Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 21 NOVEMBER 2006 Te Koop: GEVRAAGD: wij zijn op zoek naar een geschikte STUURMAN per direct!!! Voor mts 1300 ton, vaargebied voornamelijk Nederland en Belgie. Bij ons aan boord geld de no-nonsens mentaliteit, ben je gemotiveerd, aarzel dan niet en bel naar onderstaand telefoonnummer Tel. 0651-631021 INL/INFO: NIEUWBOUW CASCO Voor goede prijs - kwaliteit Type Morgenster Afm. 86 x 9.50 mtr Afm. 110 x 11.45 Afm. 135 x 11.45 Levering mogelijk 2007 / 2008 Nieuwbouw van Russische scheepswerf SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website : shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Tanker type C, enkelschroefs Levering 2008, (L/B/H 110 x 11.40 x 3.60/4.80 mtr). Koppelverband type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/H 172 x 11.45 x 3.58 mtr). Vrachtschip type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/H 135 x 11.45 x 3.60 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart. Zoekt voor bemiddeling: Vrachtschepen, Tankschepen, Duwbakken, Duw- Sleepboten, Pontons. Tevens diverse vacatures in de binnenvaart: Kapitein, Schipper, Stuurman, Matroos. Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Te koop : Mts Maracaibo, Type C, L/B/D 135 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2000, 3600 Ton, 4400 m3, Wärtsilä 2326 PK. Mts Isabel, Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Mts Glamona, Type N, L/B/D 83 x 7.02 x 2.60 mtr, bj 1958, 1050 Ton, Caterpillar 600 PK, evt vast werk. Duwboot Amazone, L/B/D 16.24 x 8.04 x 1.92 mtr, bj 1980, 35 Ton, 2 x Caterpillar 600 PK. Ms Micanto, L/B/D 80 x 9.00 x 2.70 mtr, bj 1973, 1273 Ton, MTU 1197 PK bj 2005. Tevens aanbod van diverse vracht- en tankschepen die in de stille verkoop zijn. Dringend gevraagd voor diverse relaties: vrachtschepen en tankschepen Type N of C L/B 86 x 9.50 en 110 x 11.40 Tevens ook te koop gevraagd duwbakken. Allen in goede staat verkerend. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl www.duwbakken.nl O OOSSE Maritiem b.v. WPI ship building de Waardt - Peters Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm. 135x11.45x4.25m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m MVS 2272 ton, bj. 1959/1973,afm.110x11x2.83m 1200 pk MAK rev 2001, schuifluiken, kopschroef MVS 1859 ton, bj.1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins, bj 1995, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972,afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken,kopschroef Duwbak 2322 ton, b.j 1979, afm. 76.5x11.40x3.47m woning op achterschip, Verhaar boegschroef 260 pk Duwboot, bj.1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Te koop aangeboden: Nieuwbouw 110 x 11,48 x 3,60 ca. 3300 ton bouwwerf Polen. Compleet vaarklaar medio augustus 2007. Mts “Armaris” 561 ton, bjr. 1944, 64 x 5,77 x 2,51. Omgebouwd tot vliegastanker in 1989, hoofdmotor Detroit Diesel 365 pk bjr. 1996 revisie 2003. Leverbaar met vast contract. Mvs “Gersom” 691 ton, bjr. 1963, 63 x 6,60 x 2,68. Hoofdmotor Stork 378 pk bjr. 1963 revisie 1999, boegschroef 320 pk van Tiem. Mbs “Antonia” 1027 ton, bjr. 2001, 70 x 7,45 x 3,20. Hoofdmotor Cummins 640 pk bjr. 2001, boegschroef 320 pk van Tiem. Mvs “Iris” 1241 ton, bjr. 1980, 75 x 8,21 x 3,05. Hoofdmotor Waukesha 720 pk bjr. 1982, revisie 1992. Mvs “Dinero” 1487 ton, bjr. 1957, 85 x 10,00 x 2,85. Hoofdmotoren 2 x CAT 644 pk bjr. 2005 / 2006, buikdenning staal bjr. 2003. Mvs “Vitesse” 2327 ton, bjr. 1993, 105 x 10,50 x 3,18. Hoofdmotor CAT 1521 pk bjr. 2006, boegschroef Veth Jet 350 pk GM. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen Mobiel: 06-53185636 Kantoor: 06-10977351 Fax: 06-10977352 e-mail: info@ldewaardt.nl Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. www.huizinga-snijder.nl ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) M/S Afm.105 x 9.50 x 3,18 M, Bj. 1987. 2157 ton.1460 pk Cat. afgesteld 1300 pk. Bj. 2006, 108 Teu. 2 Ruimen met azobe buikdenning en FK luiken.Boegschroef v.Tiem met 400 pk. 2 x Iveco van 2002 Gen. 30/60 Kva.Compleet net schip. 2607) M/S Afm. 110 x 11.45 x 3.3 m. bj. 1998. 2750 ton.Cat. Type 3516 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip. 2605) Ms Afm. 86 x 9,5 x 3,02 mtr. bj. 1972. 1666 ton. 1200 pk Mak. Boegschroef 360 pk Daf. Ballegooy 2 x gen. 60/40 kva. Fk Luiken met hydr. Kar. Nieuwe hut met kolom. 84 teu. Duw certificaat. Net schip. Nieuwbouw Levering 2007 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Alles nog bespreekbaar. Levering compleet September. 105 x 10 x 3,2 mtr. 1300 pk Cum. 535 pk boegschroef.117 teu. Met FK van Blommeart. Levering compleet mei Adres: Rivium 1e straat 74 2909 LE Capelle a/d IJssel Telefoon: +31 (0)10 - 288 76 08 E-mail: binnenvaart@lowland.com www.lowland.com ZIE ONZE WEBSITE WWW.RUYVEN.ORG Lowland Binnenvaart B.V. is gespecialiseerd in project- en crewmanagement voor de Rijn- en binnenvaartsector. Voor diverse tankers (Chemicaliën- en minerale oliën) hebben wij per direct plaatsingsmogelijkheden voor: Kapiteins/Stuurlieden ibv Rijnpatent en A.D.N.R. chemie ervaring is een pré (Vol)matrozen ibv geldig dienstboekje matrozen met opleiding genieten de voorkeur tanker ervaring is een pré Wij bieden u een marktconform salaris en het vaarsysteem is n.o.t.k. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een studiekosten regeling. Heeft u interesse in een van deze functies neem dan vrijblijvend contact op of stuur uw sollicitatie met C.V. naar Lowland Binnenvaart B.V.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 De wachtplaatsenproblematiek heeft de aandacht van het Havenbedrijf, maar president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) legt de bal bij de binnenvaart, zo bleek bij de jaarvergadering van het CBRB. ‘In veel logistieke processen is het ‘just-in-time’ principe allang ingevoerd. Wachten is niet efficiënt, en liggen kan ook op goedkopere locaties of plaatsen die aantrekkelijk zijn vanwege de nabijheid van stedelijke voorzieningen. Door een betere planning moet het mogelijk zijn efficiënter te werken, minder stops te maken, minder tijd te verdoen met wachten. De technische middelen om het logistieke proces van de binnenvaart te stroomlijnen zijn en komen voorhanden. Waar het om gaat is of de sector zichzelf dusdanig wil organiseren en zich hier zo voor wil inspannen dat dit realiteit wordt.’ Parkeren Smits maakt onderscheid tussen kort en lang parkeren door de binnenvaart in de haven: respectievelijk wacht- en ligplaatsen. Hij kwam bij de jaarvergadering van het CBRB uitleggen dat nog beter in kaart wordt gebracht wat de behoefte is aan wachtplaatsen. Hij vraagt binnenvaartondernemers mee te werken aan het monitoren van die behoefte. ‘Via monitoring willen we vanaf halverwege volgend jaar, nauwkeuriger de werkelijke behoefte aan wachtplaatsen voor alle typen schepen inzichtelijk maken,’ vertelde Hans Smits. ‘We willen de tijd, doorgebracht aan openbare afmeerplaatsen en de opgelopen wachttijd nabij terminals, nauwkeuriger gaan meten. Informatie vanuit de bedrijfstak zelf is hierbij van groot belang en ik hoop dan ook dat wij als Havenbedrijf op de actieve medewerking van u als schippers aan een dergelijk monitoringsprogramma mogen rekenen. Schippers die meedoen krijgen een eenvoudig computerprogramma waarmee ze kunnen registreren hoe lang ze waar liggen.’ Het Expertise- en Innovatiecentrum voor de Binnenvaart (EICB) is in oprichting. Het ressorteert onder de Stichting Eerder onderzoek door het Havenbedrijf had al uitgewezen dat er momenteel een tekort is en dat dat op middellange en lange termijn steeds groter wordt. HbR geeft prioriteit aan de wachtplaatsen, door Smits omschreven als ‘onderdeel van het logistieke proces’. ‘Eerste zorg is voor ons nu dat er meer wacht- en ligplaatsen komen. De conclusies uit het rapport van Arcadis over het geconstateerde tekort aan wachtplaatsen en ligplaatsen voor diverse categorieën binnenvaartschepen hebben wij als HbR overgenomen en zijn wij aan de slag ter verlichting van het probleem.’ Vervolgens somde hij de wachtplaatsen op, die het HbR voornemens is aan te vullen tot en met 2008, voornamelijk in het westelijk deel van de haven. ‘Voor de middellange en lange termijn kunnen we met deze locaties het tekort aan wachtplaatsen in zijn geheel oplossen. Het tekort aan ligplaatsen niet, dat lossen we in het westelijk havengebied niet op, locaties elders in de haven kunnen daartoe mede uitkomst bieden.’ Scepsis Binnenvaartondernemer Henk Wanders merkte op dat er al sinds 2005 wordt gepraat over meer ligplaatsen en dat die nu pas voor 2008 zijn voorzien. Zijn scepsis werd met instemming begroet door de zaal. EICB in oprichting Projecten Binnenvaart van het CBRB en is in die zin een zusje van het Bureau Innovatie, dat min of meer op zal gaan in het EICB. Er wordt al gewerkt aan het nog in oprichting zijnde nieuwe centrum, door ‘kwartiermaker’ Hans Brombacher en de SPB-medewerkers Nico Schoonen en Peter van der Zande. Het EICB werd door Brombacher gepresenteerd bij de CBRB jaarvergadering, vorige week maandag, 13 november. Hij deed daarbij tevens de oproep aan de aanwezige binnenvaartondernemers om samen te zoeken naar een goed plan. Het EICB krijgt volgens het vorige week ondertekende convenant tussen binnenvaart en V&W tien miljoen euro subsidie tot en met 2010 voor innovatieve projecten. De start van het bureau wordt gefinancierd door de rente op het Nederlands deel van het reservefonds (geld dat nog op de ‘Het Havenbedrijf heeft het er zelf naar gemaakt.’ Bakkeneigenaar Van der Vaart: ‘Waarom zou je bij wachtplaatsen niet van boord hoeven kunnen. Als de bakken daar liggen kunnen er ook geen reparaties aan plaatsvinden.’ Johan Groenewold (directeur VT, voorzitter Rijn & IJssel) zei ook teleurgesteld te zijn over het steeds maar naar achteren verschuiven van de ligplaatsen voor de binnenvaart en dat hij als voorzitter van de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam er niet in kennis van is gesteld dat waarschijnlijk de Rijnhaven wordt ontruimd. Hoewel Smits niet echt reageerde op de opmerkingen uit de zaal, zei hij wel over de Rijnhaven: ‘De gemeente heeft gevraagd om die haven terug te geven aan de stad. Als die ligplaatsen verdwijnen, komen die één op één elders in de haven terug.’ Jan Veldman, manager van Kantoor Binnenvaart, waarschuwde: ‘De prognoses voor het vervoer door de binnenvaart zijn altijd te pessimistisch geweest. De groei gaat veel harder dan voorzien door het Havenbedrijf.’ Presentator Victor DeConinck vatte de opmerkingen van de binnenvaart goed samen: ‘Worden we wel serieus genomen?’ Het antwoord van Hans Smits klonk wat pover na alle kritiek: ‘De wil is er.’ Hij maakte zich er met een grapje van af. Hans Brombacher. ‘Niet in ivoren toren.’ (foto MGR) rekening van het ministerie staat van de sloopregelingen eind vorige eeuw). Brombacher vatte de doelstelling kort en bondig samen: ‘Slimmer ondernemer en nieuwe markten zoeken. We gaan niet in een ivoren toren zitten en zoeken en vragen naar nieuwe ideeën, kijken naar wat de industrie heeft te bieden en welke kennis er aanwezig is in de wetenschap.’ ‘Als je een idee hebt voor een wachtplaats, bel Pieter Struijk (directeur Scheepvaart bij het HbR – red.) en die paal gaat er nog diezelfde dag in.’ Later gaf hij aan dat bij de aanbesteding van het werk aan de Tweede Maasvlakte de binnenvaart ligplaatsenproblematiek een belangrijke rol is toegekend. ‘Alleen een bedrijf dat ook de ligplaatsen goed invult, kan de concessie krijgen.’ Kees de Vries, directeur Koninklijke Schuttevaer, over de Tweede Maasvlakte: ‘Als je mensen bij het Havenbedrijf vraagt hoe het met de binnenvaart zal gaan op de Tweede Maasvlakte, dan zal dat het zelfde zijn als bij de eerste. Dus een gekrioel Uitdaging President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam kwam met een uitdaging voor de aanwezige binnenvaartondernemers bij de CBRB jaarvergadering. ‘De bereikbaarheid van de haven is binnen het HbR verheven tot één van de topprioriteiten. Over de weg is de haven sterk afhankelijk van de A- 15, waar de filedruk de laatste jaren sterk toeneemt. Het Rijk heeft grote investeringen gepland voor de A-15 op het traject Maasvlakte-Vaanplein in de periode 2008-2015. Tijdens deze verbouwing moet het steeds drukker wordende transport echter wél door kunnen gaan. En daar maken we ons als havenbeheerder best wat zorgen om. Wij zouden graag zien dat containerstromen over de weg worden verminderd ten gunste van binnenvaart en spoor. Er wordt nu intensief nagedacht over de mogelijkheden die een inland terminal als een soort voorportaal van de haven zou kunnen hebben, dit in combinatie met de functie van een empty depot, om van daaruit het transport van en naar de Maasvlakte te kunnen verzorgen. Hierdoor kunnen ritten 21 NOVEMBER 2006 Binnenvaart reageert teleurgesteld op ligplaatsplannen Havenbedrijf Binnenvaart moet zelf problematiek wachtplaatsen oplossen 99.211 (advertenties) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Hans Smits wordt ondervraagd door Victor DeConinck (op rug gezien). CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wyck luistert toe. Achter hen het adembenemende uitzicht over de Nieuwe Maas vanuit de nieuwe locatie bovenin het Golden Tulip Hotel aan de Leuvehaven. (foto MGR) van schepen, binnenvaart en zeevaart door elkaar. En dat terwijl het spectaculair beter kan worden geregeld voor de binnenvaart.’ Smits weerde dat af: ‘Het blijft een samenspel, dat is niet tegen te houden.’ Volgens CBRB-voorzitter Hubert-Jan van der Wyck zou het voor de binnenvaart heel goed beter te organiseren zijn. ‘De zeereders weten donders goed waar de containers heen moeten.’ Het havenbekken is ook breder in de Tweede Maasvlakte, vertelde René van der Plas van de projectorganisatie Tweede Maasvlakte. ‘Het ontwerptraject is flexibel gehouden en wordt ingevuld afhankelijk van de marktontwikkelingen.’ Binnenvaart en haven In 2005 werd er 370 miljoen ton overgeslagen in Rotterdam, en daarvan heeft de binnenvaart in het achterlandvervoer 146 miljoen ton voor zijn rekening genomen, Waterstanden Het Havenbedrijf onderzoekt de consequenties van de klimaatsveranderingen op de Rijn. President-directeur Hans Smits: ‘Dat [onderzoek] wijst uit dat al halverwege deze eeuw sprake kan zijn van lage waterstanden die zowel lager worden dan nu en frequenter voorkomen en daarbij tevens gemiddeld een langere duur hebben. De analyse voor het jaar 2050 geeft aan dat voor het zogenaamde midden scenario het aantal perioden met een afvoer lager dan 1000 m 3 per seconde bij Lobith (zijnde 2,5 meter waterdiepte) toeneemt van de huidige waarvan 108 miljoen ton internationaal en 38 miljoen ton nationaal. Afgelopen jaar deden zo’n 133.000 binnenvaartschepen Rotterdam aan. 17 perioden naar 28 perioden. De gemiddelde duur neemt hierbij toe van 10 dagen naar 12 dagen. In het meest droge scenario zou in het midden van de eeuw een jaar met extreem lage waterstanden – zoals in het jaar 2003 heeft plaatsgevonden – zelfs jaarlijks kunnen voorkomen. Hierdoor kan de prestatie van de binnenvaart onder druk komen te staan. Uiteenlopende maatregelen zowel aan de rivier, aan de schepen als ten behoeve van verbeterd informatiemanagement zijn van belang. Daar zullen we samen aan moeten werken.’ over de A-15 vermeden worden, wat de doorstroming ten goede zal komen. Als er ondernemers zijn die hierover met ons mee willen denken in dit soort oplossingrichtingen dan bent u hierbij uitgenodigd. Tenslotte zijn al eerder vanuit het bedrijfsleven goede initiatieven gekomen ter beperking van het wegvervoer.’ 21156 (advertenties) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant