Views
2 years ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 24 OKTOBER 2006 10 nieuwe overalls € 99,00 10 spijkerbroeken € 125,00 10 rally overalls met rits € 99,00 3 spuit overalls lichtgewicht € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl www.duwbakhuren.nl ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) M/S Afm.105 x 9.50 x 3,18 M, Bj. 1987. 2157 ton.1460 pk Cat. afgesteld 1300 pk. Bj. 2006, 108 Teu. 2 Ruimen met azobe buikdenning en FK luiken.Boegschroef v.Tiem met 400 pk. 2 x Iveco van 2002 Gen. 30/60 Kva.Compleet net schip. 2607) M/S Afm. 110 x 11.45 x 3.3 m. bj. 1998. 2750 ton.Cat. Type 3516 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip. 2605) Ms Afm. 86 x 9,5 x 3,02 mtr. bj. 1972. 1666 ton. 1200 pk Mak. Boegschroef 360 pk Daf. Ballegooy 2 x gen. 60/40 kva. Fk Luiken met hydr. Kar. Nieuwe hut met kolom. 84 teu. Duw certificaat. Net schip. Nieuwbouw Levering 2007 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Alles nog bespreekbaar. Levering compleet September. 105 x 10 x 3,2 mtr. 1300 pk Cum. 535 pk boegschroef.117 teu. Met FK van Blommeart. Levering compleet mei ZIE ONZE WEBSITE WWW.RUYVEN.ORG Vopak Barging Europe BV is voor haar moderne binnenvaartvloot van chemicaliëntankers per direct op zoek naar: Matrozen die in het bezit zijn van een dienstboekje met de aantekening “internationaal matroos”. en Stuurlieden Die in het bezit zijn van het Grootvaarbewijs en/of het Rijnpatent. Ervaring op chemicaliënschepen is een pré, evenals het bezit van een ADNR Basis- c.q. Chemie certifi caat. Snelle doorgroei naar een hogere rang behoort tot de mogelijkheden. Wij bieden: goede beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden vrije tijdsregeling week op/week af Sollicitaties kunt u richten aan: Vopak Barging Europe BV T.a.v Fleet Management - Crewing Wieldrechtseweg 50 3316 BG Dordrecht Tel: 078 - 6528564 E-mail: barry.pennock@vopak.com GEVRAAGD schipper i.b.v. de benodigde papieren voor duwboot. Varende omgeving Noord-Holland. Inlichtingen: Tel: 020-4936370 GEVRAAGD l.l.matroos/matroos op ms Prelude, 2900t. Zondag wordt niet gevaren. Tel. 06-53596213/ 0049-1739349427 SCHEEPS- BETIMMERING OOK JACHT- BETIMMERING Timmer- & Scheepstimmerbedrijf, Meubelmakerij ARIE VAN LOENEN BV Molenvliet 65, 3335 LH Zwijndrecht Telefoon (078) 610 39 39 Gevraagd Volmatroos en twee leerlingmatrozen (NL) op m.t.s. Majestic 14 dgn op/14 dgn af. Loon n.o.t.k. Tel. 06-53976356 / 0049-1716065931 SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3356 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl Op korte termijn zoeken wij: - Kapitein - 2de Kapitein / Stuurman met patent T.b.v. een koppelverband Voor de (droge lading) vaart op de rijn. 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. tel: Bas Struijk +316-51942695 of : Adriaan Middel +316-55130161 21 route de Luxembourg L-4761 Pétange, Luxemburg Mail: info@hartborg.com Voor meer informatie over Hartborg S.A. kijk ook eens op WWW.HARTBORG.COM 06-22701546 / 06-51439572 Locatie Lelystad! Wij leveren gas-/smeerolie van Kampen tot Lelystad tevens bilgen en KGA inname Ketelmeer en IJsselmeer binnen handbereik! • 24 uur bunkeren • Lelystad centraal gelegen P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 Mobiel 0031(0)653.14.27.01 E.mail : info@phtimmer.nl Web : www.phtimmer.nl M.d.s 2810 ton Bj. 1981 Teu 99 Afm. 105 x 11,40 x 3,47 Motoren 2 x 1500 Pk Mak 750 Omw/pm Met straalbuizen en schillingroeren Inruil kleiner schip is mogelijk Duwboot bj 1974 afm.23,50x8.20x1.40 2xCat. 385 en 485 pk. met straalbuis Voll. A.D.N.R. Duwcert. tot Basel Kantoorponton met woonruimte Afm. 33 x 13 m Ideaal voor jachthaven Dringend schepen ter bemiddeling gevraagd. Gevraagd voor binnenvaarttanker Kapitein met Rijnpatent Mannheim, ADNR basis, Radarpatent, VHF. Voor inlichtingen: 0032 - 475 622712 Weidz Transport BV Agnes Bartoutslaan 35 3342 GE H.I.Ambacht Tel.010-4955116 C.Idzenga, geboren schipperszoon, 18 jaar ervaring in de binnenvaart en vanaf 1 januari zelfstandig, nu de eerste contracten gesloten zijn zoeken wij : • Vrachtschepen voor onze droge lading • Beunschepen voor zand en baggerwerken • Semi-beunschepen voor beiden. Onze voorkeur gaat uit naar een langdurige samenwerking. • Tijdsbesparend • Concurrerend TE KOOP vrachtschip bj 1968, 435 ton, 221 KW KHD, 55x6.7x2.03m, 2 luiken 17x18.4x5.2m, in goede staat. Info@h-schmalstieg.de 0049-40-7601020 VOLMATROOS/ BARMAN ZOEKT voor begin feb. een full-time job op mbs. Liefst omg. Amsterdam. Reactie's via e-mail: sirinanroy@hotmail.com GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Challenger 1 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2jr vaart, curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 GEVRAAGD deksman of (l.l.)matroos voor mbs Vectura, vaargebied Zuid-West Nederland. Tel. 06-22507175 of 0032-478980609 www.bunkerstation.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Bijbelboot in de vaart Nauwelijks in de vaart of de Friendship wordt in de volksmond al ‘Bijbelboot’ of ‘Jezusboot’ genoemd. Met het schip wil de Stichting Tienerfriends het kerkelijk jeugdwerk in het land van Heusden en Altena een nieuwe impuls geven. Parttime jongerenwerker Mathijs Vos vindt de benamingen prachtig: ‘Het is mooi als mensen dat zeggen. Voor ons zijn het eretitels.’ Daarmee is de missie van de stichting direct helder. Door Cor Spek Het fraai gerestaureerde vestingstadje Heusden biedt een zonovergoten aanblik. De Friendship meert in de haven af langszij een rondvaartboot. Aan het roer Henk Stolk. Josien Geluk maakt behendig vast. Huibert de Graaff en Mathijs Vos sjorren de aluminium loopplank vast. Een kerkenraad aan boord laat zich gewillig ontschepen door een enthousiaste Martijn van den Berg: ‘Pas op uw hoofd. Het is hier laag.’ Het gezelschap heeft het schip gehuurd voor een uitje in de regio. Naast giften en donaties is ook dit een bron van inkomsten voor Stichting Tienerfriends. Mathijs Vos (21) voelt zich aan boord als een vis in het water. Hij komt zelf uit de binnenvaart, woont in Werkendam Enthousiast voor Jezus zijn Henk Stolk, Huibert de Graaff, Josien Geluk, Martijn van den Berg en Mathijs Vos. Zij zoeken nog meer geestdriftige vrijwilligers. (foto TekstAtelier) en volgde de matrozenopleiding via het STC. Hij hing zijn matrozentok aan de wilgen en startte met de opleiding SPW Kinderopvang. Vos werkt nu één dag per week voor de stichting. In het smaakvol betimmerde ruim vertelt hij: ‘Het schip kwam op 26 augustus in de vaart. Tienerfriends is een interkerkelijke stichting die activiteiten organiseert voor tieners tussen de twaalf en zestien jaar. Voor jongeren vanaf zestien tot achttien doen wij dat onder de naam ReaLFriendS.’ De activiteiten zijn onder andere sportavonden, weekendjes weg en thema-avonden. ‘Voor christelijke jongeren is er weinig te doen. Met dit schip willen wij een alternatief bieden. Iedere tweede zaterdag van de maand zijn zij welkom. Iedere vrijdag is er inloop.’ Vier jaar geleden ontstond het plan een schip te kopen. Ettelijke vrijwilligers staken er gedurende drie jaar heel veel avonden en weekenden tijd in om het schip vaar- en gebruiksgereed te krijgen. Het schip (het voormalige ms Rico uit 1930) komt uit Nieuwegein. ‘Met een oorspronkelijke maat van 457 ton, 48,60 meter lang en 6,28 meter breed is het voor ons een prima schip. Er zijn ooit zes schepen van dit type geweest .Die zijn allemaal gesaneerd. Dit is de laatste.’ Met de aankoop was 45.000 euro gemoeid, een bedrag dat men in drie maanden 24 OKTOBER 2006 tijd bijeen had. ‘Eén dag voor de sluiting hadden we dat bij elkaar,’ vertelt Vos, die zegt dat het schip in een gemis voorziet. Fundament Met: ‘Jongeren hebben behoefte Jezus Christus te leren kennen,’ legt hij de fundamenten onder het werk op de Bijbelboot uit. ‘Zij hebben door dat er iets is dat je niet kunt zien. Daar denken wij met elkaar over na. Jongeren staan bloot aan veel impulsen die op hen af komen, zoals alcohol, seksualiteit, drugs. Daar hebben velen moeite mee. Wij voeren gesprekken met elkaar, lezen in de bijbel en zingen met gitaar. Buitenkerkelijke en randkerkelijke jongeren zijn moeilijk te bereiken. Aan boord bieden wij een gezellige tijd. Ongedwongen en relaxed.’ De stichting hoopt in het land van Heusden en Altena driehonderd jongeren aan te spreken. Voor dat werk zijn nog vrijwillige handen nodig. Vos denkt aan schippers met een groot en/of klein vaarbewijs, matrozen, jeugdwerkers, schoonmakers, barmedewerkers, muzikanten en onderhoudsmensen. Geïnteresseerden kunnen hem bellen via 06 1281 1895. De Friendship ligt langs de Sleeuwijkse dijk tussen Sleeuwijk en Werkendam. Wat kruipt daar toch! Het was in die tijd dat de schippersvrouw een jong schippersvrouwtje was. Ze voeren nog op hun eerste schip en ze hadden net een hond. Het was een jong beest. Een mechelse herder. Ze hadden hem nog niet zo lang en omdat ze er mee aan de wal wilden, moest het dier verzekerd zijn. Daartoe werd de vader van de schippersvrouw opgebeld want die deed in verzekeringen. Het was in de tijd dat men nog lang geen telefoon aan boord had en er ergens een telefooncel gezocht moest worden. Maar toen het dier dan ook eenmaal verzekerd was kon het feest beginnen. De schipper en zijn vrouw gingen een lange wandeling maken met hun jonge hond en net die dag werd de klok verzet. Dus was het ook nog eens lekker lang licht. De andere dag kwam er een jong stel aanvaren. Ook zij waren pas getrouwd en dat was te zien aan de vlokken die van hun witte tapijt af kwamen. Ja, zo ging dat in die tijd. Ze buurtten eens bij elkaar, over en weer, en het klikte. Ze waren allebei beginners en beider schepen waren niet zo groot maar dat was juist fijn want dan konden er een hoop plannen gemaakt worden. Ze moesten nog niet lossen en daardoor konden ze met zijn vieren de stad in en aangezien de hond nog maar een jong hondje was moest ook hij mee. Het dier was nu immers verzekerd voor zover er iets zou gebeuren waar ze wettelijk aansprakelijk voor konden worden gehouden. De schippersvrouw herkende een aantal plekken uit haar jeugd van toen ze er met haar ouders nog voer. ‘Dit is een heel goede slager,’ zei ze maar omdat ze niet meteen terug naar boord zouden gaan werd er nu niets gekocht. Dat kon altijd een andere keer nog. In plaats daarvan gingen ze met zijn allen naar een café waar veel bevrachters kwamen. Er werd gesproken over het werk, het hoge of het lage water en allerhande zakelijke dingen. Daarna werden er nog een paar andere schipperscafés opgezocht. Het hondje kreeg honger maar de schippersvrouw kon nergens brokken kopen dus kreeg hij wat belegde broodjes. Hierna strekte hij zich onder een tafel uit. Met zijn vieren stonden ze aan de bar en namen het er van. Nuchter was er geeneen meer! Eerst waren er veel mannen alleen maar allengs voegden zich daar ook meer vrouwen bij want die waren inmiddels uitgewinkeld en vervoegden zich op het afgesproken tijdstip bij hun mannen. Er was nog geen GSM, dus een afspraak kwam heel nauw. Anders kon je eventueel met een taxi je schip achterna rijden. En dan in het ergste geval bij een vreemde aan boord proberen via de marifoon contact op te nemen met het eigen schip. Maar omdat zelfs nog niet iedereen marifoon had kon je daar ook niet op bouwen. Na al dat bier hadden ze toch wel erge honger gekregen en daarom zochten ze een Italiaans restaurant op. De een bestelde spaghetti en de ander een heerlijk stuk kalfsvlees. De hond kreeg wat te drinken en verdween weer onder tafel. Nog een geluk dat ze hem niet vergeten waren in dat schipperscafé. Terwijl ze aan het eten waren zei de ene vrouw opeens tegen de andere: ‘Wat is dat toch. Wat daar steeds omhoog en omlaag gaat.’ Met zijn vieren bestudeerden ze nu de houten richel die net boven de tafel uitkwam en ze keken met zijn allen naar wat daar steeds omhoog en omlaag ging. ‘Bah,’ zei de andere vrouw. ‘Dat zijn kakkerlakken. Denk maar niet dat ik hier nog een hap eet.’ ‘Ja, je hebt gelijk’ zei de ene schipper. ‘Dat zijn kakkerlakken. Vind dat niet echt smakelijk.’ ‘Ach, dat heb je wel vaker daar waar het erg warm is,’ zei de andere schipper en hij zei het zonde van zijn geld te vinden om het eten te laten staan. Met zijn vieren tuurden ze naar de beestjes die omhoog en omlaag kropen. De hond had er geluk mee want hij kreeg een flink bord spaghetti. Zonder beesten uiteraard. Maar de anderen lieten het zich gewoon goed smaken want in het eten zaten geen beesten en als men zoveel bier op heeft kijkt men niet meer zo nauw! Twee, drie (vier) generaties schippersfamilies gezocht Nogmaals plaatsen wij graag deze oproep. Voor een portretserie voor de Binnenvaartkrant zijn wij, fotografe Manon Bruininga en Frank Antonie van Alphen, op zoek naar schippersfamilies die zich in woord en beeld onder de aandacht willen laten brengen. En dit in de vorm van een serie portretten met begeleiding van tekst. Wij zochten in eerste instantie (zie onze eerdere oproep) families van drie tot vier generaties, maar hebben nu toch besloten uit reële overwegingen dit bij te stellen tot twee of drie generaties. Het is de bedoeling deze portretten regelmatig in de Binnenvaartkrant te publiceren. Bij de foto’s zal een zogenaamd “paspoortje” worden afgedrukt, een tekst waarin de familieleden in het kort aan het woord zullen komen. Denkt u daarbij – naast uw eigen, typische familieverhalen – aan vaste vragen als: waarom bent u gaan varen, wat zijn de verschillen met vroeger; is het er wel leuker op geworden met – bijvoorbeeld – de containervaart? Is het de volgende generaties na de eerste generatie varenden in uw familie wel bevallen; heeft u op een internaat gezeten? Heeft u bijzondere dingen meegemaakt? Varen uw kinderen nog wel, of zijn ze gaan studeren? Het zijn de antwoorden op dat soort vragen die het portret in tekst zullen begeleiden. Aan het einde van de serie staat een lijvig “familiealbum” gepland (een boekuitgave) waarin een selectie van de voor de Binnenvaartkrant gemaakte portretten worden opgenomen. Het is absoluut de bedoeling dat het beste uit deze serie uiteindelijk in boekvorm zal worden uitgegeven. En zal worden aangevuld met meer familieportretten die níet in de krant zijn verschenen. Onze vraag aan u is ook dan: zijn er varensmensen en schippers onder u die bereid zijn zich te laten portretteren en – om het nogmaals te benadrukken – het moet dan gaan om schipperfamilies die met twee tot drie generaties op de foto gaan. Maar vier generaties varensmensen zou het mooiste zijn natuurlijk. Dus een groot familieportret met ouders, grootouders, kinderen (kleinkinderen). En wellicht uw kind aan huis: de matroos. Wij zijn er ons van bewust dat dit heel wat voeten in de aarde zal hebben om dergelijke fotoshoots te organiseren – u gooit het schip niet zomaar even rond tegen de kade tenslotte – maar we hopen op uw medewerking te kunnen rekenen. Belangstellenden kunnen zich melden bij de redactie van de Binnenvaartkrant: (010) 458 86 63. door Frank Antonie van Alphen en Manon Bruininga

De Binnenvaartkrant