Views
1 year ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 26 SEPTEMBER 2006 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,73 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. 24-09-2005 24-09-2006 Marco Pols Als tranen een trap konden bouwen En herinneringen een brug Dan klommen de hoogten de hemel in En haalden we je direct weer terug We missen je 24-09-2005 - 24-09-2006 Lieve Marco, Zoals jouw schip heel langzaam achter de horizon verdwijnt. Zo hebben wij, het afgelopen jaar, stap voor stap, afscheid moeten nemen van jou. Wat blijft zijn onze herinneringen...... Je blijft voor altijd in ons hart. Liefs Wendy & Nina Evert Pap Schipper van het m/s “Carmen” echtgenoot van Bernie Joosten geboren te Goes op 29 mei 1949 en overleden te Wilrijk op 23 september 2006. Antwerpen: Bernie Joosten Willy en Anita Hooymans - Pap, Sharona en Nick Heinkenszand: Monique Hulsman Maasbracht: Harm (†) en Jacomina Pap - Leys De families Pap en Joosten De vrijzinnige plechtigheid, waartoe u vriendelijk wordt uitgenodigd, zal plaatsvinden in de aula “Chrysant” van het crematorium te Antwerpen, Jules Moretuslei 2, Wilrijk op zaterdag 30 september 2006 om 11.30 uur. Samenkomst aldaar in de voorziene wachtruimte vanaf 11.15 uur. Ankerrui 42 2000 Antwerpen Materiaal Metingen Europe BV is een toonaangevend, internationaal, bedrijf in de maritieme sector en is ruim 40 jaar in Nederland gevestigd. MME maakt samen met MMT, o.a. gespecialiseerd in niet-destructief materiaal onderzoek en metaalkundige laboratoria, deel uit van de MME-Group. MME is o.a. gespecialiseerd in: • Ultrasoon wanddiktemetingen, “Close-up” - en corrosie inspecties aan boord van schepen. • Productie en verkoop van MME aluminium en zink opofferingsanoden t.b.v. de scheepvaart, offshore-, civiele en overige industrie. • Productie, verkoop en service van MME opgedrukt stroom en aangroeipreventie systemen voor schepen. • Verkoop en installatie van aluminium gangways en accommodatie ladder systemen. Wij zoeken TECHNISCH INSPECTEURS die opgeleid zullen worden om zelfstandig metingen aan boord van schepen te verrichten en corrosie inspecties uit te voeren in zowel binnen- als buitenland. en een RAPPORTEUR / TEKENAAR die opgeleid zal worden om op het hoofdkantoor in Ridderkerk zelfstandig tekeningen op te zetten en de metingen aan boord van de schepen te rapporteren volgens de classificatie voorschriften. Voor beide functies geldt: • Opleiding MTS/WTB/Scheepsbouw of vergelijkbaar niveau. • Kennis van de Engelse taal. • In staat zijn tekeningen te lezen. • Affiniteit met de scheepvaart. • Kennis van Autocad is een pré. • Flexibele instelling. Reageren U kunt uw brief met CV sturen aan MME-Group, t.a.v. mevr. A.M. Overwater, Postbus 4222, 2980 GE Ridderkerk, of per e-mail aan: a.overwater@mme-group.com. Voor meer informatie over ons bedrijf zie onze website www.mme-group.com. Jan en Sandra Klein Erwin en Ronald De Heer is mijn Herder Hij voert mij aan rustige wateren Psalm 23 Heden ging naar zijn hemelse Vader mijn geliefde man, onze zorgzame vader, grootvader en overgrootvader in de leeftijd van 85 jaar. 14 september 2006 Bijleveldsingel 67 6521 AP Nijmegen Voorheen m.s. “GINA” Broer Booij echtgenoot van Sebegina Kruize Sebegina Booij-Kruize Jan en Elly Booy-Wagenaar Michiel en Marieke Saskia en Koen Tiny en Henno Teekman-Booij Robert Shirley en Klaas, Esmee en Ferron Albert en Andrea Booij-Rensen Lisette en Richard Paul Jacqueline Booij en Serge Girard Rogier en Heidi Ivo De begrafenis heeft dinsdag 19 september plaatsgevonden op de begraafplaats Rustoord in Nijmegen. www.duwbakken.nl Tondia B.V. vraagt voor het Passagiersschip Rembrandt van Rijn collega’s voor het nieuwe seizoen Machinist Matroos/ Motordrijver Matroos Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Main en Donau Voor deze functie is/ zijn gewenst: Ervaring in soortgelijke functie Goede technische kennis Goede contactuele eigenschappen Representatief uiterlijk In bezit van dienstboekje Voor meer informatie kunt u zich wenden Tondia B.V. Tel: 06-13001214 DRINGEND GEZOCHT Kapitein of Koppel op m.t.s. Glamona In bezit van Radar patent en A.D.N.R. Contact: Van den Abbeele Edmond (0032)-(0) 475 94 54 34 Adres: Rivium 1e straat 74 2909 LE Capelle a/d IJssel Telefoon: +31 (0)10 - 288 76 08 E-mail: binnenvaart@lowland.com www.lowland.com tijdelijk e 4, 95 p.t. 50 x 50 cm Utrechtseweg 4, RENSWOUDE 1000 m www.vanheugten.nl Tel: 0318-571225 piet@vanheugten.com Wollen e 9, 95 per tegel 50x50 cm Bouclé e 2, 80 per tegel 50x50 cm Lowland Binnenvaart B.V. is gespecialiseerd in project- en crewmanagement voor de Rijn- en binnenvaartsector. Voor diverse tankers (Chemicaliën- en minerale oliën) hebben wij per direct plaatsingsmogelijkheden voor: Kapiteins/Stuurlieden ibv Rijnpatent en A.D.N.R. chemie ervaring is een pré (Vol)matrozen ibv geldig dienstboekje matrozen met opleiding genieten de voorkeur tanker ervaring is een pré Wij bieden u een marktconform salaris en het vaarsysteem is n.o.t.k. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden waaronder een studiekosten regeling. Heeft u interesse in een van deze functies neem dan vrijblijvend contact op of stuur uw sollicitatie met C.V. naar Lowland Binnenvaart B.V. Gevraagd nette Kapitein op kvb drogelading in bezit van Rijnpatent minimaal tot Mannheim, ADNR, radar, vrije tijd 14/14 of in overleg. Tel.nr: 078-6196482 of email: info@daribv.nl www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 26 SEPTEMBER 2006 Groot naast groot Containerschip Emma Maersk deed de Rotterdamse haven aan. Nog steeds is onduidelijk hoeveel teu het schip kan vervoeren. De Deense rederij zelf houdt het voorzichtig op 11.000 maar deskundigen schatten de hoeveelheid – gebaseerd op de grootte van het schip en de wijze van beladen – op 14- en zelfs 15.000 teu. Het schip ligt hier bij ECT aan het Delta schiereiland op de Maasvlakte. Het wordt gebunkerd – hoe kan het ook anders – door de Vlissingen van VT, al jaren het grootste binnenschip ter wereld. Het bunkerde 8.500 ton stookolie. Voor een schip van deze afmetingen niet zo gek veel, maar het schip is ook ontworpen om zo min mogelijk brandstof te verstoken. De Emma Maersk werd gebouwd op de werf van Maersk in Odense, Denemarken. Het ‘ultra large container ship’ Emma Maersk is een reuzenstap en betekent een nieuwe generatie zeeschepen. De komende anderhalf jaar volgen er nog zeven van deze schepen. De acht gezusters Maersk zullen een eigen lijndienst gaan onderhouden, een zogeheten loop, tussen Azië en Europa, waar alleen de allergrootste havens worden aangedaan, zoals Rotterdam, Sjanghai, Bremerhaven, Felixstowe en Hong Kong. De Emma Maersk meet 170.794 brt, 397,7 meter over alles, 56,6 meter en een diepgang van 15,5 meter. De voortstuwing geschiedt door de 14 cilinder Wärtsilä/Sulzer 14RT-flex96C van 110.000 PK / 80.000 kW. Het haalt daarmee een snelheid van 27 knopen. Er varen dertien mensen op dit megaschip. De Emma kostte 145 miljoen dollar. (foto Roy Borghouts Fotografie) Vrachtprijs tankvaart schiet omhoog Nu breken de wachttijden op de terminals voor de binnentankvaart geweldig op. Het ladingaanbod en in het kielzog daarvan de vrachtprijs schieten omhoog en met de sterk fluctuerende waterstanden is het lastig indelen als drie dagen moet worden gewacht op de laadplek. Momenteel valt het water op de Rijn met tientallen centimeters per dag. Dat betekent voor de grotere schepen dat ze bij een vertraging van drie dagen soms honderden tonnen minder lading mee kunnen nemen. Dat is al frustrerend en om dan te moeten aanzien hoe collega’s met kleinere schepen een veel hogere omloopsnelheid realiseren, is ronduit pijnlijk. Er was maandagmorgen nog voldoende water, maar in een sterk vallende rivier is het risico te groot om met een 3.000 tonner af te laden naar de Boven- Rijn. Dat geldt overigens net zo goed voor de droge lading, hoewel daar de vrachtprijzen minder sterk omhoog (en ook weer omlaag) schieten. Vorige week werd er 33 Zwitserse frank naar Basel betaald voor de benzine. Verwacht wordt dat die prijs verder zal stijgen deze week. Naar Karlsruhe werd twintig euro geboden. Ter vergelijking: voor de kolen naar Thionville werd acht euro per ton betaald en naar de Ruhr iets meer dan drie euro. Maar zowel in de droge lading als in de tankvaart hoeven schepen absoluut niet leeg te liggen wachten op lading. In de droge lading is dat al geen verrassing meer. Deze zomer is het ladingaanbod constant vrij hoog geweest. Statistisch gezien zal het nu nog verder toenemen. Index Halverwege september stijgt de index voor droge lading. De prijsindex ligt nu met 103,6 al veel hoger dan vorig jaar september (86,3) aan het begin van de lange laagwaterperiode. Vrijdag 15 september, na een week met 233 vrachtmeldingen, sloot de VAART!Vrachtindex 3,4 punten hoger dan de week ervoor op 102,4. Over de voorafgaande zeven dagen steeg de index met 5,8 punten naar 108,4. De gemiddeld betaalde gasolieprijs zakte wel flink door. Gasolie was 15 september met 431,23 euro gemiddeld 16,79 euro per kuub goedkoper dan een week eerder. Het prijsniveau ligt daarmee nog 109,7 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 18 procent (+0,6 procentpunten) van de brutovracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 22,0 procent (+1,0 procentpunten). De beladingsgraad nam over de week af met 2,6 procentpunten naar gemiddeld 82,4 procent. De gemiddelde bruto-opbrengst per ton per dag nam over de week met 1 eurocent af naar 0,88 euro, de tendens is nog dalend doordat de meeste reizen het gemiddelde niet halen. In de droge lading sloot de vrachtindex over een kleine maand 3,0 punten hoger op 101,8, de weekindex steeg met 4,7 punten naar 107,0. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk (36 procent van alle vrachtmeldingen die week) steeg met 5,7 punt naar indexwaarde 101,9, over de week was er een winst met 13 (!) punten naar 110,4. De weekindex voor de afvaart steeg met 6,1 punt naar 85,2. Het Wechselverkehr over zeven dagen nam af met 1,6 punt naar 107. De weekindex voor Noord- Zuid/binnenlands noteerde 8,4 punten lager op 134,5. De kolenindex sloot over de langere termijn (vanaf 28 augustus) 0,4 punt hoger op 85,3 en over de week 5,3 punten hoger op 86,4. De index voor zand en grind van de Rijn steeg over zeven dagen met 1,9 punt naar 70,2. De containerindex laat over de langere termijn een stijging zien met 5,8 punten naar 58,9, over de week waren er te weinig meldingen voor een verantwoorde index. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 8,1 punten hoger uit op 171,5, in de klasse 700-1500 ton was er een afname met 2,8 punten naar 113,8, in de klasse 1500-2500 ton deed zich de grootste winst voor met een stijging van de weekindex met 14,3 punten naar 94,9 en in de klasse boven de 2500 ton was JA! Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden de winst iets bescheidener met 6,6 punten stijging naar 81,8. De ‘Moezel / Saar Monitor’ geeft over de langere termijn een statistische kans van 62,2 procent (+2,2 procentpunten) op retourreizen aan, over de week neemt die kans met 31 procentpunten toe naar 66,7 procent. De leegvaartindex van de droge ladingvloot nam tijdens de week af: schepen voeren gemiddeld 16,7 procent (-1,4 procent) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam af met 0,04 naar 0,73 dag gemiddeld. De tweede septemberweek telde bij VAART! Vrachtindicator 33 ‘topreizen’, 14 procent van het totaal. Dat zijn reizen die het gemiddelde op drie criteria overtroffen: ladingtrajectcategorie, tonnageklasse en opbrengst per ton per dag. Tien van deze betere reizen waren: gerst van Dronten naar Mülheim voor 9,50 euro, zout van Heilbronn naar Frouard voor 10 euro, tarwe van Esbly naar Rouen voor 9,30 euro, steenslag van Stein naar Breda voor 3,25 euro, platen ijzer van Antwerpen naar Heilbronn voor 11,79 euro, oud ijzer van Mülheim a/d Ruhr naar Sluiskil voor 6,25 euro, baggerslib van Lauffen naar Rheinhausen voor 6 euro, tarwe van Maagdenburg naar Engter voor 5,50 euro, split van Kehl naar Baarn voor 11,90 euro, en gecalcineerde petroleumcokes van de Botlek naar Moerdijk voor 4,79 euro. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 414 droge lading- en 4 tankvaartreizen sinds 28 augustus, omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 21,50* (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur voor het bedrag van € 62,00 (incl. 6% btw).

De Binnenvaartkrant