Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 10 OKTOBER 2006 De zekerheid van continuïteit Het onderhouden en repareren van schepen is een specialisme dat Breko op het lijf is geschreven. Bovendien behoren het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van innovatieve schepen tot datzelfde specialisme. En heeft u speciale wensen voor geavanceerde pijpleidingsystemen dan biedt PSI Pijpleidingen de beste oplossing. Gedreven vakmensen Het onderhouden, ontwerpen en bouwen van schepen zit ons in het bloed. Om aan uw wensen maximale invulling te kunnen geven hebben wij de ontwerper, de bouwer, de after sales en het onderhoud van uw schip onder één dak gebracht. U vindt in onze mensen de gedrevenheid om het maximale uit zichzelf te halen. Al onze medewerkers zijn VCA (VGM Checklist Aannemers) gecertificeerd. 30 jaar actief in scheepsbouw Met meer dan 30 jaar ervaring in scheepsbouw en reparatie mag u vertrouwen op betrouwbare kwaliteit voor budgetvriendelijke en praktijkgerichte oplossingen. Door op innovatieve wijze de nieuwste technologieën toe te passen zijn we steeds weer in staat de meest moderne schepen te bouwen. Binnen het marktsegment waarop wij ons richten, onderhouden, ontwikkelen en bouwen we binnenvaartschepen en kustvaarders tot 20.000 ton voor het transport van chemicaliën, mineralen, gas, containers en droge lading. Waarborgen van continuïteit Op onze werf, strategisch gelegen aan de Merwede in Papendrecht direct onder de rook van de wereldhavenstad Rotterdam, staat een gemotiveerd team van vakmensen dag en nacht voor u klaar om uw continuïteit te waarborgen. Op onze eigen werf of bij u aan boord verrichten we tal van voorkomende werkzaamheden zoals onderhoud en reparatie van alle merken dieselmotoren, stuurwerken, hydraulische systemen, keerkoppelingen, ladingpompen, elektrische installaties enz. Faciliteiten Onze werf heeft o.a. de beschikking over 2 stevendokken voor snelle schroef-, boegschroef-, roer- en verdere onderwaterreparaties. Bovendien beschikken we over een eigen draaierij, een afdeling hydrauliek en hebben we al het benodigde ijzerwerk in eigen huis. Breko Scheepvaartweg 3b 3356 LL Papendracht Tel.: +31 (0)78 - 641 68 68 Fax: +31 (0)78 - 641 68 69 Email: info@breko.com Internet: www.breko.com DRIVEN PROFESSIONALS OFFICIEEL DEALER PSI Pijpleidingen scheepvaart · industrie · offshore Geavanceerde pijpleidingsystemen voor nieuwbouw en onderhoud voor: Machinekamerinstallaties / Tankspiralen / Hydrauliekleidingen / Dekleidingen / Sproei-installaties / Phenolfilters / Buigwerkzaamheden (voor derden) / Koelinstallaties. Kwaliteitsgarantie Alle werkzaamheden worden uitgevoerd volgens geldende kwaliteitsnormen door VCA-gecertificeerde werknemers. Wij leveren en installeren leidingsystemen in alle materiaalsoorten. Aftersales service Wij zijn binnen 4 uur op iedere locatie binnen Nederland, waar u ook bent. Aan de Merwede in Papendrecht hebben we bovendien eigen afmeermogelijkheden. PSI Pijpleidingen b.v. Scheepvaartweg 3b 3356 LL Papendracht Tel.: +31 (0)78 - 641 68 68 Fax: +31 (0)78 - 641 68 69 Email: info@psipijpleidingen.com www.psipijpleidingen.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 10 OKTOBER 2006 Meer openheid bij Bargelink en Overmeer Beter zicht op vrij werk Scheepvaartkantoor Overmeer zet het actuele reisaanbod op zijn site. Ook vrachtmarktplaats Bargelink verbetert met een vernieuwde website het zicht op aanbod van werk én schepen. Transparantie in het marktaanbod voor de binnenvaart beperkt zich tot wat spelers zelf aan de markt kwijt willen. Overmeer heeft als eerste bevrachter gekozen voor (beperkte) openheid; andere zullen wellicht volgen. Het Web verkent de nieuwste trend. Op overmeer.com is het de functionaliteit die telt. Eenvoud kenmerkt de vormgeving van de site, met heldere kleuren en duidelijke links. Via de taalkeuze komt meteen het ladingaanbod in beeld. De schipper kan kiezen uit ladingen vanuit Nederland, België/Frankrijk, Noord- Duitsland en Rijn/Donau. Het aanbod wordt minimaal eens per uur (op het halve uur) ververst. Vrij toegankelijk De viertalige website is voor iedereen vrij toegankelijk en geeft van elke reis de laaddatum, de tonnage en eventueel het aantal kuubs, de laadplaats, de losplaats, de lading en eventuele vereisten (ADNR, GMP of NIWO). Er wordt geen vracht bij genoemd. Het overzicht vermeldt de tijd waarop het is bijgewerkt en de telefoonnummers van de kantoren Op overmeer.com is het de functionaliteit die telt. Eenvoud kenmerkt de vormgeving van de site, met heldere kleuren en duidelijke links. in Amsterdam, Rotterdam en Getmold waar de schipper zijn interesse kan tonen. Reageren per e-mail kan ook. Het aanbod vanuit Nederland is met 26 reizen te laden in de periode 4 tot en met 16 oktober verreweg het grootst. In Noord-Duitsland heeft Overmeer op hetzelfde moment één reis in de aanbieding; vanuit België en Frankrijk hebben schippers de keus uit zes reizen en vanaf Rijn en Donau is het aanbod beperkt tot twee reizen. Op de vernieuwde Overmeersite kunnen schippers melden waar ze leeg zijn (of komen), of wanneer ze op zoek zijn naar lading. Ladingaanbieders kunnen eveneens langs elektronische weg hun lading melden of een offerteaanvraag indienen. Onder de knop “Medewerkers en contact” zijn alle Overmeer-medewerkers rechtstreeks per telefoon (vast of mobiel) en per e-mail bereikbaar. Ook de vacatures en de bedrijfshistorie zijn op de site te vinden. Onderhandelen blijft Vooral schippers die regelmatig voor Overmeer varen hebben door het online ladingaanbod een beter zicht op vrij werk. Het verandert voorlopig niets aan het onderhandelingstraject of de marktpositie. Zeker niet zo lang de garantie ontbreekt dat werkelijk alle beschikbare reizen op de site staan vermeld en andere bevrachters de schippers in het ongewisse laten. Strategische keuzes (van bevrachters én schippers) en onvolledigheid spelen ook Bargelink.com nog steeds parten. Al heeft zo’n marktplaats van nature een bredere keus, met veel meer aanbieders van lading en scheepstonnage. Ook bij Bargelink zijn de luiken voor de ramen weggehaald. De vernieuwde site laat op de homepage meteen acht beschikbare reizen en evenveel beschikbare schepen zien. Volkomen anoniem, maar met een korte omschrijving en regiovermelding krijg je wel een indruk van wat er waar speelt. Even doorklikken naar Vracht-Scout (vrije schepen) of Barge-Scout (reizen) brengt nog langere lijsten in beeld. Wie op internet vanuit de nieuwe openheid echt zaken wil doen moet inloggen of bellen om aan de reis of aan een schip te komen. Deze 137e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/21.htm Daar staan ook alle vorige afleveringen. VAART!Peiling: ‘Bij goedkopere gasolie alleen de toeslag omlaag’ Kan de vrachtprijs omlaag nu de gasolie goedkoper wordt? Een derde (32,5%) van de 235 stemmers in de VAART!Peiling ziet er de logica (‘elk voordeel in de keten moet ten goede komen aan de klant’) van in, de rest heeft reden (‘vrachten zijn ook niet gestegen toen de olie duurder werd’) om het er niet mee eens te zijn. Van gemiddeld 440 euro per kuub in het derde kwartaal zakte de prijs bij de olieboer de laatste weken naar zo’n 380 euro per kuub. Reacties zorgen voor de nodige nuancering tussen ‘eens’ en ‘oneens’. Van vrij milde opmerkingen als: ‘We varen al tijden als een houtvlot rond, veel extra uren omdat www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Synthese 12 • Colombia/Colombia II die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 674 SCHEPEN! • Gambler het verbruik niet te betalen is. Laat de vracht nog maar even zo’, tot meer zakelijke: ‘Alleen de – periodiek aangepaste – gasolieclausule mag zakken als de gasolie goedkoper wordt. Vrachten laten zakken is onverteerbaar, tenzij mij iemand uit kan leggen wat er allemaal goedkoper geworden is.’ Dat alleen de gasolietoeslag omlaag mag, komt als stelling in meerdere reacties terug. In veel gevallen zal het geen gevolgen hebben: ‘Het punt met de klanten die ik heb is dat ze de gasolie niet willen vergoeden, en dat vind ik jammer.’ Een ander ziet in de betere markt kansen voor betere verhoudingen: ‘Ze hebben wel een punt en als ze dit consequent doorvoeren kan ik hier mee leven. We hebben echter jaren tegen het minimum gevaren, zelden of veel te laat enige compensatie in gestegen brandstofkosten gekregen. Juist deze mentaliteit ontkracht hun eigen argumenten. We zijn nu op een punt beland dat er enig rendement op geïnvesteerd kapitaal ontstaat. Laat ze met deze basisvrachten maar met een brandstofclausule komen, dan komen ze in ieder geval geloofwaardiger over dan met een enkele poging om de vrachten onderuit te schoppen.’ Over argumenten gesproken: ‘Je eigen argumenten zijn altijd sterker als die van de bevrachter. Kwaliteit in het vervoer kost gewoon geld. Let maar op: de prijsvechters onder de bevrachters en grote groeiers onder hen bestaan meestal niet zolang.’ Eén van de stemmers/klanten waarschuwt tegen ‘een arrogantie die niet erg motiverend is om in de toekomst scheepstransporten uit te breiden’: ‘Vervoerders, laat uw markt niet verloren gaan door overdreven vrachten die niet betaalbaar blijken te zijn.’ En er is nog een kanttekening: ‘We krijgen vracht per ton én gasolietoeslag. Dus dat heeft niks met de vrachtprijs te maken. Maar waar ik me wel druk over maakt is dat we straks 7 euro per kuub gasolie extra moeten betalen aan SAB. En daar hoor ik niemand over praten.’ VAART! peilt op www.vaart. nl/peiling regelmatig de mening van (varende) bezoekers van de website over actuele vragen. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

De Binnenvaartkrant