Views
2 years ago

2006-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Oktober
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 10 OKTOBER 2006 W.L.A. DE BOT & DTR. Voor betrouwbaarheid sinds 1912 Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Angelo 651 t/1960 - 55 x 6.60 - 548 PK CAT 2001 Ms 1285 t bj. 1968 (inruil bespreekbaar) 1900 m3 - Fr.alum. kap - 918 PK CAT van 1996 - won.3 sl.kmrs - boegschr. 340 PK Ms Marjo R (inruil bespreekbaar) 2600t bj. 1976 - dubbelwandig - 1 ruim - 2850 m3 - stl.vloer - schuifluiken 1380 PK CAT van 1994 - koprevisie 2006 - naut.compleet. Ms 1675 t bj. 2001 - 1100 PK - 90 TEU - Fr.alum.kap - Ms 1600 t 1972 - 1 ruim stl.vloer - 1200 PK Cummins 2002 Ms 2250 t bj. 2005 - 117 TEU - 2700 m3 - 1400 PK CAT DUWBOOT t bj. 1967 - 2 x 700 PK van 1984 revisie 1999 Bunkerboot 999 t/1973 - 565 PK - ketel - bunkergiek M.tanker 3000 t bj. 1985 - 1600 PK - Ketel / Bunkermast Partyboot bj. 1997 - 250 pass. - 475 PK Volvo Sleepboot Jenny - 1956 - 1 duwsteven - 575 PK Caterpillar M.Beunschip 588 t bj. 1968 - nwe beunvloer - 205 PK Duwbak 2800 t./1973 - 3400 m3 - boegschr. 450 PK -ADNR Sleep/duwboot bj. 1982 - 2 x 350 PK Cummins 1999 - S.I. GEVRAAGD: MS dubbelwandig bj.na 1995 br. 11.40 m.dit zonder inruil / ms ca. 1000 ton gelast Zomeractie bij Radio Holland Leverancier van Toftejorg automatische tankreinigingsapparatuur. Leverbaar met twee nozzles en interne aandrijving (TZ68 en TZ82) of aandrijving bovendeks met luchtmotor (SSt40T). Ook voor uw tankwasslangen en koppelingen. Voor een optimale plaatsbepaling werken wij met het Alfa Laval simulatieprogramma CAS200 Voor meer informatie kunt u terecht op onze website: www.adejongth.nl of voor een vrijblijvend advies of een offerte: Tel: 078-6552031 Fax: 078-6552010 E-mail: edkleinkramer@adejongth.nl Actie: Elke TZ68 of TZ82 wordt nu standaard gratis voorzien van een filter! www.duwbakken.nl Meest betrouwbare radar in Europa NU met gratis laptop! Radio Holland heeft de zomer in het hoofd en biedt alle binnenvaarders in Europa een spectaculaire actie! De rivierradar met de BESTE prijs/kwaliteitsverhouding in Europa, de RHRS2005RC CRT, is NU verkrijgbaar tegen een extra scherpe prijs en bij aanschaf tijdens de actieperiode* krijgt u NU een gratis A-merk laptop erbij cadeau! De actie loopt tot 15 september 2006*, dus wees er snel bij want zoals altijd geldt: Op=Op! De RHRS2005 is de kleuren rasterscan rivierradar waar vele binnenvaartschippers mee varen op de Europese waterwegen. Kenmerken: kwaliteit, bedrijfszekerheid, betrouwbaarheid en een scherpe prijs/kwaliteitsverhouding. Een garantie voor een veilige en duidelijke vaart! Kenmerken Toshiba laptop: • Intel Celeron M processor 380 • Windows XP Professional • 512MB Geheugen • 60GB HDD Capaciteit • DVD Super Multi (Double Layer) drive • 15.0" XGA TFT Scherm NU met gratis laptop! Wegens succes verlengd tot 20 oktober a.s. Bel nu onze binnenvaartafdeling voor meer informatie: 010-4283230 of email info@radioholland.nl. U kunt natuurlijk ook informeren bij uw eigen Radio Holland contactpersoon. Verspreider voor ‘de Binnenvaartkrant’ gezocht! Bent u goed bekend in en rondom Rotterdam en wilt u 1x per 14 dagen een zakcentje bijverdienen? Bel dan voor meer informatie naar ‘de Binnenvaartkrant’ en vraag naar Karin. Tel. 010-4140060 V Mob.: Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 3.012 ton bj. 1985, 108,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK rev. bj. 2002, geen luiken. 2.675 ton 2.500 m3. bj. 1974, 105 x 11,03 m. 1.300 PK M.W.M. bj eind 2004, geen luiken. 2.640 ton 2.600 m3. bj. 1975, 105 x 11,01 x 3,22 m. 1.300 PK M.W.M. bj. 1975 rev. bj. 2005, schuifluiken. 2.497 ton 3.140 m3. bj. 1989, 110 x 10,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj. 1995 rev. bj. 2000., alu schuifluiken stapelb. 2.143 ton 2.850 m3. bj. 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.870 ton 2.650 m3. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. Euronavi 1.834 ton 2.800 m3. bj. 1956 / 1982 , 100 x 9,50 x 2,82 m. 1.217 PK Cat. bj. 1989, cont. stuurh., event. vast werk. 1.768 ton 2.200 m3. bj. 1970, 105 x 9,50 x 2,03 m. 1.200 PK bj. 2006, alu. stapelluiken met luikenwagen bj. 2004. 1.556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat 1.360 ton 1.900 m3. bj. 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 PK DEUTZ bj. 1968, alu Friese kapluiken + kar. 1.305 ton. bj. 1958, 80 x 9,50 x 2,75 m. 1.100 PK Cummins bj.‚ 98, elektr. luikenwagen. 1.269 ton 1.750 m3. bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 1.260 ton. bj. 1959, 80,30 x 9,50 x 2,63 m. 890 PK Detroit - Diesel bj. 1999, hydro. luikenwagen. 1.078 ton. bj. 1956, 80 x 8,20 x 2,50 m. 750 PK Deutz 545 bj. 1965 rev. bj. 2000, alu. schuifluiken. 1.070 ton 1.550 m3. bj. 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK MWM bj. 1998, alu. schuifluiken. 1.066 ton 1.550 m3. bj. 1964, 79 x 8,20 x 2,49 m. 830 PK Deutz bj. 2002, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3. bj. 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Cat. bj. 1989, alu. luiken panelen. 510 ton 850 m3 (met deklast 925 m3) 55 x 6,60 x 2,51 m. 390 PK bj. 1964, alu. schuifluiken. Motortankschepen: 4.620 ton. bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK Deutz - Diesel bj. 1985. 1330 ton bj. 1973, 81,40x 9,42 x 2,92 m. (1000 PK Stork-Werkspoor bj. ‚74). Duwboten: 2 x 300 PK bj. 1979, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Volvo Penta). 2 x 480 PK bj. 1980, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Deawoo). www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Haven Nr. 2121, Postbus 5068, 3008 AB Rotterdam Tel. 010 428 3344; Fax 010 428 1498. E-mail: info@radioholland.nl Internet: www.radioholland.nl Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Speciale neubau container und Tankschiffe 86 x 9,60 x 3,00 m. Brückendurchfahrthôhe 4,20 ohne ballast. RH dealers Nederland/België: Gebofa Maritiem, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Linssen Electronica, Van Tiem Electro, Werkina Werkendam, Navimar, Van Stappen, AME, De Backer. Vraag naar onze complete lijst van Europese dealers! Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering).

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 Vooral de Duitse binnenvaart zal zich hem nog lang herinneren. Maar ook op internationaal vlak heeft Heinz Hofmann veel werk voor de sector verzet. Dat heeft hij steeds met hart en ziel gedaan. Op 5 oktober nam hij als voorzitter afscheid van de Europese Binnenvaart Unie. Hofmann wilde altijd al een sterke binnenvaart. Als directeur van de Mainschiffahrts- Genossenschaft (MSG), maar ook als president of bestuurslid van talrijke organisaties. In 1992 werd hij vice-president van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB). Sinds 1998 is hij president van de BDB. ‘De binnenvaart was lang een vergeten vervoersmodus. Natuurlijk waren er nationale verschillen. Vergeleken met Duitsland speelde de sector in Nederland, België en Frankrijk al veel eerder een rol van betekenis. Dáár had men ondersteunende programma’s waarover we in Duitsland nog nooit hadden gehoord.’ Door Sarah de Preter ‘De Duitse binnenvaart lag jarenlang in een Doornroosje-slaap. Zolang we de Festfrachten hadden, ging het ons redelijk goed. Achteraf gezien hadden we ons misschien veel eerder sterker moeten profileren. Ik heb altijd getracht de positie van de sector te versterken. Internationale samenwerking vond ik steeds belangrijk.’ In 2004 werd Hofmann voorzitter van de Europese Binnenvaart Unie (EBU). Die maakt veel werk van uitbreiding. Landen als Polen, Slowakije en Hongarije tonen interesse om toe te treden en Tsjechië is al lid. Hofmann hoopt dat zijn opvolgers de EBU in zijn geest voort zullen zetten. ‘Waar het om gaat, is dat we de binnenvaart naar een hoger niveau tillen. Dat vergt een gezamenlijke, internationale aanpak.’ ‘Momenteel rouleert het voorzitterschap van de EBU tussen de landen van onze leden. Ik ben daar geen voorstander van en denk dat het beter zou zijn om een voorzitter voor de langere termijn te kiezen. Kwestie van je contacten en relaties kunnen verdiepen.’ Stabiliteit Om in Brussel gehoord te worden, moet EBU het eens zijn met de Europese Schippers Organisatie (ESO). Volgens Hofmann verloopt dat niet altijd even soepel: “In tal van nautisch-technische commissies werken we vlot met ESO samen. Maar ons gezamenlijke optreden in Brussel laat nog te wensen over. Als EBU-voorzitter heb ik getracht toenadering tot de ESO te zoeken. Wat ik bij ESO betreur, is het gebrek aan eensgezindheid. Binnen de EBU zijn we het over grondprincipes snel eens met elkaar, ook al delen we niet altijd dezelfde mening. Ik merk dat de ESO daar problemen mee heeft.’ Het Naiades-programma van de Europese Unie vindt Hofmann een stap in de goede richting. Toch is het aanvankelijke enthousiasme wat afgekoeld: ‘We zijn in een stilstand terechtgekomen, ik maak me daar zorgen over. Wat ontbreekt, is het geld om noodzakelijke maatregelen om te zetten.’ ‘Ik heb nooit getwijfeld aan de rol van de Centrale Rijnvaartcommissie. Ze is ontzettend belangrijk voor de binnenvaart. En ze moet haar werk kunnen voortzetten, ook al heeft de EU de ambitie om meer bevoegdheden naar zich toe te trekken. De CCR is het fundament.’ Korset 10 OKTOBER 2006 Heinz Hofmann neemt afscheid van EBU en BDB Heinz Hofmann trad de afgelopen decennia veelvuldig op de voorgrond namens de binnenvaart. (archieffoto Sarah De Preter) Altijd weer hamerde Hofmann op het belang van goede infrastructuur. Hij wijst de nationale en Europese overheden op hun verantwoordelijkheid: ‘Als je ons écht een kans wil geven, maak dan werk van de vaarwegen. Zij zijn het korset van het hele systeem. Er zitten nog veel grote knelpunten in het vaarwegennet. Bijvoorbeeld de Donau tussen Straubing en Vilshofen. Ik vind dat de Duitse overheid daarin veel te lang inactief blijft. Ook vind ik dat de Europese Unie meer druk moet uitoefenen op de lidstaten om te werken aan de vaarwegen.’ Met zijn vele bijbanen had Hofmann het de laatste twintig jaar maar druk. Daarnaast was hij directeur van MSG. Waar haalde hij de kracht vandaan om deze activiteiten te combineren? ‘Bij MSG kon ik steeds terugvallen op een stabiele organisatie. Daardoor had ik m’n hoofd vrij voor andere zaken. Maar het was ook gewoon keihard werken. Ik heb veel hobby’s en persoonlijke interesses opzijgezet voor de binnenvaart. Zélfs mijn speeches en persmededelingen heb ik tot op de laatste dag zelf geschreven. Toch denk ik dat het de enige manier is om succesvol te zijn.’ In Würzburg kwam een einde aan Hofmanns vele vertegenwoordigende functies namens de binnenvaart. Voor MSG blijft hij nog tot eind 2007 actief. De nieuwe BDB-president is Dr. Gunther Jaegers. Nieuwe EBU-voorzitter Rinus de Korte: ‘Zoveel mogelijk met één mond spreken in Brussel’ Afgelopen donderdag (5 oktober) is Rinus de Korte in Würzburg gekozen tot voorzitter van de Europese Binnenvaart Unie. De Tholenaar volgde bij de koepelorganisatie de Duitser Heinz Hofmann op. De Korte was de afgelopen twee jaar al vice-voorzitter. Het voorzitterschap van de eind 2001 opgerichte EBU rouleert tussen de landen van de aangesloten binnenvaartorganisaties. Na Frankrijk en Duitsland is nu Nederland aan de beurt. De Korte spreekt met waardering over zijn voorganger. ‘Ik zal dankbaar voortborduren op wat hij heeft neergezet. Heinz Hofmann heeft zich onvermoeibaar ingezet voor de binnenvaart. Hij heeft de EBU naar een betere positie geloodst, nationaal en internationaal.’ De EBU is een koepel van binnenvaartorganisaties uit zeven landen. Roemenië, Bulgarije, Hongarije en Polen hebben ook belangstelling om zich aan te sluiten. ‘We moeten in Brussel met één mond spreken. We hebben een groter platform, waardoor de binnenvaart meer in beeld is gekomen. Het maatschappelijk draagvlak is groter geworden. Men weet in Brussel wie de EBU is en waar we voor staan.’ Het levert ook resultaat op. De Korte noemt als voorbeeld het Naiades-programma dat dit jaar door de Europese Unie is aangenomen. Hij plaatst wel meteen een kanttekening: ‘Het plan hebben we, nu de centen nog. De budgetten liggen tot 2013 vast. Er moet dus ergens geld van lopende projecten worden gevonden.’ Varende Ondernemers Rinus de Korte is lid van het dagelijks bestuur en algemeen bestuur van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en ook bestuurslid van de ledengroep Varende Ondernemers binnen die organisatie. De Korte behoorde tot de groep van circa vijftien binnenvaartondernemers die zich eind jaren ‘80 gezamenlijk aansloten bij het CBRB. Zo wilden ze het imago van de binnenvaart opvijzelen en de succesvolle, innoverende ondernemers een stem geven. Het was een geslaagde zet, want tegenwoordig telt de groep Varende Ondernemers 250 leden. De Korte was vijfenhalf jaar voorzitter van deze dynamische groep. De Korte is trots op wat tot stand is gebracht. ‘Vooral op de saamhorigheid en het succes. Het is de grootste groep binnen het CBRB geworden.’ Zijn inzet binnen de EBU ligt in het verlengde van die doelstellingen: ‘Zorgen dat de particuliere binnenvaartondernemer, die enorme investeringen doet, een beter gehoor krijgt bij de politiek en de rijksoverheid. Vooral ook in Brussel.’ De Korte en de EBU staan ‘voor 101 procent’ achter de Centrale Rijnvaartcommissie. ‘Het is onbestaanbaar dat de CCR afgeschaft wordt,’ zegt de gedreven binnenvaartvertegenwoordiger over de plannen van de Europese Commissie om meer macht naar zich toe te trekken. Vorige maand stelde minister Peijs de Nederlandse organisaties gerust dat de CCR niet ter discussie staat. Draagvlak De Korte komt uit een binnenvaartgeslacht. ‘Ik trouwde in 1963 op een spits, de Onderneming II. We hebben zeven jaar op Frankrijk gevaren.’ Na op grotere schepen overgestapt te zijn, ging Rinus in 1984 aan de wal wonen. Hij werd verantwoordelijk voor Gebr. De Korte, dat hij samen met zijn drie broers opzette. In 1995 gingen de broers een jointventure aan met Maarten en Dina van Pelt van de Swin. Na een jaar nam Maarten de aandelen van Rinus oudste broer Johan over. Nu zijn circa 25 schepen aangesloten bij Gebr. De Korte en vervoert het bedrijf tussen de 3,5 en 4 miljoen ton op jaarbasis. In november wordt Rinus 65. Dat is geen reden om een plekje achter de geraniums op te zoeken. Integendeel. ‘Ik Rinus de Korte: ‘Als we met één stem praten, moet de overheid kleur bekennen.’ (foto MGR) heb de tijd en de mogelijkheid om me voor de EBU en de binnenvaart in te zetten. Het is ook een eer om dat te mogen doen.’ In 2004 trad hij na twintig jaar terug als directeur van Gebr. De Korte, dat in Zwijndrecht is gevestigd, en deed hij zijn aandelen van de hand. Maarten van Pelt volgde hem op als directeur. Rinus is nu nog twee dagen per week als adviseur aan het bedrijf verbonden. De EBU trekt in internationale kwesties zo veel mogelijk samen op met de collega-koepelorganisatie ESO (Europese Schippers Organisatie). ‘De samenwerking gaat steeds beter. In de nautisch-technische commissies vormen we al een eenheid. Samen heb je meer draagvlak.’ Voor de samenwerking lijkt het een goede zaak dat de nieuwe EBU-voorzitter zelf gevaren heeft. Zijn achtergrond sluit daarmee aan bij die van de ESO-bestuurders en -achterban. Als de binnenvaart verdeeld is, biedt dat de overheid de gelegenheid de wensen en adviezen uit de branche naast zich neer te leggen. Dat mag de binnenvaart niet laten gebeuren, vindt De Korte: ‘Als we met één stem praten, moet de overheid kleur bekennen.’

Binnenvaartkrant