagt de haven van Zeebrugge al jaren om een betere verbinding met het achterland via het water. Met haar steun voor de containerkustvaart wil de overheid nu een oplossing aanreiken voor het probleem. Binnenschepen mogen voortaan langs de kustlijn van Zeebrugge naar Vlissingen varen om daar de binnenwateren op te gaan. De schepen moeten dan wel geschikt zijn voor de kustvaart. Voor de bouw of ombouw van binnenschepen die kunnen varen op het gedeelte van de zee tussen Zeebrugge en de monding van de Westerschelde in Nederland wordt nu subsidie verstrekt. Wie geregelde containerdiensten tussen Vlaamse kusthavens en het achterland wil opstarten, kan daarvoor ook overheidssteun krijgen. Meer Bridgestone-banden via Zeebrugge ook bandencentra in Spanje en Tsjechië in gebruik. Daarnaast bouwen de Japanners aan een netwerk van regionale distributiecentra in heel Europa. Het havenbestuur in Zeebrugge toont zich blij met het project, dat voor nieuwe containerlijnen op Zeebrugge zorgt. Daarmee vergroot volgens het havenbestuur ook de druk om de weg-, spooren vaarweginfrastructuur van Zeebrugge te verbeteren. “Grote Gust” gezonken Tijdens werkzaamheden in de haven van Antwerpen kantelde onlangs de drijvende kraan “Grote Gust” van de firma Baeck & Jansen. Het incident deed zich voor in het Kattendijkdok. De kraan zou de deuren van de Kattendijksluis uittakelen voor nazicht. Maar Grote Gust kantelde en een medewerker van het havenbedrijf kwam in het water terecht. Hij werd met onderkoelingsverschijnselen naar een ziekenhuis gebracht. De brandweer bracht een gordel aan om olievervuiling te voorkomen. Een gerechtsexpert gaat nu de oorzaak van 21 NOVEMBER 2006 het ongeval onderzoeken. Het is nog onduidelijk wanneer de kraan zal worden geborgen. Hij vormt geen hinder voor het scheepvaartverkeer. De kraan zal na de berging vermoedelijk in stukken worden gezaagd. Grote Gust is een voormalige stedelijke vlotkraan en werd in 1947 in gebruik genomen. Begin jaren ‘80 werd hij afgelost door de nieuwe en grotere kraan Brabo. Sindsdien werd Grote Gust ingezet op plekken waar de nieuwe kraan niet kon komen. Hij werd in 1987 opgekocht door de firma Baeck & Jansen. Hogere kosten voor containerterminals De containerterminals in de haven van Antwerpen moeten vanaf 1 januari zelf voor de bijkomende kosten opdraaien die de behandeling van binnenschepen op zon- en feestdagen met zich meebrengt. Vorig jaar was de Vlaamse overheid ermee akkoord gegaan een deel van deze extra kosten bij te passen. Aan deze financiële steun komt nu een einde. Tegelijkertijd is afgesproken dat de binnenvaart zelf niet voor de extra kosten opdraait om op zondag aan de terminals te worden bediend. (archieffoto Sarah De Preter) Fruitsaphaven De haven van Gent wordt een belangrijke wereldspeler in de overslag van geconcentreerd fruitsap. Aan het Sifferdok zijn met Citrosuca en Louis Dreyfus nu al twee belangrijke marktspelers gevestigd. Dreyfus startte onlangs een nieuwe lijndienst tussen Brazilië en Gent. Het eerste zeeschip, geladen met 6.800 ton geconcentreerd sinaasappelsap, kwam deze In Gennebos is de brug over het Albertkanaal gesloopt. Daarvoor moest het scheepvaartverkeer op zaterdag 11 november stilgelegd worden. Eerst werd de overspanning over het water verwijderd, daarna de rest. Binnen twee jaar moet de nieuwe brug klaar zijn. De sloop van de brug over het Albertkanaal stond al lang op het programma. In 2002 sloot de Dienst voor de Scheepvaart de brug af voor het wegverkeer omdat er scheurtjes in de constructie waren vastgesteld. Fietsers en voetgangers mochten de brug nog wel gebruiken. Een meningsverschil tussen de Dienst voor de Scheepvaart en de Nationale Spoorwegenmaatschappij (NMBS) leidde tot vertraging van de sloopplannen. De NMBS had een spoor lopen op de aanpalende maand in de Vlaamse zeehaven aan. De overslag van Louis Dreyfus groeit door deze extra dienst door naar 200.000 ton. Door deze extra aanvoer moet het bedrijf zijn terminal in de Gentse haven uitbreiden. Dat gaat volgend jaar gebeuren. De totale overslag van fruitsap in de haven van Gent kan daarmee doorgroeien naar een half miljoen ton per jaar. Brug Gennebos gesloopt spoorwegbrug en vond dat de overheid bij afbraak van de brug maar een nieuwe spoorverbinding moest bouwen. Die eis liet de spoorwegenmaatschappij uiteindelijk varen. Daarmee kon de afbraak van de brug op 11 november van start gaan. Met duwbakken werd het puin onder de brug opgevangen. Na de sloop peilde de politie of er geen brokstukken meer in het water lagen en kon de scheepvaart weer worden toegelaten. Gennebos krijgt nu een nieuwe brug voor het wegvervoer. De nieuwbouw sluit aan bij de plannen van de Dienst voor de Scheepvaart om het containertransport in vier lagen op het Albertkanaal mogelijk te maken. De aanpalende spoorwegbrug blijft nog twee jaar open voor fietsers tot de nieuwe brug klaar is.

De Binnenvaartkrant