Views
1 year ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 7 NOVEMBER 2006 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 17m05 x 5m50 / 4m80, 4.936 ton, 9.585m3, bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 86m x 10m x 3m20, 1.832 ton, 2400m3, bouwwerf China. LEVERING SEPTEMBER 2008. - Nieuwbouw Motorvrachtschip, "Type Vacando", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m90, 3.320 ton, 3500m3, bouwwerf China. LEVERING september 2008. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Bornrif I", 2870 ton 1994, 110mx11m40x3m30, 3300m3, 208 TEU, aluminium Friese kap luiken + luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef Caterpillar 550 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 16m, Caterpillar 1600 pk bj.1993, revisie 2003. Schip alleen te koop met onderstaande duwbak. "Bornrif II", 1473 ton 1994, 78mx9m20x2m82, aluminium schuifluiken, ijzeren vloer bj. 1999, 3 x kopschroef totaal 1030 pk. "Ferramenta", 2761 ton 2000, 110mx11m45x3m54, 3550m3, 208 TEU, aluminium Friese kap luiken + hydr./elek., luikenwagen, stalen vloer 12mm, kopschroef MTU 570 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Mitsubishi 1591 pk bj. 2000. "Basta", 2359 ton 1981, 110mx9m52x3m21, 3000m3, stalen vloer 12mm, aluminium Friese Kap luiken + hydr. stapelbaar, kopschroef Daf 400 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 10-15m, Caterpillar 1278 pk bj. 2000. "Voyage", 2317 ton 1973, 105mx9m50x3m26, 2650m3, 108 teu, stalen vloer 12mm, aluminium luiken + hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 430 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 10m, Caterpillar 1521 pk bj. 2004. "Fitariek", 2230 ton 1981, 105mx9m50x3m28, 3250m3, 108 teu, aluminium Friese kap luiken + hydr. luikenwagen, ijzeren vloer 7mm dillidur 400, kopschroef Daf 275 pk, aluminium stuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1224 pk bj. 1981 totale revisie1997. "Sownent", 2125 ton 1981, 103mx9m60x3m17, 2750m3, 102 teu, aluminium Friese kap luiken + hydr. luikenwagen, ijzeren vloer 12mm, kopschroef Cummins 480 pk, aluminium overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 17m, Caterpillar 1279 pk bj. 1991 rev. 2003. "Re-Intrade", 1967 ton 1957, 110mx10mx2m82, 3300m3, aluminium Fr. kap luiken bj. 1996, stalen vloer 12 mm kopschroef 400 pk, autokraan 17m hydraulisch uitschuifbaar, 2 x Caterpillar 625 pk bj. 1999. "Integro", 1627 ton 1965, 95mx9m54x2m82, 2450m3, 90 TEU, aluminium Friese kap luiken + elektrische luikenwagen, ijzeren vloer 6 mm., kopschroef Daf 300 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 16 meter, Caterpillar 1200 pk bj. 1986, revisie 2000. "Unitas", 1406 ton 2001, 85mx8m50x3m06, 1800m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2005 + hydr./elek. luikenwagen bj. 2005, kopschroef Scania 350 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 14 meter 2000kg, 2 spudpalen, 2x Z-Drive Fabr. Veth met 2 x Scania 552 pk. "Cadensia", 1381 ton 1915, 85mx9m50x2m61, 3 cm Azobé over ijzeren vloer 12 mm., aluminium Friese kapluiken + elek./hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 380 pk, houten stuurhuis, autokraan 16m, MTU 1088 pk bj. 2002. "Alfa", 1377 ton 1960, 85mx9m50x2m72, 1950m3, 48 teu, aluminium Friese kap luiken + elek. luikenwagen, vloer 10mm gehard staal, kopschroef Daf 200 pk, overzakbaar stuurhuis, autokraan 14m, 2 x Caterpillar 450 pk bj. 2000 en 2005. "La Mattanza", 1204 ton 1959, 84.84mx8m22x2m62, 1850m3, aluminium schuifluiken, stalen vloer, kopschroef 340 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 12m, MTU 816 pk bj. 2001. "Joshi", 1158 ton 1947, 80mx9m05x2m52, 1587m3, ijzeren vloer 14mm, aluminium Friese kapluiken + elek. luikenwagen, stuurhuis 5m20x4m40 bj. 1996, autokraan 16m, MAK 1200 pk revisie 1998 koprevisie 2003. "Gradatim", 1100 ton 1962, 73mx8m24x2m70, 1650m3, aluminium schuifluiken bj.1988, kopschroef Daf 260 pk , autokraan 11 meter, houten stuurhut bovenbouw zakbaar bj. 1988, 2 x Caterpillar 406pk bj. 2000. "Maria Jeanet", 1040 ton 1929, 67mx9m20x2m55, 1500m3, kopschroef GM 170 pk, stalen overzakbaar stuurhuis, autokraan 10m, MaK 650 pk bj. 1965 revisie 1998. "Donata", 1022 ton 1967, 69m71x7m29x3m, 600m3, stalen vloer 10mm., kopschroef Daf 280 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj. 2001, autokraan 10 meter, Mitsubishi 450 pk bj. 1991, rev. 2006. "Andante", 832 ton 1963, 69m99x7m30x2m75, 499m3, kopschroef Daf 230 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, MTU 816 pk bj. 2006. "Favoriet", 820 ton 1966, 67mx7m20x2m62, 1150m3, kopschroef Daf 320 pk, aluminium stuurhuis bj. 1993, autokraan 15m50 bj. 1997, Caterpillar 733 pk bj. 2000. "Eendracht", 722 ton 1960, 65m50x7m17x2m56, aluminium profielluiken bj. 1996, kopschroef Scania 280 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis bj.1998, Volvo 410 pk bj. 2004, zeer interessante prijs en inruil bespreekbaar. "Gersom", 691 ton 1963, 63mx6m60x2m67, stalen vloer, ponton luiken (8 st.) + elek. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, houten stuurhuis klapbaar, autokraan 9m, Stork 370 pk bj. 1963, revisie 1999. "M/s", 350 ton 1926, 43m33x6m29x1m96, 600m3, kopschroef Daf 220 pk, John Deere 254 pk bj.1999. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. R.H. WITJES TE KOOP Nieuwbouw Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 W.L.A. DE BOT & DTR. REGISTERED SHIPBROKER ® Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Angelo 651 t/1960 - 55 x 6.60 - 548 PK CAT 2001 Ms 1285 t bj. 1968 1900 m3 - Fr.alum. kap - 918 PK CAT van 1996 - won.3 sl.kmrs - boegschr. 340 PK - S.I. 2011 Ms Marjo R (inruil bespreekbaar) 2600t bj. 1976 - dubbelwandig - 1 ruim - 2850 m3 - stl.vloer - schuifl uiken 1380 PK CAT van 1994 - koprevisie 2006 - naut.compleet. Ms 1675 t bj. 2001 - 1100 PK - 90 TEU - Fr.alum.kap - Ms 1600 t 1972 - 1 ruim stl.vloer - 1200 PK Cummins 2002 Ms Alcyon 2350 t bj. 2003 h. 4.40 m. - 1 ruim - 2700 m3 - Fr.alum kap - 1300 PK Cummins - compleet uitgerust Bunkerboot 999 t/1973 - 565 PK - ketel - bunkergiek M.Tanker 3000 t bj. 1985 - 1600 PK - Ketel / Bunkermast Partyboot bj. 1997 - 250 pass. - 475 PK Volvo Sleepboot Jenny - 1956 - 1 duwsteven - 575 PK Caterpillar Duwbak 2800 t./1973 - 3400 m3 - boegschr. 450 PK -ADNR Sleep/duwboot bj. 1982 - 2 x 350 PK Cummins 1999 - S.I. Sleepschip 895 t/1929 - 1500 m3 - al.schuifl uiken - S.I. 2009 GEVRAAGD: MS dubbelwandig bj. na 1995 br. 11.40 m. dit zonder inruil / ms 1300/1600 ton van de jaren 1920/30 WPI ship building de Waardt - Peters Mobiel: 0653-681317 mts 1650 ton, 86x9,60 kruiphoogte 4.20, type C met spiralen, bouwwerf: Tsjechië, 1060 pk Cat, compleet afgebouwd, te leveren in mrt/apr 2007, event. met 10-jarig vaarcontract. ms Descanso, bj 1998, 110 x 10.50 x 3,21 mtr, 2540 ton/117 TEU, Friese kap, 1600 pk Cummins, 470 pk van Tiem boegschroef. ms Montignac, bj 1954, 73 x 8.20 x 2,75 mtr, 1140 ton, 925 pk Deutz ms Altrade, bj 1956, 67 x 8.20 x 2.50 mtr, 900 ton, 620 pk Deutz, inruil mog. ms Mathijs, bj 1958, 86 x 9,50 x 2,80 mtr, 1500 ton, 1200 pk (bj 2001) cont.st.huis ms 1630 ton, bj 1981, 86 x 9,60 x 3 mtr, 1080 pk (bj 2005) woning 2006 Te koop aangeboden: Nieuwbouw 110 x 11,48 x 3,60 ca. 3300 ton bouwwerf Polen. Compleet vaarklaar medio augustus 2007. Mts “Armaris” 561 ton, bjr. 1944, 64 x 5,77 x 2,51, omgebouwd tot vliegastanker in 1989, hoofdmotor Detroit Diesel 365 pk bjr. 1996 revisie 2003. Leverbaar met vast contract. Mvs “Gersom” 691 ton, bjr. 1963, 63 x 6,60 x 2,68, hoofdmotor Stork 378 pk bjr. 1963 revisie 1999, boegschroef 320 pk van Tiem. Mvs “Vitesse” 2327 ton, bjr. 1993, 105 x 10,50 x 3,18, hoofdmotor CAT 1521 pk bjr. 2006. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen Mobiel: 06-53185636 Kantoor: 06-10977351 e-mail: info@ldewaardt.nl Fax: 06-10977352 Bemiddeling in nieuwbouw en bestaande schepen. SCHEEPS- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,5/15 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 110 x 11,45 x 3,65 m. Money Maker - lightweight. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco's met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Adelvotis - verband bj. Œ83/‚88 - 108.5x11.4x3.45+76x11m. 5700m3, 5000ton, CAT 1200pk ‚97, MWM compl. rev. ‚97 880pk. alu schuifluiken, Veth 675pk ‚98, duwcertif. 7600 ton., gestrookt. Hermina 3777 ton, 178.50x9.50x 2.72, Arminiuswerft bj. 1972 Cummins 1600 pk, 198 TEU, stuurhut 2001 Con Amore 105x9,5x2,98, 2084 ton, 2800m3,1227 pk Cat., 400 pk Daf, stalen vloer, alu fr. kap, nette woning. Impresa 110x11x2.81, 2272 ton, 3415m3, MAK 451 1200, 475 pk Cum., stalen vloer, schuifluiken, alu. stuurhut 2005. Levante 105x9.52x3.15, 2092 ton, 2100 m3, MWM 1005 pk, Nette woning, schuifluiken, stuurhut bj. 1999. Inruilbespreekbaar! Vogue 1859 ton, 95x9.50x2.89, bj. 1974, 2250 m3, Cummins 1264 pk., kruiplijn 4.10, 12mm stalen vloer. Inruil bespreekbaar! Tolerant 86x9.50x3.02, 1530 ton, bj. 1980, 940pk Deutz, alu. luiken 2004, stalen vloer. Vitesse 1742 ton 85x9,5x3,13 bj. 1972 Irnsum, 2150m3, alu luiken, SKL bj‚88 1200pk, 320pk DAF ‚95, woning 1997. Belvedere 85x8,20x2,72 bj.'62 Berlijn, 1309 ton,1900m3, 955pk Mitsubishi '06, stalen vloer en vlak '89, alu.schuifluiken. Acrobaleno 543 ton 57x6,60x2,42 bj. 1964 Kooijman, 875m3, 11mm ‚00, alu hut ‚00, MAN580pk bj.‚96, alu kap. Duwbakken 76x11,00x2,80m, bj. 1989, stalen vloer, 325 pk Daf, 1825 ton 76x11.40x3.47m, bj. 1979, 2322 ton, met luikenkap 77x11,00x2.77m, bj. 1989, 1851 ton, aantrekkelijk geprijsd Tankers Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers Beaume 55x6.58x2.47, 496 Ton, CAT 3408 450 pk, nette woning met 2 slaapkamers, wordt met vast contract geleverd ZEER GESCHIKT VOOR STARTERS. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 Mob: 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob:06-30179475 Fax: 078-6120653 Gevraagd nette collegiale kapitein met Patent van Mannheim tot zee en stuurman zonder patent ( beiden Duits of Nederlands), op kvb droge lading, Radar, marifoon, 14/14 of in overleg, gezamenlijk eten en auto. Loon volgens Duitse of Luxemburgse voorwaarden. Tel.: 0049-2035794454 email: schebitrans@gmx.de. Gevraagd OOK JACHT- BETIMMERING Kapitein of stel op koppelverband, vrije tijd, 14/14, loon in overleg. Tel 06-53153374 www.duwbakken.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Nieuwe lading casco’s Vorige maand arriveerde een ponton met achttien Chinese casco’s in Rotterdam. Henk Danser van de coaster Marietjes Benita was een van de eersten die ze zag. Hij was van Plymouth met 3135 ton chinaklei onderweg naar het Finse Rauma toen hij de sleep bij Dover tegen kwam en deze foto maakte. (foto Henk J. Danser) Alweer de Woonwinkel Het schippersechtpaar is een aantal malen naar de grote Woonwinkel op en neer gereden en de dochter is bijna helemaal ingericht. Op een enkel dingetje na, maar ook dat zal wel voor de bakker komen. Ze zijn aan het varen en rusten uit na een druk weekend. Er hoeft even niet geladen of gelost te worden. Slechts gevaren en dat is toch net even rustiger dan steeds naar de winkel te moeten rijden. ‘Zo, ben blij dat ze nu zo goed als compleet is,’ zegt de man, die lekker onderuit gezakt in de stuurstoel zit met de voeten op het dashboard. ‘Ze was minder werk toen ze nog thuis woonde,’ zegt de vrouw. ‘Je hoefde geen moeite voor het contact te doen want ze was er gewoon. Aan tafel tijdens het eten. Of voor de televisie. Of samen achter de computer. Maar nu moet er steeds iets samen ondernomen worden.’ ‘Zou je liever hebben dat ze dat niet aan ons vroeg?’ vraagt de man met een zeer serieuze ondertoon. ‘Nee, natuurlijk niet. Ik vind het heel erg leuk juist! Zo’n volwassen dochter brengt weer een heel ander soort gezelligheid. Als een soort vriendin eigenlijk.’ En ze praten nog wat over de diverse aanwinsten die gekocht zijn en weer geruild en weer gekocht werden. In en uit elkaar gezet en weer in de verpakking gedaan. Enzovoort. Tot de telefoon gaat. Het is hun dochter die vraagt of ze soms langs de grote woonwinkel komen als ze van boord naar huis komen rijden. ‘Nou nee. Dat niet bepaald,’ zegt de moeder. ‘Maar wacht eens. We varen er wel langs.’ ‘Dat tafeltje dat ik zo graag wil hebben is hier in de buurt niet te krijgen maar daar wel.’ ‘Waar moeten wij wat op halen?’ vraagt de man een beetje achterdochtig als zijn vrouw het gesprek beëindigd heeft. ‘Wij waren toch langs die grote Woonwinkel? Als we dan het schip aanleggen en het tafeltje even op gaan halen.’ ‘Nou, daar moet ik toch even over nadenken,’ zegt de schipper en er volgt een berekening over hoeveel uur er nog te varen valt. En of die winkel dan wel open is en of ze zoveel tijdverlies kunnen hebben. Gelukkig voor de dochter komt het allemaal heel goed uit en een dag later lopen ze met zijn tweeën in de grote winkel. De schippersvrouw denkt een kop koffie met een stuk appelgebak te kunnen gaan nuttigen maar de schipper is streng. Er moet nog een aankomst gehaald worden en zo zijn er nog meer dingen van belang. En na een uurtje lopen ze met de tafel voor hun dochter terug naar boord. ‘Da’s weer eens wat anders dan met de auto,’ lacht de schipper. ‘Ja, dat wel. Maar het ding wordt wel steeds zwaarder,’ kreunt de vrouw. Maar ze heeft het er graag voor over als ze in gedachten het blije gezicht van het meisje ziet. ‘Ik hoop niet dat deze tafel ook weer geruild moet worden,’ zegt de schipper als de grote doos in de slaapkamer tegen een muur aan staat. ‘Daar zou ik me maar niet druk over maken,’ zegt zijn vrouw en draait de contactsleutel om want er moet nog een stuk gevaren worden die dag. Nu, heeft het meisje bijna alles bij elkaar. Hoewel. Alles? Zei ze vorige keer niet iets over een kastje? Met de European Finals op het Engelse racecircuit van Santa Pod werd het seizoen voor de Pro Modified-rijders afgesloten. Een seizoen met wisselende successen voor Pro Dutch Racing met de Corvette CV van Robert Joosten uit Zwijndrecht. Het absolute hoogtepunt voor het door de aan de binnenvaart gerelateerde bedrijven gesponsorde team was zonder twijfel de zege tijdens de prestigieuze NitrOlymp’x op het circuit van Hockenheim. Tijdens een fantastische run zette Joosten een tijd van 6,47 seconden en een snelheid van 358,7 kilometer op de klokken. In het debuutseizoen in de zware Pro Modifiedklasse betekende die snelheid niet alleen de overwinning, maar tevens een nieuw officieel Nederlands Pro Modifiedrecord. Door Jan Hoek Door de combinatie van sport en show en de entourage van de vermaarde Grand Prix-piste met al haar faciliteiten vormt de NitrOlymp’x een van de hoogtepunten op de Europese dragrace-kalender. Joosten, in het dagelijks leven kapitein Volgens mijn oma zaliger was de Rooie Akkerman een schipper, en de vader of de grootvader van gitarist Jan Akkerman. Aah – dat zit zó dus! Daarom had Herman Brood dat gezegd. Maar ik moest nog meer duidelijkheid hebben. Ik zocht via e-mail contact met de gitarist. Inderdaad dat van die Rooie Akkerman klopte. Maar ik weet niet meer of het nou om vader of grootvader ging. Want ik ben Jan Akkermans mail met antwoord kwijtgeraakt; heb geen contact meer met hem gehad sindsdien. Er wordt een documentaire over hem gemaakt; Een Schoon Hoofd heet ‘ie. Dus nu zal het wel helemaal moeilijk worden hem te bereiken. Als een muzikant éénmaal op film wordt gezet, is deze óf al dood óf moet de muzikant in kwestie nog harder werken om te bewijzen wáárom men hem of haar zonodig wil verfilmen. Al zullen er onder u lezers zijn die dat geen werk vinden, muziek maken. Akkerman speelde lang geleden mee op de eerste elpee van Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. op de tanker Atlantis, vertelt: ‘Het is inmiddels traditioneel het weekend waarin Pro Dutch Racing haar sponsors uitnodigt om de wedstrijd van nabij te volgen. Het is natuurlijk prachtig om voor bomvolle tribunes juist die hoogaangeschreven wedstrijd te winnen.’ Met de nieuwe Corvette C5 deed Joosten dit jaar mee in de Pro Mod Thunder, bestaande uit tien Pro Modified-kanonnen uit diverse Europese landen. ‘In ons debuutseizoen in de Pro-Modified een wedstrijd winnen is sowieso geweldig en helemaal als dat bij zo’n prestigieus evenement gebeurt. Het geel gekleurde Pro Dutchvak met 85 supporters stond op de banken en begroette me bij terugkomst in de pits met een luid applaus. Dit is echt super. Jaap, Jan, Leon en Dennis hebben een fantastische auto neergezet. We zijn iedere keer een stukje vooruit gegaan en de onbalans is nu helemaal uit de auto.’ Tijdens de European Finals op Santa Pod brak het kleinste en misschien wel goedkoopste onderdeel het team van Pro Dutch Racing lelijk op. Een stelmoertje van een paar eurocent op de gasklep raakte los Herman Brood, Street. Wild Romance heette Broods begeleidingsband. Ik heb Brood tot tweemaal toe geïnterviewd, aan de Waalkade in het Holland Casino, het gokhuis waar Neerlands enige, echte rock ’n roller graag verstrooiing zocht als hij weer eens in de omgeving van Nijmegen was. Ik herinner mij een Herman die tijdens het interview dan weer als een verstrooide professor, dan weer zeer ad rem en scherpzinnig antwoordde. Ondanks alle chemicaliën die hij bij leven en welzijn (nou ja) wegwerkte. (advertenties) 7 NOVEMBER 2006 Zege bekroont goed seizoen dragracer Robert Joosten De Rooie Akkerman waardoor de motor tijdens de burn out op 5200 toeren bleef draaien. Dat was spijtig, want Joosten had tijdens de kwalificatie nog met 6,461 seconden een nieuw persoonlijk record op de klokken gezet. ‘“De koppeling stond al flink te roken en terugrijden zat er niet meer in. Er bleef dus niets anders dan door te rijden naar de finish, waardoor uitschakeling een feit was. Natuurlijk is dat een teleurstelling en we hebben een half uur de tijd genomen om ons af te reageren. Het was echter pas de eerste keer dit jaar dat we een run niet hebben kunnen afmaken en dat kunnen maar weinig teams zeggen.’ Het seizoen is nu afgelopen, maar lang stilzitten is er niet bij. Vrijwel onmiddellijk start de aanloop naar het seizoen 2007. ‘Met Pro Dutch Racing willen we meedoen aan alle wedstrijden van het FIA Europees Kampioenschap en trachten alleen maar top 5-posities te behalen. Ik hoop dat we met dezelfde crew door kunnen gaan, want we hebben het afgelopen jaar bewezen een hecht team te zijn, waar de concurrentie geducht rekening mee moet houden.’ Uiteindelijk heeft diezelfde chemische huishouding hem ertoe gebracht van het dak van het Hilton af te springen. Afgelopen zondag (5 november) zou hij zestig jaar geworden zijn. ‘Wie wil er nou een rock ’n roller van zestig,’ moet hij gedacht hebben. Maar goed. Ik zat daar dus in het Holland Casino, een Herman Brood te bevragen die dan weer naar het toilet liep om ‘toilet te maken’, dan weer naar de speeltafel liep om een gokje te wagen. Hij schoof weer eens een keer bij mij aan, en gaf antwoord op een vraag die ik tien minuten eerder gesteld had. Ik had hem gevraagd waarom Jan Akkerman was uitgenodigd op Street mee te spelen. Brood murmelde iets onduidelijks over de kleur groen van de elpeehoes, en iets over Elvis’ Blue Suede Shoes. Hij glimlachte vanonder zijn zonnebril richting de Waal en haar schepen, toen hij zei: ‘U bedoelt de Jan van de Rooie Akkerman?’ De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

De Binnenvaartkrant