Views
2 years ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 7 NOVEMBER 2006 Transito Bevrachting B.V. wenst ms "Laborieux" een behouden vaart Wij leverden de BP smeermiddelen, gasolie, scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en veiligheidsuitrusting en wensen V.O.F. Laborieux een behouden vaart met het ms Laborieux Transito Bevrachting B.V. Sasdijk 65a - 4251 AD Werkendam Tel. 0183-679850 - Fax 0183-679855 info@transito.nl - www.transito.nl Merwedesingel Waterzijde Postbus 54 - 3350 AB Papendrecht Tel.: 078 - 6410688 Fax.: 078 - 6150955 Dekatel 16495 Veka Scheepsbouw B.V. leverde het casco en in samenwerking met Voordendag van der Stelt leverden wij roeren, stuurmachine en schroefasinstallatien. Bijlsma Shipyard B.V. te Lemmer verzorgde de afbouw en de levering van het complete schip. De combinatie Veka Scheepsbouw B.V. en Bijlsma Shipyard B.V. wensen V.O.F. Laborieux en de bemanning van ms Laborieux een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl Sluisweg 13-16 • Postbis 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: swbl@bijlsma.com • www.bijlsma.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 7 NOVEMBER 2006 Uitslag poll op www.binnenvaartkrant.nl: Wilders en SGP zijn de grote winnaars Van welke partij kan de binnenvaart na de verkiezingen het meest verwachten? Die vraag stond de afgelopen twee maanden als poll op onze internetsite. Als de uitkomsten representatief zouden zijn voor de uitslag van 22 november, zou dat een aardverschuiving in de Nederlandse politiek tot gevolg hebben. De SGP en de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders zouden de grote winnaars zijn; de Partij van de Arbeid zou de grote verliezer zijn. Uiteraard zijn de stemmers op de poll van de Binnenvaartkrant niet representatief voor het Nederlandse volk. Net zo min als mensen hun keuze uitsluitend laten bepalen door het binnenvaartstandpunt van partijen. Maar de uitkomst van deze enquête zegt wél iets over hoe de mensen uit branche aankijken tegen de binnenvaartvriendelijke partijen. 149 mensen gaven hun mening. Bijna het aantal zetels dat 22 november te vergeven is. Zes mensen vulden in dat ze vinden dat de binnenvaart van geen van de politieke partijen iets te verwachten heeft (of gaven een flauwekulantwoord). Laten we voor het gemak de ingewikkelde verdeling van de restzetels vergeten en de scores van de partijen in zetels uitdrukken. SGP-vlag Dan is één ding onveranderd ten opzichte van de uitslag van de verkiezing in 2003: het CDA blijft met 32 zetels de grootste (maar zou er wel twaalf minder krijgen dan nu). V&W-minister Karla Peijs ligt dus niet slecht onder de varende beroepsbevolking. De VVD zou de tweede partij worden, met 31 zetels (stemmen). Op de derde plaats staat de Partij voor de Vrijheid. Een opsteker voor Geert Wilders, die in de peilingen niet verder reikt dan drie zetels. Daarna volgt de SP – ook in de echte peilingen de belangrijkste runner-up: negentien zetels (nu acht), vrijwel gelijk aan de jongste peiling van Maurice de Hond (achttien). Niet zo vreemd dat de SP ook bij de binnenvaart hoog scoort – de partij dient regelmatig amendementen in om meer geld voor het onderhoud van vaarwegen voor elkaar te krijgen. Vlak daarachter zit de SGP: vijftien. Terwijl die partij in werkelijkheid op twee lijkt te blijven staan. De SGP heeft ook altijd serieus aandacht voor vervoer over water, zoals meerdere mensen aangaven: ‘De SGP heeft al vele jaren sympathie voor vervoer over water, onder meer omdat dat milieuvriendelijker is’, ‘De SGP draagt de binnenvaart al jaren een warm hart toe. Vandaar dat er ook schippers met een SGP-vlag varen’ en ‘Hoewel ik zeker geen SGP-stemmer ben, heeft de SGP al jaren veel oog voor de binnenvaart. Dit in grote tegenstelling tot bijvoorbeeld de PvdA. Ook mijn eigen partij, de SP, heeft weinig oog voor onze bedrijfstak.’ De kleinere partijen – in deze poll dan – worden aangevoerd door Eén NL. De landelijke partij van Leefbaar Rotterdammer Marco Pastors, de troonopvolger van Pim Fortuyn, zou op zeven uitkomen. Daarna komt D66 met vijf zetels. Daarmee scoort de partij van Alexander Pechtold duidelijk beter dan in de realiteit (van de peilingen). 4 zetels voor PvdA D66 scoort onder de binnenvaart zelfs nog beter dan de PvdA, die op vier zetels blijft steken. Wat de oorzaak van deze desastreuze uitslag is, is onbekend. Ook de toelichtingen van stemmers op de site van de Binnenvaartkrant geven geen uitsluitsel. Een CDA-stemmer schreef: ‘Dat is de eerlijkste partij. De PvdA maakt iedereen wat wijs. Bos is een blaaskaak.’ Ook de LPF (nu Lijst vijf Fortuyn geheten, maar vermoedelijk niet terugkerend in de Tweede Kamer) komt bij ons op vier uit. De ChristenUnie scoort slechts één zetel (nu 3 en in de peilingen op vijf). Over de verkiezingen kan niet meer worden gestemd. Dat kan op 22 november in het stemhokje – op de stemcomputer of met het rode potlood. Vanaf vandaag staat er een nieuwe poll op www.binnenvaartkrant.nl. De Europese Commissie heeft met Naiades een ambitieus programma opgesteld om de binnenvaart te stimuleren. Wat vindt u dat er moet gebeuren om het vervoer over water de komende twintig jaar een beslissende impuls te geven? Geef uw mening op www.binnenvaartkrant.nl. Mertens vervult behoefte met motor- en speedbotenservice Normaal verruil je een waterjob voor een landjob. Kees Mertens bewandelde de omgekeerde weg. Van wegenbouw naar motor- en speedbotenservice. Gemeenschappelijk basis vormen zijn ervaring, verstand van machines en technisch vernuft. Daarbovenop komt een groeiende interesse in alles wat met plezierjachten te maken heeft. Door Jo Bindels De aanleiding voor zijn overstap was de aankoop van een polyester speedboot met motor – beide in een erbarmelijke staat verkerend. ‘Het moet toch mogelijk zijn om zowel boot als motor weer in nieuwstaat te brengen,’ dacht Kees. Aldus geschiedde. Zijn interesse was gewekt en hij begon zich te oriënteren op de (reparatie)markt voor polyesterboten en plezierjachten. Hij ontdekte dat er weinig bedrijven zijn die polyester reparaties verrichten aan boten. Conclusie: er zal wel veel vraag zijn naar dit soort reparaties. Hij besloot zijn eigen bedrijf op te richten. Na enkele maanden van voorbereiding startte hij op 1 januari van dit jaar met zijn levensgezellin Wilma (marketing- en communicatiedeskundige) in Maasbracht het bedrijf Mertens motor & speedboten service. Onlangs verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand op het industrieterrein van Merum-Herten. Kees’ vermoeden over de behoefte aan reparaties van polyester boten bleek juist te zijn. Hij kreeg zo veel opdrachten dat hij inmiddels al vier medewerkers in dienst heeft. Mertens motor & speedboten service biedt een breed palet diensten – zowel voor jachten als voor de binnenvaart. Op de eerste plaats komen onderhoud en reparatie aan motoren en onderhoud en reparatie aan jachten tot twintig meter. Zoals cleanen, stralen, polyester reparaties en lakken. Daarnaast kan de binnenvaart Mertens inschakelen voor de volledige conservering van binnenschepen. Huren en kopen Bij Mertens motor en speedboten service kan men ook boten huren en kopen. De verkoop omvat een brede range: kajaks, kano’s, boten en jachten van Texas, een gerenommeerde Poolse botenproducent, waarvan Mertens officieel dealer is. Het gaat om ruim veertig verschillende modellen, van eenvoudige pedaalboten tot acht meter lange boten, al of niet met gesloten kajuit en mogelijk met een motorvermogen tot vierhonderd pk. Een aantal modellen is, aldus Mertens, zeer geschikt als bijboot voor de binnenvaart. Tijdens de kortstondige vestiging van Mertens motor & speedboten service in Maasbracht kwam Kees ook in contact met PH Tinnemans & Zn, bouwer van de Tinn Silver Line. Deze serie bestaat uit aluminium boten van drie tot achtenhalve meter, die kunnen worden voorzien van motoren tot tweehonderd pk. Deze custom made boten zijn geschikt voor diverse doeleinden: als bijboot voor de binnenvaart, als visboten, maar ook puur voor watersport en plezier. Tinnemans zocht al enige tijd een verkooporganisatie voor de Tinn Silver Line en vond in Mertens motor & speedboten service een deskundige partner. Kijk voor informatie op www. mertensboten.nl. Voortaan OK Maritime Als aanbieder van totale veiligheidsconcepten voor de nationale en internationale maritieme sector treedt Op Koers! Maritiem voortaan naar buiten met een nieuwe handelsnaam: OK Maritime. De nieuwe naam gaat samen met een nieuwe uitstraling (zowel op papier als op de website). In het nieuwe logo is natuurlijk ruimte gehouden voor de oude vuurtoren als baken van veiligheid. Op 1 november hees directeur Peter Groeneveld officieel de vlag van de nieuwe identiteit. Kijk voor meer informatie op: www.okmaritime.nl. Inzameling oud geld Na 31 december kan Nederlandse muntgeld niet meer ingewisseld worden. Sinds de invoering van de euro verzamel ik voor het KSCC Rotterdam Nederlandse guldens, centen en andere munten – en papiergeld. Nog veel mensen hebben oud geld in huis. Ik krijg er nog veel vragen over. Vooral oudere mensen hebben het bewaard en bij een verhuizing komt er regelmatig iets boven water. Mocht u nog oud geld vinden, dan kunt u het afgeven bij het KSCC in Rotterdam of aan iemand meegeven die erheen gaat. Bijvoorbeeld naar het Sint Nicolaasfeest (voor senioren), de Gulden-misviering of de Kerstnachtviering. Er staat een speciale inzamelbus op de bar. Het adres is Mauritsweg 50 in Rotterdam (telefoon 010 -413 00 30). Als u op het Noordereiland in Rotterdam komt, mag u het ook in mijn brievenbus deponeren of aan mij persoonlijk afgegeven. Mijn adres is Pr. Hendrikstraat 12 A. Eerst bellen mag ook: (010) 412 24 36. J.J. Keller, ex sleepschip Sirius Onlangs verhuisde Mertens vanuit Maasbracht naar een nieuw pand op het industrieterrein van Merum-Herten. (foto Jo Bindels)

De Binnenvaartkrant