Views
2 years ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 26 SEPTEMBER 2006 AIRCONDITIONING Een goede klimaat-beheersing is afhankelijk van de juiste serviceverlening Mient 14a, 2903 LC Capelle a/d IJssel Telefoon: (010) 44 22 564 Fax: (010) 44 22 613 Email: info@compair-airco.nl Site: www.compair-airco.nl Stand K 166 • MONTAGE BINNEN ENKELE DAGEN! • SERVICE DOOR HEEL NEDERLAND! • BEL (010) 442 25 64 OF KIJK BIJ WWW.COMPAIR-AIRCO.NL Wij bieden een landelijk servicenetwerk en beschikken over uitsluitend ervaren servicetechnici en zijn 24 uur per dag bereikbaar het hele jaar door. Voor deze service medewerkers speelt niet alleen het technische aspect een belangrijke rol, maar ook hoe u en uw medewerkers het klimaat ervaren aan boord. Om de kwaliteit van de installatie en onze werkzaamheden te waarborgen beschikken wij over het ISO-9001 kwaliteitscertificaat en VCA veiligheidscertificaat. Dit geeft u als opdrachtgever de zekerheid van gepast advies, hoogwaardige installatie en persoonlijk contact. GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. ALTIJD EEN WARM WELKOM MET EEN KABOLA CV-KETEL • leverbaar in cv-, combi- en boileruitvoering • hoogwaardige en duurzame kwaliteit • betrouwbaar en onderhoudsarm • 12-115kW • CE-keurmerk • 5 jaar (!) garantie op ketellichaam • uitgebreide service • groot dealernetwerk • compacte inbouw • hoog rendement Kabola Heating Systems • Populierenweg 41 • 3421 TX OUDEWATER T: 0348 – 56 12 77 • E: info@kabola.nl • www.kabola.nl Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Al is het tijdens de vaart... Het zal je maar gebeuren, je vaart langs Antartica en de motor begeeft het. Geen pretje als je stil komt te liggen bij 25 graden onder nul. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Al is het op locatie... Dus al is het 25 graden onder nul, bel gewoon even met Bogenda. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 220,63 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 EXTRA 5% KORTING STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 30,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 375 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Prognoses spreken van een wereldwijde verdubbeling van het goederenvervoer. De vraag naar kleine binnenvaartschepen blijft echter bestaan. De branche doet een appel op de overheid om de infrastructuur op orde te maken. Dat kwam, net als de milieu-esen, andere regelgeving, stijgende brandstofkosten, uitstoot en de verplichte CCR fase II in juni 2007, schone motoren, betere voortstuwing, licht gebouwde schepen, aan de orde op het binnenvaartseminar De drijvende kracht, dat Holland Marine Projects 12 september in Dordrecht hield. Vertegenwoordigers van 34 aan de binnenvaart gerelateerde bedrijven, scholen en organisaties vormden de deelnemers in een volgeboekte zaal. Door Johan de Witte HME daagde de aanwezigen, bij monde van zes sprekers, uit om de verbinding te maken tussen de praktijk, vernieuwing en overheidsinstellingen – nu en in de toekomst. Met als uiteindelijk doel een modus te vinden hoe de binnenvaart met elkaar verder komt. Emi-Tech is een bedrijf dat zich bezighoudt met uitlaatgassenreiniging van maritieme motoren en dat emissies vermindert. Sommige delen van Nederland lijken wat betreft stikstof, koolmonoxide, koolwaterstoffen, zwaveloxiden en roetconcentraties op Milaan. De vraag om er wat aan te doen, is niet langer vrijblijvend. De vermindering van emissies door roetfiltering geschiedt door een katalysator, die voor specifiek gebruik in verschillende configuraties wordt uitgevoerd. Uitlaatgassenbehandeling is erg gecompliceerd. Een van de methodes is ureum inspuiten in uitlaatgassen, zodat zich ammoniak vormt. Deze uitstoot passeert de katalysator en komt als schone lucht naar buiten. Nieuwe motoren lijken erg schoon, toch stoten deze ook veel fijnstof uit. Emi-Tech werkt hard aan verbetering. Volgens het bedrijf moeten de overheid en de oliemaatschappijen er werk van maken dat de hoeveelheid zwavel in brandstof verminderd wordt. Dat zou de grootste boosdoener zijn. De doop in smeerolie is voldoende om het gemis aan zwavelsmering te compenseren. Interactie De vertegenwoordiger van Wärtsilä wees op het belang van de interactie tussen schroef en schip, die bepaald wordt door de geometrie van het schip. ‘Meten is weten,’ luidt het devies. Metingen van een 110 meter lang proefschip (op ware grootte) zijn in 3-D geprojecteerd. Interessant is de grafiek van belasting, cavitatie en trilling. Minder water onder de kiel vraagt meer werk van de schroef. Het verticale (achter-) tunnelvlak vertegenwoordigt drie procent van de totale rompweerstand. Drift verandert de voortstuwing, waarbij de straalbuiswerking instort. Conclusie: de speciaal-buis van Wärtsilä levert acht tot dertien procent voordeel; met optimalisatie van het rompontwerp is vijf tot acht procent mogelijk. Een optimale coördinatie van schroef en straalbuis zorgt voor rendementsvoordeel. Als nieuwe projecten systematisch worden aangepakt, leidt dat tot betere prestaties van binnenvaartschepen, verwacht Wärtsilä. De Mercurius Group (hoofdactiviteit: het begeleiden van veertig scheepvaartondernemers) heeft speciale projectschepen. Zoals het begin dit jaar in de vaart gekomen containerkraanschip Amsterdam. Nieuwe ontwerpen worden steeds meer in de markt gezet in samenwerking en met kennis van instellingen. De binnenvaart wordt voortdurend professioneler. Efficiency, met als doel schoon en zuinig functioneren, is aan de orde van de dag. De zeevaart is de binnenvaart volgens Mercurius nog altijd stappen vooruit in ontwikkeling en techniek. Het is belangrijk toegang te hebben tot technologie door middel van onderzoek en 3D-apparatuur, met als oogmerk gebruik te maken van de tools uit de zeevaart en de kennis van de TU Delft. Streven naar scheepsbouw in Nederland is kennis en werk behouden. Onzichtbaar goud De EVO, belangenbehartiger van ruim 30.000 verladers, ontvangers en eigen vervoerders, maakte er nog maar eens bezwaar tegen dat het achterstallig onderhoud aan de vaarwegen pas in 2020 is weggewerkt. Aan wal zijn afspraken over het handhaven van vervoersbereikbaarheid inhoudelijk geformuleerd en meer consistent. Onder het motto ‘baggeren is onzichtbaar goud’ ventileert de EVO samen met VBKO, COV en Schuttevaer effectief de wensen naar Den Haag. Klimaatverandering en langere periodes van laagwater betekenen een hogere logistieke prijs, voorspelt de organisatie. Verladers zullen hun risico’s willen spreiden. Duitsland zal de Betuwe niet links laten liggen, waarschuwt de EVO, maar voor alle vervoersmodaliteiten is er nog tijd om daarop te anticiperen. Het moment waarop Rotterdam alleen nog maar schone schepen toelaat, is dichterbij dan we denken. Het bevorderen van emissiebeperking zal worden gestimuleerd door het principe ‘hoe schoner het ship, hoe lager het tarief’. Goed nieuws is dat de Akte van Mannheim overeind is gebleven. Zonder tol. Sandwich-techniek 26 SEPTEMBER 2006 Binnenvaart moet samenwerken en innoveren om “drijvende kracht” te blijven Nautisch architect A.W. Vredeveldt van TNO begon met de opmerking: ‘Het moet lichter.’ Conservatisme bevordert de innovatie niet. De Europese Unie roept om een nieuwe modal shift. De diepgang in de – nu nog – gletsjerrivier Rijn verandert door klimaatverandering. Deze argumenten plaveien de weg volgens TNO naar sandwich-materiaal. Waarbij het bekende verstijfde plaatmateriaal in de scheepsbouw vervangen wordt door een plaat kunststof, ingepakt door varierende staaldiktes aan de buiten- en de binnenkant. Belasting, buiging en botsweerstand in combinatie met gewicht pakken met dit materiaal positief uit. De wetgeving bepaalt dat deconstructie en gebruikte materialen voor schepen mogen afwijken, mits het ontwerp aan de vereiste sterkte voldoet. De wetgever wil zich technisch terugtrekken; het betekent dat de overheid straks geen mening in deze onderwerpen heeft. Een spelbreker voor de sandwich-constructies is nu nog brand: de kunststof verkoolt. De klassenbureaus zijn, net als de beroepsgroepen, kritisch. Niettemin lijkt er een toekomst weggelegd voor de sandwich in de scheepbouw, want gewichtsvermindering heeft de toekomst. De lastang is echter nog geen historie. Leen Schippers van het samenwerkingsverband ELV/PTC (175 aangesloten binnenvaartondernemers) brak een lans voor het kleine schip en de leefsituatie aan boord. Er zijn nog 110, veelgevraagde spitsen in Nederland, die een prima bestaan hebben in het Noord-Zuid-vervoer. Schippers nodigde de toehoorders uit om hun innovatieve producten en ideeën aan boord van de ELV/PTC-leden. Een handreiking omdat die samenwerking in het belang is van producent, scheepseigenaar en het milieu. Familie Slurink (Vervolg van pagina 31) Het nieuw bouwen van bunkerstations en bunkerboten met betere, ruimere voorzieningen is ook een manier van inspelen op de wensen van de klanten geweest. Net als in de zeevaart is er in de binnenvaart met containers sprake van schaalvergroting en deze grote schepen hebben ook altijd haast in hun strakke vaarschema’s. De capaciteit van de bunkerstations moet dus wel groot zijn. Daarbij hebben wij moderne bunkerboten waarbij de klant absoluut geen tijd verliest. Wat is er makkelijker dan altijd overal binnen Het in Kozle, Polen gebouwd bunkerstation kwam al vorig jaar Kerst naar Nederland. Hoewel al voor een groot deel klaar, werd de definitieve afbouw door Hydromarine gedaan. Het station was met een duwboot binnendoor naar Nederland gebracht. De bemanning van het station is ook blij met het nieuwe materieel. Kennelijk een lekkere werkplek want de bemanning bestaat uit blijvers: Cor wittekamp (sinds 1980), die begin volgend jaar zijn plaats afstaat aan nieuwkomer Ries Hiddink, bedrijfsleider Bertus Wittekamp (sinds ’92), Jaap ons netwerk kunnen bunkeren en servicegericht bezig zijn? Gasolie, boodschappen, water, smeerolie, diverse materialen en eventueel spullen die de klant bijvoorbeeld bij een machinefabriek bij ons laten afleveren.’ Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de kraan in Dordrecht waarmee de vaten aan boord worden gezet. Klanten kunnen er (gratis) gebruik van maken als een generatorset of een deepwell pomp (tot een maximum aantal kilo’s) of iets dergelijks van of aan boord moet voor reparatie. Ook het station in Zutphen beschikt over een grote kraan van vijftien meter lengte. Nieuw station in Zutphen Veldman (sinds ’77) en Wim Schouwstra (sinds ’76). ‘Een goede en vertrouwde ploeg mensen,’ aldus de huidige directie. In maart werd het schip al operationeel, maar pas nu wordt gevierd dat het nieuwe schip ook geworden is wat ervan werd verwacht. Eind september is er een open dag voor de klanten die in Zutphen vaak komen en de leveranciers en bouwers van het nieuwe station. Bertus Wittekamp: ‘Het is moderner, alles gelijkvloers, aanmeren gemakkelijker en het is gewoon veiliger en een stuk plezieriger.’ Eyecatcher langs de Merwede Het kan niemand kan meer ontgaan waar Breko en PSI in Papendrecht gevestigd zijn – noch wat die bedrijven doen. Sinds 15 september hangt er aan het pand een pvc-doek van dertig meter lang en vijf meter breed met daarop een foto van de werf. De eyecatcher voor op de Merwede passerende schepen is gemaakt door het Gorkumse reclame- en commnicatiebureau Dutchmates. (foto Dutchmates)

Binnenvaartkrant