Views
1 year ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 24 OKTOBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD matroos op mts. int. vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel: 06-53972985 GEZOCHT Kapitein of stuurman voor mts Thysstad, 14/14, vaart Rott-Arnhem, geen Chemie, loon n.o.t.k. Tel. 0032-476509757 GEVRAAGD St.man. mvs 2500 ton, zondag niet varen. Loon+vr.tijd notk. 06-53983442 NOZ ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEZOCHT 1ste en 2de kapitein voor chemie tanker, 14d/14d, in het bezit v. alle papieren Tel: 0032-475237441 of 06-10977783 GEVRAAGD op koppelverband "River Dance" matroos of stuurman/ kok. 14 dagen op/af, prima beloning. Tel: 06-51838840/ 0049-1716007427 GEZOCHT schippers/ matrozen in de milieu branche. Voor informatie Bek & Verburg B.V. Tel: 010-4287744, www.bek-verburg.nl TE KOOP mbs " Onderneming", 1034 ton, bouwjaar 2000. Tel: 06-53633361 TE KOOP! Starstraat 72, IJsselmonde. Scherp geprijsd, luxe 3-kamer app. aan de haven. Met royale woonkmr met serre, moderne kkn, 2 ruime slpkmrs en fraaie badkmr. Vraagprijs € 199.500,--kk. Woonvisie Makelaars. Tel: 010-2923000 of www.woonvisie.nl TE KOOP GEVRAAGD: Spitsen, Aken, Tjalken, Klippers, luxe motors en varende woonschepen voor de Engelse markt. Tel. 0525-681101 of info@esbship.nl TE KOOP OF TE HUUR vrijstaand chalet in Maasbree. 2 slpkmrs, woonkamer, keuken, badkmr en serre, aangrenzend patio buiten. Tel. 0031-613665382 GEZOCHT 2e kapt/strm met patent op nieuw schip, 14/14, kost/reizen vrij, cont. erv. pre, per 10 okt. 06-13231470 GEVRAAGD matroos op mvs Scorpio, ibv dienstboekje, ervaring Binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 0031-(0)6-22424148 GEVRAAGD voor mts Provider volmatroos met ervaring Rijn en binnenvaart ibv dienstboekje. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen met Tel: 06-22424148 ZU VERMIETEN Büroraum in Luxemburg, €120,00/ Monat. Tel: 00352-26706969 TE KOOP Excursie boot in Zuid-Spanje (polyester motorzeiler 18.60m). Goed rendement. 0034-617023449 BUITENBOORDMOTOR ... reparatie, onderhoud, winterstalling. Haalen brengservice, omg Rotterdam. Peter M. 0654-684493 GEVRAAGD matroos/volmatroos op ms Volharing Tel. 06-53361631 of 0049-1716061366 TE KOOP Duwbak 76.5x11.40x3.48, ton 2408, bj 1969, kopschr 400 pk, SI tot 2012, vrpr. € 120.000,-. Tel. 06-51438270 TE KOOP GEVRAAGD een koppellier Tel. 0032(0)3-2351835 email: bollaert@skynet.be GEVRAAGD Kapitein int vaart op mts ibv alle papieren, vrije tijd en loon notk Tel. 06-51431864 TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R'dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD per direct kapitein op mvs Plattenburg met patent min. Mannheim, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel: 06-21201130 of 0049-151 14248229 GEVRAAGD op mts Edison machinist met ervaring ibv dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon vlgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GEVRAAGD op mts Vopak Marconi kok met horeca ervaring, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GYRON CREW BV ZOEKT: i.o.v. m/s Eben Haezer 1 lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met 2 jaar vaartijd. Loon volgens CAO binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP ms 1221 ton, bj 1970, 80 x 9.35 x 2.50, efficiënt schip, evt inruil. Tel. 06-53197360 of 0032-478980759 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 TE KOOP RWS vlet 14.85 €53.000 MARKTPLAATS.NL-WATER- SPORT-MOTORBOTEN-VLET GEZOCHT PER DIRECT stuurman/matroos op kraanschip. Weekend vrij. Tel. 06-18222516 TE KOOP mbs Maaike 1580 ton, 1088/857 kuub, nwe motor '06, vlak '01/'05. Schip in goede staat. Tel. 06-16129296 GEVRAAGD KAPITEIN op MTS 3.000 T. i.b.v. van patenten en ADNR,, vaargebied: ARA, 2 wkn op/2 wkn af Tel. 0032(0)3-2367456 GEZOCHT twee matrozen op kvb Pride of Faial. Heeft u interesse bel: 0031-620595464 of 0049-1725991359 of 0031-653667789 GEVRAAGD kapitein vanaf 11-'06 ADNR, Radarpatent en ervaring tankvaart gewenst. Tel. 0031-651485535, 0049-1726476317 of 0032-475285395 AFLOSSER GEVRAAGD op kvb Eben-Haezer voor een paar dagen per week. Tel. 06-53596390 MATROOS/STUURMAN ... biedt zich aan. Ibv GVB+marifoon. Liefst tvt. 0620-428084 GEVRAAGD nette gemotiveerde matroos, liefst niet rokend, lft 18-23 jr op mvs, Internationale vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0049-17449411872 of 06-13128880 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ DRINGEND GEZOCHT 80x8.20x2.50, genoeg pk's, moet technisch goed in orde zijn, ruimen tip top + luiken, opvaren proc of huurk., maandl voor echtpaar of kleiner. Reacties naar buro v/d blad onder nr 20062101. GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mbs Maroma matroos ibv dienstb. met erv., 1314 ton, loon volgens CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mvs Momfer, stuurman op de Rijn ibv dienstb. met erv., 1398 ton, loon volgens CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg Tel. 015-2563764 GEVRAAGD stuurman op mvs Denera, met ervaring op Rijn- en Binnenvaart i.b.v. dienstboekje, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen naar: 06-22424148 K I C K E R S GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mvs Vectura, matroos ibv dienstb. met erv., 1314 ton, loon volgens CAO Binnenvaart, vaar/verlof in overleg Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mvs Re-Intrade, lichtmatroos ibv dienstb. met erv., 1800 ton, loon volgens CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg Tel. 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT iov ms Denera 1 lichtmatroos ibv dienstboek met min 2 jaar vaartijd. Loon volgens CAO binnenvaart, vaar/verlof in overleg Tel. 015-2563764 GEZOCHT PER 1 NOV. een matroos/stuurman, voor vaart tussen NL/D Bel 0031-613128874 TE KOOP BOEGSCHROEFMOTOR: DAF 1160 type DKX, in goede staat, prijs € 3500,00. Tel: 06-53655379 (noz) Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Toch nieuwe CAO schippersinternaten De kwaliteit van zorg aan kinderen op de schippersinternaten staat door de forse bezuinigingen in de achterliggende jaren onder druk. Ondanks de benarde financiele positie leidden de jongste CAO-onderhandelingen toch tot resultaten. De vakbonden zijn blij verrast. Staatssecretaris Ross (VWS) kan redding brengen, maar hult zich over de subsidieverstrekking in stilzwijgen. Bureau Berenschot concludeerde in zijn evaluatierapport (2005) al dat de kwaliteit op de internaten onder druk staat door een gebrek aan financiële middelen en door personeelskrapte. Tweede Kamerlid Van Hijum (CDA) stelde onlangs Kamervragen die, volgens ABVAKABO FNV, CNV Publieke Zaak en de Reformatorisch Maatschappelijke Unie ‘minimaal’ werden beantwoord. ‘Ross bagatelliseert de problemen op de schippersinternaten,’ oordelen zij. Door Cor Spek De bewindsvrouw ziet de financiële krapte wel, maar dit gaat volgens haar niet ten koste van de kwaliteit. De staatssecretaris schuift hiermee ook de uitspraken van de Arbeidsinspectie terzijde dat medewerkers niet geschoold kunnen worden vanwege het personeelstekort. Hierdoor zou de kwaliteit verschralen. Op 9 oktober staken ruim 170 werknemers en directieleden de koppen bij elkaar. Namens de aanwezige medewerkers én directeuren stuurden de vakbonden een brandbrief aan het Ministerie van VWS met het verzoek om meer geld. De werkgeversorganisatie Nevis wordt in diezelfde brief opgeroepen op de bres te staan voor haar medewerkers. Tijdens de bijeenkomst werd ook gesproken over de ‘beroerde situatie’ waarin de CAO-onderhandelingen zich bevonden. Verklaarden de werkgevers in 2003 nog toe te willen werken naar de CAO Jeugdzorg, ondertussen werden wel de salarissen bevroren. VWS gaf geen cent extra en hanteerde de nullijn. Vervolgens liep het CAO-overleg tussen bonden en werkgevers vast. De vakbondseis om de salarissen niet per 1 juli, maar met terugwerkende kracht per 1 april in te laten ingaan vond in werkgeversogen geen genade. Een decemberuitbetaling van 200 euro netto per werknemer bleek ook een struikelpunt. Peter Vlok (directeur Censis): ‘De onderhandelingen werden opgeschort in afwachting van nieuws over een extra verhoging in 2006 van VWS. Dat nieuws kwam niet, ondanks de toezegging dat dit voor de zomervakantie zou komen.’ Resultaat Havenboulevard stap dichterbij De gemeente Maasbracht heeft een volgende stap gezet in de realisering van de Havenboulevard. Ze kocht de grond aan die noodzakelijk is voor de inrichting van het toeristisch belangrijke middengebied van het Havenfront. Eind november buigt de gemeenteraad zich over de aankoop. Het gaat om het stuk grond tussen het noordelijke parkeerterrein en de voor de sloop bestemde woningen aan de Havenboulevard. De sloop van het inmiddels zeer bouwvallige blok woningen staat nog vóór de Kerst gepland. Zeer tot genoegen van de omwonenden is daarmee binnenkort een ontsierende plek aan de haven verleden tijd. Het stoort veel inwoners van Maasbracht dat de woningen al bijna twee jaar leeg staan. Het middengedeelte vormt het centrale deel, de zogeheten Havenpromenade. Daar Geen noemenswaardig veiligheidsrisico (Vervolg van pagina 1) Links het stuk grond met bomen dat de gemeente onlangs kocht. Rechts de leegstaande woningen die worden gesloopt. (foto Jo Bindels) worden alle krachten samengebundeld om het Havenfront een nieuw kloppend hart te geven en het te maken tot een trekpleister voor toeristen, zoals de gemeente dat op haar internetsite omschrijft. Om dit gebied aantrekkelijker te maken wordt het uitzicht op en het contact met het water verbeterd. De gemeente Maasbracht (vanaf 1 januari 2007 Maasgouw) kan nu de plannen voor de inrichting van het middengebied verder ontwikkelen. Bovendien is het volgens Vogelaar apert onwaar dat een aanzienlijk deel van de gecontroleerde containers niet reglementair vervoerd zou worden. ‘Met klem blijven wij erop wijzen dat de voor de veiligheid noodzakelijke informatie wel degelijk voorhanden is en de noodzakelijke toetsing betreffende samenladingsverboden en stabiliteit van het schip gewaarborgd is en dat er dus feitelijk geen noemenswaardig veiligheidsrisico bestaat.’ ‘De problematiek van het niet altijd fysiek aan boord aanwezig zijn van alle begeleidingsdocumenten bij containers was beleidsmatig al volledig bekend. De stelling van het CBRB dat dit een niet aan de huidige tijd aangepaste verplichting is, wordt door de hele sector onderschreven. Overheid en bedrijfsleven werken samen aan een passende oplossing voor deze problematiek. Zoals al verwacht werd, heeft de handhavingactie het bekende probleem dan ook slechts bevestigd.’ Een actie die in een vreemd licht komt te staan daar de sector en het ministerie al jarenlang bezig zijn met de materie. ‘Eén en ander moet, naar ons idee, zodanig worden vormgegeven dat geen verdergaande administratieve verplichtingen worden ingevoerd.’ Duidelijk is dat het CBRB niet gelukkig is met het voorstel van Corien Wortmann. ’Het onlangs in werking getreden CMNI-verdrag voorziet al in vrachtbrieven. Er is geen enkele reden om voor het vervoer van containers die géén gevaarlijke stoffen of afvalstoffen bevatten, daarboven aparte vrachtbrieven te verplichten. (…) Er is hier geen veiligheidsrisico. Het maatschappelijke belang is bij het vervoer van niet-gevaarlijke en niet-afvalstoffen op geen enkele manier in het geding.’ De werkgevers schortten inmiddels formeel de lopende CAO op. Vlok: ‘Dat deden wij uit oogpunt van zekerheid.’ Na een periode van niet onderhandelen kwam men dan toch tot gezamenlijke afspraken. De bonden: ‘Eigenlijk verbaast het resultaat ons, want het valt niet tegen. Duidelijk is dat er niet meer in zit.’ Overeengekomen is een nieuwe CAO met een looptijd van dertien maanden: van 1 januari 2006 tot en met 31 januari 2007. Verder een salarisverhoging per 1 juli 2006 van 0,75 procent en op 1 januari 2007 0,25 procent. De bevroren salarisschalen die volgens de CAO Jeugdzorg nog kunnen doorgroeien maken per 1 juli 2006 een stap van één procent. Per 1 juli 2007 volgt er nog een stap van één procent. De pensioenpremie voor werknemers wordt per 1 januari 2006 met twee procent verlaagd naar 16,5 procent, per 1 juli 2006 nog eens met één procent en per 1 januari 2007 weer met één procent, zodat de premie op 14,5 procent uitkomt. De eindejaarsverhoging per december 2006 gaat van 1,75 procent naar 2,25 procent. Daarbovenop is er een incidentele eindejaarsuitkering van 125 euro netto voor iedereen die veertig procent of meer werkt. Voor iedereen die minder werkt is dat 62,50 euro netto. Iedere medewerker krijgt ook nog een tegemoetkoming in de zorgverzekeringspremie van tien euro bruto per maand. Per 1 januari 2007 wordt de dienstreizenvergoeding verhoogd van 28 naar 29 eurocent. Verder zijn er afspraken gemaakt over ontslagbescherming bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid en mag de Arbeidstijdenwet geen nadelige financiële gevolgen hebben voor het personeel. Hoge hoed Peter Vlok over het resultaat: ‘De voorstellen worden niet met een advies aan de leden voorgelegd. De bonden begrijpen dat dit eigenlijk al te veel is.’ Op de beleidsnotitie die Censis op 9 mei verstuurde, heeft VWS nog steeds niet gereageerd. Wordt het nu geen tijd voor actie? Vlok: ‘Wij spreken al met de politiek. Bij de begroting van VWS in december worden er Kamervragen gesteld. Ook de werkgevers gaan van zich laten horen. De werknemers zijn het zat. Er wordt gedreigd met actie. Voor onze sector is dat bijzonder.’ ‘Enkele weken geleden hoorden wij wel dat het ministerie ons per 1 januari met vijf ton tegemoet komt. Zwart op wit hebben wij dat nog niet. Wij zijn blij met elke cent, maar het is bij lange na niet genoeg. Dit bedrag is bedoeld voor de correctie van de prijsindex voor huisvesting en materiële kosten. Voor personeelskosten, bijzondere zorg en kwaliteitsverbetering hebben we nog geen cent gehad. Wij hebben voor vier jaar acht miljoen euro gevraagd.’ Waar komt dan het geld vandaan voor de financiering van de nieuwe CAO? ‘Wij hebben voor dit jaar tweeënhalve ton gehad. Die komt uit de hoge hoed van VWS voor materiele kosten en huisvesting. De werkgevers hebben ervoor gekozen die in te zetten voor personeelskosten. Het ministerie financiert die niet.’ (advertenties) G E S P E C I A L I S E E R D E C U R S U S S E N RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 w w w . s t c - r . n l 24 OKTOBER 2006 Maakbaar In mei 1977 had ik mijn eerste binnenvaartervaring. Ik wachtte op de uitslag van mijn eindexamen en om de tijd wat te doden, liftte ik mee met een nogal aftands binnenschip vanaf Delft via Rotterdam naar Amsterdam. Kort voorbij de Beatrixsluis maakte het ms Volharding vast. Het was avond en in de duisternis wilde de schipper niet verder. De motor had het trouwens begeven dus hij ging een andere schipper vragen of die hem opzij mee wilde nemen. Die schipper leerde mij een wijze les. Aan boord was een schat van een jong hondje. Speels huppelde het achter me aan toen ik aan wal stapte om me elders te gaan lopen vervelen. De schipper legde me uit dat als Bruine – zoals de hond heette, waarschijnlijk wegens de kleur van zijn vacht – tussen de wal en het schip zou vallen, ik geen poging moest ondernemen hem te redden. ‘Dat kan je een arm kosten als het schip de verkeerde kant op beweegt.’ De schipper draaide zich om en liep weg. Ik keek naar mijn armen en onderdrukte een rilling. Hij had gelijk. We zijn allemaal hartstikke gek op dieren, maar je politieke stem aan een partij voor dieren geven gaat gewoon te ver. Er zijn belangrijker dingen. Inderdaad, armen. Of de gezondheidszorg. We blijven maar worstelen met de maakbaarheid van de samenleving. Nou zijn er weer teveel huisartsen en moeten we mensen ontmoedigen om medicijnen te gaan studeren. Het lijkt de vrachtprijs in de binnenvaart wel. Drie eeuwen lang crepeert de schipper omdat de vrachtprijs te laag is, hij onder de kostprijs vaart, zichzelf niet tot het personeel kan rekenen en zichzelf permanent tekort doet. Nu is het roer dus driemaal om en is de binnenvaart te duur. Zijn we weer niet blij. Operators beginnen steeds meer in spoorvervoer geïnteresseerd te raken want dat zou goedkoper zijn. Dat houd je toch niet voor mogelijk. Ik ben ervan overtuigd dat het een illusie is te denken dat schippers erin zijn geslaagd een geheimzinnige, stille afspraak met elkaar te maken en nu zo solidair zijn om zonder formaliteiten met z’n allen niet langer genoegen te nemen met een lage vracht. Het is gewoon het bekende spanningsveld van vraag en aanbod. Kortom: er is gewoon een geschikt ladingaanbod en met een lekker aantrekkende economie kun je het water dunner blijven varen. Laat je maar niet gek maken dat je te duur bent. De weg wordt toch ook duurder. Wat denk je dat het kost om alle wegen te overkappen. Wel een briljante vondst om zo de files weg te werken. Alles lijkt zo maakbaar. Hup, we toveren de VOC gewoon terug. Gaan we dan ook weer in slaven handelen? Niet alle angsten worden werkelijkheid. Bruine viel niet tussen wal en schip en stierf in 1995 als grijze hond een natuurlijke dood. En ik heb beide armen nog. www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant