Views
2 years ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 7 NOVEMBER 2006 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Orsova 225200, str. Tufari nr. 4, jud. Mehedinti, Romania; Tel: 0040 252 362 399 Fax: 0040 252 360 648 Web page: www.snorsova.ro Professionals in het bouwen van binnenvaartcasco's Bruinsma Freriks Transport SC SANTIERUL NAVAL ORSOVA - "ORSOVA SHIPYARD" - ROMANIA, is een particuliere onderneming met een ruime ervaring in het bouwen van casco's, gecertificeerd door Germanischer Lloyds‚ ISO 9001, en erkend door de kwaliteit van de uitvoering. In de afgelopen 14 jaar bouwden we meer dan 170 casco's met bovenvermelde classificatie. Containerschepen van 110 x 11,45 x 3,5/ 3,65/ 3,90 m gemaakt van zwart staal of AH 36 -lichte contstructie Containerschepen van 135 x 11,45 x 4,25 m gemaakt van zwart staal of AH 36 - lichte constructie Duw combinatie 172 x 11,45 x 4,25 m gemaakt van zwart staal of AH 36 - lichte constructie Dubbelwandige chemietanker van 110 x 11,45 x 5,9 m Dubbelwandige chemietanker van 125 x 11,45 x 5,6 m Dubbelwandige chemietanker van 135 x 11,45 x 5,6 m Telefoon +31 (0)78 62 99 490 fax +31 (0)78 62 99 475 Internet: www.bftrans.nl nieuw Email: info@bftrans.nl ZOEKLICHT AFSTANDSBEDIENBAAR Universeel motorhuis, roestvast staal 316 Zoeklichtkop met sealed beamlamp of halogeenlamp, diverse uitvoeringen 24Vdc en 230Vac. Allemaal met ingebouwde ladingtanks gemaakt van zwart staal of roestvrij staal DUPLEX Voor het jaar 2008 heeft Scheepswerf Orsova 18 casco’s op het programma staan. Wij nodigen hierbij onze huidige en toekomstige partners graag uit met ons contact op te nemen, om eventuele toekomstige contracten te bespreken. Uw garantie is verzekerd door onze professionele staf, gecertificeerd door de internationale erkenning van de kwaliteit van onze casco's door de "World Quality and Technology Commitment". Mocht u overwegen met ons samen te willen werken, aarzel dan niet en neem contact met ons op: Dr. Ing. Constantin Badoiu General Director Mobiele telefoon: 0040 744 524 139 e-mail: constantin.badoiu@snorsova.ro Mircea Sperdea Marketing Director Mobiele telefoon: 0040-744 632 279 e-mail: marketing@snorsova.ro Gutuleanu Poenaru Sorin Marketing Department Chief Telefoon: 0040-252 363 594 e-mail: gutyx@snorsova.ro telefoon +31 (0) 182-387522 telefax +31 (0) 182-387711 e-mail info@neho.nl internet www.neho.nl Levering uitsluitend via de vakhandel In verband met uitbreiding hebben we op korte én op langere termijn voor het bemannen van bestaande en nieuwbouw chemie, minerale en gastankers de volgende vacatures: - Kapiteins (met ADNR + evt. G of C) - Stuurmannen met (gedeeltelijk) patent Aanbod nieuwbouw The Dutch Shipbuilder biedt aan: Type Divider Afmetingen 135x14.20x4.80m Tonnage 5000 ton M3 7450 Levering medio 2007 Levering geheel compleet, afbouw nader te bepalen. Papland 11 - 4206 CK Gorinchem T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl - Stuurmannen en Matrozen (in bezit van een dienstboekje) 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. tel: Bas Struijk +316-51942695 of : Adriaan Middel +316-55130161 21 route de Luxembourg L-4761 Pétange, Luxemburg Mail: info@hartborg.com Voor meer informatie over Hartborg S.A. kijk ook eens op WWW.HARTBORG.COM

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 7 NOVEMBER 2006 UIT DE SCHOOL GEKLAPT Komische knipoog met gevolgen Door Harrie van Eeuwijk Gedurende alle jaren dat het KOFS leerlingen opleidde op de dagnijverheidsscholen, de latere opleidingsscholen voor de Rijn- en binnenvaart, moest er tijdens de schooljaren uiteraard ook echt gevaren worden. Die vaartochten vormden gewoon een onderdeel van de – aanvankelijk 2- jarige, later de 3- en 4-jarige – opleiding. Het KOFS had daar speciaal voor dat doel ingerichte instructievaartuigen voor, die met de regelmaat van de klok te zien waren op de nationale en internationale vaarwegen. Het eerste instructievaartuig waar het KOFS mee werkte, was het oude 2-mastzeilschip Lichtstraal en vanaf 1921 voer men ook met de klipper Prins Hendrik. Dat laatste schip was oorspronkelijk als jacht gebouwd, vandaar dat er in de loop der jaren heel wat aan vertimmerd werd om het toch enigszins als instructievaartuig te kunnen laten functioneren. Tien jaar later, in 1931, kwam het instructievaartuig Prinses Juliana in de vaart, dat van oorsprong voor de leerlingen van de zeevaartscholen gebouwd was. Ook leerlingen van de dagnijverheidsscholen maakten er praktische vaartochten op. In het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw werden de drie vrijwel identieke instructievaartuigen Prinses Beatrix, Prinses Irene en Prinses Christina gebouwd. Gedurende vele jaren maakten de leerlingen van de diverse KOFS-scholen daar hun praktische vaartochten op. Aangenomen mag worden dat door de jaren heen zeker 40.000 leerlingen van binnenvaartopleidingen hun praktijkervaring op die schepen opdeden. Toen het KOFS halverwege de jaren ’90 fuseerde met de opleidingen voor het wegverkeer en opging in de Vakopleiding Transport en Logistiek, gingen deze instructievaartuigen ook over naar de nieuwe organisatie. Op 1 januari 2004 werden de drie instructievaartuigen overgedragen aan het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam. Dat verkocht de Prinses Irene vorig jaar aan een opleidingsinstituut in Straatsburg. Praktische vaartochten De drie opleidingsschepen werden destijds ingezet voor alle vijf de scholen van het KOFS. Twee klassen van een school werden dan beide in twee helften verdeeld. Van beide klassen bleef de ene helft op school en de andere helft ging voor een periode van één of twee weken varen. Zo konden de lessen op school gewoon volgens het lesrooster doorgaan. Later gingen de twee thuisgebleven helften voor een zelfde periode naar boord. Voor de derde en vierde klassen werden drie van zulke instructiereizen per jaar gehouden en de eerste en tweede klassen maakten één instructiereis om alvast even aan de praktijk te kunnen ruiken. Tijdens de vaartocht werden de leerlingen elke dag in groepen verdeeld. In de stuurhut waren er een paar die onder supervisie van de kapitein en de stuurman beurtelings mochten sturen of ze kregen uitleg over de bijzondere situaties waar ze op dat moment voeren. Een andere groep leerlingen was ingedeeld bij de hofmeester en moest assisteren bij het verzorgen van de inwendige mens. Weer enkele andere leerlingen stonden onder supervisie van de machinist en kregen een taak in de machinekamer. Het restant van de leerlingen werkte overal over het schip met de bootslieden om werkzaamheden te verrichten. Regelmatig wisselden de groepen, zodat alle leerlingen alle werkzaamheden kregen te verrichten en ze overal aan boord ervaring op konden doen. Na het avondeten hadden de leerlingen dan nog een avondstudie van ongeveer een uur. Tijdens deze bijeenkomst werd gewoonlijk de dag gerecapituleerd en praatte men over alle ervaringen na. Knipogen Doordat de klassen diverse malen op hetzelfde instructievaartuig terugkwamen, ontstonden er ook goede contacten tussen leerlingen en bemanningsleden. Op een gegeven moment had een aantal leerlingen van de Mookse school met enkele bemanningsleden van een instructievaartuig afgesproken dat zij als zij het schip bij Mook zagen passeren, zouden proberen om naar hen te knipogen. Maar als een schip midden op de Maas vaart, kan de bemanning natuurlijk niet zien of iemand op de wal knipoogt. Toen de drie leerlingen merkten dat hun begroeting niet werd beantwoord, besloten ze een andere methode toe te passen. Ze keerden alle drie even hun rug naar de rivier en lieten toen voor een enkel ogenblik alle drie hun broek zakken, om daar een vergrote “oogknip” mee te bewerkstelligen. Kennelijk had niet alleen de bemanning maar ook de kapitein dat gezien. Wat later belde de kapitein vanaf een sluis verderop naar de directeur van de school. De gezagvoerder van het Een leerling krijgt op de brug van de kapitein instructies hoe hij het schip in de goede koers kan houden instructievaartuig was hevig ontstemd over de actie, deed in alle toonaarden zijn beklag en had met zijn verrekijker de boosdoeners herkend. Na de lessen die dag moesten de drie leerlingen zich melden bij de directeur: ze werden onderhouden over hun wangedrag, kregen voor de daaropvolgende vrijdagmiddag een straftaak en moesten met de hand op hun hart beloven dergelijke praktijken nooit meer uit te halen. Daarna mochten zij, met een knipoog van de directeur, zijn kamer weer verlaten. Toen ze op de gang waren en de deur weer goed gesloten was, werd zonder dat ze het van elkaar wisten aan beide zijden van die deur verschrikkelijk, maar wel ingetogen gelachen. Onderscheiding voor redders in nood De Carnegiepenning wordt in Nederland veertig keer per jaar toegekend. Het is een initiatief van de steenrijke Amerikaan Carnegie die na een enorme mijnramp in 1904 in Pittsburg, besloot slachtoffers en nabestaanden van grote rampen financieel en moreel bij te staan en een onderscheiding voor redders in nood in het leven te roepen. Door Frank-Antonie van Alphen Op tweede pinksterdag voer het ms Spes Salutis op het Maas-Waalkanaal. Jeanet Wagter stond in de stuurhut en liet het schip vaart minderen. De schippersvrouw merkte een leeg roeibootje op in het Maas-Waalkanaal. Meteen pakte zij een verrekijker, zag dat er een man in nood was en sloeg alarm. Als er mensen in nood zijn, wordt er helaas maar al te vaak de andere kant opgekeken. Niet door schipper Joop Wagter (55) en matroos Rehuel Nonkes (18). Zij aarzelden geen moment en grepen kordaat in. En dat viel niet mee want de buitenboordmotor van de te water gelaten rubberboot wilde niet starten. Dus moesten ze roeien. Toch wisten beiden de bewusteloze drenkeling – die tijdens het vissen een hartaanval had gekregen – uit het koude water te krijgen om hem te reanimeren. Tien minuten later arriveerde politie en ambulance en nam de reanimatie aan de wal over. Daarna heeft het slachtoffer – Nijmegenaar Wilfried Kersten (39) – in het ziekenhuis nog bijna drie weken lang in coma gelegen. Het waren moeilijke dagen voor familie, maar ook spannende dagen voor de redders die zich emotioneel erg betrokken voelden. Op een zaterdagochtend belde Jeanet Wagter met de Nijmeegse politie: ‘Heb je het al gehoord, hij doet het weer!’ Trots De schippersvrouw was zo trots op haar man en matroos, dat zij besloot zelf ook op 28 december een reanimatiecursus te gaan volgen. Met zestien andere personen, onder wie haar man ‘die op herhaling gaat’. Na de uitreiking van de onderscheiding hield Joop Wagter op het Nijmeegse stadhuis nog een geïmproviseerde toespraak, waarbij hij nog even behoorlijk emotioneel werd. Hij bedankte het Carnegie Fonds voor de bronzen legpenning die hij en zijn matroos in ontvangst mochten nemen. En liet het selecte gezelschap toehoorders weten dat zij eigenlijk niet ‘zulke mediamensen zijn’. Hij sprak ook zijn dank uit aan politie en hulpverlening, die de reddingsactie vlekkeloos deden verlopen. Verder vertelde de schipper nog dat hij diezelfde avond werd gebeld door de sluiswachter van sluis Weurt. Het gesprek – van een uur lang – stak de redders een hart onder de riem. Ook Joop, zijn vrouw Jeanet en matroos Rehuel, konden na de reddingsactie alle bijstand gebruiken, omdat zij zich erg zorgen maakten om slachtoffer en familie. Mijlpaal te water in Maasbracht Zaterdag 28 oktober bereikte Ph Tinnemans & Zn in Maasbracht een nieuwe mijlpaal. Adrie van Bekkum en Tjeu Melis lieten met twee bokken het 130 ton wegende casco van de duwboot Bianco in de haven van Tinnemans te water. Tinnemans beschouwt de opdracht van de Belgische familie Van Hooywegen als een pilotproject. De duwboot is het eerste vaartuig waarvan Ph Tinnemans & Zn en de andere leden van de Maasbracht Groep zowel het casco als de volledige afbouw voor hun rekening nemen. Begin volgend jaar vindt de oplevering van de Bianco plaats. De boot heeft een lengte van twintig meter en een breedte van tien meter. Motoren van 2000 pk gaan voor de aandrijving zorgen. (foto Jo Bindels)

De Binnenvaartkrant