Views
1 year ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 10 OKTOBER 2006 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 SLECHTS €170,- EXCL. BTW MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN kuipen & kolommen stuurhuizen Holland Warmte rvs werkzaamheden roefdeuren Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl alu reparatie OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl VOOR : • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA O M E G A Omega kanalen boegschroeven Omega tunnel boegschroeven Omega ballast pompen NIEUW Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren T H R U S T E R S Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com Op verzoek sturen wij U onze fraaie bedrijfspresentatie op DVD toe Onze internetsite geeft een volledig overzicht van onze modellen, evenals een actueel aanbod van occassions w w w. w i m v a n d e r v a l k . c o m Industrieweg 47a, 5145 PD Waalwijk Tel.: +31 (0)416 651 562 Fax: +31 (0)416 650 566 E-mail: info@wimvandervalk.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Aanleiding voor een feestje bij Rensen Shipbuilding De wedstrijd is bijna gespeeld. George Rensen viert 11 november zijn zestigste verjaardag en is 28 jaar in business. Hij speelt in de verlenging nog drie jaar op volle sterkte mee tot hij kiest voor een opstelling in de achterhoede. Wim Driessen, sinds twee jaar de coming man bij Rensen Shipbuilding pakt dan het roer over. Alles bijeen aanleiding tot een feestje, in Captain’s Cooky natuurlijk. Compact casco 10 OKTOBER 2006 Door Johan de Witte George Rensen geeft zijn jeugd het cijfer 7; de varende periode krijgt een zesje; het werk als bankemployee, makelaar en projectontwikkelaar haalt een 9+. Varen was niet zijn ding. Voor organiseren, calculeren en ontwikkelen van achter een bureau had hij pas echt talent. George verlegde zijn koers naar de maritieme business. Als beëdigd scheepsmakelaar stuurde hij aan op nieuwe ontwikkelingen voor banken, werven en scheepvaartondernemers. In 1983, toen hij nog maar pas als makelaar actief was, vertelde collega Piet Hendricks in een vertrouwelijk moment tegen hem: ‘Tot dusver heb ik 27 schepen verkocht.’ George, die de eerste knepen van het vak via Hendricks leerde, was hierdoor geïmponeerd en dacht: ‘Dat haal ik nooit.’ 23 jaar verder zijn het er voor hem in totaal 250 geworden, waarvan vele in samenwerking met collega-makelaars. Wat is er gebeurd? Nauwelijks aanneembaar voor de vervoerswereld werd begin jaren ‘80 voorspeld dat het vervoer rond de start van het millennium verdubbeld zou zijn. Dat is inmiddels een feit. Wetenschappers en statistici voorspellen in de periode tot 2020 opnieuw een verdubbeling. Als Oost-Europa, China en andere landen gaan consumeren op westers niveau, is het hek van de dam. Vlootvernieuwing Rotterdam, ‘s werelds grootste bunkerhaven, vereist modern en kingsize materieel. Enkelwandig is eindig. Dertig jaar is oud in deze tijd. Veiligheid, kwaliteit en kwantiteit spelen hoofdrollen in 2006. Vervoer van de olie, de oliehandel, bunkering in havens en de biobrandstofindustrie vragen om nieuwe of aangepaste schepen. Het containervervoer explodeert. Bevrachters hebben het over prijzen die de pan uit vliegen. Goedkoop geld, emotionele kortetermijnbeslissingen van scheepvaartondernemers en de bijdrage van scheepvaartprojectontwikkelaars, zijn enkele van de ingrediënten waarmee scheepvaart en scheepsbouw in 2006 booming zijn. In één generatie wordt de vloot voor het grootste deel vernieuwd. Rensen Shipbuilding heeft circa 150 getekende opdrachten voor schepen die in de komende jaren zullen worden geleverd. Voor nog eens veertig ligt de aanvraag in de la. Waar de kiel van deze nieuwbouwcasco’s gelegd zal worden is onbekend. Alle economisch aanvaardbare bouwplaatsen in de wereld zijn voor jaren bezet. Om aan de vraag te voldoen George Rensen: ‘Dikwijls denk ik als ik een schip na oplevering langs zie varen: ik had hem best zelf wel gehad willen hebben.’ (foto Johan de Witte) hebben de binnenvaart en de scheepsbouwindustrie dringend vakmensen nodig. Het STC en de Nederlandse werven staan alleen in hun pogingen om vakmensen op te leiden. De motivatie van leerlingen is pijnlijk onvoldoende. De koude sanering in de wereldwijde scheepsbouwsector van enige jaren geleden komt hard aan. Werfpersoneel uit Tsjechië, Polen en Oekraïne – waar 30.000 man op één werf geen uitzondering waren - legt de lastang neer en vertrekt naar het buitenland voor meer loon. De vakkennis in de scheepsbouw hangt aan een zijden draad. Rensen, die zelf nog veertien jaar gevaren heeft en in een aantal schepen participeert, kan oprecht genieten van schepen. ‘Dikwijls denk ik als ik een schip na oplevering of later langs zie varen: ik zou hem best wel gehad willen hebben. Zo’n modern schip met alles erop en eraan is een Mercedes op het water. Schepen, daar is niks mis mee.’ ‘Als makelaar moet je interessant zijn; anders gaan mensen aan je voorbij of doen ze het zelf. Wij proberen altijd een win-win-situatie te creëren. Voor de klant moet er ook voordeel zijn. Alleen zó werkt het. Op die manier komen klanten terug, soms al voor de vierde keer.’ ‘In een opgaande markt waarin prijzen oplopen, koopt iedereen in. Met goed materiaal kun je in zo’n markt vooruit. De toegevoegde waarde die wij als projectontwikkelaar hebben is onder andere een tekenbureau met vijf mensen waardoor wij de tekeningen kunnen leveren, bouwbegeleiding, onderzoek op haalbaarheid, levertijd, transport en garanties afgeven. Met de beschikking over een aanmerkelijk handelskrediet kunnen we casco’s in grote hoeveelheden inkopen.’ Mission impossible In de tijd dat de klinknagel nog onderdeel van e schip was, ging de ondernemer zelf naar een werf om zijn schip te bestellen. Volhouders onder hen hebben de ervaring dat onder de optelsom van financiering, survey, transport en levertijd in het buitenland ‘onmogelijk’ staat. Ook voor een werf als Orsova is leveren en voldoen aan een twee jaar eerder getekend contract welhaast een mission impossible. Zo’n werf is niet geïsoleerd van prijsverhogingen. Een scheepswerf in een kandidaatland voor de EU ziet zijn personeel bij de deur staan voor loonsverhoging. De kosten van staal, elektriciteit, materiaal en huur van outillage stijgen met sprongen. De staalinkoopprijs vertegenwoordigt zo’n veertig procent van de cascowaarde. Het staal voor een aantal schepen (duizend ton per schip) vooraf inkopen tegen een gunstige staalprijs is niet haalbaar en de voorraad past ook niet in een magazijn. Buiten verroest het ijzer; platen die voor de bouw nodig zijn liggen onderop. Een prijsverhoging van dertig procent, met ook nog een sterker wordende Roemeense munt, is dan de druppel die een contract openbreekt. Als dan de prijzen niet worden verhoogd, gaat na vijf schepen de poort dicht. ‘We zijn altijd bereid om een situatie voor scheepsbouw in het buitenland te onderzoeken, maar dat is vaak lastig calculeren. Neem als voorbeeld een transport op eigen kiel. De sleepprijs is bekend. Maar onbekend zijn de bunkerprijzen, het oponthoud in havens, eventueel slecht weer en de aankomst.’ Hoe je daar mee omgaat, bepaalt in belangrijke mate het succes. Rensen Shipbuilding drijft op zorgvuldig en correct handelen. Op vrijdagavond 1 september arriveerde het casco van de nieuwe snurrekotter UK-112 Wilhelmina bij Maaskant voor de deur. De week erop werd direct begonnen met de afbouw van het opvallend compacte casco. De snurrekotter is bestemd voor rederij T. de Boer & Zonen. Het casco heeft een lengte van 29 meter bij een breedte van 8,20 meter. Schipper-eigenaar Luut de Boer was de week na het arriveren aan boord om de eerste afbouwwerkzaamheden te begeleiden. De kotter zal in eerste instantie vooral ingezet worden voor de snurrevaadvisserij, maar biedt ook mogelijkheden om te twinriggen. Medio december verwacht Maaskant de nieuwe UK-112 over te dragen aan de eigenaren. (foto Willem den Heijer) Offshore-kotter wacht op werk Eind jaren ‘70 en begin jaren ‘80 lagen er regelmatig grote kotters in de Tweede Haven van Scheveningen. Door het slinken van de vloot heeft deze haven van Scheveningen al bijna twintig jaar lang een min of meer recreatieve functie. Slechts een enkele keer maakt een groot vissersschip gebruik van de haven. Afgelopen zomer was dat eerst de IJM-11 en sinds enkele weken ligt de voormalige KW-45 aan de kade. Ongeveer vier jaar geleden werd de 44 meter lange kotter nog vernummerd in UK-168. De grote bokker is eind vorig jaar uit het visserijregister geschreven en vaart nu als Timor II. De kotter is enigszins verbouwd en fungeert onder de nieuwe eigenaar als guardschip bij onder andere seismisch onderzoek. Aanvankelijk lag de Timor II in de Eerste Haven, maar eind augustus verhuisde het fel oranje geschilderde vaartuig naar de Tweede Haven. Begin oktober zag het er naar uit dat het schip ingezet zou worden voor een klus in de offshore na bemiddeling van Rederij Groen. (foto Willem den Heijer) (advertenties) Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl

De Binnenvaartkrant