Views
2 years ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 7 NOVEMBER 2006 GMS GNS FGS FGS Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de 80 x 9,50 x 2,98m, 1.600 to, 2 x 470 PS 67 x 8,20 x 2,60m, 1.040 to, 600 PS 45 x 9,00 x 0,80m, 400 Pers., Rheinattest 21 x 5,00 x 1,40m, 100 Pers., Rheinattest Te koop m.t.s. 'Cornelia' Afm: 86 x 9.07 x 2.72 mtr. 1455 ton Bouwjaar 1954 Hoofdmotor: 500 pk MWM in perfecte staat Boegschroeven: 2x totaal 656 pk - snel en zuinig schip - zeer goed onderhouden schip - eventueel vast werk mogelijk met zeer hoge jaaromzet G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. Nr 2005 - 430 ton, bj 66, 47 x 5.05 x 2.53, 334 pk, alu. schuifluiken, boegschroef, zeer mooi model M/s Cobie - 660 ton, bj 60, 54.99 x 7.19 x 2.63, 1000 m3, 371 pk, alu. Schuifluiken, stalen buikdenning, alu stuurhuis M/s Svero - 747 ton, bj 58, 60 x 7.23 x 2.62, 1130 m3, 500 pk, alu schuifluiken, boegschroef, nautisch compleet, inr bespreekbaar, mede fin. mog. Als U echt een koopje wilt. M/s Escalda - 767 ton, bj 56, 62 x 7.05 x 2.59, 1150 m3, 532 pk kop rev 03, buikdenning, alu fr kap luiken,boegschroef, inr. bespreekbaar. M/s Externa - 1000 ton, bj 65, 71 x 7.22 x 2.70, 1300 m3, 640 pk rev 05, stuurwerk nw 06, gezandstraald, volledig gelast casco, grote woning, wordt geleverd met nieuw overzakbare stuurhut, inr bespreekbaar. M/s Petite Fleur - 1500 ton, bj 60, 80 x 8.20 x 3.10, 1950 m3, 1050 pk, 2 ruimen, alu schuifluiken, boegschroef, geschikt voor kanaal, inr bespreekbaar M/s Cornelia - 1455 ton, 92 Teu bj 54/86, 86 x 9.07 x 2.72, 2200 m3, 500 pk, zeer goed onderhouden. Nr 6400 - 1645 ton, 120 Teu bj 02, 86 x 10.00 x 3.00, 2 x 816 pk, 3 x slpk, 3 x 220/380 v, Grote ballast capaciteit, Duwsteven, inr Bespbreekbaar M/s Brutus - 1746 ton, bj 47/81, 100 x 9.50 x 2.88, 2200 m3, 1227 pk, 3x slpk, inruil duwboot bespreekbaar. Wij doen net iets meer voor u. TE KOOP mbs Ingrid 750 ton, 435/ 542 m3, 425 PK Cummins, nieuw SI, schip in goede staat. Tel: 06-53437844 TE KOOP cummins 170 PK incl. hydro pomp, hydro motortank en besturing. Tel: 06-51433163 Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184-691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan M/s Jaro - 1760 ton, bj 70, 105 x 9.50 x 2.63, 2200 m3, 1200 pk bj 06, woning bj 02 Nr. 6180 - 2267 ton, bj 99, 110 x 10.50 x 3.20, 3172 m3, 1510 pk bj 02, 3x slpk., nautisch compleet, moderne woning, hoofdmotor zeer weinig draaiuren M/s Santa Ponsa - 2308 ton, bj 88, 100 x 10.50 x 3.18, 3100 m3, 1520 pk bj 03, 3x slpk, inr bespreekbaar MBS Ieniemienie - 317 ton, bj 59, 39 x 6.24 x 2.36, 185 m3, 310 pk rev 02, 3x slpk., nautisch compleet MBS Gremko - 1646 ton, bj 74, 80 x 9.10 x 3.60, 1000 m3, 1800 pk bj 03, woning bj '06, inr bespreekbaar Te koop gevraagd: Types: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu's 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11,45 x 3,65 Levering: casco September 2007 Casco 86 x 10 x 3,20, type Futura Levering: casco medio 2008 Mogelijk "Turn Key" project i.s.m. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Te koop mbs Inaro 1368 ton, 820 m3, bj 1975, afm. 80 x 8.59 x 2.92, motor Scania 2 x 410 pk., boegschroef 170 pk. Zeer ruime woning, 4 slk met volledige airco. Voor meer informatie: 06-53232778 Meer informatie? SGP Burg. Van Reenensingel 101 2803 PA Gouda (0182) 69 69 00 voorlichting@sgp.nl www.sgp.nl Van der Staaij: “Schippers weten dat ze op de SGP kunnen rekenen. SGP, dat is gewoon recht door zee.” Water De SGP heeft wat met water. Of het nu gaat over een goede waterhuishouding, het onderhoud van onderwaterbodems, de zorgen van de binnenvaart of de belangen van de vissers, geen partij die al zó lang en zó consequent oog heeft voor de Nederlanders die op het water en de zee zijn aangewezen. Binnenvaart SGP-kamerleden hebben veel kunnen bereiken voor de binnenvaart. Zoals: • harde waarborgen voor de bereikbaarheid van de Tweede Maasvlakte; • een versnelling van de aanleg van veel cruciale vaarwegprojecten; • geen oneerlijke concurrentie door de Betuweroute; • extra budget voor het beheer en onderhoud van belangrijke vaarwegen. Zegen Tijdens de komende kabinetsperiode hoopt de SGP zich opnieuw sterk te maken voor de gerechtvaardigde wensen van de binnenschippers. Hoe meer stemmen, hoe sterker we staan. In het volle besef dat een behouden vaart alleen is gegarandeerd onder Gods zegen! Aanbod nieuwbouw Biedt aan de volgende schepen: Mvs. 2147 ton L 110 x B 9.50 x D 3.05 Bouwjaar 1989 1227 pk Caterpillar rev. 2000 en K.K. nieuw 2000/ 450 pk boegschroef Semibeun 2 ruimen Zeer net onderhouden en strak schip. Mvs. 2013 ton L 100 x B 9.50 x D 3.13 Bouwjaar 1963 1300 pk Cummins nieuw 2006 incl. K.K. / 265 pk boegschroef 2 ruimen met stalen vloer Net en goed schip Mvs. 1080 L 80 x B 8.20 x D 2.52 Bouwjaar 1958 750 pk Deutz rev 1994 / 186 pk boegschroef Semibeun met een nieuwe hardox vloer. Zeer net onderhouden schip. The Dutch Shipbuilder biedt aan: Type Player Afmetingen 110x11.45x3.65m Tonnage 3200 ton M3 3400 Levering 2007 Levering geheel compleet, afbouw nader te bepalen. Papland 11 - 4206 CK Gorinchem Voor eventuele vragen kunt u bellen tijdens kantooruren met P. van IJzerlooij onder nummer 0031 (0)183-505433 of buiten kantooruren mobile 0031 (0)651451985. Tevens vragen wij nog diverse schepen te koop voor de buitenlandse markt. AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl lijst 9 Inhoud naar eer en geweten

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 7 NOVEMBER 2006 Van ‘geweldige kansen’ tot ‘stoppen met dozen schuiven’ Binnenvaart in verkiezingen 2006 Dit is geen stemadvies, maar een wandeling door de verkiezingsprogramma’s. Wie zegt wat over de binnenvaart? Van klein naar groot. De kleintjes zijn namelijk klaarhelder. Daar kunnen die grote partijen nog wat van leren. Door Michèl Gonlag De SGP – Naar eer en geweten – is het meest expliciet voor de binnenvaart van alle partijen. ‘De Betuwelijn mag niet oneerlijk concurreren met de binnenvaart, relatief goedkoop en gegarandeerd het schoonst is vervoer over water, regelingen om het aantrekkelijk te maken oude schepen milieuvriendelijk om te bouwen, moeten worden uitgebouwd, de knelpunten in het vaarwegennet moeten voortvarend worden aangepakt, inclusief het noodzakelijke onderhoud en de tweede Maasvlakte moet goed bereikbaar zijn voor de binnenvaart.’ Wie zich kan vinden in andere – nogal expliciete – standpunten van de Staatkundig Gereformeerden, weet in elk geval dat ze pal achter de binnenvaart staan. Dat kan niet van Geert Wilders worden gezegd. Zijn VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Partij van de vrijheid – Klare wijn – wil meer investeren in wegen, geen tolheffing, geen rekeningrijden, afschaffen trajectcontroles, verhoging maximumsnelheid en de bouw van nieuwe kerncentrales. In de wereld van Wilders bestaat de binnenvaart eenvoudig niet. Zijn soulmate Marco Pastors van Eén NL – Open eerlijk en duidelijk – denkt daar net zo over. Hij zegt gewoon niets over goederenvervoer, vaarwegen of zelfs de mainports in zijn verkiezingsprogramma. D66 – Het gaat om mensen – heeft traditiegetrouw wel een goed woordje over voor vervoer over water, maar zit nog wat vast in een achterhaald pleidooi voor de Betuwelijn. Lijsttrekker Pechtold wil het gebruik van vaarwegen en Betuweroute stimuleren. Het gebruik van vaarwegen moet voor goederen en personen worden gestimuleerd. Om het voorstemmen voor de aanleg van de Betuwelijn door zijn voorganger Wolffensperger in 1994 goed te maken, moet volgens D66 wel het gebruik van de Betuweroute worden gestimuleerd door goederenvervoer per spoor via de Brabantroute te ontmoedigen. D66 denkt wel erg in de maakbaarheid van goederenstromen en wil de groei van het goederenvervoer over de weg afremmen. Er moet volgens de liberalen een gedegen studie komen naar de mogelijkheden om de groei van het goederenvervoer over de weg af te remmen. En tot driemaal toe (in één paragraaf) wordt gepleit voor verdere stimulering van vervoer over water. Het kan niet op bij D66. De ChristenUnie – Duurzaam voor elkaar – maakt zich sterk voor een revival van de modal shift gedachte. ‘De Rotterdamse haven is voor ons land van blijvend belang. De vollopende achterlandverbindingen moeten meer mogelijkheden krijgen, met name door bevordering van de binnenvaart. Het ‘modal shiftbeleid’ (gericht op vermindering van het wegvrachtvervoer) wordt opnieuw ingevoerd. Zo wordt aangesloten bij het EU Witboek 2010 over duurzaam en economisch vervoersbeleid.’ De CU gaat nog wat verder en wil het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport) veranderen ten gunste van goederenvervoer over water en spoor. ‘Het vaarwegennet kan meer dan nu worden gebruikt voor distributie van goederen voor het midden- en kleinbedrijf. De realisatie van trimodale overslagterminals (water, weg, spoor) wordt krachtig gestimuleerd. Er komt meer geld voor onderhoud van vaarwegen. Emissieeisen worden aangescherpt. Vooral het gehalte aan zwavel in de brandstoffen dient te worden gereduceerd. Schepen die versneld voldoen aan de aangescherpte eisen krijgen korting op de havengelden. Er komen ruimere subsidies voor vrachtwagens en schepen die (gedeeltelijk) willen overgaan op biologische brandstof, waterstof, aardgas, LPG, zonne-energie, windenergie of hybride aandrijfsystemen.’ Na dit positieve geluid van de ChristenUnie valt de inzet van GroenLinks – Groei Mee – op z’n zachts gezegd wat tegen. In tegenstelling tot wat de slogan stelt ziet Groen- Links niets in een welvarende transportbranche en scheepvaart komt helemaal niet voor in het programma, afgezien tenminste van de bajesboten die volgens GL uit den boze zijn. Femke Halsema en haar gevolg ‘nemen afscheid van Nederland als distributieland. Van het verschuiven van dozen en containers worden we wijzer noch welvarender.’ Femke mag vrezen dat de werknemers in dat distributieland afscheid nemen van GroenLinks. Die kunnen voor een verwant gedachtengoed – maar dan zonder dat afscheid van het distributieland – terecht bij de SP. De SP – Een beter Nederland voor hetzelfde geld – heeft net als de SGP een warm hart voor de binnenvaart, al zou het oude Remi Poppe geluid (hij staat weer op de kandidatenlijst) welkom zijn in de Kamer. Jan Marijnissen beperkt zich in het programma tot een gortdroge opmerking: ‘Goederenvervoer via de binnen- en kustvaart wordt bevorderd, ter ontlasting van het spoor- en wegennet.’ Gevolgd door: ‘Het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd.’ Dat staat in hetzelfde kader en ontkracht de zin ervoor een beetje. Aangeland bij de grote drie (in de peilingen was de SP even groter dan de VVD, maar we houden ons hier maar aan wat de kiezers in het stemhokje aantoetsen of –stippen). De VVD – Samenleving met ambitie – wil de belasting op erfenissen halveren. En of dat wat met de binnenvaart te maken heeft. In de zeer beknopte vorm waarin het verkiezingsprogramma van de VVD is gegoten (een krant, kan het mooier?) neemt zowaar het transport een prominente plaats in. Wereldwijd groeien de goederenstromen, aldus de VVD. Mark Rutte zal het niet helemaal met Femke Halsema eens zijn: ‘Voor Nederland als sterk overslag- en transportland liggen hier geweldige kansen. Daartoe is wel een radicale doorbraak nodig in de inrichting van onze zeeen luchthavens en het spoor-, water- en autowegennet. De zeehavens van Rotterdam en Amsterdam integreren hun bedrijfsstructuur.’ Dat laatste gaat niet over de binnenvaart, maar is wel erg ambitieus en ingrijpend. Hoe groter de partijen, hoe vager ze over het goederenvervoer zijn. De PvdA – Het Nederland van morgen – vindt economische groei goed voor Nederland. Dat is een hele opluchting, want stel dat Wouter Bos de regering volgend jaar leidt en hij wil de groei afschaffen. Hij redeneert nuchter: ‘Het heeft geen zin om over de verdeling van welvaart te spreken als het geld niet eerst wordt verdiend.’ Daarom neemt de PvdA ondernemers serieus en wil ze hinderlijke regelgeving afschaffen. Dat is eigenlijk één van de speerpunten van de VVD, maar de PvdA wil natuurlijk niet achterblijven. Het CDA – Vertrouwen in Nederland vertrouwen in elkaar – lijkt dit ook te onderschrijven maar dat is schijn. In het verkiezingsprogramma van de Christen-democraten staat: ‘Voor de komende vier jaar wordt een harde reductie van administratieve lasten en nalevingskosten afgesproken evenals een kortere doorlooptijd van procedures.’ Dus niet de ondernemers maar de ambtenaren krijgen minder regels. Ook het CDA wil vervoer over water stimuleren, maar alleen dat van personen. Dieper graven in de verkiezingsplannen van het CDA (paragraaf 4.4.11.) bracht aan het licht dat ‘De mainportfunctie van de Rotterdamse haven erg belangrijk is voor onze economie. Het CDA wil goede achterlandverbindingen onderhouden en de Tweede Maasvlakte mogelijk maken. Door meer geld uit te trekken voor beheer en onderhoud van vaarwegen, wordt het goederenvervoer over water gestimuleerd. Ook de innovatie van de binnenvaart wordt gestimuleerd.’ VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 (advertenties) ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant