Views
6 years ago

2006-23

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • November
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Gevraagd

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 13 Verkiezingsprogramma’s over de binnenvaart Pagina 35 Vaarwegbiografie Seite 27 ‘Die Küste ist der Investitionsraum der Globalisierung’ 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Her motor iseren? INBOUW binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 24-uurs storingsdienst Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Operators in containervaart vangen te weinig voor dure schepen Het CBRB springt op de bres voor de containeroperators. Die zouden gemiddeld twintig procent te weinig geld krijgen voor de inzet van binnenschepen. De kosten rijzen de pan uit en de opbrengst blijft achter. De operators slagen er niet in de stijgende kosten door te berekenen aan hun klanten, de opdrachtgevers voor het containervervoer. Het Centraal Bureau wijst op de stijgende kosten van inhuur van steeds duurdere schepen en de loonkosten. Tevens werkt de toenemende professionalisering van de binnenvaart kostenverhogend, aldus het CBRB. Deze professionalisering zou moeten worden ‘verkocht’ aan de opdrachtgevers, maar ook dat blijkt onmogelijk. Het CBRB beschrijft dit als een gevolg van ‘de steeds grotere vraag naar uitgebreid procesbeheer’. Bovendien blijkt de congestie in de zeehavens – ‘helaas een structureel fenomeen geworden’ – negatief te werken voor de kosten/opbrengst verhouding in de containerbinnenvaart. De operators hebben deze kosten tot dusver zelf moeten absorberen. ‘Het gevolg van deze kostenstijgingen is dat de huidige tarieven in de containerbinnenvaart structureel gemiddeld zo’n twintig procent te laag zijn.’ Niet de schippers maar de operators absorberen deze extra kosten volgens het CBRB. ‘De te lage tarieven hebben inmiddels reeds enkele bargeoperators de das omgedaan. De containerbinnenvaart heeft de afgelopen jaren binnen de bestaande tarieven diverse efficiencyverbeteringen doorgevoerd, in de vorm van onder meer samenwerkingsverbanden en schaalvergroting, om kostenbesparingen te realiseren. De rek is er echter inmiddels al lang uit. Verdere schaalvergroting is niet meer mogelijk gezien het gewenste serviceniveau in de containerbinnenvaart. Opdrachtgevers wensen frequentere afvaarten, in plaats van grotere schepen met een Het is misschien nog wat wrang voor de binnenvaart maar het streven van het Europees parlement om ‘de binnenvaart net zo schoon te maken als het wegvervoer’ mag positief worden opgevat. Het gaat hierbij immers om de kwaliteit van de brandstof, niet om de totale uitstoot per ton/kilometer. (advertenties) 07 november 2006 10e jaargang 23 Noodklok over tarieven De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl lagere afvaartfrequentie.’ Het CBRB omschrijft de ‘bitter noodzakelijke sanering’ van ‘te lage tarieven’ als ‘achterstallig onderhoud’. De continuïteit van de containerbinnenvaart zal in de toekomst – met de komst van de Tweede Bij de behandeling van Naiades, het Europese actieprogramma voor de binnenvaart, stelde het parlement dat de Europese Commissie spoedig met wetgeving moet komen om schonere brandstof verplicht te stellen voor de binnenvaart. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool, rapporteur over Naiades: ‘Er moet een duidelijke datum komen waarop het zwavelgehalte wordt teruggebracht Op zoek naar een nieuwe acculader, omvormer, generator of een compleet energiesysteem? Surf dan naar: www.energyshop.info voor adressen of: www.mastervolt.nl voor productinformatie. ENERGY SHOP Maasvlakte – alleen nog maar belangrijker worden, aldus het CBRB. Lees verder op pagina 3 Penning voor helden Op het stadhuis van Nijmegen ontvingen 1 november schipper Joop Wagter van het ms Spes Salutis en matroos Rehuel Nonkes uit handen van burgermeester Guusje ter Horst (links) de bronzen legpenning van het Carnegie Helden Fonds. De helden waren ‘met gevaar voor eigen lijf en goed, voor anderen in de bres gesprongen’, aldus de burgemeester. Maar dat kon alleen maar zo zijn omdat de vrouw van de schipper, Jeanet Wagter, uitermate alert was. (lees verder op pagina 11) (foto Manon Bruininga) Europees Parlement wil zwavelarme brandstof voor binnenvaart ‘Net zo schoon als wegvervoer’ www.mfolthof.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN naar 10 ppm, daarmee wordt de binnenvaart net zo schoon als het wegvervoer. Een Europese verplichting is heel belangrijk omdat Binnenvaartondernemers in heel Europa schonere brandstof moeten kunnen tanken.’ Het actieprogramma Naiades is gericht op bevordering van de binnenvaart in Europa. Lees verder op pagina 3 Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS

Binnenvaartkrant