Views
2 years ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 26 SEPTEMBER 2006 Te Koop: Beunschip afm. 65,94X9,2 X 3M 1377 Ton. Motor 825PK. Met SI Cert. Zeer scherpe prijs! Marine Trading & Brokerage BV Tel 010-2322056 info@marinetrading.nl www.marinetrading.nl Gevraagd per direct op mcs Tahalassa Stuurman met patent, vaste containerdienst tussen Amsterdam en Meehout (België), loon en vrije tijd te bespreken. Tel. 0032-475731667 of 06-53451225 Overslagbedrijf Speksnijder zoekt op kraanschip Bona Spes werkomgeving Alphen a/d Rijn LL machinist/Bobcatrijder ibv rijbewijs Inl. 0651-809092 of 0620-704015 TE KOOP: Gevraagd: 1e en/of 2e Kapitein voor mts Currency. Vaarschema in overleg. Voor info: tel: 0031-624215552 of e-mail: f.m.v.b@wanadoo.nl Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Is op zoek naar: Duwboot kapitein en matrozen Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen, 0180-487130 meeusen@gmwatertransport.nl Ms. 1200 ton, Bjr. 1980, 800 pk, vast werk Nederland. Inruil bespreekbaar, fi nanciéle mogelijkheden aanwezig. Tel. 0653-153374 Ruycontrans bv Boterstraat 13 4251 CC Werkendam Tel.: +31 (0)183-505 433 Fax: +31 (0)183-504 333 E-mail: info@ruycontrans.nl Zoekt op grond van gestegen ladingvolume scheepsruimte voor de Boven-Rijn en Donau Web: www.ruycontrans.nl Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. Dealer Orlaco camera systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Gevraagd voor binnenvaarttanker Kapitein met Rijnpatent Mannheim, ADNR basis, Radarpatent, VHF. Voor inlichtingen: 0032 - 475 622712 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP GEVRAAGD “Svb Kooren” zoekt voor: MTS SIRIUS Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Schepen van alle tonnages en bouwjaren. Speciaal schepen van een recent bouwjaar van 100 of 110 meter bij 10.50 of 11.40 meter. Wij komen graag bij u aan boord voor een gesprek, bel voor INFO. 2e kapitein i.b.v. vaarbewijs AB en ADNR, week op/week af, vaargebied: Nederland, loon conform CAO NL, reizen vrij. Tel. 010-2954795 of 06-55334413 Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 135 x 13,5/15 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 11,45 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 2007! Money Maker - lightweight. Koppelverbanden 172x11,45 Roestvrijstalen tankers type Esperanza lev. juli/aug 2007 Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw casco‚s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading Veronique - verband bj. 2000 - 182x11,45x3,32m. 5000 ton, 352 TEU, 2x Cummins1300pk, 14mm. Vloer, 3x boegschroef. Kiliya 110x11,45x3,33, 2740 ton, bj.1999 Odessa, 2x 1521 pk Cat, 2x Scania 350 pk, mod. woning 3 slp, incl/ex bak. Choice 105x10,50x3,19 bj.1999, 2420 ton, 3100m3, Blom. alu kap, 1200pk cummins - koprev.'06, Scania van Tiem. Celeste 105x10,5x3,20 2330 ton bj. 1997 Orsova, 2800m3, 1521pk , Cat., Blom. alu kap, 144 teu, 12mm vloer. Con Amore 105x9,5x2,98, 2084 ton, 2800m3,1227 pk Cat., 400 pk Daf, stalen vloer, alu fr. kap, nette woning. Impresa 110x11x2,81, 2272 ton, 3415m3, MAK 451 1200, 475 pk Cum., stalen vloer, schuifluiken, alu. stuurhut 2005. Vogue Dongewerf bj. 1974, 1859 ton, 2250 m3, Cummins 1264 pk, kruiplijn 4.10, 12mm stalen vloer, inruil bespreekbaar. 85,90x9,50x3,08m bj. 2000 Baki Monostor, 1672 ton, 1940 m3, 1200pk Cummins, friesche kap, 12 mm vloer, mooie woning. Vitesse 1742 ton 85x9,5x3,13 bj. 1972 Irnsum, 2150m3, alu luiken, SKL bj'88 1200pk, 320pk DAF '95, woning 1997. Marjo R 85x9, 1598 ton, 2050m3, bj. 1971, Cat. 3512, 265pk DAF, alu fr. kap, nette woning (1997), inruil bespreekbaar. Belvedere 85x8,20x2,72 bj.'62 Berlijn, 1309 ton,1900m3, 955pk Mitsubishi '06, stalen vloer en vlak '89, alu.schuifluiken. Acrobaleno 543 ton 57x6,60x2,42 bj. 1964 Kooijman, 875m3, 11mm '00, alu hut '00, MAN580pk bj.'96, alu kap. Tankers Dubbelwandige tankers / Bunkertankers / Enkelwandige tankers 110x11,45x3,60/5,40 type C, Roemenië 2005, 10 tanks, 2000 pk Caterpillar, verhaar 500 pk, Deepwell pompen. Nieuwbouw 86x9,60 type C, dubbelwandig, zeer snel leverbaar. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen Twan de Goeij rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 Mob: 06-22701700 NL-3331 MA Zwijndrecht Mob:06-30179475 Fax: 078-6120653 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl W.L.A. DE BOT & DTR. Voor betrouwbaarheid sinds 1912 Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Ms Angelo 651 t/1960 - 55 x 6.60 - 548 PK CAT 2001 Ms 762 t / 1964 - al.schuifluiken - 510 PK Volvo P 2001 Ms Marjo R (inruil bespreekbaar) 2600t bj. 1976 - dubbelwandig - 1 ruim - 2850 m3 - stl.vloer - schuifluiken 1380 PK CAT van 1994 - koprevisie 2006 - naut.compleet. Ms 1600 t 1972 - 1 ruim stl.vloer - 1200 PK Cummins 2002 Ms 2250 t bj. 2005 - 117 TEU - 2700 m3 - 1400 PK CAT DUWBOOT t bj. 1967 - 2 x 700 PK van 1984 revisie 1999 Bunkerboot 999 t/1973 - 565 PK - ketel - bunkergiek M.tanker 3000 t bj. 1985 - 1600 PK - Ketel / Bunkermast Rondvaartboot bj. 1997 - 250 pass. - 475 PK Volvo Sleepboot Jenny - 1956 - 1 duwsteven - 575 PK Caterpillar M.Beunschip 588 t bj. 1968 - nwe beunvloer - 205 PK Duwbak 2800 t./1973 - 3400 m3 - boegschr. 450 PK -ADNR Sleep/duwboot bj. 1982 - 2 x 350 PK Cummins 1999 - S.I. GEVRAAGD: Sleepschip ca. 1300 ton / Ms 85 x 9.50 m / 1980 - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Vitesse bj. 1972 1743 ton afm. 85 x 9,50 x 3,13 m 1150 PK Skl Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Erine bj. 1980, 2552 ton, afm. 110 x 11,40 x 3,00 m., 2 x 862 pk Mitsubishi Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Possidi bj. 1958, 1305 ton, afm. 80 x 9.05 x 2.85, 973 pk CAT Ms bj. 1990, 3000 ton, 1600 pk Deutz, afm. 110,00 x 11,45 x 3,50 Kvb Vagari geheel verbouwd 2004, MTU 1200 pk en Mitsubishi 1200 pk BEUNSCHEPEN Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Linsi bj. 1960, 946 ton, afm. 67 x 8,20 x 2,72 m., 2 x 360 pk Volvo Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM Mbs Philipskercke bj 2000 1603 ton, afm. 86 x 9.50 x 3.20 m, 1200 pk MTU Mbs Delta bj. 1999, 1800 ton, afm. 86 x 9,50 x 3,20 m, 1050 pk Caterpillar MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m. Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Sliedrecht heeft ‘Schuttevaerkade’ De Loswal in Sliedrecht werd afgelopen zaterdag omgedoopt in ‘Schuttevaerkade’, onthuld door de gebroeders Jan en Wim Struijk, die zich in de loop der jaren verdienstelijk hebben gemaakt voor die kade. In 1969 waren er besprekingen gaande over de uitbreiding van de jachthaven. Toenmalig voorzitter van de Schuttevaerafdeling Arie van der Waal had daar al veel tijd en aandacht aan besteed. Zijn opvolger Jan Struijk: ‘Toen ik in 1969 toetrad tot het bestuur van de Koninklijke Schuttevaer heb ik samen met Van der Waal deze kar getrokken. Talloze voorstellen gingen over tafel. Het toenmalige Middeldiep inrichten als jachthaven, het Gat van Van Santen op de Kaai inrichten, een stuk van de gemeentehaven opofferen, de haven van Volker inrichten en zo voort. De meeste ideeën strandden door gebrek aan geld. Rond de jaren ‘70 was de verstandhouding met de gemeente niet al te best. Dat veranderde toen ik in 1971 aan de wal kwam en naast toenmalig gemeentesecretaris Kniep kwam te wonen. Hem kreeg ik zover om samen met de wethouder De Bruijn onze jaarvergadering te bezoeken en op die manier direct de wensen en grieven van de schippers aan te horen. Sindsdien was het gemeentebestuur altijd vertegenwoordigd op onze jaarvergaderingen.’ In 1988 trad Van der Waal terug als voorzitter en volgde Jan Struijk hem op. Samen met zijn broer Wim woonden zij de beraadslagingen over de jachthaven bij. Toen in de jaren ‘90 de dijkverzwaring aan de orde kwam werden de uitbreidingsplannen van de jachthaven weer actueel. Jan Struijk: ‘De mogelijkheden van realisatie namen toe toen de wethouder Den Besten in het kader van Renaval een subsidie wist los te peuteren. Met voortvarendheid werden plannen en tekeningen gemaakt en met dezelfde voortvarendheid weer afgekeurd.’ Koninklijke Schuttevaer heeft zich altijd positief opgesteld maar had als keiharde eis: Geen ligplaatsen voor de beroepsvaart inleveren. Havenwethouder Bas Korporaal zegde toe dat dit niet zou gebeuren. Toen de werkzaamheden, aanvingen bleek dat er langs de Havenstraat een talud zou worden aangelegd. Hierbij zou na een herindeling evenveel ligplaatslengte overblijven alleen de Nog een extra eter 26 SEPTEMBER 2006 beschikbare breedte zou met 18 meter afnemen. Wim Struijk kwam toen met het idee om in plaats van een talud een damwand te slaan waardoor ook in de breedte geen verlies zou optreden. Dit idee is toen uitgewerkt waarna er een plan op tafel kwam dat voor alle betrokkenen aanvaardbaar was. Tegen deze achtergrond heeft de in 2004 aftredende voorzitter en thans ere-voorzitter van de Koninklijke Schuttevaer afdeling Sliedrecht, Jan H. Struijk in zijn afscheidsrede het idee geopperd om deze mooie kade de naam Schuttevaerkade te geven. Van links naar rechts: Jan Struijk, burgemeester Boevée, Wethouder van de Ven en Wim Struijk bij het naambord in Sliedrecht. (foto Bas Struijk) Maar dat was niet de bedoeling! Daar zit ik dan, klaar om de hele vrijdagmiddag betaald in water te gaan zitten staren. Samen met 79 andere pennenlikkers ben ik langs het Prinses Margriet Kanaal en het Van Starkenborghkanaal neergezet, om in opdracht de zogenaamde Biografie van de Vaarweg Lemmer-Delfzijl te schrijven. En de verhalen worden nog in een boek gepubliceerd ook. De organisatie, Keunstwurk, heeft me een rustiek bankje in Koatstertille toegewezen. Rechts van mij staat het 150 jaar oude Waldhuske van mijnheer de Bruin, een oudschipper. Een Range Rover stopt plots voor zijn huis. Een slanke den stapt uit en loopt op mij af, gevolgd door een man die een wat volgzame indruk maakt. ‘Ben jij die Elvis-imitator, Frank Anthony?’ Nú ben ik die gozer echt helemaal beu. Ik word al jaren achtervolgd door dat zingende kopieerapparaat. Zonder het te weten heb ik dankzij hem opgetreden op Lowlands (en vele andere popfestivals) en ik heb blijkbaar ook een hartaanval gekregen. Zo zie je maar weer: imiteer nooit The King, dat neemt het hiernamaals je kwalijk. ‘Nee, ik ben niet Frank Anthony,’ verzucht ik tegen de dame, die van het NRC blijkt te zijn. Mooi. Aandacht van de krant, uit de Randstad nog wel. ’Weet je al wat je gaat schrijven vandaag,’ vraagt zij lieftallig. Haar vriend staat wat schaapachtig achter haar te glimlachen. Onder de plak. Duidelijk. Gecharterd om die journaliste van de Randstad naar het gevaarlijk hoge noorden te vervoeren in een Range Rover. ‘Nee ik weet niet wat ik ga schrijven, ik ben nog maar net hier en heb nog maar net een bakje koffie bij mijnheer de Bruin gedronken.’ ‘Wie?’ ‘Mijnheer de Bruin, de oudschipper die daar woont.’ O fout – dat blijkt dus nóg interessanter voor de NRC. Ik moet niet de greep op de situatie gaan verliezen. Ik hobbel de journaliste snel achterna, het Waldhuske in. ‘Mijnheer de Bruin, u bent schipper geweest,’ hoor ik haar vragen. ‘Net als Frank Anthony?’ ‘Frank Antonie,’ verbeter ik haar lichtelijk hijgend, ‘met “ie” en zonder “h”.’ ‘Mijnheer de Bruin, kent u Elvis,’ vraag ik in een onmogelijke poging de NRC-journaliste de pas af te snijden. De oudschipper opent in antwoord een van de oude bedsteetjes in zijn bruingezellig kleine huiskamer. Dit kan niet waar zijn! Vol Elvis! CD’s, foto’s, elpees; een heus Elvis-minimuseum. Ik zie de ogen van de slanke den oplichten. Ik kan het wel schudden bij de NRC. Ze zitten allemaal aan tafel en de schippersvrouw telt dat het er veel zijn. Gelukkig is de tafel aan boord uittrekbaar en maakt het niet zoveel uit. Nadat de soep op is pakt de schipper een schaal friet en zet die op tafel. De schoonzoon kijkt verlangend naar het vlees en de sla en de kleintjes naar de frietjes. De schippersvrouw prijst de overheerlijke verse boontjes aan. ‘Ik lust geen boontjes,’ zegt de vriendin van de jongste dochter. ‘Maar ik eet wel sla. Is dat ook goed?’ ‘Natuurlijk. Als je maar groente eet,’ lacht de schipper. ‘Dan kan ik mee-eten en dan word ik meteen opgevoed,’ lacht het meisje. ‘Maar boontjes die hoef ik echt niet meer hoor. Daar heeft mijn moeder mij in mijn babyjaren mee overvoed.’ De drie kleintjes van de oudste dochter kijken met ontzag naar de vriendin van de jongste. ‘Maar groente is wel gezond hoor. Dat is heel belangrijk,’ zegt ze serieus en naast het vlees en de friet komt een flinke berg sla te liggen. En dan is het even stil want iedereen heeft honger. Ze liggen tegenwoordig vaak in de haven en dat kan het nageslacht wel waarderen. Zo kunnen opa en oma regelmatig oppassen en als de kinderen dan opgehaald worden, eten ze met zijn allen mee. Ook de jongste dochter vindt het wel handig om mee aan te schuiven en haar vriendin tegenwoordig ook. Het schippersechtpaar vindt het niet erg want die houden wel van ouderwetse gezelligheid. ‘Het smaakt weer heerlijk,’ zegt de vriendin en ze vult haar bord nog eens. ‘En het sausje bij de sla is echt lekker. Daar wil ik toch eens het recept van hebben.’ Als de schippersvrouw haar aankijkt zegt ze snel: ‘Maar voorlopig eet ik het net zo lief hier. Veel gezelliger dan in mijn eentje.’ ‘Ja, dat vind ik ook,’ zegt de schipper en hij heeft alweer een schaal friet klaar. Dat is immers zijn specialiteit. ‘Eigengebakken friet. Daar kan toch niets tegenop,’ vindt de vriendin. ‘En wat krijgen we als nagerecht,’ vraagt de schoonzoon. De vriendin steekt op veilige afstand van de eettafel een sigaret op en geeft aan eerst een kleine pauze in te willen lassen. De schoonzoon en de dochter brengen de vuile afwas naar de keuken en de schippersvrouw laadt meteen de vaatwasser in zodat die alvast een keertje kan draaien. ‘Da’s toch heel wat makkelijker dan vroeger,’ zegt ze, want ze kan zich nog goed herinneren hoe ze daar met een bezweet hoofd boven dat dampende water hing. De (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING vriendin brengt nu ook nog een paar vuile schalen, maar die passen er niet meer bij en moeten op de volgende ronde wachten. Hierna verdeelt de jonge vrouw het ijs zo eerlijk mogelijk en de schoonzoon spuit er voor ieder nog slagroom op. ‘We worden toch maar weer verwend vandaag,’ zeggen beiden tegelijkertijd. In de keuken is de koffie ook al weer klaar en als allerlaatste afsluiter volgt er nog een kopje van dat opwekkende vocht met een klein glaasje koffielikeur en een bonbon. ‘Jij hebt het toch maar getroffen met je schoonmoeder,’ zegt de vriendin van de jongste dochter tegen de schoonzoon. ‘Dat moet ik toch maar hopen nog eens zo’n leuke te krijgen.’ ‘Anders kom je toch gewoon weer naar hier,’ biedt de schipper aan. ‘In ieder geval heel erg bedankt voor de gastvrijheid,’ zegt het meisje als ze een uur later naar huis gaat. ‘En hopelijk tot volgende week.’ Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant