Views
1 year ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 24 OKTOBER 2006 TE KOOP Voor een van onze relaties zijn wij op zoek naar duwbakken en duwboten. Evt goed omgebouwde sleepboten komen ook in aanmerking. Aanbiedingen gaarne schriftelijk op onderstaand fax of mailadres. T 0184 654333 F 0184654799 Mob 0622074211 E Mail nicozwijnenburg@wanadoo.nl Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Samudera bj 1956 405 ton afm 47 x 5,05 x 2,50 Cummins 250 pk. Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Ms bj. 1990, 3000 ton, 1600 pk Deutz, afm. 110,00 x 11,45 x 3,50 BEUNSCHEPEN Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Delta bj. 1999, 1800 ton, afm. 86 x 9,50 x 3,20 m, 1050 pk Caterpillar TANKERS Dubbelwandige tanker bj 2005 afm 110 x 11,45 x 3,65 m 2000 pk Cat Dubbelwandige tanker bj 2003 afm 110 x 11,45 x 3,65 m 2200 pk Mak Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.huizinga-snijder.nl N I E U W B O U W S C H I P T y p e G o v e r t s r . - Containerschip gebouwd te Orsova Roemenië - 110 x 11.45 x 3.60 ca. 3100 ton - Compleet vaarklaar medio juli 2007 te leveren Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Telefoon +31(0)184 493 888 TE KOOP: MVS: 990 ton. Bouwjaar: 1961 bij scheepswerf Lambrechts te Boom. Afm. 67 x 8.20 x 2.65 m. 2 ruimen - stalen 10 mm - allu. Luiken met wagen - ruiminhoud 1500 m3 Kopschroef: Van Tiem 320 pk - nautisch compleet. Hoofdmotor: 635 pk. Caterpillar. MVS: 1070 ton. Bouwjaar 1966 te Langebrugge (B) Afm. 73 x 8,20 x 2,62 m op 2,50 m 1003 ton. 2 ruimen Azobe 5 cm (2003), trimvullingen. Denneboom 1,60 m. Alu schuifluiken. Inhoud ruimen = 1530 M3. Kopschroef van Tiem 320 pk, 220/380 Volt 22 en 30 kVa. Mooie woning met 3 sl. kamers. Hoofdmotor 600 pk MWM direkt omkeerbaar, in zeer goede staat MVS: 1100 ton. Bouwjaar 1963 Afm. 80 x 8.20 x 2.62 m. 3 ruimen - Azobe 5 cm - alu schuifluiken Kopschroef: van Wijk 250 pk - Hydr. stuurwerk. Hoofdmotor: 500 pk. Deutz type 545 in zeer goede staat. Nautisch compleet - zeer goed onderhouden schip! Inruil kleiner schip bespreekbaar. MBS: 724 ton. Bouwjaar 1964 Afm. 62 x 7.24 x 2.62 m. 2 beunen - 430 M3 Kopschroef: Van Tiem 220 pk. Hoofdmotor: 450 pk, Scania Bjr 2006 MBS. 1020 ton. Bouwjaar: 2001. Afm. 70 x 7.45 x 3.20 m. 1 beun - 506 m3 Kopschroef : Van Tiem met 320 Pk DAF Hoofdmotor: 640 Pk. Cummins MTS: 480 ton, bouwjaar 1970 bij Scheepswerf Kooiman Zwijndrecht. Afm. 50 x 6.60 x 2.53 m. 8 tanks - 630 m3 bij 100% - type N- gesloten. Hoofdmotor: 380 pk. S.A.C.M. revisie 2004 Duw/ Sleepschip 1033 ton, Bouwjaar: 1927 Afm. 67 x 8.20 x 2.60 m. 3 ruimen - alu Friesche kap met wagen. Kopschroef voor 200 pk DAF Kopschroef achter 350 pk DAF. Container duwbak, bouwjaar 2000 Afm. 90 x 11,45 x 4 m. met voor- en achterboegschroef J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. Hengemunde 51 te 6578 BR Leuth In kindvriendelijke wijk, centraal gelegen geschakelde middenwoning met aangebouwde berging, vrijstaand tuinhuis en dubbele oprit. In de directe omgeving zijn de speeltuin, basisschool, zorgcentrum en supermarkt te vinden. De afstand naar Nijmegen en Millingen aan de Rijn bedraagt 10, resepectievelijk 5 autominuten. Oppervlakte: 204 m 3 . Inhoud: ca. 385 m 3 . Bouwjaar: ca. 1989. Royale tuin op het zuidwesten met veel privacy. Gedeeltelijk isolerende beglazing. 1e verdieping voorzien van rolluiken. Indeling: begane grond: gang, toilet met fontein, trapkast, m.k., woonkamer met open keuken, berging. 1e verdieping: overloop, badkamer met ligbad, douchecabine, v.w., 2e toilet en designradiator, 3 slaapkamers, vaste trap naar.... 2e verdieping: waar voorzolder met combi-ketel, w.m.-aansl. en zolderkamer (voorzolder en zolderkamer met verhoogde royale dakkapel). Aanvaarding: in overleg Vraagprijs: € 219.000,- k.k. www.burgersmakelaardij.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW www.binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 24 OKTOBER 2006 Coöperatie opent deur voor nieuwe leden Kamar Bulk speelt in op groei Kamar Bulk Transport opent na zes jaar haar deur voor nieuwe leden. De ontwikkelingen in Rotterdam brengen meer opslag en vaarwerk; Oost-Europese bestemmingen vertonen groei en de geringe ontvangstcapaciteit langs de Donau vergt om opslag in de zeehavens. De Amsterdamse havenactiviteiten vragen eveneens om schaalvergroting in opslag en naar vaarbestemmingen. De markt wil meer en meer van Kamar Bulk. Door Johan de Witte Coöperatie Kamar Bulk Transport is opgericht in 1993. De beschikbare scheepsruimte varieerr tussen 2500 en 5000 ton. Met ruiminhouden van 2850 tot 6000 kuub kan Kamar Bulk voor elk product opslag en/of transport verzorgen. We zitten bij Gerrie Vos aan het bureau, met zicht op de dynamiek in de Waalhaven, om eens even bij te praten over Kamar Bulk en haar ontwikkeling. ‘Tijdens een vergadering in 2000 kwam uit een rondvraag naar voren dat een potentieel van 60.000 ton tot de coöperatie wilde toetreden. Kamar Bulk draaide goed, maar kon de markt niet dwingen. Om een gezond resultaat voor de bestaande leden te behouden besloten we tot een ledenstop. Het deed zeer om de deur dicht te doen.’ ‘De kentering kwam begin 2005. Sinds die tijd trekt het Uitzicht op de dynamiek in de Waalhaven. Links Gerrie Vos, rechts Pieter-Jan Broere. (foto Johan de Witte) langzaam aan en zijn we meer en meer tot inhuren verplicht om aan de vraag te kunnen voldoen. Nu vraagt uitbreiding van tonnage en daarbij anticiperen op het ladingaanbod een nauwkeurige afweging. Groei betekent niet automatisch dat je een gezond resultaat behaalt. Uitbreiding is moeilijk doseerbaar. De onzekerheid van het aanbod in de zeehavens blijft een risicofactor.’ Vos vervolgt: ‘Explosief groeien willen we vermijden. Daarbij houd ik het management over de vloot graag overzichtelijk. Op de hoogte zijn welke bak in wat voor staat is; anders loopt het uit de hand. Op het beeldscherm van een pc zijn onderhoud, schade of mankement niet zichtbaar, daar moet je voor naar de bak toe! Niettemin hebben we kijk op groei en we spelen daar met de vraag naar meer leden en tonnage op in.’ Aan de andere kant van de telefoonlijn wordt gevraagd of Kamar Bulk volgende week woensdag 25.000 kuub kan voorleggen. Hoewel het niet over een klein beetje gaat, wordt de onverwachte vraag niet direct afgewezen. ‘We halen alles uit de kast om aan zo’n vraag te voldoen,’ zegt Vos. Zeehaven Rotterdam kent goede en slechte tijden. Een gering aanbod betekent: bakken afspuiten, schoonmaken, survey, reparatie. Als het tarief niet dekkend is, gaan de bakken de hoek in. In de coöperatie betalen de leden pro rato inleggeld naar de ingebrachte tonnen. De totale inkomsten worden gedeeld door een formule van gezamenlijke ingebrachte tonnage/ruiminhoud en aan de eigenaren uitgekeerd. Kamar Bulk heeft voor de 150.000 ton grote duwbakkenvloot de beschikking over zes duw- en sleepboten – waarvan één permanent in Amsterdam – voor zowel havenverkeer als het transport van projectladingen. Ook in de vervoerswereld waar Kamar Bulk opereert, wordt de nadruk op veiligheid gelegd. Arbodiensten kijken in de keuken van het duwbakkenvervoer. Opdrachtgevers, verladers en verzekeringen verlangen materiaal dat veilig en technisch in orde is en de lading zonder schaderisico op de bestemming aflevert. Kamar Bulk levert kwaliteit naar de leden en de klanten. De prognoses voor 2007 en 2008 voor het achterlandtransport zijn positief. Hierdoor blijft de standaardbak als vaarbak in konvooi populair. Het vervoer trekt langzaam aan. Ook door nieuwe afnemers. Zo ontwikkelen de voedings- en bio-industrie zich als opdrachtgevers voor Kamar Bulk Transport. Maasroute moet ‘vaarweg van formaat’ worden Onder grote belangstelling werd maandag 9 oktober in Nijmegen het officiële startsein gegeven voor de uitvoering van de Maasroute. Een project waarmee de vaarweg tussen Nijmegen en Maastricht de komende tien jaar flink onder handen genomen wordt om deze beter bevaarbaar te maken voor de beroepsvaart. Het begin van de verhoging van de bruggen bij de sluis van Weurt gold als startsein voor het totale project. Door Harrie van Eeuwijk De Maas is een vaarweg met een groot potentieel. De modernisering en opwaardering gebeurt door de vaarweg daar waar nodig te verbreden, bruggen te verhogen en sluizen te vergroten of te vervangen. Als alle werkzaamheden klaar zijn – medio 2015 – is de vaarweg opgewaardeerd naar klasse Vb. Er kunnen dan schepen tot 190 meter lengte varen en containerschepen kunnen vier lagen meenemen. Omdat de verbetering van deze vaarweg ook van groot belang is voor het achterland in Duitsland, België en Frankrijk, krijgt dit project prioriteit van de Europese Commissie. In totaal zullen op veertien plaatsen aanpassingen plaatsvinden. De bruggen bij sluis Weurt gaan 2,50 meter omhoog en enkele bruggen over het Maas-Waalkanaal worden verhoogd, omdat op dat kanaal de waterspiegel omhoog gaat. Vervolgens wordt er in Heumen een keersluis bij gebouwd. Men gaat de oude sluis van Sambeek www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Parkkade die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 675 SCHEPEN! verdiepen en verbreden, de bocht bij Steijl verruimen en de oude sluis van Belfeld eveneens verdiepen en verbreden. De bocht bij Neer krijgt een verruiming en in Heel komt er een derde sluis bij. De sluiskolken in Maasbracht en Born worden verlengd. Het Julianakanaal wordt aan de oostzijde verbreed, in de bocht bij Elsloo verruimd en tussen Limmel en Elsloo komen passeervakken. Verder wordt de huidige sluis Limmel vervangen door een keersluis. Nieuwe sluis in Grave Rijkswaterstaat vertoonde de DVD-presentatie De Maasroute, vaarweg van formaat. Daarin vertelde minister Karla Peijs – die oorspronkelijk lijfelijk aanwezig zou zijn om de start te verrichten – dat de Maasroute ‘ontzettend belangrijk’ is. ‘Alleen, hij is een beetje in ontwikkeling achtergebleven en dat is wat we nu aan het doen zijn. We willen die Maas upgraden, zodat daar ook 2- baksduwvaart overheen kan; de bruggen moeten hoger, kortom er moet heel wat gebeuren zodat we er ook vier lagen containers over kunnen vervoeren. En dan krijg je een heel interessante verbinding tussen Rotterdam, Antwerpen, het Ruhrgebied en Luik. En dat is, denk ik, een kans voor de binnenvaart en ook een kans om Nederland weer aan de gang te krijgen, als het over mobiliteit gaat.’ Na de film was er een paneldiscussie met Maasroute-pro- Samen met de panelleden gaf EC-adviseur Pace (tweede van links) het startsein. (foto Harrie van Eeuwijk) jectmanager E. Keulers van Rijkswaterstaat Maaswerken, voorzitter F.Jibben van het Watersportverbond Nederland, directeur W. Vos van transportbedrijf Vos Logistics, Koninklijke Schuttevaer-directeur K. de Vries en H. van Hoorn, programmaleider binnenvaart en vaarwegen op het Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart. Kees de Vries gaf aan dat hij over dit project veel en goed overleg had gehad met Rijkswaterstaat. Wel zag hij graag dat er nog een vijftiende onderwerp zou worden toegevoegd: een nieuwe sluis in Grave. Henk van Hoorn kon en wilde daarover geen concrete uitspraken doen. Vervolgens togen alle gasten naar buiten voor de officiele start van het grootschalige project. Die vond plaats vlak naast de sluis. Vanwege de afwezigheid van minister Peijs werden de panelleden samen met G. Pace, adviseur van de Europese Commissie, verzocht om de openingshandeling te verrichten. Met een druk op een grote schakelaar gebeurde dat. Toen de knop van de schakelaar ingedrukt werd, klonk het geluid van een scheepshoorn en spoot een, daarvoor in het midden van de sluis geplaatste fontein, een enorme straal water de lucht in.

De Binnenvaartkrant