Views
1 year ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 10 OKTOBER 2006 IJsseltechniek BV Parallelweg 5, 2921 LE Krimpen a/d IJssel T.0180510534 F.0180518847 Electric marine support bv binnenvaart Op de duwbak Libertas II verzorgden wij het complete aandrijfsysteem voor de ladingpompen. Wij wensen A.M. Bruinsma B.V. en bemanning een behouden vaart. Wij bedanken A.M. Bruinsma B.V. voor de fijne samenwerking en het in ons gestelde vertrouwen. Wij verzorgden op tankduwbak Libertas II de complete elektrische installatie. Uilenkade 14 Tel. 078-6177299 3336 LP Zwijndrecht Fax 078-6177319 Mob 06-53910372 Thermatras wenst A.M. Bruinsma B.V. en haar bemanning met tankduwbak Libertas II veel ”gezond” vaarplezier toe. Röntgenstraat 12, 3261 LK Oud-Beijerland, Tel. 0186-621388, Fax 0186-620610 Wij leverden het casco Wij bedanken alle toeleveranciers voor de prettige samenwerking aan de duwbak Libertas II. en wensen A.M. Bruinsma B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met duwbak Libertas II Bruinsma Freriks Transport Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Telefoon +31 (0)78 62 99 490 fax +31 (0)78 62 99 475 Internet: www.bftrans.nl Email: info@bftrans.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 De zelfvarende tankduwbak Libertas II doorbreekt de spanning tijdens zijn proefvaart en behaalt het certificaat van een motortankschip. Met drie kopschroeven beweegt deze tankbak-beauty zich als een vis in het water. De manoeuvre 360 graden rond veroorzaakt een draaikolk in ‘t Vuile Gat en vraagt slechts de helft van de vereiste tijd. Deze week presenteert de Libertas II zich op de rivier, herkenbaar aan de Bruinsma-kleuren. Door Johan de Witte De werf Orsova is de garantie voor een goed en netjes gebouwd casco (82,75 x 11,40 groot). In opdracht van Bamalité SA heeft Rensen Shipbuilding het met een fraai en scherpgelijnd voorschip laten bouwen. De afwerking is Orsova-proof. Het voorschip, uitgevoerd met een stuurhut van Alubouw de Mooy en alleserop-en-eraan-apparatuur van Radio Holland, inclusief een in eigen beheer gemaakte roestvrijstalen mast, heeft allure. De lier en de koppellieren, geleverd en gemaakt door Scheepwerf Kooiman, versterken dit. Twee 360 graden-kopschroeven van Van Ballegooy (met 460 pk Mitsubishi en een één meter grote schroef) zijn inclusief een aggregaat in de voormachinekamer keurig ingebouwd. In de pompkamer staan twee door Kampers geleverde pompen van 750 kuub per uur elk. Aanzuigen kost geen inspanning; de pompen zijn op de vlakframes gemonteerd. Het pompsysteem is met een 14 duims onderleiding, 12 duims persleiding en reservezuigleiding van 10 duim uitgevoerd. De details aan dek en de overige pompmogelijkheden verraden ervaring én liefhebberij voor techniek. Behalve algemene dienstpompen en een tweede generator vinden we in de achtermachinekamer een derde Van Ballegooy kopschroef met 1200 millimeter schroefdiameter en 850 pk (opnieuw van Mitsubishi). Bijzonder in zijn soort Tijdens het klaarstomen van de Libertas II kwam veel werk uit eigen keuken. Gert-Jan Trouwborst, chef-monteur bij Bamalité, had samen met onderaannemers de regie in handen. ‘Deze afbouw heeft langer geduurd dan aanvankelijk gepland. De oorzaak was reparatie/onderhoud van onze andere schepen. Ook is er tussendoor een hoofdmotor gewisseld. Onze eigen medewerkers spelen hierbij een hoofdrol. Soms vallen dingen tegen. Niettemin is de Libertas een bijzondere in zijn soort geworden, onder klasse Veritas.’ Jos Meier was verantwoordelijk voor een niet te onderschatten deel van het werk: het papierwerk. ‘Samenwerken met inspecties is oké, maar dat er slechts één enkele persoon bevoegd is de stabiliteitsberekening voor akkoord te stempelen en dan vier maanden niet op kantoor verschijnt, is onaanvaardbaar. Dit werkt niet gemakkelijk en heeft als gevolg dat de Libertas II een voorlopige diepgang van 4,10 meter en 2668 als tonnage heeft.’ Level Control System Bart Bruinsma begon op de Maike, een sleepboot van zijn vader. In 1975 kocht hij de Liberté, opnieuw een sleepboot. Vier jaar later kwam hij in het bezit van een duwboot, waar nog eens tien jaar later de tankduwbak Maike aan werd toegevoegd. De firma Bamalité werd nadien opgericht en heeft nu zo’n 46.000 ton op het water. BFT is een bevrachtingsfirma die de eigen vloot en gemiddeld ook nog zo’n dertig huurschepen aan de gang houdt. In de Zwijndrechtse Develhaven heeft de firma een steiger, een groot magazijn, een werkplaats en genoeg grond voor een camping. Bart Bruinsma, 10 OKTOBER 2006 Libertas II: veel werk uit eigen keuken Wie leverden op duwbak Libertas II De details aan dek en de overige pompmogelijkheden verraden ervaring én liefhebberij voor techniek. S.C. “Santierul Naval Orsova” S.A. Bouw casco Rensen Shipbuilding B.V. Levering casco BFT Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekering v. Ballegooy Scheepstechniek B.V. Van Ballegooy Twin boegschroefinstallatie type 100 Thermatras BV Isolatie uitlaatinstallatie Discom BV 45dB (A) dempers met vonkenvangers en de complete flexibele ophanging Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Koedood Dieselservice BV Hoofdmotor MITSUBISHI type S12A2-MPTA, 634 kW = 862 pk / 1940 rpm, 2 pomp/boegschroef motoren MITSUBUSHI type S6B3-MPTK, 345 kW = 469 pk / 1940 rpm, generatorset 62 kVA met MITSUBISHI type S6S-DT en A71generatorset 120 kVA met MITSUBI- SHI type 6D16T Caldic Techniek bv Stamford generatoren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Hydromarine Papendrecht BV Besturingsunit voor de lier Observator Instruments B.V. Ruitenwisser stuurhut Radio Holland Netherlands bv Furuno RHRS 2005TFT rivierradar, 2 sailor RT-2048 marifoons en radio Zeeland ECO- 500 autopilot Electric marine support binnenvaart bv Complete electrische installatie R&R Level Control Systems Niveau alamering ladingtanks, inhoudsmeting, temperatuurmeting, drukmeting en berekeningen Verveer Scheepsbetimmeringen BV Complete betimmering inclusief keuken, sanitaire aanleg, tegelwerk en isolatie woning Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Novetec BV Ventilatieroosters, brandkleppen, machinekamerventilatoren en ventilatoren in de pompkamer Rotodyne Ventilatoren B.V. Machinekamerventilatoren hi-safe systems BV FM-200 blusgasinstallatie t.b.v. voor- en achtermachinekamer Scheepswerf en Machinefabriek Gebr. Kooiman b.v. - Zwijndrecht Ankers en kettingen, ankerlieren en koppellieren Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Autokraan 17 meter, hefvermogen 2000 kg DESMI K&R Pompen B.V. Ballast pomp SA 150-260/33, algemene dienstpomp S 100- 80-220, karterolie GMB 2-16, vuilwater S40M, gasolie trimpomp GMB 2-16 en algemene dienstomp SAEN 2109/200/195 Kampers Pompservice B.V. 2 ladingpompen type 2HM7000, slobpomp type 2HM560 en A117 ballastpomp type 2D210 Kalibra International B.V. Tankmeting (inhoud) SLURINK bunkerstations Gasolie en scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Stralen en conservering Bureau Veritas Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie De Jong Marine Service Appendages Parker Hannifin bv Gasoliefilters IJsseltechniek BV Compleet aandrijfsysteem voor de ladingpompen Libertas II (advertenties) Wij wensen A.M. Bruinsma B.V. Duwbak Libertas II BEHOUDEN VAART de man achter Bamalité, heeft na een week aan wal altijd weer zin om te varen. Hij heeft zichzelf ingedeeld op de Libertas (week op/week af). ‘Op het water ben je vrij, Het is even wat rustiger.’ Morgen (woensdag 11 oktober) hijst hij de vertrekvlag voor de eerste reis. ‘Zelf eerst eens uitproberen.’ De Libertas II is uitgerust met een meetsysteem op niveau: het Level Control System. Dit systeem is gebaseerd op bestaande installaties, die met vooruitstrevende ideeën en praktische ervaringen onder de loep genomen zijn door Rob van den Berg, in gezelschap van technici en softwarespecialisten. Met name Ronald Hamstra van Electric Marine Support Binnenvaart heeft aan de ontwikkeling meegewerkt door op de proefstand getest materiaal te modificeren, de behuizing en plaatjes te maken en de elektronische installatie voor zijn rekening te nemen. Het systeem heeft uiteraard overvul- en drukbeveiliging, is aan dek, in de stuurhut of woning uit te lezen en functioneert draadloos in geval van gescheiden scheepsverbanden. Het is eenvoudig materiaal en daardoor constructief gemakkelijk en ook nog eens duurzaam. De displays zijn ergonomisch en mooi. De prijs van het nieuwe Level Control System van Rob van den Berg blijft hangen op een laag niveau – in tegenstelling tot het hoge niveau van de Libertas II. Wij leverden voor duwbak Libertas II: Hoofdmotor MITSUBISHI type S12A2-MPTA, 634 kW = 862 pk / 1940 rpm, 2 pomp/boegschroef motoren MITSUBUSHI type S6B3-MPTK, 345 kW = 469 pk / 1940 rpm, generatorset 62 kVA met MITSUBISHI type S6S-DT en A71 generatorset 120 kVA met MITSUBISHI type 6D16T •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren

De Binnenvaartkrant