Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 10 OKTOBER 2006 Wij feliciteren c.v. Iselmar Oldekamp van harte met de coaster Iselmar

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 Nieuwe Iselmar eerste van serie Icerunners voor zwaar ijs In samenwerking met Wagenborg Shipping heeft Peters Shipyard in Kampen de afgelopen jaren gewerkt aan de ontwikkeling aan een nieuw type coaster. Mede dankzij de investeringen van beide ondernemingen en diverse kapiteins (tevens eigenaren) is de eerste van deze nieuwe reeks Icerunners eind augustus in de vaart genomen. Roel Oldekamp had de eer had als eerste met een Icerunner de vaart in te mogen. Het is volgens hem de bedoeling dat er dit jaar nog enkele volgen. Er zijn er inmiddels elf van verkocht. Door Jan Johan ten Have Voor Roel Oldekamp was het de derde keer in betrekkelijk korte tijd dat hij een nieuw schip in de vaart bracht. Als tweede nam hij enkele jaren geleden een coaster uit de Máxima-serie Saimaacoasters in gebruik, eveneens Iselmar geheten. Op dat schip voer hij slechts een jaar, toen hij van de Hamburgse reder André Wieczorek een bod kreeg dat hij niet kon weigeren. De toenmalige Iselmar werd omgedoopt tot Egon W. en Oldekamp bestelde een nieuwe Saimaacoaster. Op dat moment was hij al druk doende met de voorbereidingen voor zijn andere nieuwe aanwinst, de De Icerunner is ontwikkeld door Wagenborg Shipping en Peters Shipyard. Bij Wagenborg ontstond na de Máximaserie met Saimaacoasters vraag naar een soortgelijke coaster met enkele andere kenmerken. Een schip bestemd voor vervoer van general cargo (papier, hout, cellulose, maar ook containers) vanuit de Baltische staten. De ijsklasse moest zwaarder zijn: 1a in plaats van 1c. Verder moest het schip een tonnage hebben van zo’n 3500 en moest er een snelheid worden gehaald van minimaal twaalf mijl. Ten slotte was er – vanwege de gestegen brandstofprijzen – vraag naar een coaster met een motor die loopt op zware olie. Met deze vraag kwam Wagenborg ruim twee jaar geleden terecht bij Peters Shipyard in Kampen, de scheepswerf die nog in ontwikkeling zijnde Icerunner. De nieuwe Saimaacoaster Stern nam hij in maart van dit jaar in de vaart. En nu is er met de nieuwe Iselmar, later dan gepland, eindelijk een zakelijke wens van Oldekamp in vervulling gegaan: het varen met twee schepen.Het casco van de Iselmar is gebouwd op de Leda-scheepswerf op het Kroatische eiland Korcula. ‘Leda wordt geleid door Peters. Die werf heeft uitstekend werk geleverd. De bouw stond helemaal onder toezicht van het klassebureau van Lloyds Register. Aangezien het om de eerste van de nieuwe serie gaat, moet de classificatie nog helemaal worden bepaald,’ legt Oldekamp uit. Ook de Stern is op deze werf gebouwd. ‘Een De thuishaven van het schip is Lemmer. Verlegde grenzen ook de Máxima-serie ontwikkelde. Tjerk Schogt van Peters Shipyard over de ontwikkeling van de nieuwe serie: ‘De grenzen qua tonnage, snelheid en techniek worden steeds verder verlegd. Er worden tegenwoordig op alle vlakken steeds hogere eisen gesteld; daar moet je wel aan voldoen. Je begint met een vraag, ontwikkelt een idee, maakt heel veel berekeningen en daarna volgen de modelproeven. Maar je kunt nog zoveel berekenen en op schaal testen, in de werkelijkheid moet het wel allemaal nog even worden waargemaakt.’ Geen prototype De Iselmar heeft meerdere technische proefvaarten gevaren. Schogt: ‘Dat is niet ongebruikelijk voor een nieuw type schip. Op die manier zet je de puntjes op de i en zorg fijn schip, dat hartstikke goed bevalt,’ oordeelt Oldekamp. De classificatie waar Oldekamp het over heeft, is onder meer de certificering voor ijsklasse 1a. Dat betekent dat de Icerunner qua constructie, scheepsvorm en snelheid in ijs de op één na zwaarste ijsklasse heeft, meteen na de ijsbreker. Een schaalmodel van de Icerunner werd in Hamburg getest in een testbad met ijs. Hoewel de snelheid van de Iselmar op het moment van het interview nog niet was vastgesteld, had Oldekamp al een redelijke indruk van de top: ‘Wij verwachten een snelheid van dertien, veertien mijl bij beladen schip te kunnen halen.’ Lees verder op pagina 31 je ervoor dat het schip aan de verwachtingen voldoet. Bij een nieuw type auto worden eerst diverse prototypes gebouwd. Dat werkt in de scheepsbouw wel iets anders. Het eerste exemplaar moet direct voldoen.’ De Icerunner is behoorlijk in trek bij scheepseigenaren. Voordat er van het type ook maar eentje in de vaart was genomen, waren er al elf bestellingen binnen. De Iselmar is de eerste. Die wordt binnenkort gevolgd door de Storm, die momenteel in Kampen wordt afgebouwd. Het grootste verschil tussen de Storm en de Iselmar is, dat het casco van de Storm niet in Korcula, maar in Kampen is gebouwd. Het casco van nummer drie, de Harns, is wel in Kroatië van de werf gekomen. Dit casco ligt inmiddels in Kampen; de oplevering wordt eind dit jaar verwacht. In Kampen is inmiddels ook het casco van de Jolyn in aanbouw. 10 OKTOBER 2006 Wie leverden op coaster Iselmar Scheepswerf Peters bv Ontwerp casco, complete afbouw, complete betimmering inclusief keuken ING BANK District Noord - Nederland Financiering Wagenborg Shipping bv Bevrachting Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringsmakelaar Wärtsilä Nederland BV Hoofdmotor een flexibel opgestelde 9L20C, de motor draait op HFO, 1800 kW bij 1000 rpm Verhaar Omega B.V. Compressoren Bendit Isolatietechniek B.V. Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Bosch Rexroth BV Luchtverzorging REXROTH Van Voorden Promac PROMAC-SCANA VOLDA verstelbare schroef en VAN VOORDEN straalbuis Veth Motoren BV Veth Tunnel Thruster, type VT-200 met E-motor, 250 kW, 1500 rpm, SisuDiesel Generatorset, type 645 DSBIG, 180 kW, 1500 rpm en SisuDiesel Generatorset, type 420 DSRG, 70 kW, 1500 rpm Caldic Techniek bv Stamford generatoren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden & Zn. Stuurhuisramen en patrijspoorten Kroon Hoogezand Brandvertragende deuren Winel B.V. Waterdichte deuren Van der Velden Marine Systems BRA rudder en stuurmachine Radio Holland Netherlands bv Furuno FAR-21117 Marine radar, Furuno FA-150 AIS ontvanger, Sailor HC4500 HF SSB zendontvanger, 2 Sailor RT- 5022 marifoons, Furuno NX- 700A Navtex ontvanger, Furuno FE-700 echolood, Furuno DS-80 speedlog, Jotron TRON- 40S EPRIB, 2 Jotron TronSART radartransponders, 2 Furuno GP-150 GPS ontvangers, Radio Zeeland RZ-255 NMEA Data multiplier, Tokimec ES-160 Tokimec, Radio Zeeland Seapilot-75 autopilot, Furuno FEL- COM-15 Inmarsat-C, Furuno FELCOM-15 Inmarsat-C SSAS, Nera F33 Inmarsat-Fleet terminal, 3 Jotron TR-20 VHF portable GMDSS en 3 Entel HT-640 VHF Portable Datema Delfzijl bv Kaartsysteem, scheepsbenodigdheden, touwladders, reddingsmiddelen en uitrusting oxygen ruimte El-Tec Elektrotechnologie Complete electrotechnische installatie Smits-Neuchatel Marine Department BV Vloeren Breman Shipping Installation B.V. BSI uv-waterzuiveringssysteem, waterleiding, sanitair, airconditioning, C.V.-ketel en warmte terugwinningsysteem, machinekamer- en ruimventilatoren Ajax Brandbeveiligen BV Co2 blusinstallatie in het ruim en machinekamer G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen HATLAPA Uetersener Maschinenfabrik GmbH & Co.KG Ankerlieren en kaapstanden Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische kraan Roden Staal Nederland Luiken en luikenwagen DESMI K&R Pompen B.V. Bilgeballastpomp S 100-80- 220, brandbluspomp SAEN 3110/250/220, HT stand-by IN 65/130, LT stand-by IN 65/130, Preheating IN 40/130, 2 fueltransfers Rotan GP41EMFR- 1U2B2, gasolietransfer Rotan GP41EMFR-1U2B2, vuilolie pomp GP41EMFR-1U2B2, stand-by smeerolie SF 8/350 RDLFM, tankheating EN 32/26 en 2 ejectors 50-80-80S/50-21 Winteb Ontluchtingen Castrol Inland Marine Smeerolie Bebeka U.A. Brandstoffen en smeermiddelen Sigma Marine & Protective Coatings Netherlands BV Coating Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Econosto Nederland BV Appendages en vlinderkleppen Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringsinstallatie Langhout Schilderwerken BV Schilderwerk (advertenties) VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren v.c. Iselmar Oldekamp en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Wij wensen coaster Iselmar een behouden vaart! eL - Tec leverde de electrotechnische installatie Ook iets voor u? • Scheepsinstallaties • Industriële installaties • Kasten- en panelenbouw • Besturingstechniek • Electronica Hoopjesweg 2, 8051 DB Hattem T 038-444 52 00 F 038-444 15 14 office@eL-Tec.nl www.eL-Tec.nl

Binnenvaartkrant