Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 21 NOVEMBER 2006 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 6,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Te koop: SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 Ex parlevinker 15x4.20x1.20 m. bj 1976, nieuwe schroefas, motor: Deutz 118 kW, insp.rapp: aug. 2005, S.I. tot 07/2009, vr.pr. € 65.000, - (ex BTW) Tel. 024-3775830/06-53163480 - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3356 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 BRILLANT HOTELSCHEPEN VRAAGT matroos voor Rijn- en binnenvaart i.b.v. dienstboekje aantek. matroos/motordrijver. 40-urige werkweek voor onbepaalde tijd. Tel. 0653-929801 TE KOOP ms “ Marcel “ 530 ton, bjr. 1963, 49 x 6.62 x 2.51, 367 pk Volvo, mooie woning. Tel: 06-53929750 GEVRAAGD stuurman op mvs Onderneming 4 met ervaring op Rijn- en binnenvaart i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 4 wk op/ 4 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen naar tel: 06-22424148 GEVRAAGD stuurman evt matroos op m.s. Vectorius, zondag niet varen Tel. 06-53921135 www.granumix.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sarcelle 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min 2 jr vaart, curs. matr., loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Azolla 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, curs. matr, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof in overleg. Tel.015-2578294 GEZOCHT: Schipper op assistentievlet in Amsterdam, 3-ploegendienst, sleepervaring vereist, weekends vrij, goede beloning. Inlichtingen: 06-53481100 TE KOOP: duwsleepboot 23 x 5.5 x 1.40 mtr diepgang,, 2 x 430 pk DAF (2004), i.z.g.st. Duwsleepbootcasco 18 x 9 mtr, nieuwe woning. Alles in 1 koop. Vraagprijs € 160.000,-. Inl. 06-53481100 of 06-53688000 GEVRAAGD stuurlieden op bunkerschepen in Antwerpen en tankers op de Rijn Kanoha BV 06-54973979 TE KOOP mbs 1600 ton, bj 1943 evt. vast werk Tel. 06-22452292 of 0032-476760325 GEVRAAGD volmatroos op mvs Zijpe ibv dienstboekje, ervaring op Rijn en Binnenvaart, vaarsysteem contineu, loon vlgns CAO Binnenvaart Info 06-10561326 GEVRAAGD stuurman op duwboot, woonachtig omg. R’dam, weekends vrij, loon n.o.t.k. Tel. 06-10912939 TE KOOP Geertje, 63 x 72 x 2.61, 800 t., bj 1962, S.I. sept. 2010, 565 pk Cat, 2 ruimen 1225 m3 Tel.078 6427202 THUIS SHOPPEN EN GELD VERDIENEN? Kijk dan op www.nieuwekans.info/gielverdaasdonk. htm, een UNIEK concept. En wordt je V.I.P. dan kun je veel extra geld verdienen zonder investering. Dus kijk op www.nieuwekans.info/ gielverdaasdonk.htm TE KOOP z.g.a.n. Cummins diesel 170 PK met aangebouwde hydro pomp + hydro motor + tank en besturing. Zeer geschikt voor boegschroef opstelling. Tel: 06-51433163 GEZOCHT op kraanschip l.l. matroos of matroos Tel. 06-20595348 TE KOOP een stalen rolluiken kap voor een duwbak, van l. 90 x b. 11.40, luiken z.g.a.n. bouwjaar 2003, prijs € 10.000 Tel. 06-20010244 GEVRAAGD ervaren kapitein en machinist voor overvaren charterschip 36 mtr naar Antillen. Low budget, returnticket en vakantie included. Vertrek half december. Tel. 06-22223117 GEZOCHT stuurman (en in 2007 matroos) met chemie erv. en patent, studievergoeding, kost en inwoning vrij. Goede loon onder Nederlandse condities. Je wordt niet in het diepe gegooid, goede begeleiding is aanwezig. Zoek je een andere werkomgeving met fijne collega’s? Bel Ruud Otter 06-13340632 DRINGEND GESUCHT auf Tankschiff 80 m Schiffsführen mit Rheinpatent, ADNR, Radar, 20/20. Reaktion: schriftlich unter Nummer: 20062301 nach Büro dieser Zeitung. TE KOOP AANGEBODEN Boltjalk ca. 20 x 4.2 m., Daf 475, interieur vernieuwt, 1 mast, niet getuigd, vr.pr € 127.500,- (ref 2344) www.fikkers.nl 0503111404 TE KOOP AANGEBODEN Sleepboot 27.7 x 6.5 x 1.4m. museaal, bj 1951, MAN 340 pk, prachtig interieur, uitst. onderhouden, varen/wonen, vaste ligpl. in Rotterdam (ref 1960) www.fikkers.nl 050-3111404 GEVRAAGD: deksman op ms Lioba i.b.v. dienstboekje, CAO loon. 06-53654697 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. ms Twister 2 x lichtmatr. i.b.v. curcus matr., 2 jr vaart in dienstb., loon vlgns CAO Binnenv., vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT i.o.v. ms Everdina 1 x lichtmatr. i.b.v. cursus matr 2 jr vaart in dienstb., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 AUTOSCHADEVANGE- MERT.NL SCHADEGARANTbedrijf met takelbare LEENAU- TO’S. Dicht bij Ketelhaven PAPENDRECHT 078-6151313 GEVRAAGD op ms Alsvin, stuurman met patent minimum tot Gernsheim, kennis Duits, voor containervaart 0032 475612191 GEVRAAGD op MTS-Edison matroos met ervaring, ibv dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn/ 4wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GEVRAAGD op mvs-Adelvotis, matroos met ervaring, ibv dienstboekje, vaarsysteem 8wn/4wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GEZOCHT kapitein/2e stuurman op mts, vereiste Rijnpatent en ADNR, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0032-475301804 of 0031-622509028 GEVRAAGD lichtmatroos op mts Endeavour, 14/14, int.vaart Tel. 06-23225139 GEVRAAGD 2 stuurmannen/2e schippers met ruime stuurerv. op de Rijn, niet rokend 06-24770078 of 06- 42272885 gewichtsbeheersing is mogelijk met ShapeWorks! Probeer het ook! www.happyline.nl GEZOCHT: Een startende ondernemer voor een tanker (N-gesloten, enkelwandig) met de afmetingen 85m x 9.50m Met vast contract, technische begeleiding en ondersteuning in het personeelsmanagement. Ben je in het bezit van de juiste papieren en ondernemersmentaliteit neem dan contact met ons op Voor meer informatie: Velsenstraat 10d 4251 LJ Werkendam tel:0183-501321 mobiel: 06-53383945 e-mail: vantilborgmaritiem@xs4all.nl HOE ZIET DE BINNENVAART ER IN 2035 Rabobank - sterk in de binnenvaart De Rabobank is marktleider in de binnenvaart. Daar zijn we trots op. Dit betekent voor onze klanten dat we weten wat er leeft in deze sector. We hebben veel ervaring met het financieren van schepen. Onze adviseurs, die soms zelfs ook in de scheepvaart werkzaam zijn geweest, hebben hierbij niet alleen oog voor de cijfers maar ook voor wat dit verder betekent voor u als ondernemer. Samen met uw accountant geven wij graag informatie waardoor u in staat bent de juiste beslissingen te nemen. Of het nu gaat om de aankoop of verkoop van een schip, of u pleegt liever nieuwbouw: wij zijn u graag van dienst met uw financieringen, uw betalingsverkeer, uw verzekeringen of uw toekomstvoorziening. De Rabobanken Altena, Hardinxveld-Giessendam, Lek en IJssel, Sliedrecht-Graafstroom en Tholen werken samen om u nog beter van dienst te zijn. Het is tijd voor de Rabobank Binnenvaartbanken UIT? 21 DECEMBER 2006, DE DOELEN, ROTTERDAM WWW.BUREAUVOORLICHTINGBINNENVAART.NL

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 21 NOVEMBER 2006 Jacoba Prins van Maaskant gekozen tot Schip van het Jaar Maritieme innovatieprijs voor Van der Velden Van der Velden Marine Systems heeft met de EPS Thruster de Maritime Innovation Award 2006 gewonnen. Tijdens het Award-gala op 9 november in Groenekan werd de uitreiking van deze prijs gecombineerd met de van de KNVTS-Schip van het Jaar Prijs en de VNSI-Timmersprijs. De winnaars – Van der Velden, Maaskant en Robert Hekkenberg – ontvingen de felicitaties en prijzen uit handen van staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken. 450 gasten uit de maritieme wereld en de overheid waren daarvan getuige. Het officiële protocol werd met verve ingeleid door Roland Kortenhorst, Tweede Kamerlid en voorzitter van het BVB. Zijn CDA-collega Jan ten Hoopen, voorzitter van de Stichting Maritieme Prijzen, sprak een welkomstwoord tot de nokvolle zaal. Hij vroeg het publiek nog even te wachten op de staatssecretaris, die – met ironisch verwijt aan haar collega Karla Peijs – telefonisch had laten weten in de De EPS-thruster. file te staan. Zij was volgens haar zeggen reeds met humor geadviseerd door haar ambtenaren in het vervolg een file eerder te nemen. Desondanks arriveerde Van Gennip op tijd voor een positieve, maritiem gekleurde speech. Door Johan de Witte De Maritime Innovation Award is een initiatief van Vereniging Holland Marine Equipment (HME) en heeft ten doel meer bekendheid te geven aan de vernieuwende kracht die uitgaat van de maritieme en offshore toeleveringsindustrie. Met de prijs wil HME innovatieve ontwikkelingen binnen de maritieme cluster stimuleren. HME reikte de Maritime Innovation Award voor het vijfde achtereenvolgende jaar uit. De jury koos de EPS Thruster uit veertien inzendingen van innovatieve Nederlandse toeleveringsbedrijven. Technisch directeur Edwin van Buren en zijn collega Chris Maat van Van der Velden uitten zich als verraste winnaars in bewoordingen als ‘geweldig en een enorme waardering’. Beiden haastten zich collega’s, MARIN, TNO en de TU Delft als deelonderzoekers te noemen. Met het investeren van veel energie zijn volgens ingenieur Chris Maat de onmogelijkheden van de ontwerpfase gezamenlijk getackeld. De EPS Thruster zal worden doorontwikkeld als 360 graden draaibaar en intrekbaar in de scheepsromp. Met het oog op dynamic positioning-systemen in de megajachtbouw kan de EPS Thruster zich ook in die sector profileren. Innovatiecoalitie De EPS Thruster is een boegschroef van kunststof zonder centrale as, met de in een ring geïntegreerde elektromotor. Doorslaggevend voor de jury was de vernuftige manier waarop het MKB-bedrijf uit Krimpen aan de Lek een innovatiecoalitie heeft gesmeed met andere bedrijven en kennisinstellingen. ‘Hierdoor is de eigen kennis effectief aangevuld met die van derden. Het product biedt daardoor aansprekende resultaten op de gebieden geluid en comfort aan boord,’ aldus het juryrapport. Tevens werd geconstateerd dat de technische ontwikkeling gepaard gaat met een actieve marketingstrategie, waardoor de kans op succes verder wordt vergroot. De andere twee genomineerden voor de Maritime Innovation Award 2006 waren Promac voor de drinkwatermaker Promac Aquaset-S en Vosta LMG voor de Vosta T-cutter voor de baggerindustrie. Jacoba Prins Robert Hekkenberg ontving de Timmersprijs al in februari 2006 voor het DIINAMO-model. EZ-Staatssecretaris reikte de innovatieprijs uit aan Edwin van Buren en Chris Maat van Van der Velden. (foto Johan de Witte) Daarmee kan de binnenvaart als vervoersalternatief worden doorgerekend voor wegtransport. Het winnen van de door de VNSI ingestelde prijs heeft hem in staat gesteld verder onderzoek te verrichten. Ook werd hij gevraagd zitting te nemen in binnenvaartadviescolleges van de overheid. Maaskant Bruinisse won de Schip van het Jaar-prijs 2006 van de KNVTS voor het bouwen van de Jacoba Prins. De kotter wordt als baanbrekend beoordeeld door toepassing van nieuw, vernuftig visgerei dat door slechts één man van binnenuit bediend kan worden. Tevens wordt door dit visgerei de nadelige impact van oestervangst op het onderwatermilieu aanzienlijk beperkt. Daarnaast beperkt de Jacoba Prins de emissie door toepassing van zeer schone en zuinige dieselmotoren. Schippersinternaten bereiden acties voor De nieuwe CAO Schippersinternaten (looptijd van 1 januari 2006 tot en met 31 januari 2007) werd op 13 november getekend. Werkgevers en werknemers zien dit als tussenstap op weg naar de CAO Jeugdzorg. Daar is geld voor nodig. Staatssecretaris Clémence Ross (ministerie VWS) hult zich echter nog steeds in diep stilzwijgen. Het veld van internaten is diep teleurgesteld. Geluiden over actie worden weer gehoord. In een open brief aan de redactie van deze krant vraagt Peter Vlok (directeur CENSIS) zich af: ‘Een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar wat doen leeuwen? Blijft het bij brullen? Destijds (11 november 2003 - red) zijn er duizend gele eendjes in de Hofvijver te water gelaten. Begin volgend jaar zijn er weer acties te verwachten. Wij hebben voldoende argumenten voor een betere beloning vanwege de zwaarte van het internaatswerk om deze overstap te bewerkstelligen. Hiervoor, maar ook voor de kwaliteit en veiligheid voor de kinderen, is meer geld nodig. De benodigde financiën komen echter niet los. De brief van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer over de evaluatie subsidieregeling schippersinternaten geeft ons ook geen goed gevoel. Op dit moment is er nog steeds geen reactie is op de beleidsnotitie van 9 mei 2006.’ Door Cor Spek Na de verkiezingen willen de besturen een lobby op gang brengen in de Tweede Kamer. Vlok reageert: ‘Dat is ongewoon voor onze sector. U mag dit interpreteren zoals u wilt. Wij hebben ons tot nu toe naar het ministerie van VWS en de staatssecretaris zeer bescheiden opgesteld. Dit tot ongenoegen van de werknemers die wat meer actie van de werkgevers op prijs zouden stellen. Wij waren echter in de veronderstelling dat ook bij deze staatssecretaris de “normen en waarden” hoog in het vaandel zouden staan. Helaas voelen wij ons nu gebruikt in de discussie om de Jeugdzorg, waarbij zij beter kan scoren dan bij onze sector.’ Vlok memoreert de discussie over de jeugdzorgkinderen, die binnen de sector tot een enorme commotie leidde. ‘Het verzoek tot het opnemen van deze kinderen kwam nota bene van de staatssecretaris zelf. Ineens bleek dat de provincies en de bureaus en de jeugdzorginstellingen wel meer ruimte hadden. Men had onze internaten toen niet nodig. Zo geraakte de staatssecretaris uit de brand. Er werden aan onze sector toezeggingen gedaan bij minister Zalm extra geld te vragen. Binnen enkele weken zou dat geld er zijn. Dat was dus op 7 maart 2006. Het enige dat wij kregen was een gedeeltelijke vergoeding voor materiele kosten van vijfhonderdduizend euro, maar voor het personeel kregen wij niets.’ Afknapper De sector ervaart de gang van zaken als een afknapper. ‘Wij zijn nu zeer teleurgesteld in deze staatssecretaris en met name in de top van het ministerie, die volgens mij alle positieve voorstellen voor onze sector van tafel veegt. Sinds 1993 is er helemaal niets veranderd. Wij kregen in 1994 bezuinigingen over ons heen en ontvingen in 1996 geen vergoeding voor de Arbeidstijdenwet. De voorgestelde bezuinigingen in 1998 en een korting van tien procent met ingang van 2004 werden op het nippertje ongedaan gemaakt.’ De woorden van Vlok klinken bitter als hij zegt: ‘Na het rapport van de Inspectie Jeugdzorg en het “zuinige” rapport van Berenschot, zelfs het ministerie kan zich hier niet in vinden, zagen wij weer licht na 7 maart. Dat bleek slechts een “lichtflits”, maar wel één die werknemers hoop gaf. Men zag het als een financiële erkenning. Die hoop dreigt nu in de grond geboord te worden.’ De directeur van Censis besluit: ‘Met onze actie naar de Tweede Kamer proberen wij die hoop levend te houden en om te buigen naar eindelijk weer eens een positief geluid voor onze sector.’ www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Mon - Desir Mon - Desir II die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 681 SCHEPEN! • Storm • Willem Sr Deja-vu voor Evera en André Vrijdag 10 november stond Evera Salacroup op dezelfde plek als haar broer Allart ruim vier maanden geleden: op de vroegere Scheepswerf Joh. Duijvendijk. En met hetzelfde doel: trouwen. De 19-jarige Krimpense bruid stapte ’s ochtends vroeg met haar – op dat moment nog toekomstige – man André van den Berg (27) aan boord van hun schip, de Truon. Het werd geen kopie van de bruiloft van haar broer. Na de onmisbare fotosessie op en bij het schip reisden ze naar Diergaarde Blijdorp in Rotterdam om de belangrijkste dag in hun leven daar te laten vereeuwigen. Voor de huwelijksplechtigheid keerden ze weer terug naar Krimpen aan den IJssel, want die vond plaats in het Streekmuseum Crimpenhof. André, afkomstig van de overkant van de IJssel (Nieuwerkerk), had geen binnenvaartbloed, maar volgde het voorbeeld van zijn oudere broer en koos voor een varend bestaan. De afgelopen zes jaar voer de binnenvaartondernemer alleen op de Truon. Voortaan vaart hij het zand voor Van Nieuwpoort samen met zijn Evera. Maar voor het zo ver was, beleefde het jonge stel een korte, maar geslaagde huwelijksreis op een wijnkasteel in de buurt van Bordeaux. (foto MGR)

De Binnenvaartkrant