Views
1 year ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 10 OKTOBER 2006 Schone, watervrije gasolie voor een betere verbranding. De RCI Purifier verwijderd al het vrije water (condens) en tot 98 % van de vuildeeltjes uit de gasolie, veroorzaakt door tankopslag, transport, leidingen en via de lucht. De RCI Purifier verlengd de standtijd van de filters en verlengd de levensduur van de brandstofpomp en verstuivers. Problemen's winters met paraffinevorming behoren tot het verleden door het verwarmingselement (optie). De RCI Purifier maakt gebruik van een uniek drietraps reinigingsproces volgens twee welbekende vloeistof reiniging principes. 1. Middelpuntvliedende kracht (zwaartekracht) 2. Drie geperforeerde geleide platen 3. Coalescer platen Schone brandstof helpt efficiency, het vermogen en de betrouwbaarheid van de motor te verhogen. Voor de moderne uiterst gevoelige scheepsmotoren een sprong voorwaarts voor een optimale verbranding. De RCI Purifier is verkrijgbaar in alle uitvoeringen voor ieder type scheepsmotor. De RCI Purifier is ook verkrijgbaar voor bunkerschepen. De RCI Purifier voor bunkerschepen is al geplaatst bij: Bunkerstation Heijmen Millingen Bunkerstation Papendrecht Papendrecht Bunkerstation Verweij Kampen Gulf bunkerboot Sigma Gulf bunkerboot Senate Voor informatie: BO&AC Nederland b.v. Tel. 076-50 83 575 Mail: mail@bo-ac.nl Web-page: www.bo-ac.nl Postbus 5, 4630 AA Hoogerheide Tel: +31 (0)76-5083575 Fax: +31 (0)164 660233 mail@bo-ac.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Edwin Verberght schrijft eindwerk over de binnenvaart ‘Academisch diploma en de wereld van pa op zak’ Heeft de binnenvaart behoefte aan nóg een Verberght? Edwin (24) vraagt het zich lachend af. Toch staat hij de Binnenvaartkrant graag te woord, want ‘de zoon van Karel’ heeft groot nieuws. Begin september verdedigde hij aan de Universiteit Antwerpen zijn eindwerk over de Europese binnenvaart. Inmiddels is de kersverse licentiaat al aan een vervolgopleiding begonnen. Edwin heeft nooit nagedacht over varen, ook al is zijn vader een binnenvaartondernemer voor het leven. ‘Toen ik jong was, ging mijn moeder met ons aan de wal. Ik ben opgegroeid als een walkind en wist jarenlang zelfs weinig over de binnenvaart. Via mijn eindwerk ben ik op mijn eigen manier in contact gekomen met de wereld van pa. Dat heeft alvast één voordeel: nu kan ik ook eens meepraten op onze familiefeestjes!’ Door Sarah De Preter Vijf jaar geleden trok Edwin naar de Universiteit van Antwerpen voor een studie Politieke en Sociale Wetenschappen. Vooral politiek heeft hem altijd al geboeid. ‘Ik was al op mijn vijftiende actief in de politiek en het verenigingsleven. Eerst wilde ik rechten gaan studeren, maar die studie leek me te droog. Van Politieke Wetenschappen heb ik nog geen minuut spijt gehad.’ Tal van thema’s zijn denkbaar voor een eindwerk in de politiek-sociale wetenschappen. Waarom koos Edwin voor de binnenvaart? ‘Ik interesseer Edwin met zijn eindwerk, inclusief vaarwegenkaart. (Foto Sarah De Preter) me heel erg voor Europese ontwikkelingen. Binnenvaart is een heel Europese sector. Het leek me boeiend om me daarin te verdiepen.’ Voor hij zich aan de schrijftafel zette, deed Edwin Verberght grondig onderzoek. Waar haal je stof voor een eindwerk over de binnenvaart vandaan? ‘Ik heb maandenlang verschillende kranten gelezen. Daarnaast heb ik een heleboel mensen gesproken. Ik ben erg blij met de informatie die ik van binnenvaartorganisaties – ESO, EBU, ITB, PBV… – heb ontvangen. En last but not least is er nog mijn eigen vader. Die heeft me fantastisch geholpen.’ Regelgeving In zijn eindwerk behandelt Edwin de binnenvaart heel breed. Vanuit geschiedkundig, juridisch, economisch en politicologisch perspectief. Hij vindt het zelf een werk dat een ‘basisinzicht geeft over de binnenvaart’. ‘Het was niet makkelijk om een promotor voor deze thesis te vinden. Aan de universiteit zijn maar weinig mensen met de sector vertrouwd.’ In het eindwerk komen onderwerpen aan bod die de binnenvaart al geruime tijd bezighouden. Zoals de verdeling van bevoegdheden. ‘In deze sector is de invloed van Brussel nog steeds betrekkelijk klein. Daarentegen speelt de Centrale Commissie voor de Rijnvaart een heel grote rol. Dat is een unieke situatie, die ik uit geen enkele andere branche ken. Maar ook complex: hoe ga je om met verschillende regelgevers?’ De mening van Edwin: ‘Ik denk dat de sector belang heeft bij de oprichting van een Europees beleidscoördinatiecentrum. In de nationale besluitvorming speelt binnenvaart vaak een geringe rol. Politiek gezien is het vaak veel interessanter om wat geld te stoppen in een rotonde dan te investeren in een sluis. Er zijn immers veel meer weggebruikers dan vaarweggebruikers. Ik denk dat een Europees coördinatiecentrum dit beter kan stroomlijnen. Met respect voor de rivierencommissies natuurlijk, want 10 OKTOBER 2006 die hebben veel expertise. Zo heeft de CCR nog steeds meer ervaring met een marktobservatiesysteem dan de Europese Commissie. Een samenwerking tussen de betrokken instanties lijkt me absoluut aangewezen in een sfeer van wederzijds respect.’ Vervolgstudie Na vijf jaar studeren begint Edwin nu aan een vervolgopleiding beginnen. Nog steeds niet genoeg van de universiteit? ‘Ik werk sinds kort halftijds bij het Europees Informatiecentrum Antwerpen en wil daarnaast mijn diploma TEW behalen. Misschien ga ik later de politiek in, maar ik wil een basis hebben om op terug te vallen. Met een bijkomende economische opleiding kan ik later nog alle kanten uit. Bovendien heb ik het aan de universiteit ook prima naar mijn zin. Ik ben twee keer praeses van twee verschillende studentenverenigingen en studentenvertegenwoordiger geweest. Nog een paar jaar studeren vind ik helemaal niet erg.’ En de binnenvaart? ‘Wie weet, misschien kan ik later nog wat betekenen voor deze sector. De kennismaking via mijn eindwerk vond ik alvast heel interessant. Wat denk je, zou de binnenvaart behoefte hebben aan nóg een Verberght?’ En zo kruipt het schippersbloed waar het niet gaan kan. Tegen het einde van het gesprek wordt Edwin mobiel gebeld door vader Karel. Puur toeval, en ‘pa’ wordt er eventjes stil van. Soms kun je iemand door de telefoon horen glunderen… Scheldeverdragen naar Vlaams parlement De Vlaamse regering heeft de vier Scheldeverdragen goedgekeurd die Vlaanderen en Nederland afsloten. De verdragen zijn nu doorgestuurd naar het Vlaamse parlement. Ze regelen onder andere de verdieping van de Westerschelde, die voor eind 2007 van start zou moeten gaan. De vier verdragen worden door Vlaanderen en Nederland als één politiek pakket behandeld. Het eerste verdrag regelt de uitvoering van de Schelde- Ontwikkelingsschets 2010. Het VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 omvat maatregelen om overstroming te voorkomen en de toegankelijkheid van de Antwerpse haven te verbeteren. Eén van deze maatregelen is de verdieping van den Westerschelde. In het tweede verdrag regelen Nederland en Vlaanderen het beleid en beheer van het Schelde-estuarium. Het heeft tot doel het Schelde-ecosysteem te behouden. Het verdrag omvat afspraken over gezamenlijke fysieke monitoring en wetenschappelijk onderzoek. Het derde verdrag bundelt afspraken over het gezamenlijk nautische beheer van het Scheldegebied. Dat betekent dat Nederland en Vlaanderen samen verantwoordelijk zijn voor een veilige en vlotte afwikkeling van de scheepvaart in het Scheldegebied. De Permanente Commissie van Toezicht op de Schelde moet als gezamenlijk beleidsorgaan zelf regels kunnen vaststellen. Daarnaast willen Vlaanderen en Nederland een gezamenlijk beheersorgaan oprichten: de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Het vierde en laatste verdrag gaat over de ontkoppeling van de loodsgelden. Dit houdt in dat per 1 januari 2008 de loodstarieven voor de Schelde en die voor Rotterdam volledig ontkoppeld worden en dat er naar die volledige ontkoppeling zal worden toegewerkt. Commotie om Schipdonkkanaal Er is commotie ontstaan rond de plannen voor de verbreding van het Schipdonkkanaal in het Meetjesland. Het Zomerse gemeenteraadslid Luc Lampaert (CD&V) wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de toekomst van de vaarweg. Enkele maanden geleden stemde de Vlaamse overheid in met het binnenvaartproject Seine- Schelde. In die plannen is ook een deel van het afleidingskanaal van de Leie , vanaf Deinze tot aan de kruising van het kanaal Gent-Oostende opgenomen: het Schipdonkkanaal. Op verzoek van de haven van Zeebrugge is er een deelproject Seine-Schelde ontstaan. Dat omvat de verbreding van het Schipdonkkanaal in de grensstreek bij Eeklo en Maldegem. De Vlaamse minister van Openbare Werken Kris Peeters heeft een werkgroep ingesteld die momenteel in kaart brengt wat de gevolgen De Vlaamse regering trekt twaalf miljoen euro extra uit voor de renovatie van de Van Cauwelaertsluis in de haven van Antwerpen. Met het bijkomende budget kan het project van de verbreding zijn voor de omwonenden. Er is nog geen beslissing genomen, maar Luc Lampaert trekt alvast aan de bel. Hij vreest honderden onteigeningen in Zomergem en negatieve effecten voor de haven van Gent. Lampaert wil zo snel mogelijk een Oost-Vlaamse reactie tegen wat hij noemt de ‘Zeebrugse lobby’. Achterland Binnen twee jaar start Frankrijk met de nieuwe Seine-Scheldeverbinding. De haven van Zeebrugge wacht al jaren op een betere ontsluiting voor de binnenvaart en is bang lading te verliezen als er geen goede aansluiting komt op het Seine- Schelde-kanaal. Meer geld voor sluis spoedig van start gaan. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) had hiervoor al 51 miljoen euro opzijgezet. Nu blijken de totale kosten op 67 miljoen uit te komen. In het verleden is de aanleg van het Noorderkanaal tussen de haven en het kanaal Gent-Terneuzen uitvoerig bestudeerd. De aanleg van dit kanaal zou een miljard euro kosten. Minister Peeters vindt de verbreding van het Schipdonkkanaal een goed alternatief. In de haven van Zeebrugge is de afgelopen zes maanden 19,5 miljoen ton goederen behandeld, een groei van bijna dertien procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral de overslag van containers groeide sterk: met bijna tien procent naar 8,5 miljoen ton (750.000 TEU). VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 (advertenties) www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant