Views
1 year ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 7 NOVEMBER 2006 Wij wensen V.O.F. Primo Initio een behouden vaart met het ms Primo Initio ABN AMRO wenst ‘ms Primo Initio’ een behouden vaart. OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L BINNENVAART UNIT NEDERLAND - LOCATIE ZWOLLE Stationsplein 13, Zwolle, Tel. 038 - 4993607 Wij verzorgen de bevrachting voor het ms Primo Initio en wensen V.O.F. Primo Initio veel succes en een behouden vaart. Willemskade 15a - 3016 DK Rotterdam Tel. 010-2827788 - Fax 010-2827655 email: info@dap-barging.nl MACHINEFABRIEK HASSELT • Reparaties van alle merken boegschroeven • Levering boegschroeven onder elke gewenste klasse • Hydraulische stuurwerken en roeren • Levering en inbouw van motoren • Alle werkzaamheden boven de waterlijn • Draaiwerk tot 8m. t.d.c. Sterk in service en kwaliteit Wij wensen V.O.F. Primo Initio veel succes en een behouden vaart met het ms Primo Initio Cellemuiden 44, 8061 RR Hasselt, Tel. 038 4771303, b.g.g. 0527 241850 www.machinefabriek.nl info@machinefabriek.nl Stichting Administratie Begeleiding Rechtshulp Incasso info@kuipersscheepvaartbv.nl Wij wensen V.O.F. Primo Initio een behouden vaart toe! De Stichting ABRI wenst V.O.F. Primo Initio alle goeds met hun prachtige nieuwe achterschip ms Primo Initio. Stichting Abri: Scheepvaartboekhouder en adviseur tegelijk! Heemraadssingel 196, 3021 DM Rotterdam Tel. 010 - 425 90 33 - Fax 010 - 425 89 63 e-mail adres: info@stichtingabri.nl Verzorging van de complete afbouw Wij leverden: Casco achterschip met 12 mtr laadruim en verzorgden tevens het transport. Valkenierstraat 41 2984 AZ Ridderkerk Tel: 0180-411709 Fax: 0180-410581 Het adres voor al uw bovenwaterwerkzaamheden. Aanleg van complete elektrische installaties. Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan. SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF M. DRENTH Wij wensen V.O.F. Primo Initio een behouden vaart met ms Primo Initio Werkplaats Dingstede 1 Industriehaven, 8064 PV ZWARTSLUIS Telefoon: 038-3866973 b.g.g. 038-4660202 Fax: 038-3868408 Autotelefoon: 06-53119428

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Nieuwe start voor Primo Initio ‘In den beginne’. Dat is de letterlijke vertaling van Primo Initio, de naam van het schip van Henk en Carola Drenth. De spreuk wordt niet gebruikt in religieuze zin, maar is een verwijzing naar het feit dat dit uit 1939 daterende vrachtschip voor echtpaar Drenth in 1993 de eerste stap als zelfstandig schippersechtpaar betekende. Het wordt een lang begin voor de Primo Initio, want een grote investering maakt dat het gezin Drenth er op blijft varen. Het schip is de afgelopen maanden namelijk voorzien van een geheel nieuw achterschip. Door Jan Johan ten Have Er werd eerst nog gedacht aan renovatie van het bestaande schip, maar dat was zowel gezien de kosten als de tijd een te grote investering. Ook met het oog op de lange termijn is dit een betere investering. ‘Hoewel het schip – een oude Rooie Zweitzer – nu als bouwjaar 1939 houdt, hoeft er in de toekomst alleen een nieuw voorschip te worden gemonteerd om het bouwjaar 2006 te geven. Bij renovatie zou het altijd een schip uit 1939 zijn gebleven,’ vertelt Henk. Ook nieuwbouw was geen interessante optie. Van een grote uitbreiding kon geen sprake zijn; Henk en Carola willen het werk voorlopig met z’n tweeën blijven doen. ‘Zouden we langer bouwen, dan moesten we twee matrozen in dienst nemen. En dat vinden we een te grote inbreuk op ons privéleven,’ legt Henk uit. En dus mag het schip maximaal 86 meter lang zijn. De oude Primo Initio mat al tachtig meter. De marge van zes meter die er nog was, is wel volledig benut, waarmee het tonnage van het schip is uitgebreid van 1286 naar 1604 ton. Ruim tien jaar nadat Henk en Carola de overstap maakten van de passagiersvaart naar de vrachtvaart, ontstonden de plannen voor verbouw. Het duurde daarna nog drie jaar voordat er kon worden begonnen. Het casco van het achterschip werd gebouwd op de werf Baltsudeservis in het Russische Kaliningrad. Dit gebeurde in opdracht van M. Drenth Scheepsreparatie in Zwartsluis, waar de Primo Initio ook werd afgebouwd. Giel Drenth van het scheepsreparatiebedrijf begeleidde de cascobouw. ‘Wij verzorgen voor Henk en Carola Drenth – geen familie – voor het eerst de complete projectbegeleiding. Aangezien wij zelf niet de werf hebben om casco’s te kunnen bouwen, besteden wij dit uit. Wel ben ik zelf een aantal keren naar Kaliningrad geweest om de bouw te begeleiden.’ Marktwaarde De cascobouw in Rusland liep enkele maanden vertraging op. Dat had alles te maken met de vertraging in de bouw Met het nieuwe achterschip duurt het begin voor de familie Drenth op de Primo Initio voort. (foto’s Jan Johan ten Have) van het casco voor de Felicitas, het schip dat op de Baltudeserviswerf is voorzien van het voormalige achterschip van de Primo Initio. Giel Drenth zette alles op alles om de Primo Initio toch eerder op transport te krijgen, maar de muur van Russische onwil bleek uiteindelijk niet te slechten. ‘Bij de laatste bespreking kregen we voor de zoveelste keer een nieuw argument te horen; de eerdere problemen hadden we allemaal getackled. Het laatste argument sloeg helemaal nergens op. We kregen totaal geen kans op een weerwoord, die Russen stonden op en lieten ons gewoon zitten,’ vertelt Giel Drenth. ‘We hadden enkele maanden kunnen winnen, maar het lukte niet.’ De vertraging had bovendien nog een domino-effect: een ander schip moest eerst worden afgebouwd en de bouwvak kwam er bovendien tussendoor. Dit alles zorgde voor wat extra vertraging. Eenmaal in Zwartsluis ging het schip eerst naar de werf van Geertman. Op deze werf werd het schip aan elkaar gezet. De afbouw gebeurde een paar honderd meter verderop bij Drenth. ‘Wij werken met een ploeg van vijf vaste medewerkers en huren zonodig extra personeel in. Ook werken we veelal met dezelfde toeleveringsbedrijven.’ DAP Barging in Rotterdam is de vaste bevrachter van de Primo Initio. Het gezin Drenth gaat hoofdzakelijk de Rijnvaart in met bulkproducten als kolen, sojabonen en cellulose. Ook is het schip, met een in hoogte verstelbaar stuurhuis, nu uitgerust voor het 3-laagstransport van containers. Henk: ‘We hebben geen concrete plannen in die richting, maar willen er wel klaar voor zijn als die vraag ooit komt. Bovendien verhoogt deze mogelijkheid de marktwaarde van ons schip aanzienlijk.’ Verademing Over het resultaat zijn Henk en Carola uitermate tevreden: ‘Iedereen is waanzinnig enthousiast. Het casco zag er hartstikke netjes uit, voor Russische begrippen. Dat is ook voor een groot deel de verdienste van Giel Drenh. Verder zijn wij heel veel dank verschuldigd aan tekenaar Huib van Dijke en Gerhardus Kuipers, die onder meer zorgde voor de koppeling van ons project aan dat met de Felicitas.’ Het schip is uitgerust met een 1300 pk sterke Cummins hoofdmotor. Ook de boegschroef is nieuw: een 520 pk sterke DAF. Voor Carola is de nieuwe woning het hoogtepunt van de nieuwbouw. Zij is ontzettend in haar nopjes met de vele vierkante meters extra woonruimte. Ook de trap die direct van het stuurhuis naar de woning leidt, vindt ze een verademing. ‘Je hoeft nu nooit meer met je spullen buitenom.’ verder is het aantal slaapkamers in de woning uitgebreid van twee tot drie. Ook over de woninginrichting en -stoffering is zij bijzonder te spreken. ‘De woninginrichting is verzorgd door de firma Wessels uit Haren (Ems) en de stoffering door T&T uit Zwartsluis. Beide bedrijven verdienen een pluim. Het is heel mooi geworden. Alles is precies zoals wij het graag wilden, een heel grote badkamer, vloerverwarming, het is helemaal af.’ Lovende woorden heeft Carola ook voor Arend Jetten uit Meppel, die de financiële begeleiding van het traject voor zijn rekening nam. Jetten was 7 NOVEMBER 2006 voor de familie Drenth veel meer dan alleen een financieel expert. Carola: ‘Hij gaf ons heel veel morele steun. Jetten is bijzonder kundig op zijn vakgebied, maar is ook sociaal een zeer attente man. Hij kwam vaak langs en belde ook regelmatig om op de hoogte te blijven en belangstelling te tonen. Onze dochter Kimberley van vijf is ook helemaal weg van hem.’ (Lees verder op pagina 33) Wie leverden op ms Primo Initio Scheepsreparatiebedrijf M.Drenth Verzorging complete afbouw ABN AMRO Zwolle Financiering Kuipers Scheepvaart B.V. Bouw en levering casco achterschip incl. volledig transport naar afbouwlocatie. Laivu Projektai Ltd Ship products Ontwerp en vormgeving DAP Barging BV Bevrachting Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Scheepswerf Geertman oude achterschip gesloopt, nieuwe achterschip aangebouwd Cummins Holland B.V. KTA 38-M2 dieselmotor (970 kW), 1300 bhp bij 1800 opm, DGCA (E15) generatorset 50 kVA bij 1500 opm. Isomat b.v Isolaat uitlaatgassystemen Discom BV 35 dB (A) dempers met vonkenvangers Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling en ophanging motor Wärtsilä Propulsion Netherlands BV Schroef en straalbuis. Machinefabriek Hasselt BV Schroefasinstallatie, onderhoudsvrije profiel roeren, boegschroefinstallatie, SH 30/50 H 500 pk bij 1800 opm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Seals Dacom Telecommunicatie b.v. JMA 609 radar, multicolor line Alphatron, piloot, roerstanden bochtaanwijzer, echolood, intercom en windmeetsysteem Blokland Non-Ferro bv Beunkoelers Caldic Techniek bv Stamford generatoren Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Complete betimmering woning, isolatie, sanitairwerkzaamheden, ramen en woningdeur, bovenbouw stuurhuis, radarmast, trappen, complete betimmering stuurhuis incl. lessenaar. Scheepsschroevenreparatie Kampen Lips Cunial Bronzen rechtsdraaiende 5-blads schroef met een diameter van 1750 mm, Lips Straalbuis type HR met een volledig RVS binnenzijde en een binnendiameter van 1760 mm Alphatron Marine B.V. Nautisch apparatuur via Dacom Werkendam B.V. RAFA B.V. Ramen Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Urk Electrische vloerverwarming woning en stuurhuis Van Oorschot Scheepselectronica Camerasysteem en airconditioning Novetec BV Machinekamer ventilator en RVS afsluitbare regenroostersen brandkleppen Bunkerstation Verweij Kampen BV Jeanneau bijboot All Pumps Holland BV Volledige pakket pompen FiwadoCalpam Brandstof en smeermiddelen Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Stichting ABRI Fiscaal en financieel advies Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Wycomar Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC-Roka, HC-Shipclean, HC-Ship-Schampoo Econosto Nederland BV Appendages Wir wünschen V.O.F. Primo Initio allzeit gute Fahrt. Auch hier lieferten wir das Ruderhaus, Wohnung, Sanitär, Möbelen, Radarmasten und Treppen. Scheepswerf Geertman BV Voor al uw voorkomende werkzaamheden aan uw schip DWARSHELLING 86 x 9,50 MTR. Het Bosch 12, Postbus 24 - 8064 ZG Zwartsluis (Ov.) Tel. 038 - 386 71 72, Telefax 038 - 386 75 19 Wij hebben het oude achterschip verwijderd en het nieuwe achterschip geplaatst. Wij wensen V.O.F. Primo Initio een behouden vaart.

De Binnenvaartkrant