Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

STEEN'93 DE

STEEN'93 DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 10 OKTOBER 2006 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. WIJ ZOEKEN IN HUUR VOOR HAVEN- EN STREKKEWERK EEN DUW-SLEEPBOOT 800 TOT 1000 PK INTERESSE STUUR DAN UW BRIEF ONDER NUMMER 20062102 NAAR BUREAU VAN DIT BLAD Wij zijn op zoek naar een jonge matroos die ons team komt versterken op mts Lazio. Wij bieden jou een prettige werksfeer. 2 weken op - 2 weken af. Vrije kost en reizen. Interesse ??? Bel voor meer informatie: 078-610 36 56 of 0612-62 99 06 TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Ben jij een enthousiaste Stuurman die in bezit is van Groot Vaarbewijs AB, radarpatent, rijbewijs en heb je containerervaring? Heb je daarnaast ook nog kennis van Microsoft Office en woon je in de omgeving van Dordrecht? Dan zijn wij op zoek naar jou! Wij bieden een leuke baan op een modern schip in de binnenlandse containervaart, met een marktconform salaris, vrije weekenden en uiteraard vrije kost en inwoning en vrij reizen. Bel gerust met Richard 06-53 596 613 of met Adbemar 078-619 43 42 reggeshipping@hotmail.com Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter Gevraagd: 1e en/of 2e Kapitein voor mts Currency. Vaarschema in overleg. Voor info: tel: 0031-624215552 of e-mail: f.m.v.b@wanadoo.nl Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart Heren schippers, dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 Noord-Brabant zou wegens uitbreiding van haar ladingpakket U graag willen verwelkomen als huur- of regieschip. Belt U eens vrijblijvend naar 0180 484041 of 484046. REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de scheepvaart zoekt ter versterking van haar team in SCHIPPER / VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADNR/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen Wij bieden: - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer MILLINGEN een enthousiaste: Reacties naar: REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Scheepmakerij 200 - 3331 MB Zwijndrecht info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. A.v.Vliet / B.v.Kol tel 078-620 18 00 of dhr. J. Strijbos tel 0481-434039 Gevraagd nette Kapitein op kvb drogelading in bezit van Rijnpatent minimaal tot Mannheim, ADNR, radar, vrije tijd 14/14 of in overleg. Tel.nr: 078-6196482 of email: info@daribv.nl Verspreider voor ‘de Binnenvaartkrant’ gezocht! Bent u goed bekend in en rondom Rotterdam en wilt u 1x per 14 dagen een zakcentje bijverdienen? Bel dan voor meer informatie naar ‘de Binnenvaartkrant’ en vraag naar Karin. Tel. 010-4140060 www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 10 OKTOBER 2006 Dubbel feest bij Damen De startende ondernemers Rienk Switijnk en Vasco Tammes tekenden op 5 oktober met directeur Jos van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld een overeenkomst voor de bouw van een shoalbuster van het type 2308. Peter Baars, bekwaam projectleider en zeezeiler in hart en nieren, vierde zijn 25 jarig jubileum bij Damen Shipyards. Dubbel feest bij de werf dus. Door Johan de Witte ST Marine Support is een nieuwe onderneming van Rienk Switijnk en Vasco Tammes uit Harlingen. Ze kennen elkaar van hun zestiende en doorliepen samen de zeevaartschool in Den Helder. De achternamen van beiden verraden een oude relatie met zeevaart. Switijnk was tot voor kort kapitein bij Wim van Wijngaarden en Tammes stond eveneens aan het roer van een shoalbuster van Damen Marine Service. Rienk Switijnk (links) en Vasco Tammes (rechts) tekenen het bouwcontract met Damen-directeur Jos van Woerkum. Een shoalbuster 2308 heeft als afmetingen 23,30 x 8,00 meter en is een uiterst wendbare, zeewaardige werkboot met grote trekkracht. In combinatie met de lier- en kraancapaciteit (80 ton) is het een multifunctionele krachtpatser, die op geringe diepgang zijn werk kan doen. De compacte kleine boot, met twee maal 632 Caterpillar, heeft grote mogelijkheden. Werk is er voor de shoalbuster Odin genoeg: het wordt de offshore, de Tweede Maasvlakte, een windmolenpark of het buitenland. De financiering is geregeld via CAT Finance. Caterpillar financiert op voorspraak van Damen ondernemers rechtstreeks vanuit Amerika. Cijfers hoeven niet te worden overlegd; vertrouwen wel. Een businessplan is dan voldoende. Damen Hardinxveld heeft zich verplicht de handen uit de mouwen te steken: van het type Shoalbuster (groot en klein) moeten er op termijn zes worden geleverd. Doorgaan Felicitaties voor Peter Baars (rechts). (foto’s Johan de Witte) Peter Baars jubileert maar blijft gewoon doorwerken. Hij begon in 1981 bij Damen in Gorinchem, leidde bij Maaskant in Stellendam een project en kwam in 1998 als projectleider naar Damen Shipyards Hardinxveld. De als bekwaam en integer bekendstaande persoonlijkheid, die 5 oktober in gezelschap was van echtgenote en dochter, vond waardering in de massale opkomst van collega’s, klanten en natuurlijk familie en vrienden. Jos van Woerkum gebruikte in zijn speech veel woorden om te zeggen: ‘Doorgaan zo.’ Met een royale catering en een voor deze opkomst te krappe bedrijfskantine werd het weer Hardinxvelds gezellig aan de dijk. Geen slechte vracht op wassende rivier Alles zakt, zowel de gasolieprijs als het water. Alleen de vrachtprijs houdt redelijk stand, ook dankzij het retourwerk dat ook niet zo slecht betaalt (zes euro per ton voor grind vanaf de Midden-Rijn naar Nederland). Aan het eind van vorige week was het zelfs een gekkenhuis en waren schepen amper te vinden. Veel wachttijd is er dus niet in de zeehavens en met de huidige waterstand is natuurlijk 7,5 euro per ton naar Thionville bepaald geen slecht tarief. De dalende gasolieprijs komt schippers flink tegemoet. Afgelopen week zakten de bunkerprijzen tot 378 euro per kuub. Het water dat de Rijn af komt zet de vrachten wel enigszins onder druk. Pegel Kaub steeg de afgelopen week van twee meter tot ver boven de drie meter. Aan de Boven-Rijn en de Midden-Rijn is ‘werk zat’. Index Woensdag 20 september, na een week met 240 verwerkte vrachtmeldingen, sloot de VAART!Vrachtindex 3,9 punten hoger dan de vorige week op 103,8. Over de laatste zeven dagen steeg de index met 7 punten naar 113,4. Gasolie was 20 september met 419,61 euro gemiddeld 15,53 euro per kuub goedkoper dan een week eerder; het prijsniveau ligt daarmee nog 104,0 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 17 procent (-1 procentpunt) van de brutovracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 22 procent (onveranderd). De beladingsgraad nam over de week toe met 1,5 procentpunt naar gemiddeld 84,8 procent. De gemiddelde brutoopbrengst per ton per dag nam over de week met 9 eurocent toe naar 0,94 euro, de tendens is stijgend doordat voor de meeste reizen boven het gemiddelde wordt betaald. In de droge lading sloot de vrachtindex over een kleine maand 3,7 punten hoger op 102,9, de weekindex steeg met 7,3 punten naar 111,7. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk (36 procent van alle vrachtmeldingen die week) steeg met 4,3 punten naar indexwaarde 102,8, over de week was er een winst met 9,1 punten naar 112,1. De weekindex voor de afvaart steeg met 3,8 punten naar 89,9. Het Wechselverkehr over zeven dagen nam toe met 9,8 punten naar 114,4. De weekindex voor Noord- Zuid/binnenlands noteerde 2,5 punten hoger op 141,6. De kolenindex sloot over de langere termijn (vanaf 28 augustus) 4,6 punten hoger op 88,6 en over de week 16,4 (!) punten hoger op 101,9. De index voor zand en grind van de Rijn zakte over zeven dagen met 4,8 punten naar 67,3. De containerindex laat over de langere termijn een stijging zien met 0,8 punten naar 59,5, over de week waren er te weinig meldingen voor een verantwoorde index. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 20,3 punten lager uit op 158,9, in de klasse 700-1500 ton was er een toename met 8,1 punten naar 121,8, in de klasse 1500-2500 ton noteerde een stijging van de weekindex met 6,0 punten naar 94,0 en in de klasse boven de 2500 ton was er een stijging met 10,0 punten naar 90,0. De ‘Moezel / Saar Monitor’ geeft over de langere termijn een statistische kans van 64,3 procent (-5,4 procentpunten) op retourreizen JA! aan, over de week neemt die kans met 30,6 procentpunten af naar 44,4 procent. De tankvaartindex staat voor de langere termijn op 176,8, maar blijft bij gebrek aan meldingen over de week buiten beschouwing. De leegvaartindex van de droge ladingvloot nam tijdens de week toe: schepen voeren gemiddeld 19,0 procent (+1,6 procent) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam toe met 0,05 naar 0,81 dag gemiddeld. De derde septemberweek telde bij VAART!Vrachtindicator 44 ‘topreizen’, 18 procent van alle meldingen. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtraject-categorie, tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. Tien van deze betere reizen waren: sojaschroot van Amsterdam naar Hengelo voor 4,25 euro, talk van Amsterdam naar Gent voor 5,26 euro, petroleumcokes van Rotterdam naar Stürzelberg voor 7 euro, ureum van Sluiskil naar Antwerpen voor 5,20 euro, kolen van Amsterdam naar Marl Hüls voor 4,55 euro, split van Plochingen naar Kekerdom voor 11,54 euro, shredder van Mannheim naar Neuves Maisons voor 11 euro, rollen van Walsum naar Antwerpen voor 4 euro, coils van Walsum naar Merzig voor 9,50 euro, staal van Hochfeld naar Heilbronn voor 9,50 euro. .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: De gemiddelde bruto-opbrengst per ton per dag (dikke lijn bovenin) is eerder dit jaar flink hoger geweest. Vergeleken met eerdere septembermaanden ziet het er goed uit: september 2004 74,8 eurocent, september 2005 80,1 eurocent en september 2006 88,4 eurocent per ton per dag. Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur voor het bedrag van € 62,00 (incl. 6% btw). Per 1 januari 2007 verlagen wij het tarief van het abonnement voor België tot € 21,50 (incl. 6% btw) per jaar.

De Binnenvaartkrant