Views
2 years ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 24 OKTOBER 2006 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV op maat ! Gumeta, uw specialisten voor schroefasafdichtingen, staat altijd voor u klaar!!! Afdichtingen volledig kant en klaar voor inbouw volgens tekening Kostenbesparende reparatie bij slijtage Aanpassingen op alle inbouw omstandigheden Uitgebreid product-assortiment 1e klas kwaliteit Korte levertijden gumeta Gummi-Metall-Werk H. Maes GmbH Südstraße 9 • D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. +49 (0) 68 35/30 94 • Fax +49 (0) 68 35/6 70 57 E-mail: info@gumeta.de • Internet: www.gumeta.de voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Contante betaling Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem FKH ACCU‚S BV Tel. 024-3738875 De Biezen 1 Mob. 0620-399660 6545 BN Nijmegen Het beste adres voor alle reparaties! De Gerlien - Van Tiem staat alom bekend als hét adres voor reparaties boven en onder de waterlijn. Ook voor betrouwbare boegschroefinstallaties kunt u bij De Gerlien terecht. Zeker als het om het betere werk gaat is De Gerlien - Van Tiem het juiste adres voor de binnenvaart. De Gerlien - Van Tiem beschikt over eigen reparatiekades, 3 stevendokken van 300, 600 en 1100 ton, 2 werkpontons en 5 torenkranen, waardoor er snel en vakkundig kan worden gewerkt. Door de alles onder-één-dak formule, de persoonlijke aanpak en ervaring van onze vakmensen brengen we uw schip weer snel terug in de vaart. Dat is goed voor uw portemonnee! eigen reparatiekades, 3 stevendokken, 2 werkpontons, 5 torenkranen snel - vakkundig - voordelig SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW H E T B E T E R E W E R K Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Tel: +31 (0) 487 515544 Fax: +31 (0) 487 515942 E-mail:info@gerlienvantiem.com Website: www.gerlienvantiem.com Bezorging : Start en Verl. Accu‚ * Nederland Traktie accu’s * Belgie Opladers en Omvormers * Duitsland Oliegestookte CV-ketels • In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service De Betaalbare Warmte Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.roca-heating.nl TE KOOP N I E U W B O U W S C H I P E c o l i n e r Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming Compleet afgebouwde tankschepen - 86 x 9.5 Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.com E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Telefoon +31(0)184 493 888

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 24 OKTOBER 2006 Joop Bonnikhorst (Alewijnse Marine): ‘Voor nieuwe ontwikkelingen willen wij onze nek uitsteken’ Als er werkzaamheden aan boord van een schip verricht dienen te worden op het terrein van elektrische installaties of navigatieapparatuur is de firma Alewijnse daar een van de grote experts voor. En wendt men zich vanuit de binnenvaart voor dit soort zaken tot Alewijnse in Nijmegen, dan krijgt men daar vaak in eerste instantie met Joop Bonnikhorst van doen. Het bedrijf van Alewijnse, dat van oorsprong in Nijmegen begon, is al meer dan een eeuw een bekende onderneming voor alles wat met elektriciteit te maken heeft. Doch ook op het terrein van nautische apparatuur en automatisering heeft Alewijnse zich gedurende het afgelopen decennium gespecialiseerd. De onderneming verzorgt binnen het gecombineerde gebied van elektrische installaties, navigatieapparatuur en automatisering de volledige uitrusting van binnenvaartschepen. In deze sector voelt Joop Bonnikhorst zich als een vis in het water. Dertien jaar is hij nu werkzaam bij Alewijnse. Nu werkt hij binnen het concern voor Alewijnse Marine B.V. in Nijmegen en daar bekleedt hij de functie van sales manager. Joop Bonnikhorst komt uit Arnhem, waar hij in 1962 werd geboren. ‘Ik volgde er de middelbare school,’ begint hij zijn verhaal. “Eerst de mavo en de havo en daarna nog het vwo. Vervolgens moest ik in militaire dienst. Waarschijnlijk mede omdat mijn vader op de grote vaart voer, koos ik de richting scheepvaart en zo kwam ik bij de Koninklijke Marine terecht. Daar heb ik een officiersopleiding gevolgd. In totaal verbleef ik 18 maanden bij de Marine en werkte daar als jongste officier. Bij de Koninklijke Marine ben ik een jaar aan boord geweest van Hare Majesteit Staphorst, een houten mijnenjager. Dat heeft een enorme indruk op me gemaakt. In die periode ben ik echt gevormd en ik zou het voor geen goud hebben willen missen.’ Toen zijn diensttijd voorbij was, ging Bonnikhorst nog naar de hts voor vier jaar elektrotechniek. Ook dat was in Arnhem. Zijn eerste werkkring nadat hij de hts had afgerond, was een firma in Nijmegen waar chips voor computers gemaakt werden. Na een klein jaar ging Bonnikhorst naar Radio Holland in Rotterdam. Daar werkte hij vier jaar op de binnenvaartafdeling. Alewijnse Het concern Alewijnse heeft in totaal ongeveer 900 medewerkers. Bij de maritieme cluster werken meer dan 400 mensen. Alewijnse Marine Systems kent in Nederland vestigingen in Drachten, Rotterdam en Nijmegen. Maar ook in Oekraine, Roemenië en China is men inmiddels neergestreken met eigen vestigingen. Alewijnse Marine in Nijmegen telt negentig medewerkers. Verder heeft Alewijnse projecten over de gehele wereld. ‘Bij Alewijnse werkte ik de eerste twee jaar als technisch manager in een bedrijf waar systemen voor toegangscontrole en tijdregistratie werd ‘Onze internationale aspiraties zijn groot,’ erkent Joop Bonnikhorst. (foto Harrie van Eeuwijk) vervaardigd. Na twee jaar kreeg ik de kans de binnenvaart bij Alewijnse verder uit te bouwen en werd ik afdelingshoofd van een nieuwe vestiging Binnenvaart. Dat was aanvankelijk een kleine club mensen, die zich alleen maar richtte op de verkoop, installatie en service van nautische apparatuur. Na een aantal jaren gepionierd te hebben in een klein pandje aan de Waalkade in Nijmegen, werd de combinatie gemaakt met elektrische installaties, het bestaansrecht van Alewijnse. Voor de schipper was er daarna nog maar één aanspreekpunt voor elektrische of nautische zaken en dat was Alewijnse Binnenvaart.’ Op het gebied van elektrische installaties, navigatieapparatuur en automatisering levert Alewijnse een totaalpakket. Uiteraard de standaard nautische apparatuur zoals radar, bochtaanwijzer, tachograaf, satellietvolgschotel, beladings- , diepgangs- en hoogtemeter, camerasysteem, GPS-kaartplotsysteem, telefoon en marifooninstallaties. ‘Daarnaast hebben we een eigen databesturingssysteem, verzorgen we de automatisering en staan we ons mannetje voor dieselelektrische aandrijvingen. Eigenlijk is niets ons te gek. Sinds een aantal jaren steken we ons nek uit voor allerlei nieuwe ontwikkelingen. De binnenvaartsimulator, die samen met Stichting Transport College in Rotterdam is gebouwd, is daar een mooi voorbeeld van. Op die manier willen we ons onderscheiden.’ Het grote voordeel dat wij een totaalpakket leveren, is voor de eigenaar/kapitein dat hij voor al deze zaken ook later slechts één aanspreekpunt heeft,’ geeft Bonnikhorst aan. ‘Ons producten- en dienstenpakket leveren we aan boord van zowel bestaande binnenvaartschepen als nieuwbouwschepen en we verzorgen ook daarna het totale onderhoud. Zo hebben we veel vaste klanten voor onderhoud.’ Coasters Alewijnse is een dynamisch bedrijf, dat ook kritisch naar de eigen organisatie kijkt. Zo werd de vestiging Alewijnse Binnenvaart eind 2003 in het grote geheel van Alewijnse Marine geïntegreerd. ‘Ik werd toen lid van het managementteam van Alewijnse Marine B.V. Dat managementteam bestaat uit vier mensen, die ieder met hun eigen discipline en vakgebied gezamenlijk de koers bepalen. We hebben een aantal speerpunten, zoals binnenvaart en jachten. Daarnaast richten we ons op nieuwe, unieke producten, hetzij door het aangaan van samenwerkingsverbanden, hetzij door actief betrokken te zijn bij de ontwikkeling.’ Voorbeelden hiervan zijn de geïntegreerde zeevaartbrug en het Lanticentertainmentsysteem. ‘Een vierde belangrijke peiler is internationaliseren. Ons motto daarbij is: “Wij zeggen geen nee, maar gaan waar ook ter wereld met u mee.”’ Vervolgens geeft Bonnikhorst aan wat zijn rol bij Alewijnse Marine is. “Naast mijn bijdrage in het managementteam, waar het voornamelijk over beleid gaat, houd ik me puur commercieel bezig. Ik probeer nieuwe contacten te leggen, contacten te onderhouden en projecten langs te gaan. Het is netwerken; alleen op die manier hoor je wat er in de markt gebeurt. En op die manier krijg je ook inzicht in hoe onze klanten Alewijnse ervaren. Ik focus me daarbij voornamelijk op binnenvaart, maar de laatste tijd ook in de richting van de coastermarkt.’ ‘Begin dit jaar ben ik nog samen met mijn collega Reinier Bosman in Vietnam geweest om een aantal werven te bezoeken waar mogelijk een aantal coasters gebouwd kon worden voor een Nederlandse opdrachtgever. Een interessante ervaring in een opkomend land en bovendien een vruchtbaar bezoek, want we zijn momenteel die coasters aan het bouwen. Het betreft een leveringspakket inclusief supervisie en inbedrijfstelling voor vier coasters voor Rensen Seatrade.’ Totaalpakketten (advertenties) Scheepsstoffering OP MAAT Regelmatig bezoekt Bonnikhorst zelf nog schepen. Hij gaat er zelf in eerste instantie praten, als men gevraagd heeft of Alewijnse aan boord bepaalde installaties kan verzorgen. Ook tijdens de afbouw van nieuwbouwschepen komt hij vaak op de werf om te kijken hoe alles gaat. ‘Ik vraag altijd of de klant nog tevreden is en of alles naar wens verloopt. Dat soort vragen moet je niet uit de weg gaan. Als er iets niet goed loopt, kun je dat maar beter zo snel mogelijk weten en er wat aan doen. Ook ga ik zo nu en dan met proefvaarten mee en ik ben met de oplevering altijd van de partij – om maar contact te houden met de klant. Want als je van een werf de opdracht krijgt, ken je de eindgebruiker vaak nog niet en het is voor de toekomst belangrijk om ook met hem contact te onderhouden.’ Alewijnse Marine B.V. vestiging Nijmegen bouwt installaties aan boord van allerlei schepen, en dan gaat het vooral om totaalpakketten. ‘We leveren voorzieningen voor patrouillevaartuigen, zwareladingschepen, tankers, passagiersvaartuigen, megajachten, coasters enzovoort.’ Voor research heeft Alewijnse een apart in house ingenieursbureau: AMT. ‘Want voor allerlei nieuwe ontwikkelingen willen wij onze nek uitsteken en bij elke vorm van innovatie willen wij voorop lopen.’ Ook voor coasters die in het buitenland gebouwd worden, levert Alewijnse complete pakketten. ‘Dat betekent dat wij de complete engineering doen van de elektrische installaties, de tekeningen maken, de schakelborden samenstellen en de kabellijsten maken. Alles wordt in een container gestopt en verzonden. Daar wordt door lokale mensen het installatiewerk gedaan. Iemand van ons is daar dan aanwezig om supervisie te houden, het hele project in goede banen te leiden en de inbedrijfstelling te verzorgen.’ Alewijnse verzorgt later ook het onderhoud. Dat gebeurt vanuit Nijmegen en Rotterdam. In de toekomst zullen steeds meer schepen in het buitenland afgebouwd worden, verwacht Bonnikhorst. ‘Voor zeeschepen is dat al heel gebruikelijk en dat komt er voor de binnenvaart nu ook langzaam aan. Die trein willen wij niet missen; onze internationale aspiraties zijn groot. Alewijnse heeft al vestigingen in Roemenië, Oekraïne en China en daarnaast volgen wij onze klanten daar waar zij naar toe gaan. We moeten wel afwachten hoe snel dat allemaal zal gaan, want de kwaliteitseisen in Nederland liggen hoog.’ Alewijnse zal zich blijven profileren als systeemintegrator. Dus als leverancier van totaaloplossingen op het gebied van elektrotechniek en ICT in de breedste zin van het woord. ‘Verder zullen we ons blijven onderscheiden door innovatie en het toepassen van nieuwe producten. We hebben in de binnenvaart een eigen tankmeetsysteem, voor de riviercruisevaart en luxe jachten een uniek entertainmentsysteem en voor de zeevaart een geïntegreerde brug. We hebben veel expertise en een innovatie-drive in huis; vandaar dat de toekomst Alewijnse veel nieuwe producten zal brengen.’ Dieselelektrische aandrijving is een concept waarvoor steeds meer interesse uit de binnenvaart bestaat. Simpel gezegd wordt de energie voor alle apparaten aan boord opgewekt door generatoren – inclusief de voortstuwing. ‘Gezien onze ervaring op dit gebied in de zeevaart kunnen wij de binnenvaart hiermee perfect van dienst zijn,’ aldus Bonnikhorst. ‘De diverse systemen waarmee het schip wordt bestuurd, zullen ook steeds verder worden doorontwikkeld en daarbij sluit ik niets uit. Onze fantasie is naar mijn idee te beperkt om te kunnen bedenken wat er over vijftien jaar allemaal mogelijk is.’ ‘25 jaar geleden konden we ook niet bedenken dat er binnenvaartschepen van 135 meter lang gebouwd zouden worden en dat men die kon besturen met één joystick (dynamic positioning). Dat men onder het varen tv kon kijken, of dat men een elektronisch kaartnavigatiesysteem zou hebben, dat ook nog eens gecombineerd kan worden met radarbeelden. Ja, de toekomst van Alewijnse en die van de binnenvaart zullen volop in beweging blijven en dat maakt het ook zo leuk en spannend.’ Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl

De Binnenvaartkrant