Views
2 years ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 24 OKTOBER 2006 Wij wensen het CENTROMOST River Shipyard in P³ock offers chemical tankers including those with stainless steel - duplex tanks with equipment such as: cargo piping system and coils, container vessels, barges, cruise vessels, floating docks and all kind of technical floating units. WE HAVE BUILT: ALMIRA ELLEN RANGER UNITY KARBOUW ROSETTE SAJEBA MANUS VITESSE HILLEGERSBERG BERNADETTE Wij verzorgen de bevrachting voor het kvb Mon-Desir en wensen Scheepvaartbedrijf J. van der Stelt veel succes en een behouden vaart. Willemskade 15a - 3016 DK Rotterdam Tel. 010-2827788 - Fax 010-2827655 email: info@dap-barging.nl RIVER SHIPYARD IN STOCZNIA RZECZNA W P£OCKU MARIE JOSEPH SYNTHESE - 2 SYNTHESE - 3 SYNTHESE - 4 THEODELA IMPROVAL SVENJA REICH CHARLOTTE CURRENCY BEETHOVEN JOERY P ALMERA HANS NICO P£OCK http://www.centromost.com.pl, e-mail: centromost@centromost.com.pl GAWIALIS ANJA SLUISKIL COMPILATOR STADT HEILBRONN INDIGO MON-DESIRE VRIDO VRIDO II CITO MATRIX RAINBOW MISTRAL CENTROMOST Stocznia Rzeczna w P³ocku Sp. z o.o. ul. Pop³aciñska 45, 09-401 P³ock, POLAND, tel.: (+48 24) 267 59 00, 267 59 01, FAX: (+48 24)267 59 Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en hefgeleidekoker Dekker Marine Verkoop & levering aan boord door heel zuid Nederland Wij leverden de bijboot met 50 pk Honda buitenboordmotor Wij wensen kvb Mon-Desir veel succes en een behouden vaart en danken hen voor het vertrouwen. Dekker Marine Tel 0166-652454 Spuistraat 40 Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 www.dekker-group.nl 4697 BB Sint-Annaland email: marianzuiddam@zeelandnet.nl kvb Mon-Desir en haar bemanning een behouden vaart. In collegiale samenwerking met Van der Straaten's Assurantiekantoor wensen wij de "Mon-Desir" een goede en behouden vaart, en..... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat!! WIJ WENSEN SCHEEPVAARTBEDRIJF J. VAN DER STELT VEEL SUCCES EN EEN BEHOUDEN VAART MET HET KOPPELVERBAND MON-DESIR TWENTESTRAAT 88, 3083 BD ROTTERDAM T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl Vlietskade 5012 - 4241 WN ARKEL Tel. 0183-56 33 11 - Fax 0183-56 10 48

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 24 OKTOBER 2006 Nieuwe showroom voor Altena Waterflash Start nieuwbouw voor scheepstimmerbedrijf Jan den Hollander Werkendammer Jan den Hollander is al twintig jaar actief in de scheepsbetimmering. Ruim zes jaar geleden begon hij als zelfstandig ondernemer en met name dankzij mondtot-mondreclame groeide het aantal klanten gestaag. Op 12 oktober werd nabij de Biesboschhaven in Werkendam gestart met de bouw van een bedrijfspand van scheepstimmerbedrijf Jan den Hollander. De kinderen Gertjan (16) en Anelia (12) sloegen die dag aan de Sijlweg de eerste paal van een functioneel en modern pand. Naast een ruime werkplaats is er ook ruimte voor een showroom van Altena Waterflash, een bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische scheepstoiletten en in mei 2004 werd overgenomen door Jan en Thera den Hollander. De oplevering van het nieuwe pand is naar verwachting halverwege volgend jaar. Door Jan Hoek ‘Na zeseneenhalf jaar zijn de werkzaamheden zo enorm toegenomen dat we, om veel efficiënter te kunnen werken, alles voortaan in eigen beheer Altena Waterflash levert elektrische scheepstoiletten. (foto Altena Waterflash) uit willen gaan voeren. We zijn hierdoor veel flexibeler en kunnen sneller inspringen op de veranderingen en technieken van deze tijd,’ vertelt Jan den Hollander. De schepen worden steeds moderner en de klanten kritischer, waardoor vakmanschap een steeds belangrijkere factor in de binnenvaartbranche wordt. Op een stuk grond van 700 vierkante meter aan de Sijlweg wordt een ruim opgezet bedrijfspand gebouwd van 350 vierkante meter. In de werkplaats komen alle benodigde moderne machines die voldoen aan alle eisen van deze tijd. Het uitbesteden van het fabriceren van meubels en dergelijke behoort dan tot het verleden, waardoor de prijskwaliteitverhouding alleen maar beter wordt. Echtgenote Thera den Hollander, binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de administratie en boekhouding, zegt over het timmerbedrijf: ‘We zijn actief op onder andere passagiersschepen, alle typen binnenvaartschepen en jachten. Ongeveer negentig procent van de werkzaamheden bestaat uit scheepsbetimmering. In juni 2005 hebben we de complete afbouw van de Oranje Nassau van Oudcomb gedaan. De doelstelling van Jan is perfecte kwaliteit af te leveren en bij voorkeur ruim binnen de afgesproken termijn. Van S. Oudakker, eigenaar van de Oranje Nassau, kregen we een mooi compliment. Tijdens de oplevering zei hij in zijn toespraak onder meer: “Als je stressvrij wilt afbouwen dan moet je bij scheepstimmerbedrijf Jan den Hollander zijn.” Dat kunnen we ook in de nabije toekomst bewijzen, want we hebben in onze orderportefeuille onder andere de totale afbouw van drie binnenvaartschepen.’ Gertjan en Anelia den Hollander slaan de eerste paal voor het nieuwe pand. (foto Jan hoek) Scheepstoiletten Altena Waterflash is een bedrijf dat ongeveer twintig jaar geleden werd opgericht en zich heeft gespecialiseerd in de levering van elektrische scheepstoiletten. In mei 2004 namen Jan en Thera den Hollander het bedrijf over. Thera is verantwoordelijk voor de in- en verkoop. ‘De toiletten zijn niet alleen toepasbaar op jachten, maar zeker ook in de binnenvaart en dan met name in het stuurhuis. Er worden prachtige containerschepen en tankers gebouwd en op zulke schepen behoor je niet je behoefte op een emmer te doen. Zonder gebruik te maken van “chemische toestanden” is het een systeem dat rechtstreeks is aan te sluiten op de vuilwatertank en door de krachtige pompunits is slechts een afvoerbuis nodig van 32 millimeter. Hierdoor kan er zelfs gebruik gemaakt worden van de wastafelafvoer. Met de krachtige vermaalpomp is dit systeem derhalve uitermate geschikt bij op en neer gaande stuurhuizen.’ De compacte scheepstoiletten van Altena Waterflash zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, bijzonder geschikt voor kleine ruimten (alles – ook de vermaler – is ingebouwd in het toilet), niet plaatsgebonden, eenvoudig te installeren, leverbaar in 24 en 230 Volt en de locatie van de septic tank of rioolaansluiting kan zes meter hoger liggen. Op dit moment is Altena Waterflash gehuisvest aan de Wilsesteeg 5 in het centrum van Werkendam. Medio volgend jaar verhuist het bedrijf naar het nieuwe bedrijfspand en beschikt Altena Waterflash over een fraaie showroom in het pand van scheepstimmerbedrijf Jan den Hollander aan de Sijlweg. Een locatie dicht bij het kloppend hart van de Werkendamse scheepsindustrie, de Biesboschhaven. Scheepstimmerbedrijf Jan den Hollander is tot april 2007 gevestigd aan de Biesboschhaven Zuid. Ik weet niet of het hectische leven de overstap naar een eigen schip in de containervaart waard is. Beste Fleur, Mijn man en ik varen in loondienst op een drogeladingschip. We hebben het eigenlijk best naar ons zin. Toch zouden we graag een eigen schip hebben. Onlangs hebben we het aanbod gekregen om op een containerschip over te stappen waar we dan mede-eigenaar van kunnen worden. Het financiële plaatje is best aantrekkelijk en we zien het ook wel zitten. Toch twijfel ik nog: van kennissen hoor ik alleen maar dat de containervaart zo hectisch is en dat je nog meer dan in de droge lading altijd tegen de klok aan het racen bent. Ik weet niet goed of ik dat er voor over heb. M’n man wel; die zou liever nog vandaag dan morgen beginnen. Wat zou jij doen? Groetjes, een schippersvrouw Beste schippersvrouw Verandering in een situatie geeft in het begin toch altijd een beetje spanning: is het wel wat we er van verwachten? Maar af en toe een verandering in je leven is best goed. Dan voel je tenminste nog dat je leeft. Maar voordat je aan een verandering begint, moet je altijd de voor- en nadelen even op een rijtje zetten! Zoals ik het begrijp, willen jullie toch vroeg of laat graag een eigen schip. Het is ook vaak zo dat je, als het van jezelf is, er veel meer bij betrokken ben en je voelt je dan veel meer een ondernemende binnenschipper. Ik denk dat de stap voor jullie minder groot Iedereen heeft weleens een vraag of een probleem. Het varen brengt soms specifieke vragen of problemen met zich mee. Of het nu gaat om de kinderen, het internaat, je relatie of andere, vaak persoonlijke vragen. Bij Fleur kunnen lezers en lezeressen terecht voor adviezen en tips. Deze schippersvrouw kan zich goed verplaatsen in anderen en benut haar eigen ervaring is als je van loondienst gaat naar containervaart dan van loondienst naar vrije drogeladingvaart. Als je naar vrije drogeladingvaart gaat, weet je niet van tevoren wat je gaat verdienen en of er wel genoeg werk is. Het geeft toch iedere keer weer een beetje spanning als je leeg komt: wat gaat er komen? Sommigen vinden dat juist leuk; het geeft hun het echt vrije gevoel. Maar als je net voor jezelf gaat beginnen, kan het ook juist een teveel aan spanning geven. Met containervaart weet je, net als nu, precies wat je elke maand verdient en hoeveel uur je daarvoor in bedrijf moet zijn. Natuurlijk geeft het in begin ook spanning: jullie moeten om een praktisch antwoord te geven. Zo nodig gaat ze te rade bij deskundigen. “Vraag het aan Fleur” verschijnt in de even edities van deze krant. Mail je vraag naar service@ binnenvaartkrant.nl. Of stuur een brief naar: de Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam ter attentie van Fleur. Faxen kan ook: (010) 414 02 12. Zet er even bij of je anoniem wilt blijven. leren stuwen en vaak moet dat in snel tempo want er veranderen regelmatig containers en dat gebeurt ook nog net voor de laadplek. Maar de rust vind je weer in het vaarschema. Vaak heeft elke containervaart een zelfde vaarschema; dus elke vrijdag ben je normaal gesproken op dezelfde plaats en heb je een keertje iets waar je graag heen wilt, kun je het goed plannen. Je hoeft nooit te zeggen: ‘Ik weet niet of dat uitkomt, want we weten niet waar we Alphatron Marine heeft een Belgische vestiging geopend. De importeur, leverancier en installateur van navigatie- en communicatieapparatuur opereert sinds 10 oktober onder de naam Alphatron Marine Belgium vanuit een modern bedrijfspand aan de Vaartkaai in Merksem. Alphatron komt daarmee tegemoet aan de sterk groeiende vraag naar apparatuur en serviceverlening vanuit België. De zijn?’ Wat wel belangrijk is, is dat je niet een te krap vaarschema krijgt, want dan heb je inderdaad, als het eens een keer tegen zit, een soort racetegen-de-klok-gevoel. Maar als jullie gewoon een beetje normaal vaarschema krijgen waar je hier en daar toch een paar uren speling hebt, gaat dat best mee vallen. Ik wens jullie veel succes met jullie beslissing. Groeten van Fleur Alphatron opent vestiging in België Belgische vestiging is 24 uur per dag bereikbaar voor de levering, service en installatie van navigatie- en communicatieapparatuur. Ook voor het uitvoeren van class radio surveys kan men er terecht. Naast de nieuwe vestiging in België en het hoofdkantoor in Rotterdam heeft Alphatron Marine vestigingen in Middelburg en Harlingen. Kijk voor meer informatie op www.alphatronmarine.com.

De Binnenvaartkrant