Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Macel Kind: 06-54326502 • veiligheidsadviseur • kwaliteitssystemen • trainingen • arbozaken Gespecialiseerd in veiligheidsadvies Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 10 OKTOBER 2006 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 85,- excl 200 AMP € 125,- excl 230 AMP € 150,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR AGGREGATEN GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Website Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND Van welke politieke partij kan de binnenvaart na de verkiezingen op 22 november het meeste verwachten? Doe mee aan de poll op www.binnenvaartkrant.nl.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Iselmar loopt op stookolie Vervolg van pagina 29 Daarvoor hangt er een straalbuis om de schroef, wat voor zeeschepen minder gebruikelijk is. Oldekamp legt uit: ‘Zo’n straalbuis geeft een schip een extra boost. Hij zorgt voor extra rendement en extra snelheid tijdens zware omstandigheden. Nu ligt er een motor van 1800 kW in. Zonder straalbuis had er voor hetzelfde rendement wel 2500 kW in gemoeten.’ Het duurt nog eventjes voordat Oldekamp precies weet wat de Iselmar precies presteert in ijs. Daarvoor moet het eerst winter worden, ook in Finland. Stookolie Voor Oldekamp verschilt de Iselmar op één punt ingrijpend van de coasters waarop hij in het verleden voer. Zoals gebruikelijk in de kustvaart voeren al zijn schepen totnogtoe op gasolie. De Iselmar is echter uitgerust met een stookoliemotor, meer gebruikelijk voor het grotere werk. ‘De investering is wel een stuk groter, maar de prijs van de brandstof scheelt bijna de helft. Vroeger lag het omslagpunt op ongeveer vijf-, zesduizend ton; door de stijging van de brandstofprijzen is dat punt gedaald tot ongeveer drieduizend ton. Dit schip is 3650 ton. Er gaat snel zo’n 1800 kubieke meter stookolie per jaar door; dat scheelt dus aanzienlijk qua brandstofkosten.’ De Iselmar is uitgerust met een Wärtsilä-hoofdmotor. De negen cilinders geven deze Bunkerstation Verweij Kampen heeft, naast de steiger en de olieboot Anthonie II in Kampen, sinds enige tijd ook een bunkerboot in de vaart in Lelystad. Het in de vaart nemen van dit schip is voor eigenaar Hein Verweij van het bunkerstation een van de investeringen in de dienstverlening aan zijn klanten. Ook heeft Verweij de afgelopen tijd geïnvesteerd in de opening van een ponton voor plezierjachten, nauwe betrekkingen met bunkerstations door heel Europa en de aanschaf van een speciaal filter voor gasolie. ‘Met mijn 34 jaar ben ik een van de jongste olieboeren van Nederland. En toch ben ik een van de oudsten hier op de zaak. Wij hebben een ontzettend jong en enthousiast team, dat toekomstgericht denkt. Wij investeren er veel in om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn,’ zegt Verweij. Door Jan Johan ten Have Verweij mag dan pas 34 jaar zijn, toch werkt hij al vijftien jaar voor het bunkerstation. Hij begon er op jonge leeftijd, toen het nog Bunkerstation Dekker was. Toen de eigenaar van dit gerenommeerde bunkerstation zich volledig wilde storten op zijn destijds nieuwe project in scheepvaarttelefonie, Dekatel, besloot Verweij het bunkerstation over te nemen. Vorig jaar heeft Verweij de dienstverlening uitgebreid met een bunkerboot in Lelystad. Daarvoor kocht het bedrijf een bunkerboot van krachtbron een vermogen van 2450 pk, bij maximaal duizend toeren. De motor is voorzien van een vertragingskast die het aantal toeren terugbrengt tot 190 op de schroef. De stookolie wordt in de tanks op een temperatuur van veertig graden Celsius opgeslagen. Op het moment dat de brandstof de motor bereikt, is die inmiddels opgewarmd tot 130 graden. Op het moment dat Oldekamp geïnteresseerd raakte, was het ontwerp van de Icerunner al klaar. Hij was zelf dus niet betrokken bij het ontwerp. ‘Het ontwerp sprak ons aan,’ vertelt hij. ‘Het is niet te groot, dus je kunt er ook kleine havens mee aandoen.’ Het schip is negentig meter lang en 12,65 meter breed. Het heeft een beladen diepgang van 5,25 meter. De inhoud van het ruim is 4900 kubieke meter. De brandstoftanks hebben een inhoud van 280 kuub. ‘Je kunt met dit schip van Rotterdam naar Turkije en terug zonder dat je hoeft te bunkeren.’ Turkije zal dit schip overigens volgens planning niet erg vaak zien; de Iselmar heeft niet voor niks ijsklasse 1a. Oldekamp gaat ermee op contract voor Wagenborg Shipping varen tussen Finland en havens in heel Europa. Oldekamp noemt het ontwerp De straalbuis, niet zo gebruikelijk bij zeeschepen, zorgt voor extra rendement en extra snelheid tijdens zware omstandigheden. De Wit Antwerpen. Dit vaartuig, de Anthonie I, onderging gedurende twee maanden een verbouwing. Nu biedt het ook de mogelijkheid om te bilgen. Daarnaast is er een grotere watertank geplaatst. Verweij: ‘Schepen worden groter en krijgen steeds meer luxe aan boord. Daarmee wordt het waterverbruik steeds groter en daarom krijgen ze ook meer watervoorraad aan boord. Dat vergroot de vraag naar water; daarom deze grotere watertank.’ Verweij legt het hoe en waarom van de uitbreiding naar Lelystad uit: ‘Wij willen onze klanten graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Maar als het laag water is, wordt de IJssel steeds minder bevaren. Dat 10 OKTOBER 2006 en de productie van de eerste Icerunner door Peters Shipyard ‘een grote prestatie’. Hoewel de Iselmar de eerste in de serie is, liep de bouw slechts een maand vertraging op. ‘En dat lag niet aan Peters. De vertraging zat hem met name in problemen met de levering van materialen. Nee, de mensen van Peters verdienen enkel lof; die hebben zelfs in de bouwvak doorgewerkt aan ons schip.’ De nieuwe Iselmar is de eerste Icerunner. (foto’s Jan Johan ten Have) Bunkerstation Verweij investeert flink in de toekomst Hein Verweij. (foto Jan Johan ten Have) heeft onder meer te maken met het steeds groter worden van de schepen en hun diepgang. Lelystad is logistiek gezien een uitstekende locatie, het ligt aan een hoofdroute.’ Daarnaast vertrok de bruine vloot een paar jaar geleden uit Kampen om zich in Lelystad te vestigen. De schepen van deze vloot vormen een belangrijke klantenkring voor Verweij. Ook dat was een reden om met een bunkerboot in Lelystad aanwezig te zijn. Een andere ontwikkeling maakte Lelystad voor Verweij nóg aantrekkelijker: ‘Sinds Tankopslag Van der Sluis hier in Kampen een half jaar geleden is gesloten, moeten wij onze bevoorrading uit Amsterdam halen. En Lelystad ligt nou eenmaal een stuk dichter bij Amsterdam dan Kampen.’ Om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, kent de bunkerboot in Lelystad zeer ruime openingstijden. Bij deze boot kan zes dagen per week, 24 uur per dag worden gebunkerd. Filter Hoewel het (nog) niet verplicht is, zijn de bunkerschepen van Verweij uitgerust met een speciaal filter voor de gasolie, dat voorkomt dat zich bij vorst paraffine in de gasolie vormt. Deze paraffine kan op schepen voor grote motorproblemen zorgen doordat het de filters doet dichtslaan. ‘Zo’n filter is niet verplicht, maar zorgt voor een betere kwaliteit brandstof. De norm die wij hiermee voor onze brandstof stellen ligt een stuk hoger dan de wettelijke norm.’ De uitbreiding met een bunkerboot in Lelystad bleek een gouden greep. Verweij: ‘Je mag het met recht een succes noemen. Vanaf dag één is er veel animo. Sterker nog, we hebben bijna een luxeprobleem; de vraag ligt er niet ver van het maximum dat wij kunnen aanbieden. Dat is natuurlijk mooi, maar ook zeker een aandachtspunt voor de toekomst.’ Focussen Verweij heeft goede afspraken met vele andere bunkerstations in heel Europa. De schipper doet dus zaken met Verweij, waar in Europa hij ook bunkert. ‘Dan weten ze wat ze kopen. Wij staan voor onze kwaliteit en dus ook voor de kwaliteit van de bunkerstations waarmee wij zaken doen. De schipper heeft dus maar één aanspreekpunt. Dat is niet alleen gemakkelijk, dat schept ook een vertrouwensband.’ ‘Het houdt het voor de schipper overzichtelijk. Hij kent onze scherpe prijzen en die gelden voor alle zaken die hij met ons doet, waar in Europa hij zijn olie en materialen ook inslaat. En alles komt bij hem binnen op één factuur.’ Verweij is ook de Nederlandse importeur van Jeanneaubijboten tot vier meter. Als importeur annex groothandel voorziet Verweij bunkerstations en watersportzaken door heel Nederland van Jeanneaubijboten. Deze boten zijn voorzien van de Europese norm EN 1914. Elk Nederlands binnenvaartschip moet een bijboot aan boord hebben die aan deze norm voldoet. ‘De door ons geleverde bijboten voldoen altijd aan deze norm en zijn bovendien prijstechnisch bijzonder aantrekkelijk,’ zegt Verweij. Hein Verweij begon na de overname, vijf jaar geleden, met drie man personeel. In een paar jaar tijd is het personeelsbestand verdubbeld tot zes medewerkers. ‘Het gaat hartstikke goed en ik weet zeker dat de rek er nog lang niet uit is. Zo willen wij ons in de toekomst ook gaan focussen op de regio Zwartsluis/ Meppel/Hasselt. Daar liggen voor ons zeker goede mogelijkheden.’

Binnenvaartkrant