Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 10 OKTOBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164- 241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handelsond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 Stelletje stuurman en matroos zoekt werk op mvs of mcs, loon en vrije tijd notk Tel 06-48418306/ 0049-15204289812 GEZOCHT: llmatroos op mbs Speranza, wknd vrij, omg. R’dam, loon notk Tel: 06-22229165 TE KOOP OF TE HUUR vrijstaand chalet in Maasbree. 2 slpkmrs, woonkamer, keuken, badkmr en serre, aangrenzend patio buiten. Tel. 0031-613665382 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl TE KOOP Stalen IJsselmeerkotter, 14.98x4.18x1.60 DAF 165 pk, ronde kont en waaiersteven, 2006 nog droog geweest, vraagprijs 55.000,- ex BTW Tel. 0525-681101 of 06-53168145 of info@esbship.nl TE KOOP Poederstof tanker Orient, 618 t met huurcontract voor 5 dgn per week. Tel: 0031-(0)6 53213619 ALUMINIUM LUIKENKAP B. ± 5.90 x L 45.00 m Tel: 06-20110752 t.e.a.b. GEZOCHT PASSAGIERS- SCHEPEN charterkantoor HAT Tours heeft werk voor schepen in de kleine passagiersvaart (16/36 p) eigenaars van best. schepen of pers. met (om)-bouwplannen bel Tel.0299-690771 (w.troelstra) HAT Tours www.hat-tours.com GEZOCHT STUURMAN VOOR ... binnenlandse containervaart. Eigen woning, auto kan mee aan boord. Loon en vrije tijd n.o.t.k. 06-49311667 of 06- 10029653 GEZOCHT PER 1 JANUARI 2007 een stelletje dat voor een lange periode aan boord wil zijn, waarvan één stuurman in boekje is, Duitse of Nederlandse taal vereist, op een drooglading met eigen woning. Tel. 06-53484718 TE KOOP vrachtschip-Maasspits werkschip zonder motor, Lengte 38.80 mtr, breedte 5.05 mtr, prijs € 6.000,-. TE KOOP botenlift hijsvermogen 20 ton, prijs € 6.000,-. TE KOOP meerdere machines en motoren. Zie Marktplaats. Tel: 06-30100766 (Resy Claessens) TE KOOP mbs Risico 1075 ton, nw vlak, nwe motor en beunvloer in perfecte staat Tel. 06-53886658 WIR SUCHEN FUR SLOWAKISCHE... Matrosen mit Schifferdienstbuch Arbeit. Privat oder durch Agentur. Tel. 00421-911 616 266 / 00421-904 468 711 GEZOCHT Kapitein of stuurman voor mts Thysstad, 14/14, vaart Rott-Arnhem, geen Chemie, loon n.o.t.k. Tel. 0032-476509757 GEZOCHT 1ste en 2de kapitein voor chemie tanker, 14d/14d, in het bezit v. alle papieren Tel: 0032-475237441 of 06-10977783 GEVRAAGD op koppelverband “ River Dance” matroos of stuurman/ kok. 14 dagen op/af, prima beloning. Tel: 06-51838840/ 0049-1716007427 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Hic et Ubique 2 x stuurman i.b.v. dienstb. grootvaarbw. en Rijnpatent, loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 GEZOCHT schippers/ matrozen in de milieu branche. Voor informatie Bek & Verburg B.V. Tel: 010-4287744, www.bek-verburg.nl TE KOOP mbs “ Onderneming”, 1034 ton, bouwjaar 2000. Tel: 06-53633361 TE KOOP! Starstraat 72, IJsselmonde. Scherp geprijsd, luxe 3- kamer app. aan de haven. Met royale woonkmr met serre, moderne kkn, 2 ruime slpkmrs en fraaie badkmr. Vraagprijs € 199.500,-kk. Woonvisie Makelaars. Tel: 010-2923000 of www.woonvisie.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wendy Iris 1 x stuurman i.b.v. dienstb. grootvaarbw. en rijnpatent, loon vlgns Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel: 015-2563764 TE KOOP GEVRAAGD: Spitsen, Aken, Tjalken, Klippers, luxe motors en varende woonschepen voor de Engelse markt. Tel. 0525-681101 of info@esbship.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Willem Antonie 1 x lichtmt. i.b.v. cursus matr. 2 jr vaart. in dienstb. loon vlgns CAO Binnenv. vaar/ verlof i.o. Tel.: 015-2563764 TE KOOP 2 party-rondvaartboten met vaste locatie in Westen des Lands. Tel. 078-6121246 0655-195004 Gyron Crew zoekt: iov ms Re-Intrade matroos ibv dienstboekje, beloning conform CAO binnenvaart, vaar verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEZOCHT 2e kapt/strm met patent op nieuw schip, 14/14, kost/reizen vrij, cont. erv. pre, per 10 okt. 06-13231470 GEVRAAGD matroos op mvs Scorpio, ibv dienstboekje, ervaring Binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 0031-(0)6-22424148 GEVRAAGD voor mts Provider volmatroos met ervaring Rijn en binnenvaart ibv dienstboekje. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen met Tel: 06-22424148 ZU VERMIETEN Büroraum in Luxemburg, €120,00/ Monat. Tel: 00352-26706969 TE KOOP Excursie boot in Zuid- Spanje (polyester motorzeiler 18.60m). Goed redement. 0034-617023449 GEVRAAGD St.man. mvs 2500 ton, zondag niet varen. Loon+vr.tijd notk. 06-53983442 NOZ BUITENBOORDMOTOR ... reparatie, onderhoud, winterstalling. Haal- en brengservice, omg Rotterdam. Peter M. 0654-684493 TE KOOP Duwbak 76.5x11.40x3.48, ton 2408, bj 1969, kopschr 400 pk, SI tot 2012, vrpr. 120.000,-. Tel. 06-51438270 GEVRAAGD Matroos op md DIENI. Liefst omg. Zeeland. Tel. 06-53153374 GEVRAAGD Kapitein int vaart op mts ibv alle papieren, vrije tijd en loon notk Tel. 06-51431864 TE KOOP instapklare 3 (voorheen 4) kamer hoekappartement gelegen op de Wilbertoord 5 te R’dam IJsselmonde. Deze woning is geheel vernieuwd en is absoluut een bezichtiging waard. Vraagprijs € 135.000 Tel. 0640-802647 GEVRAAGD op mts Vopak Marconi kok met horeca ervaring, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD matroos/volmatroos op ms Volharing Tel. 06-53361631 of 0049-1716061366 VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Wij leveren diverse merken verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij folie aanbrengen ter bescherming van vensters e.d. 078-6106798 / 06-53135007 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer GEVRAAGD op mts Edison machinist met ervaring ibv dienstboekje, vaarsysteem 8 wkn/ 4 wkn. Loon vlgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie Tel: 06-22424148 GYRON CREW BV ZOEKT: i.o.v. m/s Eben Haezer 1 lichtmatroos i.b.v. dienstboekje met 2 jaar vaartijd. Loon volgens CAO binnenvaart. Vaar/verlof iom Tel. 015-2563764 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 ‘Brug Echt onveilig door schildersbak’ De brug bij Echt over het Julianakanaal ondergaat momenteel na de verhoging een uitgebreide schilderbeurt. Daartoe hangt aan de brug een bak van waaruit de schilders hun werk doen. Volgens Fred Meurs is die bak een gevaar voor de scheepvaart. De schipper van het containerschip Cornelis R onderhoudt twee maal per week een vaste dienst tussen Rotterdam en Born. Hij passeert de brug bij Echt op verschillende tijdstippen – ook ’s morgens en ’s avonds – en heeft kritiek op Rijkswaterstaat over de verlichting en waarschuwingsboren die de schepen opmerkzaam moeten maken op de bak. De waarschuwingsborden op vijfhonderd meter afstand van de brug (op- en afvarig) bevatten volgens Meurs een verkeerde aanduiding en zijn bovendien niet goed verlicht. Radarreflectoren onder de BP is van plan om ruim vijftig miljoen euro te investeren in de uitbreiding van zijn brandstoffen terminal in het Amsterdamse Havengebied. De BP Amsterdam Terminal (BAT), gelegen in het westelijk havengebied, is een moderne import/export-terminal voor brandstoffen als propaan, butaan, benzine, gasolie en diesel. Met 77 tanks en een totale opslagcapaciteit van één miljoen kubieke meter is de BAT een van de grootste opslagbedrijven voor brandstoffen in Amsterdam (en in Europa). De geplande uitbreiding voorziet onder andere in de bouw van een aantal aanlegsteigers Snelste effect (Vervolg pagina 1) Dat kan door NO x -vermindering met een katalysator, vermenging van de gasolie met biodiesel, roetfilters, maar ook door ander vaargedrag (bijvoorbeeld met behulp van de tempomaat, waardoor voortdurend bekend is wat de meest gunstige vaarsnelheid is voor een schip). Ook zijn er al Schippers maken zich zorgen om de onveilige onderdoorvaart door de schildersbak (rechts). (foto Jo Bindels) bak en aan de zijkanten van de brug zouden de gedeeltes markeren waar schepen ideeën voor een door aardgas aangedreven schip. Maar het snelste effect wordt bereikt door de zwavel uit de gasolie te halen. Fase 2 in de emissiebeperking voor binnenschepen gaat volgend jaar juli in. Er zijn echter geluiden dat de fabrikanten van scheepsmotoren daar nog niet klaar voor zijn. BP investeert 50 miljoen in terminal Amsterdam Werk terug op werf in Krimpen IHC gaat in Krimpen weer schepen bouwen op de enorme overdekte werf die eens van Van der Giessen-De Noord was. IHC-topman Goof Hamers verwacht de komende vijf jaar voldoende werk te hebben voor de overdekte helling van de werf. IHC huurt de helling en een groot deel van de afbouwkade van Hollandia, de eigenaar van het terrein waar drie jaar terug de werkzaamheden werden gestaakt. IHC beschikt over drie werven in Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht en in Kinderdijk. Op de overdekte werf in Krimpen kunnen echter schepen worden gebouwd die voor de andere drie hellingen te groot zijn: tot 38 meter breed en 240 meter lang. IHC heeft opdrachten voor twee offshore werkschepen voor een bedrag van 130 miljoen euro. Er komen driehonderd mensen te werken in Krimpen op de werf en nog eens driehonderd mensen extra bij de toeleveranciers van de werf. In de loop van volgend jaar kunnen in de Stormpolder al tweehonderd mensen aan het werk. Oud-werknemers van Van der Giessen-De Noord hebben zich al gemeld. ongehinderd kunnen doorvaren. Ook dat klopt niet, aldus Meurs. De reflectoren bungelen erbij en zijn op de radar niet waarneembaar. Ook ligt er afvarig aan stuurboord een ponton onder de brug, dat volgens Meurs evenmin verlicht is. Meurs zegt dat zowel hij als een aantal collega-schippers bij Rijkswaterstaat Directie Limburg heeft gereclameerd over de huns inziens onveilige situatie bij de brug van Echt maar het steekt Meurs dat Rijkswaterstaat daarop (nog) geen actie heeft ondernomen. Volgens Meurs wordt te zijner tijd ook de brug bij Roosteren onder handen genomen en hij vreest dat ook daar een onveilige situatie zal ontstaan. De voorlichter van Rijkswaterstaat was niet op de hoogte van het feit dat de schippers de situatie bij brug Echt als onveilig beschouwen en heeft toegezegd de zaak te laten onderzoeken. en aanpassingen aan bestaande opslagtanks en faciliteiten. De wachttijden voor zee- en binnenvaartschepen kan daardoor afnemen. Uiteraard zal hierdoor ook de doorzet van de terminal aanzienlijk stijgen. Het project, dat op korte termijn van start gaat en naar verwachting begin 2008 klaar zal zijn, ligt in handen van Jacobs Nederland. Gesprekken over de verdere uitvoering van het project worden binnenkort afgerond. De uitbreiding omvat de bouw van vier extra steigers voor het laden van binnenvaartschepen, één extra steiger voor het laden van zeevaartschepen plus een nieuwe controlekamer. Daarnaast worden werkzaamheden verricht aan de huidige steigers voor zeevaartschepen, de opslagtanks en het leidingen- en wegennetwerk van de terminal. Jacobs Nederland is een dochtermaatschappij van Jacobs Engineering Group. Het wereldwijd opererende bedrijf heeft in totaal 42.000 medewerkers in dienst en werkt al sinds 1985 voor BP in Europa. Haven Amsterdam is verheugd over de uitbreidingsplannen. Ze versterken de hubfunctie van Amsterdam in de logistiek van olieproducten. Op naar de Donau Adriana Kelder en Paul Kirby hebben in Kees Hofman (midden) hun loods gevonden. (foto’s Dirk van der Meulen) Het Canadese theaterschip Amara Zee, dat de afgelopen maanden in Nederland en België is ingezet voor het geven van theatervoorstellingen door de Caravan-Stage Company uit Canada, vertrekt op eigen kracht richting Donau, Zwarte Zee en Middellandse Zee. Kees Hofman, ex-schipper van de Franse motor Odalisk, vaart tot Kelheim mee als loods. Morgen is er nog een laatste proefvaart met de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Captain Paul Kirby en zijn partner Adriana Kelder hebben lang gezocht naar mogelijkheden om het schip langszij een groter schip de Rijn op te varen. Door contact met de Binnenvaartkrant vonden ze een gepensioneerde schipper met Rijnvaartcertificaat. Kees Hofman ziet er geen probleem in. Hij heeft wel met grotere schepen gevaren: jarenlang op z’n eigen Odalisk en nadat die was verkocht met regelmaat als aflosser op koppelverbanden, tankers en containerschepen. ‘Er staat 250 pk in de Amara Zee; dat gaat lukken,’ zegt hij vol vertrouwen. De Amara Zee lag het laatst in de Rotterdamse Wijnhaven. 10 OKTOBER 2006 Beschaafd Als je op Schiphol voor de grap zegt dat je een bom in je tas hebt, wordt al het vliegverkeer op jouw kosten stilgelegd. Wat een land. Tip voor grappenmakers: zeggen dat iemand anders heeft gezegd dat ze een bom bij zich hebben. Word je gepakt voor dit vreselijke misdrijf, dan krijg je een slechtere behandeling dan een crimineel die een hele serie misdadigers uit de weg heeft laten ruimen (wat daar nou verkeerd aan is). De eerste bommen werden met buskruit gemaakt. Je raadt nooit: buskruit werd negen eeuwen voor Christus bedacht door de Chinezen: een combinatie van koolstof, kaliumnitraat en zwavel. Zwavel was in de middeleeuwen het symbool voor de hel. Zwavel is een onmisbaar deel van het leven. Eiwitten bestaan uit combinaties van aminozuren, waarvan enkele deels uit zwavel bestaan. Maar daar zit hem net de clou. Al het leven bestaat uit eiwitten en fossiele brandstoffen zijn de resten van ooit weelderig leven. Tijdens het carboon (dat is een tijdperk, lang geleden) was het nog veel warmer op aarde dan Al Gore in zijn nachtmerries voor mogelijk houdt. Ik hoorde op de radio een paar keer zeggen dat Al Gore de aarde probeert te redden, maar dat is natuurlijk onzin. Hij is oprecht bezorgd over de menselijke beschaving, en dan met name die in Amerika. De film is vast niet in première gegaan in Darfur. De hele aardbol was in het carboon tropisch en stond stijf van de plantengroei. Die dikke laag planten van toen stoken we nu op als olie, gas en steenkool. Beschaving draait op energie en we zijn verslingerd aan deze in de aardbol opgeslagen natuurlijke energiebronnen. Elke verbrande calorie slingert viezigheid de lucht in, waaronder de zwavel uit die eiwitten. Zwaveldampen blijven niet beperkt tot de brandstof in de binnenvaart. Nederland is helemaal in de war. Het is toch een gek land waar kinderen worden opgesloten bij hun moeders in de gevangenis. En het wordt nog gekker als moeders zich zonder hun kinderen op laten sluiten om er beter van te worden. Was die kip maar een ei gebleven. De natuur slaat terug. Er stond een zwaan in de middenberm op de A16. Zes kilometer file. Er lag een oude koe in de sloot langs de A1. 18 kilometer file omdat ze haar uit de sloot moesten trekken. De mensen uit de files komen doodmoe thuis en vreten vervolgens een beest op dat ellendig aan zijn eind is gekomen na een gruwelijk zinloos bestaan. Fijn dat Al Gore deze beschaving wil beschermen. Ik heb een bom in mijn tas! www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant