Views
1 year ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 24 OKTOBER 2006 Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 GEZOCHT stuurman/ 2de kapitein op mcs Linjad 14/7 in bezit van ADNR, radar en vaarbewijs Meerhout Rotterdam. Tel: 0032-476551901 GEVRAAGD stel op modern koppelverband, patent tot Mannheim, met vrije tijd regeling, salaris n.o.t.k., vrije kost en inwoning. Tel: 06-53153374 GEVRAAGD op mvs Con amore, vaargebied Nederland en Belgie, weekend vrij voor meer info Tel: 0622376457 of 0032478960797 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 15-10-2006) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.515,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.790,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 1.945,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.080,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.370,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.585,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: - 24 V / 100 Ah, prijs € 770,- per stuk, exclusief BTW. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 205,- per stuk, exclusief BTW. Dealer Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl ”DODEHOEK PROBLEMEN” 10 inch TFT kleurenmonitor met waterdichte kleurencamera met 10 mm lens € 699,00 ex btw incl. 20 m. kabel Meer info: Navicom, tel 0521-342550 www.navicom.nl Montage tegen reële prijzen. Vecht (kruising A1) De beweegbare delen van de Vechtbrug worden vervangen. Om de scheepvaarthinder te beperken, wordt het werk uitgevoerd buiten het watersportseizoen. Tijdens de vervanging wordt alle scheepvaart omgeleid. De werkzaamheden vinden plaats tussen medio november 2006 en januari 2007. Drontermeer In verband met de aanleg van de Hanzelijn worden tijdelijke remmingswerken geplaatst, verplaatst en verwijderd. In de periode van 1 december 2006 tot 1 februari 2007 is er gedurende twee aaneengesloten dagen geen doorvaart mogelijk. O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x14.20x4.80m NIEUWBOUW CASCO afm. 135x11.45x4.25m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m MVS 3797 ton, bj.2000,afm.135x11.45x3.42m, duwsteven 2x1040 pk Cat, containerstuurhut, alu luiken, 2x kopschroef MVS 2272 ton, bj. 1959/1973,afm.110x11x2.83m 1200 pk MAK rev 2001, schuifluiken, kopschroef MVS 1859 ton, bj.1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins, bj 1995, containerstuurhut, alu. luiken, kopschroef MVS 1832 ton, bj 1973, afm.105x9.50x2.67m 1250 pk Deutz, schuifluiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972, afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955, afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef Duwbak 2322 ton, b.j 1979, afm. 76.5x11.40x3.47m woning op achterschip, Verhaar boegschroef 260 pk Duwboot, bj.1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Schinkel/Kostverlorenvaart (kruising A4/A10-zuid) De bewegingswerken van de Schinkelsebrug worden vervangen. Van 6 november tot 23 december is de Staande Mastroute gestremd. Tijdens het vernieuwen van de bewegingsinrichting zijn geen brugopeningen mogelijk en wordt de Staande Mastroute omgeleid via de ringvaart Haarlemmermeer, het Spaarne en zijkanaal C. Afgedamde Maas In de periode van 28 november tot 21 december worden de tandwielkasten van de Wilhelminasluis vervangen. Deze werkzaamheden zullen gedurende twee weekeinden plaatsvinden. Tijdens de werkzaamheden is de Wilhelminasluis gestremd. Het scheepvaartverkeer wordt omgeleid via de Nieuwe Merwede-Amer-Bergsche Maas en de sluis St. Andries-Maas-Heusdensch Kanaal. Oosterschelde Het brugdek over de Zandkreeksluis wordt vernieuwd. In de periode van 9 oktober 2006 tot 3 maart 2007 is de Zandkreeksluis elke dag gestremd. De dagelijkse stremming vindt plaats tijdens de spits (van 7.00 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur). Twentekanaal De besturing en de bedieningsapparatuur van de sluis bij Hengelo worden vervangen. Het Twentekanaal is ter plaatse vanaf vrijdag 27 oktober 18.00 uur tot maandag 30 oktober 6.00 uur volledig gestremd. Lek De middendeuren in de sluis van het complex Hagestein worden vervangen. Gedurende maximaal één week is er een volledige stremming in de periode van eind oktober 2006 tot 2 februari 2007, met uitzondering van week 51. Maas De bedieningsapparatuur van het sluiscomplex Weurt wordt vervangen. Hierdoor is er in de periode van 30 oktober tot 27 november verminderde schutcapaciteit met als gevolg extra wachttijd. In deze periode is de sluis tweemaal een etmaal volledig gestremd. Tijdens de stremming wordt de scheepvaart omgeleid via St. Andries. Zuid-Willemsvaart Grevelingen Vervanging van de sluizen 10 en 12. Het brugdek van de Grevelingenbrug De werkzaamheden vinden plaats tot wordt vernieuwd. In de periode van eind medio 2007. Tot die tijd komen korte oktober 2006 tot 17 april 2007 is de stremmingen voor. Grevelingensluis elke dag gestremd. De dagelijkse stremming vindt plaats tijdens de spits (van 6.00 tot 8.00 uur en van 15.30 tot 17.30 uur). Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl TOP 10 WERKZAAMHEDEN AAN DE VAARWEGEN VANAF OKTOBER. 2006 en 2007 staan in het teken van groot onderhoud. Ook op en rond het water. Dit zijn de belangrijkste projecten vanaf oktober. Op belangrijke routes voor de binnenvaart en pleziervaart worden verschillende werkzaamheden uitgevoerd aan bruggen en sluizen. Wilt u meer weten over onze werkzaamheden, kijk dan op www.vanAnaarBeter.nl of bel met de landelijke infolijn: 0800-8002 (gratis). Dan gaat u goed voorbereid het water op. www.duwbakken.nl NEDERLAND MOET DOOR. GA VOOR UITGEBREIDE INFORMATIE OVER ALLE WERK ZAAMHEDEN IN NEDERLAND NA AR W W W.VANANA ARBETER.NL - TELEFOON: 0800-8002 (GRATIS)

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 24 OKTOBER 2006 Volop vraag naar duwers als Manna II Werk is er in overvloed in de sleep- en duwvaart. Daarom besloot Gerrit Bouius (formeel Sleepdienst G.S. Bouius) uit Noord-Bergum zijn vloot uit te breiden van twee naar drie schepen. Naast de Manna en de Binger heeft Bouius nu ook de Manna II in de vaart. Deze gloednieuwe boot wijkt af van de twee die Bouius al gebruikte. Waar de Manna en Binger zowel ingezet kunnen worden om te slepen als te duwen, is de Manna II een pure duwer. Door Jan Johan ten Have ‘Er is weinig vraag naar slepers, maar des te meer naar duwers,’ zegt Bouius. Voor de bouw van de Manna II kwam hij terecht bij Jacht- en Scheepsservice Stroobos – op de grens van Groningen en Friesland, van Prinses Margrietkanaal en Van Starkenborghkanaal. Gerrits zoon Sybren Bouius doopte de Manna II 29 september. Het was een primeur voor de werf: het was voor het eerst in het 12-jarig bestaan dat er een nieuw vaartuig werd afgeleverd. Bouius werkt door heel Nederland voor de baggersector. Dat hij voor de bouw van de Manna II terechtkwam bij Jacht- en Scheepsservice Stroobos, noemt hij een ‘toevalligheid’. Maar dat is het eigenlijk niet. Want Bouius was al langer klant bij het familiebedrijf van de familie Strijker. Toen Bouius zijn bouwvoornemen op tafel legde in Stroobos, reageerde Bert Strijker in eerste instantie afhoudend. Want er was op zijn werf immers nog nooit een schip gebouwd. Maar toen hij er later nog eens goed over nadacht, zag hij toch mogelijkheden. Strijker nam contact op met De Manna II kon met zijn acht meter gemakkelijk in de hal van Jacht- en Scheepsservice Stroobos. Jack Brands – eigenaar van Brancon – om over een eventueel ontwerp te praten. Brands reageerde enthousiast en op dat moment wist Strijker dat hij Bouius moest bellen. Beide partijen waren het snel eens en Brands kon aan de slag. ‘Op basis van zijn ontwerp en tekeningen konden wij uitstekend uit de voeten,’ vertelt Strijker junior. Vaker doen De bouw begon in april en het was de bedoeling dat de Manna II eind augustus in de vaart zou kunnen. Het werd een maandje later. ‘Het was ons eerste nieuwbouwproject. Dan zijn er nog zo veel onzekerheden dat je nauwelijks een inschatting van het aantal uren kunt maken. Want je moet nog zo veel leren en ontwikkelen,’ vertelt vader Albert Strijker. ‘Achteraf bezien is deze nieuwbouw ons goed bevallen. Wij hopen dit dan ook vaker te gaan doen.’ Voor nieuwbouw is Stroobos wel aan maten gebonden. ‘Een binnenvaartschip bouwen kunnen wij hier niet. En ook afbouw is onder de huidige omstandigheden helaas geen optie,’ vertelt Bert Strijker. Overdekt is er ruimte voor een casco van maximaal twaalf meter. De Manna II paste er – met zijn acht bij drie meter – gemakkelijk in. De duwer heeft een diepgang van 0,75 meter en een kruiphoogte van 1,20 meter. De twee hoofdmotoren leveren elk 85 pk bij 2400 toeren. Het schip heeft bestuurbare straalbuizen. Erg trots is Bert Strijker op het in hoogte verstelbare stuurhuis dat op de Manna II werd gebouwd. Het is geheel eigen bouw, waarvoor de cilinders op maat zijn gemaakt door ABS Hydrauliek in Veendam. De familie Strijker runt Jachten Scheepsservice Stroobos sinds 1994. Toen verkocht Bert zijn binnenvaartschip, de Victus, en ging hij aan de wal aan de slag. ‘Ik heb nooit spijt gehad van die overstap.’ Vier jaar later verkocht Albert zijn binnenvaartschip, de Myosotis, om ook op de werf aan de slag te gaan. ‘Schippers die tussen Lemmer en Delfzijl varen en pech krijgen, bellen ons. Wij hebben hier geen enkele concurrentie,’ vertelt Bert. ‘We zijn bovendien een klein bedrijf waar de lijnen zeer kort zijn en de eigenaar zelf op de werf aan het werk is.’ Hoewel de werf geen last van concurrentie heeft, is er wel een ander probleem. Strijker: ‘We hebben helaas geen eigen ligplaats. Wij maken gebruik van de ligplaats van onze buurman, veevoederfabriek Sikma. Van hen krijgen we altijd honderd procent medewerking; alles is met hen bespreekbaar. Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Maar dat neemt niet weg dat het voor ons verre van ideaal is. Want we kunnen hier niet een binnenvaartschip (foto’s Jan Johan ten Have) langdurig voor de wal leggen voor grote reparaties.’ De familie Strijker heeft met dit probleem al meerdere keren aangeklopt bij de provincie Friesland. Maar tevergeefs. Bert Strijker: ‘Friesland wil wel grootscheepse vaart in de provincie, maar weigert mee te werken aan reparatiemogelijkheden. Nu zijn ze iets verderop in het dorp aan het werk bij de brug. Daar worden damwandprofielen geslagen. Wij hebben de provincie wederom benaderd. Deze keer met de vraag of we daar dan misschien honderd meter ligplaats konden krijgen. Weer kregen we nul op het rekest. De vraag naar onze diensten is groot; er zit echt potentie in onze werf. Maar door deze beperking kunnen wij niet verder groeien en aan de vraag uit de markt voldoen.’ Vooralsnog heeft Jacht- en Scheepswerf de weg ingeslagen van bouw op kleinere schaal voor de beroepsvaart. En dat is een goede keuze geweest, vindt Bert: ‘Dit was een heel leuk project. Wij hebben nu ervaring en hopen dat er meer volgen.’ Handtekening in acryl Een schip vraagt een naam en een type letter of cijfer op een boeiing waarover is nagedacht. Zijn naam is het eerste wat een schip laat zien; de betekenis en het lettertype zijn een presentatie van wat er achter steekt. Strak, zwierig of klassiek? Stijl en karakter vormen een combinatie met schip en naamgever. Een naam moet vlammen. Het LetterBastion uit Dordrecht maakt een professionele, waterproof visitekaart die aandacht eist. limeter dikte gewerkt. Acrylmateriaal heeft een mooie uitwerking. Letters hiervan zijn verkrijgbaar in verschillende diktes en veertig RALkleuren. Ze hebben een hoogglans-finish, blijven acht jaar kleurecht en worden door het montageteam van LetterBastion vakkundig aangebracht. Of het gewoon, geanodiseerd aluminium moet zijn, geslepen goudkleur of exclusief rvs – alles kan. Zelfs een mastknop in het bladgoud wordt geregeld. fiction stadspanorama. De stijl van de Reeweg is veranderd. ‘Het is mooi werk. Het zijn schepen en met het aanbrengen van een naam onderstreep je de identiteit van een schip. Een klant is altijd blij; daar delen wij een beetje in mee. Als de naam er op staat, kijken we altijd nog even om. De naam en het type letter vertegenwoordigen een schip en eigenaar. Als een soort handtekening, toch?’ (advertenties) Veranderde stijl (advertenties) 99.211 GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Bas Schaap (rechts) en Manuel Honselaar. (foto Johan de Witte) ‘Liever eerst even naar boord met materiaal en kleur om kennis te maken. Waar het schip ligt, geeft niet. Plaats en lettertype zijn namelijk heel belangrijk,’ aldus Bas Schaap. Door Johan de Witte ‘We maken een foto, projecteren de naam erin en mailen dat in full colour naar de klant. Eerst zien en dan beoordelen, het geeft de beste kans op voldoening. Hoewel klanten vaak kennis hebben van computerletters wordt dikwijls uiteindelijk een ander type gekozen dan ze aanvankelijk zelf hadden uitgezocht.‘ Schaap spreekt uit ervaring. Bas is de initiatiefnemer van Letter- Bastion. In een nieuw pand, waar volgens zijn medewerker Manuel Honselaar ‘de koffie altijd vers is’. LetterBastion is een jong en dynamisch bedrijf, dat zich sinds 1996 specialiseert in reclame en het beletteren van kleding, voertuigen, objecten en schepen. Naast letters kunnen ook andere vormen gemaakt worden; dus ook banieren, logo’s en andere siervormen. Op wens wordt er met 19 mil- Bas, zoon van een huisschilder zit al meer dan tien jaar in de letteren. Na drie jaar huizen schilderen met zijn vader begon hij een franchise-onderneming aan de Dordtse Reeweg, in het pand van John van den Bosch, “de letterspecialist”. Gelijk in het diepe, een stoomcursus, de bal was gaan rollen. Een tijdje later kocht hij het pand en begon Schaap het LetterBastion. Tijdens een klus kwam hij Manuel Honselaar tegen. Begin 2006 verhuisde het LetterBastion naar het Zirkoon in industriegebied Kil 3. Een huisnummer is niet relevant; van de werkhaldeur spettert met een knipoog naar Amerika een full colour science 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant