Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 10 OKTOBER 2006 Wij wensen Beltank Shipping N.V. met mts Emile EEN BEHOUDEN VAART Vosseschijnstraat, Kaai 140 B, 2030 Antwerpen Tel.: +32-(0)3-6416313 email: vans@vanstappen.be Wij leverden voor het mts Emile: De MITSUBISHI scheepsdieselmotor Type S12 R-MPTK, 940 kW = 1278 pk / 1600 rpm Wij leverden de smeermiddelen en gasolie voor het mts Emile en wensen Beltank Shipping N.V. een goede en behouden vaart INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Emile zijn door ons verzorgd. Wij wensen Beltank Shipping N.V. en haar bemanning een behouden vaart. Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl Veka Scheepsbouw B.V. leverde het casco en Bijlsma Shipyard B.V. te Lemmer verzorgde de afbouw en de levering van het complete schip. De combinatie Veka Scheepsbouw B.V. en Bijlsma Shipyard B.V. wensen Beltank Shipping N.V. en de bemanning van mts Emile een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl Sluisweg 13-16 • Postbis 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: swbl@bijlsma.com • www.bijlsma.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 10 OKTOBER 2006 Beltank vernieuwt vloot verder met mts Emile maar zeker steeds meer vraag naar kleinere schepen. Want er zijn steeds minder schepen die op plekken kunnen komen die alleen met kortere schepen bereikbaar zijn. De Emile is bepaald geen standaardtanker. En dat heeft niet alleen te maken met de geringe lengte van het schip. Zo is het complete leidingwerk aan boord gemaakt van roestvaststaal. Hetzelfde geldt voor de spiralen voor de ladingverwarming. De keuze voor rvs betekende aan de ene kant een behoorlijke extra investering, maar aan de andere kant de wetenschap dat het materiaal bijzonder onderhoudsvriendelijk is. De vijf tanks aan boord zijn wel gecoat. De Emile is uitgerust met een ketelinstallatie en heeft de mogelijkheid om lading te verwarmen met stoom van de wal. Verder beschikt de Emile over een dubbel leidingensysteem, wat het mogelijk maakt om twee partijen tegelijk te transporteren. De Louis is uitgerust met een 380 pk sterke John Deere voor aandrijving van boegschroef en ladingpompen en een 1200 pk Mitsubishi, een relatief sterke hoofdkrachtbron voor een schip van deze omvang. Le Sage zegt dat hij denkt dat de Emile voorlopig niet vaak op vol vermogen gaat varen. Deze keuze is gemaakt om wat vermogen over te hebben, zodat het schip bijvoorbeeld ook geschikt is voor de Rijnvaart. De technische proefvaart van de Emile vond plaats op woensdag 27 september. Die verliep naar wens; de Inspectie Verkeer en Waterstaat had slechts enkele kanttekeningen. ‘Dan gaat het om details,’ zegt Le Sage. En daarmee is Beltank helemaal klaar voor de toekomst. Weer een nieuwe tanker voor Beltank: de Emile. Nog geen half jaar nadat het Beltank Shipping zijn vloot uitbreidde met de nieuwe motortanker Louis, heeft het Belgische bedrijf wederom een nieuwe tanker in gebruik genomen. De Emile is vrijwel identiek aan de Louis en is ook bedoeld voor hetzelfde vaargebied: de Duitse kanalen. Daar gaat de Emile, net als de Louis, aan de slag in het transport van petrochemische producten. Door Jan Johan ten Have Eigenaar van Beltank Shipping is Marcel Lepinoy. De Belgische reder heeft met de Emile een vierde schip in de vaart. Beltank is ook eigenaar van de Bossuit en de al genoemde Louis. Lepinoys schoonzoon Arian van der Meij – die ook bij Beltank op de loonlijst staat – is eigenaar van de Melvin. Daarnaast vaart er een 15-tal binnenvaarttankers in charter, met onder meer twee gipstankers en een zuurtanker. Een van Beltanks eigen tankers, de Bossuit, is onlangs over open zee overgebracht naar Frankrijk. Daar vaart het schip nu tussen Parijs en Le Havre met metaal- en staalperoxide voor de Parijse rioolwaterzuivering. ‘Dat is een gloednieuw project. Het gaat “foto’s Jan Johan ten Have.” om transport dat van de weg komt,’ vertelt walkapitein Jan Le Sage van Beltank Shipping. Daarmee houdt het werk van Beltank in Frankrijk in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid niet op. Le Sage: ‘We zijn momenteel druk om projecten binnen te halen met transporten tussen het Canal du Nord en Parijs. Hierbij gaat het om werk voor kleinere schepen. Schepen van dat formaat hebben wij momenteel niet in de vaart, maar daar kan natuurlijk verandering in worden gebracht.’ Terugkijkend op de bouw van de Emile zegt Le Sage: ‘Het heeft allemaal veel te lang geduurd. De Emile is, samen met de Louis, al eind 2004 besteld. Het hele traject heeft dus bijna twee jaar in beslag genomen. Dat is veel te veel tijd. De bouw van het casco, in het Tsjechische Melnik, begon veel te laat en duurde veel te lang. Dat was de hoofdoorzaak van de vertraging. En Murphy’s Law deed ook bij de bouw van de Emile opgeld: als het eenmaal tegenzit, dan zit het ook allemaal tegen. Toen het casco eenmaal klaar was, vroor het in Tsjechië en was er sprake van laag water. Daarom kon het casco op dat moment de werf niet verlaten. En toen dat achter de rug was, werd het meteen uitzonderlijk hoog water. Zo hoog dat het casco letterlijk van de werf dreef, een echte tewaterlating is er dus nooit geweest.’ In juni van dit jaar arriveerde het casco pas in Lemmer. Daar lag de toezegging dat het schip dertien weken later geheel afgebouwd zou zijn. Ook dat liep uit; het werd vier maanden. Verjonging Het in de vaart namen van de Emile maakt bij Beltank deel uit van een grootscheeps verjongingsproject. Daartoe heeft de reder afgelopen jaren de tankers Duchesse, Altesse, Comtesse, Excellence en Camille van de hand gedaan. De vloot bestaat nu compleet uit dubbelwandige tankers. Bijkomend voordeel van een jonge vloot is dat er minder sprake is van technische problemen. Net als de Louis is ook de Emile qua maatvoering speciaal toegespitst op de Duitse kanalen. Zo heeft het schip een naar huidige maatstaven geringe lengte van 85 meter. Op basis van ervaringsdeskundigheid weten de mensen van Beltank dat de hedendaagse tendens om steeds groter te bouwen ook zo z’n nadelen heeft. Er ontstaat langzaam Wie leverden aan het mts Emile BIJLSMA shipyard BV Levering complete schip KBC Bank Antwerpen Haven Financiering VEKA scheepsbouw bv Levering casco Oeltrans Befrachtungsgesellschaft m.b.H.-Tankfracht Werner Kortmann GmbH Bevrachter Concordia NV Verzekering Koedood Dieselservice BV MITSUBISHI hoofdmotor type S12R-MPTK, 940 kW = 1278 pk - 1600 rpm Amco Compressoren bv Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvanger Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Kersten isolatie vof Machinekamerplaten S.I.N. Machinekamerleidingen ADS van STIGT Keerkoppeling Dolderman BV Generatorsets voor boegschroef en ladingpompbedrijf Caldic Techniek bv Stamford generatoren AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5 blads schroef diam. 1650 mm Damen Marine Components Straalbuis diameter 1.662 mm, type Van de Giessen Optima Voordendag van der Stelt Schroefas, roeren en stuurmachine IHC Lagersmit BV SUPREME LD200 schroefasafdichtingen en witmetalen lagerbussen Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroef type SD 900 A, ankers,lieren en kettingen Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Alu dakradarmast type Dortsman, alu stuurhuistrap en davits, BX-deur Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur TRESCO ENGINEERING Navichart Werkina Werkendam bv Electrische installatie Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning HEGE BV Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken Tegelzettersbedrijf IPPEL Tegelwerk SPEEDHEAT Urk Vloerverwarming stuurhuis Fa. P.A. Paans & Zn. Volledige stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie en RVS klaproosters Seafix Fire Fighting Systems Brandblusapparatuur Zwets Werkendam BV Pompen SIM Holland BV Ballastpomp MarFlex BV 5 MDPD-80 deepwell pompen en 5 nazuig pompen Observator Instruments B.V. Tankmonitoringsysteem, ruitenwissers en zonwering Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. Tankmeting (inhoud) Total Lubricants Inland Marine Smeerolie Van Stappen Bunkering Gasolieleverancier Francois BVBA Scheepsbenodigdheden Polmai Brandbeveiliging ADNR pakket Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Van der Grift & Valkenburg Stralen en conservering INEC BV Tekeningen Inspectie Verkeer en Waterstaat/ Bureau Veritas Classificatie Dhr. Jakobs Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. Travel Vision satellietantenne, Telsat telefooninstallatie met nummerherkenning

Binnenvaartkrant