Views
1 year ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 7 NOVEMBER 2006 Wij wensen V.O.F. Primo Initio veel geluk met de vernieuwde Primo Initio BINNENVAART UNIT NEDERLAND - LOCATIE ZWOLLE

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Grote voorbeeld (Vervolg van pagina 31) Zeven maanden woonde het gezin Drenth tijdens het bouwproject aan de wal en die tijd speelde Kimberley veel aan de wal. Ook ging ze aan de wal naar school. ‘Wij waren dan ook wel een beetje bang dat zij niet meer wilde gaan varen,’ vertelt Carola. ‘Maar een week voordat wij vertrokken, vroeg Kimberley spontaan: “Wanneer gaan we weer varen?” Volgend jaar gaat zij naar het internaat; dat zal wel even zwaar worden.’ Carola heeft geen persoonlijke ervaring met het internaat; ze komt van de wal. Ze beschouwt dat niet als een nadeel. ‘Mijn schoonmoeder, Marijke Drenth, komt ook van de wal en heeft ruim dertig jaar gevaren. Zij deed dat met heel veel kunde, pakte het vak heel snel op en had er veel plezier in. Zij is mijn grote voorbeeld. Het duurde bij mij wel iets langer, maar Henk heeft mij vanaf dag één bij het werk in het stuurhuis betrokken. De charme van het varen vind ik de vrijheid. En elke dag een ander uitzicht. Als ik aan de wal ben en elke dag tegen hetzelfde raam van de overburen aankijk, hoop ik dat we snel weer gaan varen.’ Hoewel haar eigen ouders niet uit de binnenvaart komen, krijgt Carola van hen wel alle AMSbarge, een nieuw logistiek concept ontwikkeld door Haven Amsterdam, is een groot succes. Het schip dat in het bezit is van een eigen containerkraan, kan maximaal 130 TEU vervoeren. Niet alleen goed voor het milieu omdat dus geen 130 vrachtwagens door het havengebied hoeven te rijden, maar daarnaast zorgt AMSbarge ook voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven. Vooral voor bedrijven die niet over een eigen kraan beschikken en terwijl ze aan vaarwater liggen anders toch gebruik moeten maken van vervoer over de weg. Met de steeds aanhoudende groei van het aantal files wordt niet alleen een aanslag gepleegd op de bereikbaarheid van deze bedrijven maar ook op de tijd die het vervoer in beslag neemt. Door Dorothé van Geemert De afbouw gebeurde bij M. Drenth Scheepsreparatie in Zwartsluis. steun die ze nodig heeft. ‘Als wij in Maassluis de haven in varen om onze post op te halen, dan staan zij al op de kade te wachten.’ De technische proefvaart ging meteen goed met de Primo Initio. Op een paar details na – het grootste probleem was te veel volume, maar dat was goed op te vangen met isolatie van de uitlaten in de machinekamer – was de Inspectie Verkeer en Waterstaat goed te spreken. Een paar dagen later werd de afronding van Vooral om de logistiek van deze bedrijven te verbeteren heeft Haven Amsterdam het initiatief genomen om een binnenvaartschip met een eigen containerkraan te laten ontwerpen. Mercurius Scheepvaart heeft vervolgens het schip verder ontwikkeld, gebouwd en in exploitatie genomen. Het AMSbarge-concept betekent een doorbraak. Goederen die vroeger over drukke wegen in stedelijke gebieden werden vervoerd, worden nu via het water getransporteerd. Tot nu toe is het innovatieve binnenvaartschip met zijn eigen containerkraan het enige schip van dit soort in Europa. Met AMSbarge is er een verbinding over water gecreëerd tussen bedrijven en bedrijfsterreinen en de internationale zee-, binnenvaart- en treinverbindingen vanuit de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Eind januari is een proefperiode gestart. Aanvankelijk is het schip vooral ingezet als gewoon containerschip in de dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Daarbij werden regelmatig proeven uitgevoerd met overslag met de eigen kraan bij geïnteresseerde bedrijven, zowel in de noordelijke als de zuidelijke Randstad. Deze bleken alle succesvol te zijn. Verschillende bedrijven hebben dan ook besloten om Enkele grote bedrijven uit de voedingsmiddelen- en staalindustrie hebben samen met Haven Amsterdam de Stichting Logistics Platform opgericht. De stichting stelt zich ten doel de bereikbaarheid van de industrie in de noordvleugel van de Randstad te verbeteren en wil hiervoor internationale logistieke concepten ontwikkelen. Zodra een concept is ontwikkeld dat levensvatbaar lijkt, wordt een aparte uitvoeringsorganisatie opgericht. Het is dus niet de bedoeling dat het platform zelf de uitvoering op zich neemt. de bouw op feestelijke wijze gevierd. Carola: ‘Het is dan wel geen nieuwbouw; we vonden dat we na dit project van zeven maanden wel een feestje verdienden. Overdag waren er op de receptie zo’n zestig mensen en op het feest ’s avonds een stuk of honderd. De meeste aanwezigen kenden ons oude schip goed en hadden dus vergelijkingsmateriaal. Zij waren allemaal bijzonder enthousiast. Bovendien hebben onze gasten ons gruwelijk verwend. Geweldig.’ AMSbarge is succesvol het AMSbarge-concept langduriger op te nemen in hun logistieke proces. Inmiddels bedient AMSbarge al tien bedrijven en zes internationale haventerminals. Het succes is ook te danken aan het feit dat dit vervoer over water qua kosten op korte afstanden kan concurreren met het wegvervoer. De AMSbarge-organisatie bestaat uit Haven Amsterdam (exploitant van het schip), Mercurius Scheepvaart en het AMSbarge-boekingskantoor. Dit boekingskantoor is voor de eerste anderhalf jaar in handen van BCA. Krachten bundelen Zes grote verladers uit de regio, ADM Cocoa, Albemark, Cargill Juice Beverage, Gerkens Cacao, Corus en Tate & Lyle, hebben de stichting in het leven geroepen. De logistiek managers van de deelnemende bedrijven komen regelmatig bij elkaar. Ondertussen heeft het platform samen met andere verladers onder meer het AMSbarge-concept ontwikkeld. Dit logistieke systeem om goederenvervoer van de weg naar het water te verplaatsen is na een testfase nu operationeel. Aanvaring twee schepen De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten uit Tiel onderzoekt een aanvaring tussen twee binnenvaartschepen op de Waal bij Nijmegen. Vrijdagavond voeren de schepen frontaal op elkaar. Bij de aanvaring raakten beide schepen zwaar beschadigd en drie bemanningsleden werden door de ambulancedienst aan lichte verwondingen behandeld. 7 NOVEMBER 2006 Eurokotters schakelen over op garnalenvisserij De VLI-7 verruilde begin oktober de bokken voor de garnalenkorren. (foto W.M. den Heijer) Mede door de slechts tongvangsten afgelopen zomer zijn verschillende grote Eurokotters begin oktober overgeschakeld op de garnalenvisserij. De eigenaren van de doorgaans moderne Eurokotters hopen met de vangst van garnalen hun jaar nog een beetje goed te maken. Maar ook in de garnalenvisserij is het geen vetpot. In augustus en september hebben de garnalenvissers veel hinder ondervonden van het uiterst heldere zeewater. Zelfs dicht tegen de kust aan was het zeewater opvallend helder. En net als de tongvissers hebben de garnalenvissers ook ✁ Bestel nu het Binnenvaartspel ❑ ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W. nog veel last gehad van zeehaar, dat zich vastklit aan de netten. Het zeehaar belemmert de visnamigheid van het net. Op zaterdag 7 oktober was er voor het eerst sprake van een storm. Aanvankelijk uit het zuiden en later ruimend naar het zuidwesten. De wind en de daarmee gepaard gaande deining zorgde ervoor dat het zeehaar loskwam van de bodem, waarna de plukken aanspoelden op het strand. In de eerste week van oktober visten garnalenkotters uit verschillende vissersplaatsen voor de kust van Scheveningen, zoals onder andere de VLI-7, KG-9, TH-10, GO-57 en de HD-64.

De Binnenvaartkrant