Views
1 year ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 www.duwbakken.nl www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Eerste Reitse Dreef 72 5233 JM 's Hertogenbosch Tel. 073-6431146 Fax 073-6431145 Mob. 06-55 333583 E-mail schip.kopen@xs4all.nl SCHIFFSMAKLER 22399 Hamburg, Moorhof 2e Tel. +49 40 6004660 Fax +49 40 60046633 Tlx 2174615 kluth d email: kluth-hamburg@t-online.de TE KOOP : Motorschip/Koppelverband 2.600 t, bouwjaar 1981, afmetingen 95 x 11,40 x 3.50 m, Motor: Deutz 2 x 1400 PK, bouwjaar 2002, 1 ruim, dubbelwandig, stalen buikdenning, met passende duwbak. Motorschip 2150 t, bouwjaar 1980, afmetingen 110 x 9,50 x 3,00 m, Motor: MTU 1800 PK, bj. 2004, 1 ruim, alu stapelluiken, stalen vloer. Motorschip 2040 t, bouwjaar 1973, afmetingen 100 x 9,50 x 3,00 m, Motor: 1150 PK, 1 ruim, stalen vloer, dubbelwandig, prijs Eur 700.000. Motorschip 2000 t, bouwjaar 1960/1995, afmetingen 105 x 9,50 x 2,70 m, Motor: Cummins 1600 PK, bj. 1999, 2 ruimen, Friesche kapluiken, nieuwe stalen vloer, nieuw vlak, schip kan duwen. Motorschip 1680 t, bouwjaar 1970, afmetingen 86 x 10,50 x 2,80 m, Motor: MWM 1050 PK, 2 ruimen, 2000 cbm, stalen vloer, dubbelwandig, Friesche kapluiken, voor Eur 500.000 overhaald, nieuw vlak, stuurhuis etc. Motorschip 1540 t, bouwjaar 1970, afmetingen 85 x 9,50 x 2,90 m, Motor: MTU 1400 PK, bj. 2005, 1 ruim, dubbelwandig, stalen vloer, Alu Friesche luikenkap, mooie woning. Motorschip 1200 t, bouwjaar 1962, Afmetingen 85 x 8,20 x 2,65 m, Motor: MWM 800 PK, 2 ruimen, schuifluiken, stalen vloer, schip geheel gemoderniseerd, mooie woningen, stuurhuis etc.. Motortanker 3000 t, Type C, bouwjaar 2004, afmetingen 110 x 11,40 m Motor: Caterpillar 2000 PK, dubbelwandig, Tanks gecoat. Motortankschip 1500 t, Type C bouwjaar 1997, afmetingen 86 x 11,40 m Motor: Deutz 1250 PK, dubbelwandig, tanks gecoat. Passagiersschip met 12 hutten, bouwjaar 1998, afmetingen 28,60 x 4,90 x 0,90 m Meerdere aanbiedingen op aanvraag Patrick Hut Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Startende ondernemers LET OP Wij zijn op zoek naar jonge mensen voor een spannende nieuwe onderneming. In deze spannende onderneming bieden wij een winstformule die zich internationaal heeft bewezen, eerste klas marketing ondersteuning en een unieke turn key oplossing voor startende ondernemers. Ms Drogelading/Containerschip 2987 ton. Bwj. 1987, afm 110 x 11.40 x 3.37 mtr, 208 teu, 1800 Pk Caterpillar. Kopschroef 870 pk, 2x220, autokraan 18 mtr. alu stuurhut, complete navigatie. Vraagprijs € 2.650.000,-- Ms Conan 1192 ton. Bwj. 1958, afm 79.90 x 8.19 x 2.66 mtr, alu-schuif luiken. 800Pk Cummins bwj. 2000. Kopschroef 220 pk. 2x220, nieuwe betimmering in stuurhut en woning, complete navigatie, woning met 2 slk. Vraagprijs € 500.000,-- Ms Timothy 907 ton. Bwj. 1946, afm 67 x 8.20 x 2.50 mtr, 1350cub, 2 ruimen, alu-rolluiken kap.550 Pk Volvo bwj. 2004. Kopschroef 220pk, 2x220, autokraan 9 mtr. mooie stuurhut met complete navigatie, gezellige woning met 2 slk., een heel leuk en compleet schip. Vraagprijs € 250.000,-- leuk starters schip. Mbs Zandkreek 724 ton. Bwj. 1961, afm 61.40 x 7.24 x 2.59 mtr, 433cub, 2 beunen,400 Pk Scania bwj. 2006. Kopschroef 220 pk, 2x220, autokraan, complete navigatie, ruime woning met 3 slk., en complete voorwoning. Vraagprijs € 375.000,-- Te Koop gevraagd schepen in alle tonnages Kijk ook eens op schipkopen.nl Oud-Koffers verenigen zich Op zaterdag 28 oktober is in Motel De Valk in Vianen de Binnenvaartclub 65+ opgericht. Bedoeld voor mensen die voorheen werkzaam waren als examinator bij het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart. De oprichters willen door het organiseren van een jaarlijkse ontmoetingsdag de prettige contacten van weleer continueren. Door Harrie van Eeuwijk Tondia B.V. vraagt voor het Passagiersschip Rembrandt van Rijn collega’s voor het nieuwe seizoen Stuurman Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Main en Donau Voor deze functie is/ zijn gewenst: Ervaring in soortgelijke functie Goede technische kennis Goede contactuele eigenschappen Representatief uiterlijk In bezit van dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden Tondia B.V. Tel: 06-13001214 Oliegestookte CV-ketels • In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service De Betaalbare Warmte Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.roca-heating.nl Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 10 nieuwe overalls € 99,00 10 spijkerbroeken € 125,00 10 rally overalls met rits € 99,00 3 spuit overalls lichtgewicht € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl www.huizinga-snijder.nl 06-22701546 / 06-51439572 Locatie Lelystad! Wij leveren gas-/smeerolie van Kampen tot Lelystad tevens bilgen en KGA inname Ketelmeer en IJsselmeer binnen handbereik! • 24 uur bunkeren • Lelystad centraal gelegen • Tijdsbesparend • Concurrerend www.bunkerstation.nl 7 NOVEMBER 2006 Toen het KOF nog in al zijn glorie bestond, organiseerde dat jaarlijks een ontmoetingsdag voor – zoals de gepensioneerde werknemers toen heetten – oud-Koffers. Dan ontmoetten de gepensioneerden elkaar aan boord van een van de instructievaartuigen van het KOF, maakten ze een vaartocht in de regio Amsterdam of Rotterdam en konden ze herinneringen ophalen en gezellig bijpraten. Nadat het KOF overgegaan was naar de Vakopleiding Transport Logistiek zette VTL het jaarlijkse uitstapje voort. Dat kon gemakkelijk omdat ook de instructievaartuigen meegegaan naar VTL. Nadat de instructievaartuigen verkocht waren en de examencommissies voor de binnenvaart overgegaan waren naar het CCV (een zelfstandig onderdeel van het CBR) in Rijswijk, raakte de jaarlijkse dag van oud-Koffers in de vergetelheid. Van het CCV kregen alle oud-medewerkers van de examencommissies onlangs een brief van Lidy van Sunder, operationeel manager voor de binnenvaartexamens. Zij gaf te kennen dat het CCV de club niet zou continueren. Wel kon men aangeven of er interesse bestond als de oud-examinatoren zelf het initiatief zouden nemen. Vervolgens namen zeven oudgedienden het plan daartoe op. 28 oktober kwamen ze bijeen in Vianen, met als resultaat de oprichting van de Binnenvaartclub 65+. De taak van voorzitter werd opgenomen door Joost de Raad (plaatsvervanger Klaas van Dorsten) en voor secretaris stelde Jan Platteschorre (plaatsvervanger Cor Padmos) zich beschikbaar. Penningmeester werd Joop Berends. CCV zal een subsidie verstrekken van ongeveer vijftig euro per deelnemer per jaar en van de deelnemers zelf wordt 25 euro als bijdrage gevraagd. De nieuwe vereniging streeft er naar om eind komend jaar in april of begin mei de eerste bijeenkomst te arrangeren. Oud-examinatoren, die de brief van mevrouw Van Sunder niet hebben ontvangen, kunnen alsnog contact opnemen met Jan Platteschorre: (010) 483 12 86. Spetterende foto’s De kalenders van Flying Focus zijn elk jaar weer rijkelijk voorzien van spectaculaire foto’s van schepen, bij voorkeur met de kop in een golf. De spetterende platen kunnen het hele jaar door worden bewonderd. Flying Focus geeft twee kalenders uit: één met foto’s van de scheepvaart in het algemeen en één van de visserijschepen. De boomkorkotters verdwijnen bijna in het schuim van door storm opgejaagde golven op de Noordzee. Het formaat van de kalenders is 30x38 cm en ze bevatten twaalf maandbladen met grote kleurenfoto’ (de scheepvaartkalender toont in mei een koppelverband in de Rotterdamse haven)s. Winkelprijs 17,95. Bij aanschaf van vijf of meer exemplaren geldt een korting. Ook een maritieme verjaardagskalender of een fotoboek met visserijfoto’s is mogelijk. Meer info over verkooppunten of bestellingen: 0251-658855 of op www.flyingfocus.nl. GEZOCHT stuurman (en in 2007 matroos) met chemie erv. en patent, studievergoeding, kost en inwoning vrij. Goede loon onder Nederlandse condities. Je wordt niet in het diepe gegooid, goede begeleiding is aanwezig. Zoek je een andere werkomgeving met fijne collega's? Bel Ruud Otter 06-13340632 Kijk voor verspreidingslijst op www.binnenvaartkrant.nl/verspreidnl.php

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Binnenvaart kan profiteren van kapitaalsinjectie BAM De Vlaamse overheid heeft een deel van haar huidige belang in de investeringsmaatschappij GIMV verkocht. Met de opbrengst, zo’n 131 miljoen euro, wil de overheid het eigen vermogen van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) versterken. Dat is goed nieuws voor de binnenvaart, die ook haar projecten uit de infrastructuurbundel van BAM volgens planning verwezenlijkt wil zien. De BAM is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Masterplan Mobiliteit in Antwerpen. Daarbij gaat het om de realisatie van talrijke infrastructuurprojecten. In de zomer was de betaalbaarheid van het plan sterk in twijfel getrokken. Vooral de Oosterweelverbinding, die de ring rond Antwerpen sluit, zou fors duurder worden dan geraamd. Daardoor zouden andere projecten in gevaar komen. De haven van Antwerpen heeft de afgelopen negen maanden al meer dan 124 miljoen ton goederen behandeld. Dat is 3,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De sterkste groeier was opnieuw de containersector met een plus van acht procent. De groei is verdeeld over de aan- en de afvoer. De behandeling van conventioneel stukgoed is lichtjes geslonken. De maanden augustus en september brachten een trendbreuk, doordat de staalaanvoer uit China en India sterk toenam. Dat compenseerde enigszins het verlies van de aanvoer via de kustvaart uit naburige Binnen zes jaar moet de tweede toegangssluis tot de Waaslandhaven in gebruik worden genomen. Dat zei Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters onlangs tijdens een werkbezoek aan de haven van Antwerpen. De minister verzekerde het Antwerpse havenbestuur dat de bouw van de tweede sluis versneld zal worden uitgevoerd. De sluis komt in het verlengde van het Deurganckdok te liggen. Ze is nodig omdat de Kallosluis haar capaciteitsgrenzen heeft bereikt. Mocht de sluis uitvallen, dan heeft dat In de haven van Oostende heeft de nieuwe zandterminal van de Nieuwpoortse Handelsmaatschappij (NHM) het eerste binnenschip ontvangen. Eind september meerde de Swaling aan om tweeduizend kuub zand te lossen. NHM bouwt op de Oosteroever in Oostende een splinternieuwe zand- en grindterminal. De Vlaamse minister van Financiën Dirk van Mechelen heeft nu stappen ondernomen. Zijn motivatie: ‘Als we een toekomst voor de Antwerpse regio willen veilig stellen, moeten we het volledige Masterplan onverkort uitvoeren. Niet alleen de Oosterweelverbinding, maar ook andere projecten voor de haven, zoals de sluizen, de binnenvaart en het openbaar vervoer.’ De BAM moet haar geld gedeeltelijk halen uit de tolinkomsten van de Oosterweelverbinding, die echter pas vanaf 2011-2012 zullen binnenstromen. Om haar positie richting banken te versterken heeft Van Mechelen het eigen kapitaal van de maatschappij nu verhoogd. Bruggen en sluizen Een voor de binnenvaart belangrijk project uit het BAMpakket is de modernisering van het Albertkanaal tussen Antwerpse overslag groeit havens. De fruitoverslag is flink gedaald door de slechte oogsten in Centraal-Amerika en het verlies van Marokkaanse handelsstromen. Daarentegen werd er weer meer suiker aangevoerd. Strengere exportregels in Indonesië lieten de houtaanvoer dalen. De overslag van meststoffen en meel is gegroeid. De behandeling van massagoed bleef nagenoeg op hetzelfde niveau als vorig jaar. De overslag van droog massagoed is met 2,5 procent gedaald, terwijl het vloeibare massagoed met 1,5 procent steeg. De petroleumproducten zaten in de lift, de overslag van steenkool daalde. Ook de grote economische gevolgen voor de haven van Antwerpen en daarmee voor de hele Vlaamse economie. De Kallosluis is al 25 jaar in gebruik en vormt de enige toegang tot de Waaslandhaven. In 2005 passeerden er 5.241 zeeschepen en 19.198 binnenschepen. Inmiddels is slijtage ontstaan: de bodemrails van de sluisdeuren zijn beschadigd. Er is een procedure ontwikkeld om de sluis te herstellen zonder hinder voor het scheepvaartverkeer. Daarbij wordt een reusachtige droogkuip ingezet. De kuip is op de bodem van de sluis Het project is een aanvulling op de bestaande zand- en grindexploitaties van NHM in Nieuwpoort en Brugge. De terminal heeft twee loskades. NHM gaat er haar activiteiten in zeegranulaten concentreren die nu gedeeltelijk in Nieuwpoort en in Oostende plaatsvinden. Het bedrijf verwacht een overslag van gemiddeld Antwerpen en Wijnegem. Het bedrijfsleven vraagt al jaren om de verruiming van het kanaal, zodat er grotere schepen kunnen passeren. Hiervoor moeten ook bruggen worden verhoogd. Volgens het Masterplan worden in de eerste fase de vijf bruggen vanaf het Straatsburgdok aangepakt. Onder de bruggen wordt het kanaal verbreed. Dat zou de komende twee jaar moeten gebeuren. In een volgende fase zouden dan de overige bruggen tot Schoten volgen. Tevens moeten de Royerssluis en de Van Cauwelaertsluis gerenoveerd worden. Daardoor ontstaat een vlottere verbinding over de Schelde naar de binnenlandse terminals. De studie naar de renovatie van de Van Cauwelaertsluis is inmiddels afgerond. De werkzaamheden zouden begin volgend jaar van start kunnen gaan. De modernisering van de Royersluis is voorzien vanaf 2013. chemische producten kenden een dip. Dat zat vooral in de import; de export nam toe. De roro-trafieken groeiden met 5,3 procent. De aanvoer is stabiel; de afvoer kende een groei van tien procent. Het aantal auto’s dat de haven verliet of daar binnenkwam steeg met meer dan elf procent. De containeroverslag in Antwerpen blijft groeien en kwam eind september uit op ruim 60 miljoen ton. Het containerverkeer met overige Europese havens groeide met vijftien procent. Tussen Antwerpen en Noord-Amerika werd tien procent meer containers vervoerd. Van en naar het Verre Oosten groeide het containervervoer met zes procent. ‘Versnelde bouw tweede sluis Waaslandhaven’ neergelaten en met pompen droog gezet. Daardoor kan er veilig onder de waterlijn gewerkt worden. De arbeiders zijn alleen ’s nachts en in het weekend aan de slag omdat er dan minder scheepvaartverkeer is. Minister Peeters wil de unieke droogkuip inzetten voor het herstel van alle Vlaamse zeesluizen. Inmiddels wordt de bouw van een tweede sluis in de Waaslandhaven voorbereid. Volgens Peeters kan de bouw binnen twee jaar starten. De nieuwe sluis zou dan vier jaar later in gebruik worden genomen. Eerste schip voor nieuwe zandterminal 300.000 ton op jaarbasis te kunnen halen en wil zijn producten op multimodale wijze distribueren. Het wegvervoer en de binnenvaart zijn al een zekerheid, maar er wordt ook aan spoorvervoer gedacht. NHM gaat ervan uit dat de nieuwe vestiging op korte termijn kan uitgroeien tot een toplocatie. Schroothandelaar kiest voor binnenvaart Schrootbedrijf Piessens uit Tisselt heeft voor de eerste keer een lading schroot per binnenschip van Willebroek naar Gent gebracht. Het bedrijf wil in de toekomst al zijn schroot via het water vervoeren. Daardoor kan het jaarlijks achthonderd vrachtwagens van de weg houden. Het bij Piessens verwerkte schroot is bestemd voor de Gentse haven. De schroothandelaar werkt daar samen met Van Heyghen Recycling. Tot nu toe gebeurden alle transporten per vrachtwagen. Om van de binnenvaart gebruik te kunnen maken had Piessens Er komt opnieuw een veerdienst tussen Wintam en Rupelmonde. De Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters, zette onlangs het licht op groen. Momenteel heeft het Scheldeland vier veerdiensten. Van Kruibeke naar Hoboken en van Bazel naar Hemiksem. Op de Rupel bestaan veerdiensten tussen Schelle en Wintam en tussen Boom en Klein-Willebroek. Tot het einde van de jaren ‘60 bestond er ook een veerdienst tussen Wintam en Rupelmonde. De dienst werd stopgezet omdat hij niet rendabel was. Met het heractiveren van de veerdienst hoopt minister Peeters het toerisme in de regio een duwtje in de rug te geven. In de afgelopen maanden heeft vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) een kosten-batenanalyse uitgevoerd. Op basis van Op de Dender bij Hofstade is begin oktober een milieuramp voorkomen. Bij het overtanken van diesel van het bevoorradingsschip Piraat naar het brandstoffenbedrijf Gabriëls sloeg een leiding los. Daardoor kwam ruim tweehonderd liter brandstof in het water terecht. Medewerkers van Firma Gabriëls reageerden onmiddellijk en koppelden de defecte leiding snel af, waarna ze de hele voorraad biologisch afbreekbare detergenten op de olievlekken goten. De brandweer en de Civiele Bescherming waren snel ter plaatse. Een boot van de dienst Bovenschelde, die toevallig in de buurt was, schoot te hulp. (advertenties) 7 NOVEMBER 2006 behoefte aan een laadkaai. De naburige onderneming Alural stelde haar eigen kaai ter beschikking. In samenwerking met vaarwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal liet Piessens een weg aanleggen tussen het bedrijfsterrein en de kanaaloever. Daar is inmiddels de eerste duizend ton schroot in een binnenschip geladen. Piessens wil op korte termijn het grootse deel van de ijzerafvoer op dezelfde manier organiseren. Het bedrijf verwacht zo’n 20.000 ton per jaar via het Zeekanaal te vervoeren. Met de overstap naar de binnenvaart ontlast Piessens de wegen in en rond Willebroek. Oude veerdienst wordt nieuw leven ingeblazen het eindrapport heeft de minister besloten om de veerdienst tijdens het toeristische seizoen te heropenen. In afwachting van de definitieve heropening zal volgend jaar alvast een voorlopige dienst tussen Rupelmonde en Wintam worden opgezet. In de tussentijd gaat WenZ onderhandelen met de gemeenten Bornem en Kruibeke. Het is de bedoeling dat er aan beide kanten van de Schelde nieuwe veerinfrastructuur ontstaat. In Wintam moet een nieuwe steiger worden gebouwd. In Rupelmonde kan een bestaand ponton worden omgebouwd tot een vlottende steiger met plaats voor het veer en een passagiersboot. De totale kosten worden geraamd op 750.000 euro. Het is de bedoeling dat de nieuwe veerdienst bij het begin van het toeristische seizoen in 2008 van start kan gaan. Lekkage bij lossen Zo kon schade aan het milieu worden voorkomen. Brandstoffenbedrijf Gabriëls maakt voor haar bevoorrading al geruime tijd gebruik van de binnenvaart. Onlangs kocht het bedrijf het binnenschip Piraat. De Piraat wordt samen met een extern vaartuig ingezet tussen Hofstade en de bevoorradingslocatie in Antwerpen. Aan de loskade van Gabriëls meren jaarlijks tweehonderd schepen af, goed voor 120 miljoen liter brandstof. De oorzaak van het ongeluk wordt nog verder onderzocht. Waarschijnlijk gaat het om een defect aan de koppelinstallatie van het binnenschip. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant