Views
1 year ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 24 OKTOBER 2006 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl KMD MOTOREN MET CCR FASE II CERTIFICAAT DEZE MOTOREN VALLEN ONDER DE HUIDIGE SUBSIDIEREGELING DIESELMOTOREN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN (2005/2006) GEPUBLICEERD DOOR EN AAN TE VRAGEN BIJ SENTER NOVEM TE ZWOLLE. OOK TER VERVANGING VAN UW HUIDIGE MOTOR. KMD WS op basis DAF WS .................................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0045 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD WS 315.2 315 pk/242 kw .......... € 12.500,= max subsidie € 10.758,= KMD WS 400.2 400 pk/295 kw .......... € 13.500,= max subsidie € 11.363,= KMD XF of basis DAF XF ....................................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0047 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD XF 450.2 450 pk/335 kw ........... € 17.000,= max subsidie € 11.819,= KMD XF 510.2 510 pk/375 kw ........... € 18.000,= max subsidie € 12.275,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0046 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 450.2 450 pk/335 kw ..........€ 17.000,= max subsidie € 11.819,= KMD S14 op basis Scania V8 ............................... Certifi caatnr: R4*II*E2E3*0048 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD S14 550.2 550 pk/405 kw ......... € 18.500,= max subsidie € 12.617 KMD M op basis Mercedes / MAN V6/8/10/12 .... certifi caatnr: R4*II*C1D2E2E3*0049 (andere uitvoeringen op aanvraag) KMD V10 585.2 585 pk/437 kw ..........€ 25.000,= max subsidie € 12.981,= KMD V12 704.2 704 pk/525 kw ..........€ 30.000,= max subsidie € 14.930,= OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum AANVRAAG FORMULIEREN VOOR DE SUBSIDIE WORDEN DOOR ONS BIJGELEVERD. DEZE SUBSIDIE KAN TOT 15 OKTOBER 2006 AANGEVRAAGD WORDEN, MAAR EINDIGT ALS DE POT LEEG IS. PRIJZEN EXCL. BTW. GARANTIE 2 JAAR. De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat Fase I + Fase II AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Whalsay: thuishaven van grote pelagische trawlers Ten noorden van Lerwick, op ongeveer anderhalf uur stomen, ligt het eiland Whalsay. Whalsay is het eiland waar de meeste trawlereigenaren van Shetland wonen, maar ook het eiland dat thuishaven is van de grootste Schotse pelagische trawlers. Lerwick telt verschillende havens met afmeermogelijkheden voor vissersschepen, waaronder enkele diepwater afmeerplaatsen bij Shetland Catch, de grootste pelagische visverwerkende fabriek in Europa. Maar zodra de grote lokale pelagische trawlers hun vangsten hebben gelost, koersen ze toch naar hun vaste stek in de haven van Whalsay. Door Willem den Heijer Het eiland Whalsay is vijf mijl Een blik op de haven van Whalsay met in de verte de ferry naar Lerwick. (foto Willem den Heijer) lang en twee mijl breed. Het eiland ligt aan de oostkant van Shetland. Sommige kliffen bereiken een hoogte van meer dan honderd meter. Er zijn overblijfselen van de eerste bewoners gevonden die dateren uit 200 jaar voor Christus. Er staan nog enkele eeuwenoude vissershuisjes op het eiland. Op Whalsay wonen ruim duizend mensen. Een groot deel van de mannelijke beroepsbevolking is werkzaam in de visserij en/of aanverwante bedrijven. Nabij de haven bevindt zich een visverwerkingsbedrijf, waar vooral zalm en soms rondvis verwerkt wordt. Eeuwenlang heeft het eiland een rol gespeeld in de aanvoer, verwerking en export van zoute vis. Vooral Duitse handelaren kochten veel zoute vis op het eiland. Zeilvrachtschepen uit Bremen, Hamburg en Lübeck brachten honderden jaren geleden zaden, kleding, ijzeren werktuigen, drank en luxe artikelen. Zij keerden dan terug met ladingen zoute vis en haring. Een eeuwenoude opslagplaats aan de haven, compleet met aanlegpier, herinnert nog aan de tijd dat de vis gezouten en de haring gekaakt werd, waarna transport naar Duitse handelssteden plaatsvond. Het gebouw is enkele jaren geleden volledig gerestaureerd en ingericht als museum. Ofschoon het eiland tamelijk klein is, beschikken de bewoners over een ruime sporthal, een zwembad en zelfs een school. Gunstige resultaten De huidige vloot van Lerwick telt een fiks aantal grote pelagische trawlers, die hun vangsten in zeewatergekoelde tanks aanvoeren. De meeste eigenaren van de grote trawlers hebben hun domicilie in Whalsay. Toen de vloot een enorme schaalvergroting doormaakte, moesten de schepen uitwijken naar Lerwick. Door de gunstige resultaten in de visserij en met steun van de lokale overheid is de haven van Symbister aangepast aan de omvang van de trawlers. De haven biedt niet alleen ruimte voor grote pelagische trawlers, want ook de schippers van vissersvaartuigen die achter de kabeljauw, schelvis en wijting aanzitten, meren graag af in Symbister. Storm vaart voordeliger 24 OKTOBER 2006 Ierse Eurokotter bij Padmos voor onderhoud Hollandse boomkorkotters, Eurokotters en mosselkotters die aan andere Europese landen verkocht zijn – en dan met name naar Engeland en Ierland – komen regelmatig terug in Nederlandse havens. Wanneer sprake is van onderhoud of reparatie geven veel nieuwe eigenaren er de voorkeur aan om het werk te laten verrichten bij de reguliere machinefabrieken en scheepswerven in Nederland. Naast Luyt in Den Oever, Visser in Den Helder en Maaskant in Stellendam verwelkomt Machinefabriek Padmos met de regelmaat van de klok voormalige Nederlandse. Vorige maand kwam de voormalige WR-34, die nu onder Ierse vlag als WD-34 vaart, bij Padmos voor de wal voor een onderhoudsbeurt. (foto Willem den Heijer) Franse trawler ondergaat ingrijpende verbouwing De CC-686897 wordt na ontmanteling opnieuw gereed gemaakt voor de visserij. (foto Willem den Heijer) Bij Padmos hebben technici en aannemers hun handen vol aan een ingrijpende verbouwing van de Franse trawler CC-686897 Aravis. Dit schip voer eerst onder registratie van Lorient en later Concernau. De Aravis lag aanvankelijk in de werkhaven van Bruinisse, maar heeft later een plek gekregen voor de reparatiekade in Stellendam. De oude motor is uit de dertig meter lange trawler verwijderd en daarvoor in de plaats komt een ABC-voortstuwingsinstallatie. Het achterschip krijgt een nieuwe dekuitrusting in verband met de uitoefening van de twinrigvisserij en de snurrevaadvisserij (flyshooting). Hoewel het casco van de Storm identiek is aan dat van de Iselmar, verschillen de Icerunners op diverse punten aanzienlijk. Vervolg van pagina 31 Het is helemaal naar wens afgebouwd.’ ‘Zo is de Storm op ons verzoek uitgerust met drie ladingschotten. Dat vinden veel opdrachtgevers erg prettig en zo kun je bovendien je ruimte optimaal benutten. Het team van Peters denkt en werkt heel vooruitstrevend en staat open voor ideeën. Dat past prima bij ons; ook wij denken graag zo ver mogelijk vooruit.’ Boere vat heel kort samen waarom de keuze van de Harlingers op de Icerunner viel: ‘Hoge snelheid, laag verbruik.’ Waar de gebruikelijke snelheid van een coaster rond de 11,5 knopen ligt, haalt de Storm in ballast 13,8 en beladen 13 knopen. Het verschil tussen beladen en onbeladen is opvallend klein. ‘Dat komt door het speciale model van het schip, waardoor het beladen eigenlijk nog ranker is dan zonder lading.’ De uitzonderlijk hoge snelheid wordt gecombineerd met een laag brandstofverbruik. Dat kan doordat de 1800 kW sterke Wärtsilä-hoofdkrachtbron op zware olie draait. ‘Door de gestegen brandstofprijzen is het voor coasters als de onze veel voordeliger om op stookolie te varen,’ weet Boere. Hij denkt dat dit voordeel structureel is: ‘De brandstofprijzen zakken nooit meer tot het niveau van tien jaar geleden. Je ziet nu veel coasters op de werf liggen om de gasoliemotoren te vervangen door stookoliemotoren. Daar zijn zelfs schepen bij die nog maar een jaar of vijf oud zijn. En dan heb je het toch over een investering van zo’n drie ton. Dat doen die scheepseigenaren natuurlijk niet voor niks.’ De Storm gaat varen op de Scandinavische en Baltische staten. Door de ijsklasse 1a kan het schip er ook in de winter prima uit de voeten. ‘Dan is het aanbod van schepen beperkt. Het aantal schepen met ijsklasse 1a is behoorlijk beperkt. Dus dan pak je de goede prijzen,’ zegt Boere. De Storm vaart verder op alle havens in Europa en Afrika. Zo nodig steekt het schip de oceaan over naar Amerika, Azië of zelfs Australië. Dat is volgens Boere helemaal niet denkbeeldig. ‘Het in vergelijking met zeeschepen beperkte laadvermogen van 3650 ton wordt voor een heel groot deel gecompenseerd door de hoge snelheid en het lage brandstofverbruik. Bovendien, een zeeschip heeft bij meerdere kleine partijen vaak te maken met vele ligdagen in verschillende havens. En een ligdag kost ook klauwen vol geld. Daar hebben wij niet mee te maken.’ Voor Switynk en Oomens komt er met de ingebruikname een einde aan een lange periode aan de wal. Switynk: ‘Gelukkig wel. Het werd wel weer tijd om het water op te gaan.’

De Binnenvaartkrant