Views
2 years ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 7 NOVEMBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEZOCHT op mts Commander, stuurman met min 3 jaar ervaring op Rijn- & binnenvaart. Vaarsyst. 4 wkn op/ 4 wkn af. Salaris conform CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 06-22424148. VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEZOCHT PASSAGIERSSCHEPEN charterkantoor HAT Tours heeft werk voor schepen in de kleine passagiersvaart (16/36 p) eigenaars van best. schepen of pers. met (om)-bouwplannen bel Tel.0299-690771 (w.troelstra) HAT Tours www.hat-tours.com TE KOOP OF TE HUUR vrijstaand chalet in Maasbree. 2 slpkmrs, woonkamer, keuken, badkmr en serre, aangrenzend patio buiten. Tel. 0031-613665382 GEVRAAGD St.man. mvs 2500 ton, zondag niet varen. Loon+vr.tijd notk. 06-53983442 NOZ TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R'dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD matroos/volmatroos op ms Volharing Tel. 06-53361631 of 0049-1716061366 GEVRAAGD per direct kapitein op mvs Plattenburg met patent min. Mannheim, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel: 06-21201130 of 0049-151 14248229 GEVRAAGD op mts Edison machinist met ervaring ibv dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon vlgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GEVRAAGD op mts Vopak Marconi kok met horeca ervaring, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 TE KOOP ms 1221 ton, bj 1970, 80 x 9.35 x 2.50, efficiënt schip, evt inruil. Tel. 06-53197360 of 0032-478980759 TE KOOP RWS vlet 14.85 € 53.000 MARKTPLAATS.NL-WATER- SPORT-MOTORBOTEN-VLET GEZOCHT PER DIRECT stuurman/matroos op kraanschip. Weekend vrij. Tel. 06-18222516 TE KOOP mbs Maaike 1580 ton, 1088/857 kuub, nwe motor '06, vlak '01/'05. Schip in goede staat. Tel. 06-16129296 GEZOCHT twee matrozen op kvb Pride of Faial. Heeft u interesse bel: 0031-620595464 of 0049-1725991359 of 0031-653667789 GEVRAAGD kapitein vanaf 11-'06 ADNR, Radarpatent en ervaring tankvaart gewenst. Tel. 0031-651485535, 0049-1726476317 of 0032-475285395 AFLOSSER GEVRAAGD op kvb Eben-Haezer voor een paar dagen per week. Tel. 06-53596390 TE KOOP mvs Lexus 530 ton, bjr 1958, 51x6.63x2.51, 550 pk Scania, stalen vloer 2003, net schip, is gestraald. Tel. 0653-185636 MATROOS/STUURMAN ... biedt zich aan. Ibv GVB+marifoon. Liefst tvt. 0620-428084 DRINGEND GEZOCHT 80x8.20x2.50, genoeg pk's, moet technisch goed in orde zijn, ruimen tip top + luiken, opvaren proc of huurk., maandl voor echtpaar of kleiner. Reacties naar buro v/d blad onder nr 20062101. GEVRAAGD op mts Sensation matroos, min 3 jr erv. op Rijn en Binnenvaart ibv dienstboek, vaarsyst. 8 wkn op - 4 wkn af, loon cao binnenvaart Tel. 078-6199044 TE KOOP 2 cilinder benzine inbouwmotor 12 pk. Tel. 0226-318702 email: info@kijkendoe.nl GEZOCHT PER 1 NOV. een matroos/stuurman, voor vaart tussen NL/D Bel 0031-613128874 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Re-Intrade 1 matr. i.b.v. dienstb. min 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mbs Compromis een lichtmatroos met 2 jaar erv., 1650 ton, loon volgens CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wendy Iris 1 x matr. i.b.v. dienstb. min 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO binnenvaart, vaar/verlog in overleg. Tel.: 015-2563764 GEZOCHT OP M/S VIRING schipper, binnenlands systeemv., benodigd: vaarbewijs, radarpatent, ADNR. Reageer op tel. 06-53682535 ZOEKT U ... een Nederlandstalige boekhouder in Luxemburg? Bel 0035-226705205 UW SCHIP NAAR DE RHÔNE Starclass Transport 06-52630115 GEVRAAGD kapitein of stuurman voor d/b Bryan, vrije tijd en loot novtk. Tel: 0032-2475895047 GEVRAAGD stuurman en leerlingmatroos voor mts, 14/14. Tel: 0475-466430 GEVRAAGD matroos/stuurman op mts Spes Salutis. Levensmiddelentanker. Tel. 0610-956455 GEVRAAGD KAPITEIN op MTS 3.000 T. i.b.v. van patenten en ADNR,, vaargebied: ARA, 2 wkn op/2 wkn af Tel. 0032(0)3-2367456 PERSONAL GESUCHT Für MTS 1600 Tonnen suchen wir polnische oder tsjechische Steuermann / Matrose. Tankererfahrung verlangt, ebenso Kenntnisse der deutsche Sprache. Gehalt nach niederländische Konditionen. Freie Verpflegung und Heimreise. Auskunft über Rufnummer 0031-651185312 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Amethyst 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, curs. matr. Loon vlgns binnenvrt, Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Merwede 2 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, curs. matr. Loon vlgns CAO binnenvrt, vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 TE KOOP vrachtschip bj 1968, 435 ton, 221 KW KHD, 55x6.7x2.03m, 2 luiken 17x18.4x5.2m, in goede staat. Info@h-schmalstieg.de 0049-40-7601020 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-10-2006) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.515,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.790,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.945,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.080,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.370,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.585,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: - 24 V / 100 Ah, prijs € 770,- per stuk, exclusief BTW. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 205,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD stuurman, op koppelv. Nirvana, gr. vaarbewijs, R'dam-A'pen, wknd vrij Tel. 0032-475759204 GEVRAAGD matroos ibv boekje, 18-21 jr, woonachtig Zuiden vh land, weekenden vrij Tel. 06-53832636 POOLSE MATROOS ZOEKT WERK tel. 06-26458466 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer GEVRAAGD OP MTS RENOIR kapitein en stuurman met patent, 14 dgn varen/14 dgn thuis, tevens gevraagd deksman, matrozen en kok, 4 wk op/4 wk af. Tel. 06-17312348 TE KOOP AANGEBODEN vml politievaartuig, 13 x 3.40 x 1.20 m bj 1983, alu. opbouw, Mercedes 268pk schottelaandrijving vr.pr. € 85.000 (ref 1660) www.fikkers.nl 050-3111404 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 ‘Aspirant Schipper’ in plaats van ‘voorschottraject’ Vanaf 1 januari 2007 kent de binnenvaart het diploma Aspirant Schipper. In overleg met de bedrijfstak heeft de afdeling Binnenvaart van de CCV(Contactcommissie Chauffeurs Vakbekwaamheid) bij het CBR hiertoe besloten. Wie vanaf 1 januari 2007 slaagt voor alle schriftelijke examens voor het schippersdiploma, ontvangt een diploma Aspirant Schipper Binnenvaart. Met het dit diploma heeft de In de vaargeul op de Bovenrijn en Waal geldt voortaan een gegarandeerde minimale diepte van 2,80 meter. Omdat de vaargeul op het Duitse deel eveneens is aangepast, geldt de openstelling voor het traject tussen Rotterdam en Duisburg. Het scheepvaartverkeer beschikt nu bij lage waterstanden tot 7,52 meter boven NAP bij Lobith over een 150 meter brede vaargeul met een gegarandeerde diepte van 2,80 meter. Tot 1 november was dit 2,50 meter. De garantie is gebaseerd op de langjarige gemiddelde waterstand. Het peil bij Lobith is theoretisch niet meer dan tien keer per aspirant schipper onbeperkt vrijstelling voor de schriftelijke examens van het later te behalen diploma Schipper Binnenvaart. ‘Aspirant schipper’ past volgens CCV en sector beter bij de waarde van het diploma. Het nieuwe Aspirant diploma dient ter vervanging van het voorschottraject. CCV schaft dit traject per 1 januari 2007 af. Vanaf die datum zijn de uitslagen van alle schippersexamens twee jaar geldig in tegenstelling tot de vijf jaar jaar lager dan 7,52 meter. Bij waterstanden van 9,10 meter boven NAP in Lobith en hoger is de gegarandeerde diepte vier meter. Tussen 7,52 en 9,10 meter heeft de diepte een lineair verloop. Tijdens de laagwaterperiode in 2003 leed de binnenvaart miljoenen verlies door de dieptebeperkingen op de Waal. De in in het voorschottraject. Er is een overgangsregeling voor kandidaten die vóór 1 januari 2007 zijn geslaagd voor voorschotexamens. De uitslagen van deze examens blijven nog wel vijf jaar geldig. De invoering van het Aspirant diploma leidt ertoe dat iedereen die binnen twee jaar alle benodigde schriftelijke examens behaalt, automatisch het aspirant diploma ontvangt. Uitgezonderd zijn nieuwe diepte van de vaargeul maakt het mogelijk om in perioden van lagere waterstanden relatief meer te vervoeren. De baggerwerkzaamheden op het Nederlandse deel (tussen Gorinchem en de Duitse grens) zijn als gevolg van gunstige omstandigheden eerder afgerond dan gepland. De oplevering stond aanvankelijk kandidaten die in deze twee jaar ook één of beide navigatie-examens hebben behaald. Zij ontvangen direct het daarbij behorende diploma Schipper Binnenvaart. Het diploma Aspirant Schipper geeft geen recht op vaarbevoegdheid. Het kan wel dienen als basis voor de aantekening van de functie matroos in het dienstboekje. Hiervoor moet de aspirant Schipper, naast het diploma, ook 150 vaardagen hebben. TEN-geld voor vaarwegprojecten en RIS Vervolg van pagina 1 Wortmann: ‘Het is voor het eerst dat de binnenvaart hoog op de Europese agenda wordt gezet. We moeten snel starten met de uitvoering van het actieprogramma. De Commissie zal daarbij ook echt commitment moeten tonen als het op daden aankomt De Europese Commissie moet nog dit jaar met voorstellen komen om brandstof met een laag zwavelgehalte verplicht te stellen. De binnenvaartsector wil het en ook voor Nederland is dit extra belangrijk. De Minister van Verkeer en Waterstaat heeft met de sector een convenant gesloten om de aanleg van de Tweede Maasvlakte mogelijk te maken. Schone brandstof is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen voor de luchtkwaliteit. Op voorstel van Wortmann wil het Parlement ook meer Europees geld voor vaarwegprojecten uit het Europese infrastructuurbudget (TEN). ‘Slechts 1,5 procent van het budget is besteed aan binnenvaartprojecten, omdat tot nu toe dit geld voornamelijk naar spoor- en wegprojecten gaat. Dat moet veranderen als we het echt serieus menen met meer prioriteit voor de binnenvaart. Betrouwbare infrastructuur en goede overslagvoorzieningen zijn cruciaal voor een succesvolle binnenvaart. Daarom wil het parlement grotere prioriteit en een hoger financieringspercentage van 20 procent voor alle vaarwegprojecten van gezamenlijk belang. Dat gaat over ophogen en moderniseren van sluizen, het verhogen van bruggen en renovatie van vaarwegen. Ook projecten voor het nieuwe Europese Corien Wortmann: Commissie moet met wet voor schonere brandstof komen. (foto MGR) Dertig centimeter dieper gegarandeerd Boven-Rijn en Waal op diepte Vervolg van pagina 1 Opmerkelijk is wel dat vrijwel tegelijkertijd Van Uden Container Barging vorige week bekendmaakte dat het eerder dit jaar van Rhinecontainer overgenomen bedrijf CEM – met containerdiensten tussen Antwerpen en Moerdijk, Rotterdam en Amsterdam – sinds september na jarenlang verlies te hebben geleden weer in de zwarte cijfers is gekomen. De Waal biedt gegarandeerde diepgang. (foto MGR) CEM redt het wel CEM had het afgelopen jaar een aantal grote klanten verloren en werd door Van Uden Container Barging gesaneerd. Zowel vloot als personeelsbestand werden afgeslankt. Ook werden de vaarroutes aangepast. Bianca Minnebach, commercieel verantwoordelijk van CEM: ’Het pakket is nu veel evenwichtiger en kan efficiënter uitgevoerd worden. De vloot is hier nu op aangepast en op deze manier kunnen wij al onze klanten goed bedienen.‘ De vloot werd weer uitgebreid tot vier duwboten en een koppelverband, twee duwboten varen met twee duwbakken van 110 meter en twee met 90 meter bakken. De verwachting is dat CEM dit jaar 170.000 teu vervoert. Dat is 25 procent minder dan in 2005. Gemikt wordt op volgend jaar 250.000 teu. verkeersmanagementsysteem (River Information Services) moeten in aanmerking moeten komen voor een bijdrage uit de TEN-gelden. Dat is op dit moment niet het geval.’ gepland voor voorjaar 2007. De verdieping van de Waal en Bovenrijn is gefinancierd uit de extra gelden die via de motie Gerkens (van SP-Kamerlid Arda Gerkens) beschikbaar zijn gesteld voor de natte infrastructuur. Tot en met 2009 zorgt de aannemer voor het op diepte houden van de Bovenrijn en Waal. Dit gebeurt middels een prestatiecontract. Er is een financiele onderbouwing tot en met 2010. Rijkswaterstaat is voornemens ook na 2010 beide rivieren op de gegarandeerde dieptes te houden. Forum over Yangtze Van 10 tot en met 13 januari 2007 wordt in het Chinese Wuhan een internationaal binnenvaartforum gehouden over de kansen op de Yangtze. Ook twee andere grote vaargebieden, Rijn-Donau en Mississippi, komen aan bod. Het forum is een initiatief van de Chinese minister Li Shenglin van Communicatie en de Nederlandse minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat. Namens Nederland is NEA betrokken bij de organisatie. 7 NOVEMBER 2006 Natte visie Op pagina 13 van deze krant raas ik door de partijprogramma’s, op zoek naar de toekomst voor de binnenvaart. Opdracht van de hoofdredacteur. Normaal maakt het mij niet zo uit wat al die jongens en meisjes in Den Haag beweren. Als ze het al menen, dan maken ze het toch nooit waar. Alleen politici voor wie het pluche eeuwig buiten bereik blijft, laten hun hart spreken. Dat kan ook gemakkelijk want zij hoeven niet mee in die gehaktmolen van de coalitievorming en blijven verschoond van de folkloristische compromiswoede. Het is dus zinloos je uitputtend in de verkiezingsprogramma’s te verdiepen (zeker omdat ik dat al heb gedaan, dus lees pagina 13). Om te weten wat je de komende jaren te wachten staat, raad ik je aan zoveel mogelijk naar verkiezingsdebatten te kijken. Met het geluid uit. Als er na een uurtje debatten kijken nog een kop is, die je vertrouwt, dan stem je op dat hoofd. Stemmen zonder stemmen leidt tot verrassende resultaten. Als we dat allemaal zouden doen, zouden de fractieleiders van de drie grote partijen – een dominee met twee koorknapen – over de kiesdrempel struikelen. Ik heb dus alles gelezen (met een beetje hulp van de zoekfunctie) en mis een echte visie. Ze roepen tijdens de debatten over WAO en hypotheekrenteaftrek allemaal over elkaar dat een visie bij de ander ontbreekt, en in dat opzicht hebben ze dus allemaal hartstikke gelijk. Er is niemand die het aandurft te zeggen dat we economisch, politiek en sociaal een koerswijziging van 180 graden nodig hebben en dat niet de welvaart maar het welzijn beter moet worden verdeeld. De kleintjes gaan wel wat verder dan de serieuze partijen maar schurken zich toch tegen de grote lijnen aan, als de dood om stemmetjes te verliezen en zo een paar partijmedewerkertjes naar huis te moeten sturen na 22 november. Ze hadden al die fractieleidertjes op die kwelder moeten laten grazen toen het water op kwam. Dat had prachtige effecten kunnen hebben. In elk geval weten de fractieleiders dan hoe het volk zich voelt als de zeespiegel stijgt. Door collectief medelijden brengen de angstig tegen elkaar aan staande fractieleiders met de voeten in het water de politiek dichter bij de mensen. Een zegen voor de binnenvaart zou zeker zijn geweest als de fractieleiders plotseling het licht hadden gezien en met een natte visie zouden zijn gekomen. Helaas is waarschijnlijker dat hun visie zich zou beperken tot hun natte voeten en gaan ze gewoon verder met debatteren over WAO en hypotheekrenteaftrek. Weet je wat, we laten ze daar gewoon staan als een nieuwe toeristische a t t r a c t i e . Politici zijn nu eenmaal geen raspaardjes. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant