Views
2 years ago

2006-24

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • November
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 21 NOVEMBER 2006 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 17m05 x 5m50 / 4m80, 4.936 ton, 9.585m3, bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 86m x 10m x 3m20, 1.832 ton, 2400m3, bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, "Type Vacando", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m90, 3.320 ton, 3500m3, bouwwerf China. LEVERING september 2008. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Bornrif I", 2870 ton 1994, 110mx11m40x3m30, 3300m3, 208 TEU, aluminium Friese kap luiken + luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef Caterpillar 550 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 16m, Caterpillar 1600 pk bj.1993, revisie 2003. Schip alleen te koop met onderstaande duwbak. "Bornrif II", 1473 ton 1994, 78mx9m20x2m82, aluminium schuifluiken, ijzeren vloer bj. 1999, 3 x kopschroef totaal 1030 pk. "Ferramenta", 2761 ton 2000, 110mx11m45x3m54, 3550m3, 208 TEU, aluminium Friese kap luiken + hydr./elek., luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef MTU 570 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Mitsubishi 1591 pk bj. 2000. "Basta", 2359 ton 1981, 110mx9m52x3m21, 3000m3, stalen vloer 12mm, aluminium Friese Kap luiken + hydr. stapelbaar, kopschroef Daf 400 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 10-15m, Caterpillar 1278 pk bj. 2000. "Voyage", 2317 ton 1973, 105mx9m50x3m26, 2650m3, 108 teu, stalen vloer 12mm, aluminium luiken + hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 430 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 10m, Caterpillar 1521 pk bj. 2004. "Fitariek", 2230 ton 1981, 105mx9m50x3m28, 3250m3, 108 teu, aluminium Friese kap luiken + hydr. luikenwagen, ijzeren vloer 7mm dillidur 400, kopschroef Daf 275 pk, aluminium stuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1224 pk bj. 1981 totale revisie1997. "Sownent", 2125 ton 1981, 103mx9m60x3m17, 2750m3, 102 teu, aluminium Friese kap luiken + hydr. luikenwagen, ijzeren vloer 12mm, kopschroef Cummins 480 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Caterpillar 1279 pk bj. 1991 rev. 2003. "Re-Intrade", 1967 ton 1957, 110mx10mx2m82, 3300m3, aluminium Fr. kap luiken bj. 1996, stalen vloer 12 mm kopschroef 400 pk, autokraan 17m hydraulisch uitschuifbaar, 2 x Caterpillar 625 pk bj. 1999. "Integro", 1627 ton 1965, 95mx9m54x2m82, 2450m3, 90 TEU, aluminium Friese kap luiken + elektrische luikenwagen, ijzeren vloer 6 mm., kopschroef Daf 300 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 16 meter, Caterpillar 1200 pk bj. 1986, revisie 2000. "Unitas", 1406 ton 2001, 85mx8m50x3m06, 1800m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2005 + hydr./elek. luikenwagen bj. 2005, kopschroef Scania 350 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 14 meter 2000kg, 2 spudpalen, 2x Z-Drive Fabr. Veth met 2 x Scania 552 pk. "Cadensia", 1381 ton 1915, 85mx9m50x2m61, 3 cm Azobé over ijzeren vloer 12 mm., aluminium Friese kapluiken + elek./hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 380 pk, houten stuurhuis, autokraan 16m, MTU 1088 pk bj. 2002. "Gradatim", 1100 ton 1962, 73mx8m24x2m70, 1650m3, aluminium schuifluiken bj.1988, kopschroef Daf 260 pk , autokraan 11 meter, houten stuurhut bovenbouw zakbaar bj. 1988, 2 x Caterpillar 406pk bj. 2000. "Maria Jeanet", 1040 ton 1929, 67mx9m20x2m55, 1500m3, kopschroef GM 170 pk, stalen overzakbaar stuurhuis, autokraan 10m, MaK 650 pk bj. 1965 revisie 1998. "Donata", 1022 ton 1967, 69m71x7m29x3m, 600m3, stalen vloer 10mm., kopschroef Daf 280 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2001, autokraan 10 meter, Mitsubishi 450 pk bj. 1991, rev. 2006. "Andante", 832 ton 1963, 69m99x7m30x2m75, 499m3, kopschroef Daf 230 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, MTU 816 pk bj. 2006. "Favoriet", 820 ton 1966, 67mx7m20x2m62, 1150m3, kopschroef Daf 320 pk, aluminium stuurhuis bj. 1993, autokraan 15m50 bj. 1997, Caterpillar 733 pk bj. 2000. "Eendracht", 722 ton 1960, 65m50x7m17x2m56, aluminium profielluiken bj. 1996, kopschroef Scania 280 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj.1998, Volvo 410 pk bj. 2004, zeer interessante prijs en inruil bespreekbaar. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. www.vlootschouw..nl 10 nieuwe overalls € 99,00 10 spijkerbroeken € 125,00 10 rally overalls met rits € 99,00 3 spuit overalls lichtgewicht € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl Roonstraße 24 D-32105 BAD SALZUFLEN b. Minden Telefon: + 49 (0) 52 22 / 80 32 10 + 49 (0) 52 22 / 80 32 11 Telefax: + 49 (0) 52 22 / 80 31 41 E-Mail: info@loemker-schiffshandel.de Bel ons als eerste, wanneer u een binnenvaartschip wilt kopen, verkopen of wilt starten als zelfstandige Meer dan 157 motorvrachtschepen 29 motortankschepen 91 passagierschepen 11 passagiers bedrijven 22 bijzondere vaartuigen Staan bij ons momenteel in de verkoop. Neem voor meer actuele informatie contact met ons op. NIEUW! Gunstige financiering! Deze mogelijkheid kunt u niet onbenut laten! Ein Partner mit über 50 jähriger Markterfahrung Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,5/15 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 110 x 11,45 x 3,65 m. Money Maker - lightweight. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco‚s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Jowi 135x16,80, 3,98, bj. 1998 TEU (4 hoog), 3 x CAT 3508 900 pk. Adelvotis 108,5x11,4x3,45+76x11m. bj Œ83/‚88 5700m3, 5000ton, CAT 1200pk ‚97, MWM compl. rev. ‚97 880pk. alu schuifluiken, Veth 675pk ‚98, duw certif. 7600 ton., gestrookt. Hermina 178.50x9.50x 2.72, 3777 ton, Arminiuswerft bj. 1972 Cummins 1600 pk, 198 TEU, stuurhut 2001 Impresa 110x11x2,81, 2272 ton, 3415m3, MAK 451 1200, 475 pk Cum., stalen vloer, schuifluiken, alu. stuurhut 2005. 105x10.50x3.05, 2421 ton, Deutz 1183 pk bj. 2004, 320 MAN, stalen vloer, schuifluiken. Levante 105x9.52x3.15, 2092 ton, 2100 m3, MWM 1005 pk, Nette woning, schuifluiken, stuurhut bj. 1999. Inruil bespreekbaar! Con Amore 105x9,5x2,98, 2084 ton, 2800m3,1227 pk Cat., 400 pk DAF, stalen vloer, alu fr. kap, nette woning. Delta 105x9.50, Slob 1980, 2182 ton, stalen vloer, Cat 1380 pk Bj. 1997, 400 pk Scania, Friesche kap. Vogue 95x9,50x2,89, 1859 ton bj. 1974, 2250 m3, Cummins 1264 pk.,kruiplijn 4.10, 12mm stalen vloer. Inruil bespreekbaar! Tolerant 86x9.50x3.02, 1530 ton, bj. 1980, 940pk Deutz, alu. luiken 2004, stalen vloer. Vitesse 85x9,5x3,13, 1742 ton, bj. 1972 Irnsum, 2150m3, alu luiken, SKL bj‚88 1200pk, 320pk DAF ‚95, woning 1997. Fidente 85x8,22x2,51, bj. 1966 Erlebach, 1189 ton, 1650 m3, 1000 pk Wartsila ´97, rolluiken Tinnemans. Esperanz 85x8.20x2.52, bj. 1957, 1185 ton, Cummins 820 pk, DAF 230 pk, 2 ruimen azobe. Duwbakken 76x11,00x2,80m, bj. 1989, stalen vloer, 325 pk Daf, 1825 ton 76x11.40x3.47m, bj. 1979, 2322 ton, met luikenkap 77x11,00x2.77m, bj. 1989, 1851 ton, aantrekkelijk geprijsd Tankers Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Beaume 55x6,58x2,47, 496 Ton, CAT 3408 450 pk, nette woning met 2 slaapkamers, wordt met vast contract geleverd ZEER GESCHIKT VOOR STARTERS. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 Mob: 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob:06-30179475 Fax: 078-6120653 www.huizinga-snijder.nl GEVRAAGD MATROOS i.b.v. dienstboekje voor tankschip 1200 ton gasolie. Laadplaatsen: Nederland en Belgie Losplaatsen: Belgie Weekend vrij Sollicictatie: Boulevard Industriel 100 B-7700 Moeskroen (Belgie) Tel: +32 (0) 56.85.92.00 - +32 (0) 497.58.74.92 Vragen naar dhr. Jan De Keukelaere Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN: P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0031(0)653.14.27.01 Tel / fax 0031(0)10.28.49.965 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl Koppelverband " Aquila" M/s 2966 ton bj.1981 te Bodenwerder Afm. 108,50 x 11.40 x 3.46 inhoud 2900 m3 Motoren 2 x 1200 pk.Deutz 1981 Bijbehorende bak "Aquila 2" 2414 ton bj. 1982 Afm. 76,50 x 11.40 x 3.43 Boegschroef 680 pk. M/s "Hunter" 2704 ton Bj.1980 Gebouwd te Neckarsteinach Afm.110 x 9.50 x 3.62 Motor 1000 pk. M.W.M. 360 omw/pm M.d.s 2720 ton Bj.1981 Teu 99 Afm. 105 x 11,40 x 3,47 Motoren 2 x 1500 Pk MAK 750 Omw/pm Inruil kleiner schip is mogelijk M.t.s. 2223 ton bj.1973 Polen Afm.110 x 9.04 x 3.13 Inh.2750 M3 Motor 1300 pk.Cat. Type 3512 bj.2001 G.L.klasse type N-gesloten Eventueel met vast werk. Duwboot bj 1974 afm. 23,50x8.20x1.40 2xCat.385 en 485 pk.met straalbuis Voll. A.D.N.R. Duwcert. tot Basel Duwboot bj.1970 af. 17 x 9.50 x 2.00 Motoren 2 x 600 pk.G.M.1993 Nw. woning 4 sl.k. Voll.A.D.N.R. Damen vlet 17 x 4,56 x 1.50 bj.1976 Motor 480 pk.GM met straalbuis Kantoorponton met woonruimte Afm. 33 x 13 m Ideaal voor jachthaven Ponton voor zwaar transport 40 x 8.50 Spudpalen. S.I.en Transportvergunning Meer info op www.phtimmer.nl Schepen ter bemiddeling gevraagd Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen M/s 1533 ton, bj 1923, middenschip 1974. Afm. 85 x 9.50 x 2.81 mtr., 1 ruim, dubbelwandig, stalen vloer 12 mm, alu. schuifluiken, 1380 pk Caterpillar bj 1999. Kopschroef 320 pk, 2 x 220/380 volt. Nautisch compleet, autokraan 13 mtr. Grote woning met 3 slaapkamers en goede voorwoning. Wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 750.000,- M/s 912 ton, bj 1957, afm. 74 x 7.55 x 2.51 mtr., 1325 CUB, 2 ruimen, alu. luiken, Azobe Bd, 730 pk GM rev. sept.2006. Kopschroef 200 pk Van Tiem, 3 x 220/380 volt. Nautisch compleet. Autokraan 13 mtr., goede woning met 2 slaapkamers en airco. Nieuw vlak 2001, wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 300.000,- Op bovenstaande schepen is een zeer grote FINANCIERING mogelijk BEL VOOR INFORMATIE. DRINGEND TE KOOP GEVRAAGD: Schepen met afm. 86 of 110 mtr lang en 9.50, 10.50 of 11.40 mtr., voor onze clientele. TE KOOP 2 kmr app. Pr. Hendrikkade 82B Rotterdam. met k.koz, dubbel glas, uitzicht op Maas, op te frissen. Direct op te leveren. € 115.000,00 kk. Tel: 0032-494374619 TE KOOP K & R NA 25 boegschroefdimo jet pompen. Geheel gereviseerd en inwendig voorzien van BELZONA coating. Tevens inkoop van uw oude NA 25 pomp. Geluk Vlissingen BV, www.belzonageluk.nl Tel: 0118-470995 POOLSE VOLMATROOS EN POOLSE.. deksvrouw, Ned-,Eng- ,Duits- sprekend, zoeken goed schip om samen te werken. 0031-614025191 0048-667389997 TE KOOP Rondvaartboot ca. 33.50x5.21xca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz. Evt. met exploitatie. Tel. 078-6121246 0655-195004 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fehar 1 x stuurman. erv op de Rijn. vaartijd. in dienstb. loon vlgns. CAO binnenvaart. Vaar/ verlof i.o. Tel: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Roelanda 1 x matr. i.b.v. dienstb. min. 2 jr. vaartijd. Loon vlgns CAO binnenvaart. Vaar/ verlof in overleg. Tel: 015-2563764 GEVRAAGD ter exploitatie tankschip Fin, cond notk suggesties. Tel. 0651-381509 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lindos 1x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2jr vaart, curs. matr., loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 TE KOOP 2 motoren, Caterpillar type D398B, 850 pk, 1.200 rpm met Lohmann koppeling, reductie 1:3,5 Bez. na tel. afspraak: 0032-32351835 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Duricha 2 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, curs. matr., loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 GEVRAAGD matroos ibv boekje, 18-21 jr, woonachtig Zuiden vh land, weekenden vrij Tel. 06-53832636 GEVRAAGD matroos ibv dienstboek op ms Othene, int.vaart Schrif. sollictatie aan: Postbus 51094, 3007 GB Rotterdam GEZOCHT! Personen die 5, 10, 15 kilo of meer willen afslanken en hun gewicht nadien beheersen. www.snellerslank.info code: HPLN of bel: 078-6104454

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 21 NOVEMBER 2006 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Wijzigingen in ADNR 2007 (vervolg) Zoals ik in de vorige aflevering heb beloofd, ga ik deze keer in op de wijzigingen in Deel 9 van het ADNR. Een belangrijke wijziging is dat er een aansluiting moet komen om het mogelijk te maken de lospomp van het schip vanaf de wal uit te kunnen schakelen. Helaas is er voor deze wijziging geen overgangsregeling getroffen; dus als men hier in Straatsburg niets aan doet moet ieder schip dit vóór 1 januari 2008 hebben. Een vereenvoudiging betreft het aanbrengen van kabels door de ladingtankruimten aan boord van schepen die geen brandbare gevaarlijke stoffen vervoeren. Tevens is nu ook geregeld dat er kabels naar elektrische apparatuur, die volledig voldoet aan de eisen, gelegd mogen worden. Tot op heden was dit niet geregeld. Verder is er geregeld dat door het machinekamerschot ook leidingen via de zijtanks naar buiten mogen worden gevoerd. Tot op heden was ook dit niet toegestaan. Het computerprogramma Fructus koppelt onderdelen aan elkaar die van nut zijn voor de bedrijfsvoering van een binnenvaartondernemer. De gegevens éénmaal invullen en daarna gaat verbazend veel vanzelf. Zaken komen tevoorschijn die anders verborgen blijven. De muis bestuurt vanuit de stuurhut een kanten-klaar bedrijfsplan waar de hypotheekadviseur van een bank opgewonden van raakt. Er mee om leren gaan kost de tijd om van Rotterdam naar Basel te varen. Door Johan de Witte Reiscalculatie op de laptop tijdens het telefoongesprek met het bevrachtingkantoor: tonnen, vracht en dagen invullen, min de – historische – onkostenformule, dat geeft je onmiddellijk informatie die handig is voor de onderhandeling. Op weg naar de bank loop je met heldere bedrijfsgegevens in je laptop, waaronder alle relevante cijfers van de afgelopen vijf jaar. De zaak in je zak op een USBstick! Een presentatie die indruk maakt. Waterstanden worden automatisch bij de datum gezet. Havengelden gerelateerd aan plaats worden zonder opdracht ingevuld. Onkosten, dagopbrengst, administratie, journaal en ladingprogramma…printen en de reisfactuur voor de opdrachtgever rolt eruit. Dan de belangrijkste en ingrijpendste wijziging. Naast de aanpassing van de tekst voor de stabiliteit zijn er ook bouweisen voor specifieke type N-tankers opgenomen. Tevens zijn voor deze schepen ook lekstabiliteitseisen opgenomen. Dit is van toepassing op dubbelwandige tankschepen van het type N en tankschepen met onafhankelijke ladingtanks van het type N. De vereiste afstanden zijn voor deze schepen 60 centimeter voor de afstand van de huid tot de tankwand en 50 centimeter van de bodem tot de tankbodem. Bij de constructie van een dergelijk schip moet er echter wel rekening met de toegankelijkheid worden gehouden. Indien de afstanden die in het ADNR zijn genoemd niet kunnen worden aangehouden, moeten de ladingtanks voor een inspectie, waarschijnlijk iedere tien jaar, uitgenomen kunnen worden. Men zal hier dus bij de constructie van de ladingtank en het leidingsysteem en de elektrische bekabeling rekening moeten mee houden. Door deze bepaling is er nog maar weinig onderscheidt tussen het type C en het type N. Alleen zijn de afstanden tussen de huid en de ladingtank bij het type N iets kleiner dan bij het type C. Hierdoor wordt de keus tussen een type C en een type N steeds eenvoudiger. Wil je voor ongeveer dezelfde kosten alles kunnen vervoeren, bouw dan een type C. Deze wijziging gaat al op 1 januari 2007 in. We zullen er verder met zijn allen voor moeten waken dat door deze stabiliteitseisen de dubbelwandige type N-schepen die er momenteel varen niet als slecht worden neergezet. Want laten we wel zijn: tot voor de komst van het type C waren de dubbelwandige type N-schepen de beste die er waren en zijn er zeer weinig ongelukken mee gebeurt. Een andere wijziging is de instelling van het onderdrukalarm van de ladingtanks. Tot nu toe moest deze zijn ingesteld op 1,1 maal de insteldruk van het onderdrukventiel van de gasverzamelleiding. Dit leidde tot problemen bij controles als men aan de veilige kant wilde gaan zitten. Nu zegt de tekst dat het alarm in werking gesteld moet worden uiterlijk bij de ontwerponderdruk, zonder echter 5 kPa te overschrijden. Hierdoor heeft de bouwer veel meer vrijheden en kan ook veiliger worden gewerkt. Het is ook Een moderne computer heeft voor de installatie van Fructus geen extra software nodig. Ook de hypotheekadviseur hoeft niet te worden geraadpleegd: Fructus kost € 175.- per jaar. Het programma is ontwikkeld door Ben van den Elshout. Zijn eerste computer was er één met een toetsenbord aan het scherm. Hij was geïnteresseerd in automatisch administreren en zette in 1975 zijn eerste stappen in een tot dan onbekende formulewereld. Even later kwamen Windows, Word en Exel op de markt. Van den Elshout kocht ‘een heel dik boek met Elsevier-lessen’. In combinatie met het Office-programma begon hij aan boord met een eerste spreadsheet. 25 jaar lang stopte hij er alles in wat in de vaarpraktijk voorkwam. Het moest wel overzichtelijk blijven. Uitsplitsen dus, er een journaal aan koppelen, bruto, netto, prognoses, suggesties van collega’s enzovoort. (advertenties) Scheepsstoffering OP MAAT logischer de alarmen af te stellen op de ontwerpdrukken en niet op de insteldrukken van de ventielen. Als laatste is er voor de dubbelwandige tankschepen van het type N en de tankschepen met onafhankelijke ladingtanks van het type N nog een eis aan de nooduitgangen bijgekomen. Deze moet net als bij het type C ook beschikbaar zijn indien het schip voor een deel onderwater is verdwenen. Dit waren de belangrijkste wijzigingen die 1 januari 2007 in het ADNR worden opgenomen. Het is de samenstellers van het ADNR – en in zekere mate van het ADR en het RID – toch weer gelukt om een aantal wijzigingen te bedenken. Bedenkt u echter dat dit niet wordt gedaan om de regelgeving gecompliceerd te maken maar om deze beter leesbaar en beter uitvoerbaar te maken. Maar vooral zijn deze wijzigingen bedoeld om het vervoer van gevaarlijke stoffen voor het milieu en voor de opvarenden nóg veiliger te maken dan het al was. Voor de volgende wijziging op 1 januari 2009 staan de eerste voorstellen alweer in de steigers. Dan zullen ze vooral betrekking hebben op de watergevaarlijke stoffen en kunnen we waarschijnlijk weer rekenen op aanpassingen in de Tabel C. Maar dat zien we dan wel weer. Nu eerst ons met de huidige wijzigingen vertrouwd maken en ze gebruiken zoals het een goed vader betreft. Goede vaart. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat Fructus brengt alle bedrijfsgegevens in beeld Aanvaring in Spooldersluis Ben van den Elshout, in de weer met Fructus. (foto Johan de Witte) In de Spooldersluis in de Gelderse IJssel bij Zwolle heeft maandag 13 november rond 18.00 uur een aanvaring plaatsgevonden tussen een schip met zand en een tanker met gasolie. Daarbij kwam gasolie vrij. Er vielen geen gewonden. De Waterpolitie unit Lelystad onderzoekt de aanvaring. Er was geen alcohol in het spel. Rijkswaterstaat begon direct om de verontreiniging te beperken en de gasolie op te ruimen. Het scheepvaartverkeer is tijdens de opruimingswerkzaamheden geweest. gestremd De opvarende tanker met achthonderd ton gasolie aan boord voer de Spooldersluis binnen. Het afvarende schip met zand deed dat ook. Daarbij raakte de voorsteven van het schip met zand de eerste stuurboordtank van de tanker. Er ontstond een gat van ongeveer een meter tussen het dek en de romp, waarbij de tanker vijf tot negen kuub gasolie verloor. In 1998 was het zover: het werkte. Fructus kan worden vergeleken met een lade hangmappen die wiskundig aan elkaar geknoopt zijn en waarvan de opbrengst van nut is voor bedrijfsvoering. In 1999 was Fructus (latijn voor vrucht, opbrengst) echt volwassen; de fouten waren er uit en het programma had ook smoel gekregen. De mooie, overzichtelijke indeling en prettige kleuren verleiden om er spelenderwijs mee te werken. Van den Elshout heeft zijn ms Epsilon verkocht, woont in Eindhoven en heeft nu tijd om zijn product te promoten en klanten bij het onder de knie krijgen van het programma te begeleiden. Hij lost problemen op per e-mail. ‘Kleine bugs haal ik er zo uit.’ In de scheepvaart draaien nu vijftien Fructus-programma’s. Volgens de maker met positieve respons van de gebruikers. Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant