Views
2 years ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 24 OKTOBER 2006 Wij wensen Kustvaart Harlingen en de bemanning een behouden vaart met de Storm

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Na de Iselmar van Roel Oldekamp is eind september de tweede coaster in de serie Icerunners in de vaart genomen. Het was de Storm van Robin Switynk en Johan Oomens – mede-eigenaren van Kustvaart Harlingen – die op 27 september in Harlingen werd overgedragen. Hoewel het casco van de Storm identiek is aan dat van de Iselmar, verschillen de Icerunners op diverse punten aanzienlijk van elkaar. Zo is de Storm uitgerust met het gloednieuwe Blue Line-navigatiesysteem van Radio Holland. De Storm heeft hiermee een primeur: het is het eerste schip dat uitsluitend van Blue Line gebruik maakt. Door Jan Johan ten Have Bij afwezigheid van Switynk en Oomens is het Arno Boere van Kustvaart Harlingen die het woord voert. Over het nieuwe navigatiesysteem vertelt hij: ‘Het is een prachtig systeem. Het aantal knoppen op de lessenaar is echt revolutionair klein. Alles werkt door middel van touchscreens. Dit systeem wordt al jaren op luxe jachten gebruikt en werkt uitstekend.’ ‘In de beroepsvaart heb je er echter mee te maken dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat eerst haar goedkeuring moet geven. En je moet soms heel lang wachten totdat die inspectiedienst het keurmerk voor nieuwe ontwikkelingen geeft. Bovendien krijg je als voorloper in dergelijke ontwikkelingen te maken met heel veel haken en ogen, instructies van de IVW en controles. Veel scheepseigenaren die een nieuw schip bouwen, zien dit niet zitten en houden het daarom maar bij het oude.’ ‘Wij hebben er bewust voor gekozen om die uitdaging wél aan te gaan, mede omdat er onlangs een ander nieuwbouwschip was waarop Blue Line is gebouwd. Daarop zat het naast een ander navigatiesysteem en het is de bedoeling dat ook dat schip uitsluitend op Blue Line overgaat. Het is mede te danken aan de investering van de eigenaar van dat schip dat het voor ons mogelijk was om te besluiten met Blue Line aan de slag te gaan.’ Boere vertelt dat Blue Line veel gebruiksgemak biedt voor de stuurman. ‘Het is heel overzichtelijk. Alles is digitaal afleesbaar, je doet niks meer van papier. Dus nooit meer met de hand zeekaarten aanpassen; je stopt de nieuwe cdrom er in en het werkt. Dat is niet alleen gemakkelijk, het scheelt ook ontzettend veel tijd. Bovendien is het systeem helemaal afgestemd op dit schip, helemaal op maat ontwikkeld. Dit is echt een stukje luxe waar we bijzonder content mee zijn.’ Kustvaart Harlingen Het management van de Storm komt voor rekening van Kustvaart Harlingen, waarvan naast Switynk, Oomens en Boere ook Roelof Rientjes deel uitmaakt. Aan het begin van deze eeuw voeren Switynk en Oomens samen op de “oude” Storm. Rientjes en Boere waren samen eigenaar van de Orka. In 2002 besloten de vier de handen ineen te slaan en kochten zij gezamenlijk een derde schip, de Vlieree. Een jaar later kwam daar een vierde schip bij, de Vliehors. ‘Toen namen wij ook onze eerste afloskapitein in dienst. Op dat moment ontstond Kustvaart Harlingen. We waren het er over eens dat je met z’n vieren sterker staat. We zijn alledrie in de dertig en ambitieus, willen ontwikkelingen op de voet volgen.’ Al snel leidden die ambities tot nieuwbouwplannen. Allevier de schepen werden verkocht en ter overbrugging kochten ze twee andere schepen, de Texel en de Storm. Op dat moment waren er al twee nieuwbouwschepen in aanbouw: de Vlieland en de Terschelling. Dat waren de tweede en derde in een serie 6000-tonners met ijsklasse 1a die werd gebouwd door Ferus Smit. Boere daarover: ‘Voor het eerst lieten wij nieuw bouwen. Daarvoor gingen wij in zee met Wagenborg. En Wagenborg is ook nauw betrokken bij de Storm en de Harns, ons volgende nieuwbouwschip. Ook dat is een Icerunner. Het wordt momenteel afgebouwd bij Peters in Kampen.’ Vooruitdenken Relatiebeheerder Jacko Boorsma van Wagenborg onderhoudt veel contacten met Kustvaart Harlingen. Hij vertelt: ‘Er zijn veel kapiteins-eigenaren die graag willen vernieuwen, verjongen. Wij helpen hen daarbij graag. We hebben daarvoor onder meer de aanzet gegeven voor de bouw van de serie Icerunners.’ De samenwerking tussen scheepseigenaren, Wagenborg en scheepswerf Peters verloopt in de ogen van Boere uitstekend. ‘Wij waren, met meerdere kapiteins-eigenaren, nauw betrokken bij de ontwikkeling van het casco van de Icerunner. Op basis van onze praktijkervaring konden wij aangeven welke aanpassingen er in onze ogen aan het ontworpen casco moesten worden gedaan. Bij de afbouw konden we onze specifieke wensen en eisen inbrengen. lees verder op pagina 33 24 OKTOBER 2006 Coaster Storm is uitgerust met nieuwe Blue Line-navigatiesysteem De eigenaren van de Storm: Robin Switynk (links) en Johan Oomen. (foto’s Jan Johan ten Have) Wie leverden op coaster Storm Scheepswerf Peters bv Ontwerp casco, complete afbouw, complete betimmering inclusief keuken Wagenborg Shipping bv Bevrachting Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Verzekering Wärtsilä Nederland BV Hoofdmotor een flexibel opgestelde 9L20C, de motor draait op HFO, 1800 kW bij 1000 rpm Verhaar Omega B.V. Compressoren Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en woning Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Van Voorden Promac PROMAC - SCANA VOLDA verstelbare schroef en VAN VOORDEN straalbuis Veth Motoren BV Veth tunnel thruster, type VT- 200 met een Leroy Somer E- motor, 250 kW bij 1500 rpm, Sisudiesel generatorset, type 645 DSBIG, 180 kW bij 1500 rpm, Sisudiesel generatorset, type 420 DSRG, 70 kW bij 1500 rpm Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden & Zn. Stuurhuisramen en patrijspoorten Winel B.V. Waterdichte deuren Kroon Hoogezand Brandvertragende deuren Van der Velden Marine Systems BRA rudder en stuurmachine Radio Holland Netherlands bv Furuno FAR-2117 marine radar, Nera F33 inmarsat-fleet terminal, sailor HC-4500 HF SSB zendontvanger, 2 sailor RT- 5022 marifoons, furuno FEL- COM-15 inmarsat-C terminal, furuno FELCOM-15 inmarsat- C SSAS, furuno GP-90 DGPS ontvanger, 2 RZ-255 NMEA multiplier, 3 Jotron TR-20 VHF portable GMDSS, 3 entel HT- 640 VHF portable, 2 Jotron Tron SART radartransponders, Jotron TRON-40S EPRIB, furuno NX-700A navtex ontvanger, furuno DS-80 speedlog, Tokimec ES-160 gyrocompass en imtech BlueLINE integrated brug Datema Delfzijl bv Electrische nautische kaartenpakket, medische en veiligheidsuitrusting en vlotten El-Tec Elektrotechnologie Complete electrotechnische installatie Smits-Neuchatel Marine Department BV Vloeren Breman Shipping Installation B.V. BSI uv-waterzuiveringssysteem, waterleiding, sanitair, airconditioning, C.V.-ketel en warmte terugwinningssysteem, machinekamer- en ruimventilatoren Observator Instruments B.V. Ruitenwissers J. de Vries Scheeps- & Woninginrichting Stoffering Ajax Brandbeveiligen BV Brandblusapparatuur G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen HATLAPA Uetersener Maschinenfabrik GmbH & Co.KG Ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan Roden Staal Nederland Luiken en luikenwagen DESMI K&R Pompen B.V. 2 Bilge/ballast S 100-80- 220, brandblus pomp SAEN 3110/250/220, HT stand-by koelwater IN 65/130, LT standby koelwater IN 65/130, pre heating IN 40/130, 2 fuel transfers GP41EMFR-1U2B2, gasolie transfer GP41EMFR-1U2B2, vuil olie GP41EMFR-1U2B2, stand-by smeerolie SF 8-350, tank heating EN 32/26 en 2 ejectoren 50-80-80/S50-21 Winteb B.V. Ontluchtingen Castrol Inland Marine Smeerolie Bebeka U.A. Brandstoffen en smeermiddelen Sigma Marine & Protective Coatings Netherlands BV Coating Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Edelweiss BV Schoonmaak bemanningsverblijven Westfalia Separator Nederland B.V. Gasolieseparator Econosto Nederland BV Appendages en vlinderkleppen VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Kustvaart Harlingen en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Wij wensen coaster Storm een behouden vaart! eL - Tec leverde de electrotechnische installatie Ook iets voor u? • Scheepsinstallaties • Industriële installaties • Kasten- en panelenbouw • Besturingstechniek • Electronica Hoopjesweg 2, 8051 DB Hattem T 038-444 52 00 F 038-444 15 14 office@eL-Tec.nl www.eL-Tec.nl

De Binnenvaartkrant