Views
1 year ago

2006-22

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Onze
  • Rotterdam
  • Pagina

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea Inbouw van motoren Complete afbouw van schepen Revisie van dieselmotoren Alle ijzerwerk boven de waterlijn www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 3 Toch CAO voor internaten Pagina 15 Maasroute moet vaarweg van formaat worden CBRB wijst voorstel Corien Wortmann voor containers af Europarlementariër Corien Wortmann stelt voor om bij containers die over weg, water en spoor worden vervoerd een vrachtbrief verplicht te stellen. Het CBRB wijst dat resoluut van de hand. vermeende valse argumentatie van IVW en KLPD waarbij ze zich beroepen op Verordening 11 om hun veiligheidscontroles te rechtvaardigen. Hij noemt dat merkwaardig. 24 oktober 2006 10e jaargang 22 ‘Verordening 11 heeft uitsluitend betrekking op vrachttarieven en het opheffen van discriminerende bepalingen inzake vrachtprijzen en vervoervoorwaarden. Wij zijn van ‘Geen verplichte vrachtbrief’ mening dat handhavinginstanties misbruik maken van hun bevoegdheid door hun acties mede te baseren op deze verordening.’ (Lees verder op pagina 3) Seite 27 ‘Donau-Ausbau soll Chef-Sache werden’ Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 KEERKOPPELINGEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl ‘Momenteel is vaak zelfs voor vervoerders en de autoriteiten niet duidelijk wat ze precies vervoeren. Dit kan zo niet langer,’ aldus Corien Wortmann (CDA). Hoewel er nu nog een verplichting is in de binnenvaart, gebeurt het regelmatig dat de inhoud van containers niet kan worden aangetoond met aan boord aanwezige papieren, zo bleek onlangs uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) bij de Kreekraksluizen. Die verplichting staat op de nominatie om te worden geschrapt door de Europese Commissie. Terecht, vindt Wortmann. ‘We moeten echter het kind niet met het badwater weggooien en de discussie openen over een verplichte vrachtbrief om risico's van veiligheid en security beter aan te kunnen pakken.’ Voor het wegvervoer bestaat in Europa niet eens een verplichting voor vrachtbrieven. Vandaar dat de Nederlandse Europarlementariër voorstelt om de vrachtbrief voor alle containers verplicht te stellen. Het CBRB heeft het voorstel voor een discussie meteen opgepikt en kwam eind vorige week met een scherpe afwijzing van het plan. In de reactie van de binnenvaartorganisatie klinkt duidelijk ergernis door over de ‘ongenuanceerde en tendentieuze berichtgeving’ van IVW en KLPD: ‘Kort door de bocht en ten dele onjuist,’ aldus CBRB-secretaris Jan Vogelaar. ‘De documentatie bij het vervoer van containers – al dan niet beladen met gevaarlijke stoffen en/of afvalstoffen – is afdoende geregeld. De binnenvaart vervoert al twintig jaar grote hoeveelheden containers zonder noemenswaardige veiligheidsproblemen.’ Vogelaar haalt uit naar de SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Eindelijk klanten in Le Havre Het was een zaak van een lange adem maar dat wist Ard-Jan Kooren, directeur van Kotug, ook wel van tevoren. De vloot van vijf Kotug-slepers in Le Havre werd aan alle kanten gedwarsboomd door de havenautoriteiten, maar nu heeft Kotug dan toch klanten in de Franse haven. ‘Klanten,’ aldus Ard-Jan Kooren, ‘en dus niet havengebruikers zoals ze hier jarenlang werden benaderd.’ Op de foto wordt het Hamburgse roro-schip Horncap begeleid door de slepers van Société Nouvelle de Remorquage du Havre (SNRH), de Franse loot aan de Kotug-boom. Na zeven jaar juridische strijd is het Nederlandse bedrijf erin geslaagd het Franse monopolie te doorbreken. De vijf boten lagen sinds 1 januari 2006 voor de kant in Le Havre. Kotug is ook actief in Hamburg, Bremerhaven en uiteraard in Rotterdam. Kort voor de start werd door de bonden nog gedreigd met stakingen wegens de Nederlandse activiteiten maar overleg met de autoriteiten wist dat te voorkomen. (foto Kotug) Geweld tegen redders Vrijwilligers van de reddingsbrigades komen bij de uitoefening van hun taken regelmatig in aanraking met geweld in fysieke of verbale zin. Een quick scan van Reddingsbrigades Nederland wijst uit dat bijna de helft van de redders daar ervaringen mee heeft. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 180 reddingsbrigades. In alle gevallen gaat dit om schelden maar een kwart van de vrijwilligers is ook nog slachtoffer van fysiek geweld. In 1,25 procent van deze gevallen leidde het geweld tot behandeling Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS (advertenties) De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl door een arts. Het bestuur van Reddingsbrigades Nederland vraagt de minister van Binnenlandse Zaken de vrijwilligers van reddingsbrigades op een zelfde manier te beschermen als bijvoorbeeld medewerkers van ambulancediensten in het actieprogramma dat de minister binnenkort presenteert. Reddingsbrigades Nederland overweegt een onderzoek uit te voeren naar de aard van het geweld en de wijze waarop individuele reddingsbrigades in geweldsituaties handelen. Reddingsbrigades hebben een geheel eigen taak in de rampbestrijding bij overstromingen en bij de beveiliging van waterrecreatiegebieden en stranden. Zo'n 5.000 vrijwilligers zijn direct en met goed materieel inzetbaar. De komende jaren wordt in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties fors geïnvesteerd in deze rampentaak. Reddingsbrigades Nederland is de koepel van ruim 180 reddingsbrigades in Nederland en stelt zich ten doel de verdrinkingsdood te voorkomen of te bestrijden met alle ter beschikking staande middelen. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant