Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 10 OKTOBER 2006 • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. TE KOOP N I E U W B O U W S C H I P E c o l i n e r HRP voor al uw schroef leveringen en reparaties voor alle typen schroeven tot 3 meter diameter. HRP Thruster Systems b.v. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken lid metaalunie Compleet afgebouwde tankschepen - 86 x 9.5 Postbus 2020 • 2930 AA Krimpen a/d Lek Tel. 0180 - 33 10 00 Fax 0180 - 33 10 99 E-mail: info@HRP.nl Website: www.HRP.nl Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 De Betaalbare Warmte SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Telefoon +31(0)184 493 888 Oliegestookte CV-ketels • In CV en combi uitvoering • Betrouwbaar en Duurzaam • Compact formaat • Hoog rendement • 23 tot 58 kW • Geïntegreerde brander, pomp en expansievat • Geluidsarm (geen demper in afvoer nodig!) • CE keurmerk • Onderhoudsarm • 2 jaar volledige garantie • Uitstekende service Uiterweg 95b • 1431 AC Aalsmeer 0297-369941 www.roca-heating.nl Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. VERZEKERD VAREN? MET EEN PRE-TOP ® OVEREENKOMST HAALT U HET MAXIMUM UIT UW CAT ® Van welke politieke partij kan de binnenvaart na de verkiezingen op 22 november het meeste verwachten? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl. Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Generating Powerful Solutions Pon Power BV T +31 (0) 78 6 420 420 I www.pon-cat.com Doe nu de SPO Quickscan op www.ponpower.nl PRE-TOP ® , uitgebreid voor SPO-certificatie Wij houden er van om onze klanten zo veel mogelijk werk uit handen te nemen. Daarom hebben wij een zeer uitgebreid servicepakket voor u klaar staan. De Pre-Top ® overeenkomst bijvoorbeeld is een toestandsafhankelijke onderhoudsvorm die we onlangs geheel hebben afgestemd op de eisen van het Schadepreventie Onderzoek. Zo kunt u altijd Verzekerd Varen. Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 10 OKTOBER 2006 ‘Omgekeerde modal shift door lange vrachtwagens’ Grote truc van het wegvervoer Het wegvervoer trekt verhoudingsgewijs weer meer vervoer naar zich toe door de inzet van grote, zware vrachtwagens, ook wel drie teu trucks of LZV’s genaamd. In Duitsland verschuift er weer vervoer van het spoor naar de binnenvaart. Bij het congres Inland Terminals Untapped Opportunities in Duisburg werd duidelijk dat er veel voorstanders zijn van deze ‘gigaliners’. Directeur Bert Hilberts van het Brabantse MCA (Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum) gooide de knuppel in het hoenderhok. Hij wees op de ‘reverse modal shift’ (omgekeerde modal shift) als gevolg van de inzet van LZV’s. Hilberts voorziet een dergelijk effect in Brabant waar juist de laatste jaren veel vervoer van de weg naar het water is gegaan. Onvermijdelijk, zegt directeur Heiner Rogge van DSLV (Deutschen Speditionsund Logistiekverband). ‘Wij zijn niet in de positie om de gigaliners af te wijzen. Daar is geen discussie over mogelijk. Dit behoort tot de technologische verbeteringen van het vervoer. We moeten in Europa oppassen dat we niet te duur worden. Nu al is vervoer over land in Amerika dertig procent goedkoper dan in Europa.’ Bart Vannieuwenhuyse van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) bevestigde dat er gewoon veel vraag is naar de LZV’s. ‘Ook als onderdeel van intermodale ketens, want de LZV’s zullen worden ingezet voor vervoer tussen hubs en daarmee is het inderdaad een concurrent voor spoor en binnenvaart.’ Daar was Rogge het niet helemaal mee eens: ‘In Zweden rijden gigaliners al tot in het centrum van Götenburg.’ De populariteit van die grote vrachtwagens mag wel enigszins verbazing wekken, gezien de opmerkingen van Erich Staake, directeur van Duisport. Hij signaleert een positieve ontwikkeling van het spoor ten aanzien van de binnenvaart. ‘Het vervoer per spoor naar Duisburg neemt jaarlijks toe met 45 procent. Dat is veel sneller dan per binnenschip.’ Zowel binnenvaart als spoor zijn echter volgens hem nodig in het verover tussen de zeehavens en Duisburg – waar Duisport onder andere medeeigenaar is van de terminal DIT. Op de weg is geen plaats meer volgens Staake: ‘Tussen Zeebrugge en Duisburg kun je de rechterbaan wel vergeten. Daar rijden alleen vrachtauto’s.’ Hong Kong De behandeling van verschillende soorten en maten schepen op zeeterminals is volgens Staake reden voor de vertraging in de zeehavens Rotterdam en Antwerpen. Volgens hem horen kleinere binnenvaartcontainerschepen helemaal niet op de zeeterminals thuis. ‘Die nemen evenveel tijd in beslag als een schip van het formaat Jowi.’ De binnenvaart voldoet – overigens grotendeels buiten haar schuld – niet altijd aan de verwachtingen. Door de wachttijden in de zeehavens lijdt de sector aan een gebrekkige performance. Door de hogere gasolieprijzen zijn schepen al duur in de huur, maar de huur/vrachtprijs is gemiddeld vooral aanzienlijk gestegen door de grote investeringen die gedaan zijn in de nieuwe vloot, zo luidt althans de theorie. Het spoor lijkt zowel prijstechnisch als qua performance ten opzichte van de binnenvaart steeds aantrekkelijker te worden. Catherine Chow van Modern Terminals Limited in Hong Kong vertelde dat de Chinezen in Hong Kong inzetten op inland vervoer per binnenschip. (foto’s MGR) Bert Hilberts wees op de omgekeerde modal shift als gevolg van de inzet van grote, zware trucks. Veel aandacht voor binnenvaart uiteraard tijdens dit congres over inland terminals. Ook aandacht uit onverwachte hoek. Niemand moet meer zeggen dat in het Verre Oosten niet begrepen wordt hoe goed de modaliteit binnenvaart is. Catherine Chow van Modern Terminals Limited in Hong Kong vertelde dat de Chinezen in Hong Kong inzetten op inland vervoer per binnenschip. Tussen de zeeterminal van Hutchinson (tevens eigenaar van ECT) in Hong Kong en productiebedrijven in de diverse ‘provincies’ in het achterland. ‘In 2001 werd tien procent van de lading met binnenschepen vervoerd, nu is dat 27 procent en in 2008 is het al veertig procent.’ In de zeehaven is een aparte terminal voor de binnenvaart ingericht. Chow vertelde voorts dat de barge-operators in Hong Kong gebruik maken van één platform voor de digitale informatie-uitwisseling van containers. Zowel de verzameling van containers op één terminal voor de binnenvaart als een gezamenlijk digitaal platform voor de binnenvaartoperators is een goed voorbeeld voor de Europese binnenvaart, hoewel de Chinese en de Europese sector niet echt zijn te vergelijken. Zo hebben de meeste Chinese binnenschepen eigen laad- en losmaterieel aan boord. Voor zover bekend is er maar één binnenschip in Nederland actief met een dergelijke voorziening. Veel partijen zijn op zoek naar een formule waarin de stroom containers van de zeehaven naar het achterland (en vice versa) verder kan worden gebundeld, zodat de distributie en collectie verder naar het achterland worden verschoven. Daarbij kunnen inland terminals een sleutelrol vervullen. Bij de conferentie Inland Terminals, untapped opportunities in Duisburg was niet één spreker die louter over de functie of verdiensten van de terminals sprak. Ze zijn een schakel in een keten, samen met de binnenvaart en met het spoor. Om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen in het goederenvervoer zouden inland terminals een soort van opwaardering moeten krijgen. Verschillende sprekers wezen er op dat de hubfunctie zou moeten worden benadrukt om de zeehavens te ontlasten. Dat zou betekenen dat er nog dikkere stromen van de zeehavens naar de inland terminals kunnen worden gedirigeerd. ‘We hebben in Europa niet genoeg plaats om net als in China steeds grotere terminals en na de Tweede ook een Derde en een Vierde Maasvlakte aan te leggen,’ stelde Heiner Rogge. ‘Het houdt een keer op.’ De mogelijkheid om de capaciteit van de zeeterminals te vergroten ligt volgens hem in een verhoging van de snelheid. Inland terminals moeten daarbij een taak van de zeeterminals overnemen. Professor dr. Jan Fransoo van de Technische Universiteit Eindhoven volgde ook die denkwijze: ‘Zeeterminals zouden niet al die kleine inland terminals moeten bedienen.’ Daardoor ontstaan de congestieproblemen in de zeehavens, waar Rotterdam en Antwerpen de laatste jaren om uiteenlopende redenen telkens weer mee te maken krijgen. ‘Dat gaat niet vanzelf over,’ vertelde een consultant in de wandelgangen van de Duisburgse conferentie. De enige mogelijkheid voor de zeehavens om die problemen op te lossen ligt volgens hem in Container Uitwissel Punten, CUP’s, zodat de verdeling van de containers landinwaarts wordt verplaatst. ‘De zeerederijen verhogen de druk op de zeeterminals zelf steeds meer. Het is mogelijk om met zeer grote binnenschepen de containers ongeacht de eindbestemming van Rotterdam naar een CUP te brengen in Moerdijk of Dordrecht en pas daarte verdelen over binnenschepen met een bestemming in het achterland. De meerkosten van extra overslag worden gecompenseerd door veel minder wachttijden op de zeeterminal.’ Ook anderen wezen op het spanningsveld bij de zeeterminals tussen de handling van binnenschepen en zeeschepen.

De Binnenvaartkrant