Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Samen aanpakken! Swets Nautische Personeelsdiensten zoekt continu vakbekwaam nautisch personeel. Swets heeft, met ruim 35 jaar ervaring, de contacten om voor u een passende werkomgeving te vinden. Afgestemd op uw voorkeuren met betrekking tot locatie en werktijden. En met de zekerheid van de Nautische CAO. KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST *STERAANBIEDING* TE KOOP / TE HUUR: Verschillende duwbakken/pontons, Afm. 32,50 x 8,20 x 2,00 mtr. Bouwjaar 1970-1985 te Duitsland. Met laadruim, zonder luiken. Ook te leveren als ponton. DIREKT LEVERBAAR. Tel.: 010 - 2847848 / Fax: 010 - 2847839 sales@kamar.nl / www.kamar.nl Gevraagd op containerschip Murano Stuurman met patent Week op - week af Loon n.o.t.k. Tel. 0032-477-25 78 74 A 10 OKTOBER 2006 Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart Te Koop: Beunschip afm. 65,94X9,2 X 3M 1377 Ton. Motor 825PK. Met SI Cert. Zeer scherpe prijs! Marine Trading & Brokerage BV Tel 010-2322056 info@marinetrading.nl www.marinetrading.nl S w e t s . S p e c i a l i s t e n a a n h e t w e r k ! Swets is met spoed op zoek naar: Binnenvaart Voor zowel tankers als droge ladingschepen: Matrozen : i.b.v. geldig dienstboekje Stuurlieden : i.b.v. Groot Vaarbewijs of Rijnpatent en Marifoon Schippers : i.b.v. Groot Vaarbewijs of Rijnpatent, Radar, Marifoon en bij voorkeur ADNR Pontveerschippers : i.b.v. Grootvaarbewijs, omgeving Amsterdam Zeevaart HWTK’s en 2e WTK’s alle schepen, 1e stuurlieden alle schepen Overheid Matroos-Motordrijver : i.b.v. Groot Vaarbewijs, Marifoon en Nautop 0 voor patrouillevaartuig Zuid-Holland Brug- en sluiswachters : i.b.v. Nautop 1 of 2, omgeving Zuid-Holland Schrijf in via www.swets-plaza.nl of bel met 078 619 12 90 Swets Nautische Personeelsdiensten BV - Postbus 136 - 33000 AC Zwijndrecht T 078 619 12 90 - E i n f o @ s w e t s - p l a z a . n l - w w w. s w e t s - p l a z a . n l OPGELET DIT IS PAS SERVICE!!! OPGELET! DIT IS PAS SERVICE!!! Groot assortiment bankstellen, eethoeken, eetkamerstoelen, (relax)fauteuils en komplete inrichtingen. in stof en leer Wij bezorgen bij u aan boord, tot in de kajuit, uitgepakt, indien nodig gemonteerd en overtollig materiaal nemen wij weer mee. Service staat bij ons hoog in het vaandel. Keukenboulevard Cornelisland Pesetastraat 42 - 44, 2991 XT Barendrecht Tel.: 010 - 292 01 03, www.mundo-meubelen.nl Voor al uw kwaliteitsmeubelen! Wij kunnen u, desgewenst, dokumentatie toesturen. OPENINGSTIJDEN: Din. t/m don. 10.00 - 17.30 uur Vrij. 10.00 - 21.00 uur Zat. 10.00 - 17.00 uur Zondag en maandag altijd gesloten R. LOOS Adviesbureau voor de handel en scheepvaart TE KOOP DIVERSE MOTORTANKSCHEPEN Van der Palmstraat 11, 3332 JL Zwijndrecht Tel. 078-6123521, fax 078-6127744 GSM 0653-222945, E-mail: r.loos3@chello.nl TE KOOP, Fluisterboot, b.j. 1999, 11.20x3.40x0.40 mtr, hybride aandrijving, 40 pass. max. zonnepanelen, SI 2007 etc. Vraagprijs € 60.000,- excl. BTW. www.jachtbemiddeling-demaas.nl Tel. +31(0)418-661524 TE KOOP: MVS: 1070 ton. Bouwjaar 1966 te Langebrugge (B) Afm. 73 x 8,20 x 2,62 m op 2,50 m 1003 ton. 2 ruimen Azobe 5 cm (2003), trimvullingen. Denneboom 1,60 m. Alu schuifluiken. Inhoud ruimen = 1530 M3. Kopschroef van Tiem 320 pk, 220/380 Volt 22 en 30 kVa. Mooie woning met 3 sl. kamers. Hoofdmotor 600 pk MWM direkt omkeerbaar, in zeer goede staat MVS: 1100 ton. Bouwjaar 1963 Afm. 80 x 8.20 x 2.62 m. 3 ruimen - Azobe 5 cm - alu schuifluiken Kopschroef: van Wijk 250 pk - Hydr. stuurwerk. Hoofdmotor: 500 pk. Deutz type 545 in zeer goede staat. Nautisch compleet - zeer goed onderhouden schip! Inruil kleiner schip bespreekbaar. MBS: 724 ton. Bouwjaar 1964 Afm. 62 x 7.24 x 2.62 m. 2 beunen - 430 M3 Kopschroef: Van Tiem 220 pk. Hoofdmotor: 450 pk, Scania Bjr 2006 MTS: 480 ton, bouwjaar 1970 bij Scheepswerf Kooiman Zwijndrecht. Afm. 50 x 6.60 x 2.53 m. 8 tanks - 630 m3 bij 100% - type N- gesloten. Hoofdmotor: 380 pk. S.A.C.M. revisie 2004 Ponton: Bouwjaar 1996 Afm. 46.50 x 14 x 2.5 m. Tonnage: 726 ton op zee. Kwaliteit ponton als nieuw. Duw/ Sleepschip 1033 ton, Bouwjaar: 1927 Afm. 67 x 8.20 x 2.60 m. 3 ruimen - alu Friesche kap met wagen. Kopschroef voor 200 pk DAF Kopschroef achter 350 pk DAF. Container duwbak, bouwjaar 2000 Afm. 90 x 11,45 x 4 m. met voor- en achterboegschroef J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm. 135x17.05x5.50m NIEUWBOUW CASCO afm. 135x14.20x4.80m NIEUWBOUW CASCO afm. 135x11.45x4.25m NIEUWBOUW CASCO afm. 110x11.45x3.65m NIEUWBOUW VOORSCHIP VRACHTSCHIP afm. 70.5x9.50x3.00m MVS 3797 ton, bj.2000, afm.135x11.45x3.42m, duwsteven 2x1040 pk Cat, containerstuurhut, alu luiken, 2x kopschroef MVS 2618 ton, bj.1971, afm.105x11.00x3.22m 1700 pk Cat bj. 2006, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2272 ton, bj. 1959/1973,afm.110x11x2.83m 1200 pk MAK rev 2001, schuifluiken, kopschroef MVS 1859 ton, bj.1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins, bj 1995,containerstuurhut, alu. luiken, kopschroef MVS 1832 ton, bj 1973, afm.105x9.50x2.67m 1250 pk Deutz, schuifluiken, kopschroef MVS 1742 ton, bj 1972, afm.85x9.50x3.13m 1160 pk SKL, alu luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972, afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef MVS 1121 ton, bj.1955,afm.80x8.20x2.52m 830 pk MWM/Deutz bj.2000 alu.schuifluiken, kopschroef Duwbak 2322 ton, b.j 1979, afm. 76.5x11.40x3.47m woning op achterschip, Verhaar boegschroef 260 pk Duwboot, bj.1954, afm. 27x5.90x2.32m 800 pk Cat bj.1997, woning: kamer, keuken 5 x slaapkamer, 2 x douche Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Verspreider voor ‘de Binnenvaartkrant’ gezocht! Bent u goed bekend in en rondom Rotterdam en wilt u 1x per 14 dagen een zakcentje bijverdienen? Bel dan voor meer informatie naar ‘de Binnenvaartkrant’ en vraag naar Karin. Tel. 010-4140060 tijdelijk e 4, 95 p.t. 50 x 50 cm Utrechtseweg 4, RENSWOUDE 1000 m www.vanheugten.nl Tel: 0318-571225 piet@vanheugten.com Wollen e 9, 95 per tegel 50x50 cm Bouclé e 2, 80 per tegel 50x50 cm

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 10 OKTOBER 2006 Een mooie traditie Bij de ingebruikname van een nieuw bunkerstation door Slurink hoort traditioneel een mooi gebaar van het bedrijf. Sinds de overname van Zwaans in ’85 ontvangt het Rode Kruis-schip Henry Dunant een gratis bunkering bij Slurink. Zo ook deze keer. Op woensdag 27 september kwam de Henry Dunant langszij in Zutphen bij het nieuwe bunkerwinkelstation. Directeur Bert Slurink vertelde bij deze gelegenheid over de geschiedenis van zowel Slurink als van het Rode Kruis. Beide zijn al anderhalve eeuw actief. Rode Kruis In 1859 lagen er na een veldslag in het Italiaanse plaatsje Solferino tussen het Franse leger van Napeleon III en het Oostenrijkse leger op het slachtveld 40.000 slachtoffers. Niemand keek hier naar om. Een Zwitserse bankier, Jean Henry Dunant is ter plaatse en gaat de gewonden helpen. Samen met dorpsbewoners heeft hij dit zo goed mogelijk proberen te doen. Henry kan deze veldslag niet vergeten en schrijft een boek met drie voorstellen voor zestien Europese staten: 1) elk land moet vrijwillige hulpverenigingen oprichten, 2) de gewonden moeten als neutraal beschouwd worden en er moet een gemeenschappelijk kenteken komen en 3) dit moet gestalte krijgen in een internationaal verdrag waarbij bescherming voor gewonden en medisch personeel gewaarborgd moet worden. Dit boek met deze voorstellen wordt door de staten van Europa goedgekeurd en als kenteken wordt een rood kruis op een wit veld vastgesteld. 29 oktober 1863 kan beschouwd worden als de geboortedag van het Internationale Rode Kruis. Vandaag de dag heeft het Rode Kruis 97 miljoen leden en vrijwilligers en 183 landen hebben een nationaal Rode Kruis vereniging. Het is de grootste hulpverlenende organisatie ter wereld. Slurink Toen Alwin en Bert Slurink hun vader eind jaren ’70 gingen helpen, was Slurink vooral actief op de IJssel en de Twentekanalen. Rob is zelfs in Deventer geboren. Begrijpelijk dat zij gedrieën de IJssel beschouwen als de basis Elvis de Schelvis Verschrikt werd ik aangekeken toen ik de stuurhut binnenstapte. ‘We maakten ons al zorgen om je, we dachten dat het helemaal niet goed met je ging. Maar ik snapte het ook niet,’ zei de schipper: “Frank Antonie, een Elvis-imitator? Jij hebt wel gezongen maar toch nooit aan Elvis-imitaties gedaan, Frank?’ Nou brak me toch echt de klomp. Die gozer zal me nog tot in het hiernamaals achtervolgen. Niet zo lang geleden werd me dat ook al gevraagd, door een lieftallige journaliste van het NRC, of ik die Elvisinterpreet was. Of is het nou dé NRC, ik weet het niet. Maar goed. Nu heeft die Elvis-imitator dus een infarct gehad, zoals was te lezen in de krant. Dat is toch perfect The King nadoen, dacht ik nog, als je zo ver gaat zelfs diens hartinfarct te imiteren. Wat een toewijding. ‘Nee hoor dat was ik niet,’ antwoordde ik de schipper, ‘van het niet Elvis nadoen blijf ik heel gezond. Ik heb het altijd al gezegd: imiteer nooit The King, dat kan niet goed gaan op d’n duur. Bovendien zing ik niet zo veel meer, ik schrijf stukjes tegenwoordig, zoals je (advertenties) eigenlijk zou moeten weten.’ ‘Ja ik maakte me ook al zorgen om je,’ vindt de schippersvrouw. ‘En ik ook,’ haast nu ook de matroos zich te zeggen. Wat een medeleven toch allemaal. Tjongejonge, mijn telefoon stond echt roodgloeiend van de bezorgde mensen, toen ze van “mijn” infarct vernamen, werkelijk waar. Jaja, ze weten me wel te vinden, ze weten wel wie ik ben. Voordat ik “Elvis” ging zingen, werd ik niet Elvis de Pelvis, maar Elvis de Schelvis genoemd. Die bijnaam heb ik aan boord opgelopen, toen ik nog als een soort matroos werkzaam was. Dat “Schelvis” is te danken aan het feit dat ik meer ín het water lag, dan in het gangboord bleef staan. Ik bleek niet zo geschikt voor het vak, zullen we maar zeggen. Dus ging ik daarna maar zingen voor m’n centen. Toen ik echter in plaats van slipjes het zoveelste treetje bier naar mijn hoofd kreeg, begreep ik dat ik nooit een Tom Jones zou worden, en een muziekcarrière er voor mij niet in zat. Nu schrijf ik verhaaltjes voor de Binnenvaartkrant. En ik ben wel eens te laat met mijn kopij. Sorry daarvoor jongens, hier is mijn stukje al. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. van het bedrijf. Het verhaal van Slurink en de binnenvaart begon echter niet in Deventer maar in Zwartsluis. In de 19e eeuw had Pouwel Slurink daar een handel in scheepstuig, ’s zomers gecombineerd met de passagiersvaart. Zijn zoons begonnen vervolgens een tagrijnzaak met teer, dekzeilen, touwwerk en een zeilmakerij. Dat leek er al meer op. Toen het zeil plaatsmaakte voor de verbrandingsmotor, gingen de Slurinks handelen in olie die met een vleugelpomp aan de schepen werd geleverd. Het duurde tot 1950 eer er een eerste olieboot voor Slurink voer. Herman Slurink bracht zelf toen nog met een bakfiets petroleum rond. Eenmaal in het bedrijf, kocht hij met zijn broer Hans bedrijven in Hengelo, Deventer en Eefde. Hij wilde naar het grote vaarwater en in 1985 slaagde Herman er in van Zwaans bunkerstations in Dordrecht, Gorinchem, Zaltbommel en Amsterdam over te nemen. Niet lang daarna stapte Hans uit de zaak en ging Herman met zijn twee zoons verder. Rob zat nog op school. Die is inmiddels afgestudeerd jurist. De rest is geschiedenis. Er Kanalen in Noord-Brabant en in de Kempen kunnen beter worden benut, ook zonder lange termijn plannen voor kostbare infrastructuurprojecten. Om die betere benutting te realiseren zijn soms kleine aanpassingen nodig aan schepen of in regelgeving. Dat is de essentie van Waterslag, het project dat jaren geleden door MCA werd geïnitieerd en omarmd is door in Nederland Incodelta en in België Waterwegen & Zeekanaal. Met deze internationale inzet is het project Waterslag grensoverschrijdend geworden en kreeg het een Europees karakter. Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. De overdracht van de bunkerslang door bedrijfsleider Bertus Wittekamp van Slurink Zutphen aan kapitein Joke Raymakers van de Henry Dunant. Achter hen de drie gebroeders Slurink. (foto MGR) Op de tweede dag van de conferentie Inland Terminals Untapped Opportunities presenteerde Willy Robijns van de Vlaamse waterwegbeheerder Waterwegen & Zeekanaal de plannen met Waterslag als voorbeeld van snel realiseerbare innovatie in de binnenvaart. Robijns: ‘Het is tot nu toe een soort van kip-ei situatie geweest met de kleinere kanalen.’ Zolang er niet in de kanalen wordt geïnvesteerd, wordt er niet in de kleine scheepvaart geïnvesteerd, enzovoorts. ‘Dat doorbreken we met Waterslag.’ De kanalen worden optimaal benut door met kleine koppelverbanden te gaan varen. De technische aanpassingen aan de schepen – zoals een boegschroef – zijn te overzien en vergen geen jarenlange investeringsplannen. Dat heeft de Europese Commissie gewaardeerd met een subsidie in het kader van het Europese innovatieproject Interreg III. ‘Ons idee was dat er veel geld beschikbaar is voor die grote projecten in het TEN-programma, maar dat een herwaardering van de kleinere vaarwateren ook innovatief kan zijn. Zonder grote investeringen en op korte termijn te realiseren zijn kleinere schepen economisch rendabeler te maken.’ In Vlaanderen gaat het om de Kempische kanalen, in Oost- Vlaanderen en het kanaal Leuven-Dijle (de oude Leuvense Vaart tussen Mechelen en Leuven). Vaarwegen geschikt tot 600 ton vaart worden met kleine modificaties van de schepen en de sluizen geschikt (advertenties) kwamen nieuwe stations, nieuwe bunkerboten (de Zwaantjes) en in 1991 werd Verbo in Tholen, Hansweert en Vlissingen overgenomen. Slurink, Zwaans en Verbo heten intussen samen gewoon Slurink met bunkerstations in Dordrecht, Tholen, Hansweert, Vlissingen, Zaltbommel, Amsterdam en Zutphen. Er is een nieuwe huisstijl met als centraal motief nog steeds de twee bolders. Het in 1996 aangekochte en in 2000 volledig vernieuwd Service Centrum Lobith is een aparte BV gebleven, maar maakt in de bedrijfsvoering deel uit van het familiebedrijf. Een Nederlands familiebedrijf dat volgens Bert in Nederland zal blijven. ‘We hebben in het buitenland een netwerk opgebouwd waarmee we ook daar de klanten van dienst kunnen zijn. Maar dat wij zelf in Duitsland of België een bunkerstation openen, verwacht ik niet. Dat zijn markten met hun eigen karakteristieken.’ Internationaal project Waterslag: 185.000 minder truckbewegingen Herwaardering van kleine vaarwaters gemaakt voor vervoer met koppelverbanden. De boegschroef op de bak voor het schip maakt het mogelijk om zelfstandig met de bak de sluis in te varen, zodat een dubbele schutting mogelijk is. ‘Dat betekent een verdubbeling van de capaciteit van een schip waardoor zeker de vervoersprijs kan dalen.’ Het is daarbij wel afhankelijk van de regelgeving of het ook slaagt. Het moet dan wel mogelijk zijn het koppelverband met twee mensen te bemannen, die ieder een eenheid de sluis in sturen. ‘Het gaat niet om wat nu over water wordt vervoerd, maar om vervoer aan te trekken dat nu over de weg gaat. Er is sprake van voldoende marktpotentieel om dit te doen slagen.’ In afwijking van de meeste innovaties gaat het vooral om droge bulk en niet om containers. Weliswaar is sprake van het vervoer van 14.000 TEU dat meer over water zou kunnen dankzij Waterslag, maar dat valt in het niet bij de 3,5 miljoen ton aan droge lading. ‘Daarmee zouden 185.000 truckbewegingen minder nodig zijn.’ De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

De Binnenvaartkrant