Views
1 year ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 26 SEPTEMBER 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Secretariaat: Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEVRAAGD per direct SCHIPPER/ KAPITEIN/MATRS STRLUI ZEE/BINNENVAART ibv juiste papieren. Gd condities. VOOR INFO: SECRETARIAAT@MHR-R.COM GEVRAAGD matroos op mts. int. vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel: 06-53972985 GEZOCHT MATROOS Vanaf 23 november of eerder op ms Trinitas, met ervaring, dienstboekje verplicht, 3 weken werken 1 week vrij. 06-53655348 / 0049-1739282286 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 85 150 Amp. € 105 200 Amp. € 125 230 Amp. € 150 450 Amp. • 6V € 205 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1250 590 Amp. • 24V € 1400 690 Amp. • 24V € 1650 790 Amp. • 24V € 1850 890 Amp. • 24V € 2100 1020 Amp. • 24V € 2300 1120 Amp. • 24V € 2500 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEVRAAGD deksman op kvb, leuk vaargebied, grote woning Tel: 06-53162473/ 0049-1716013448 GEVRAAGD op mvs Linge, een matroos ibv. dienstboekje met ervaring in de binnenvaart. Vaarsysteem continu, loon volgens CAO. Tel: 06-13128507 GEZOCHT MATROOS op KV Vera/RoRo, syst 14-14 Tel. 06-54327657 / 0049-1724560424 MATROOS GEVRAAGD op dwb. "Mistral", wknd vrij, lftd ca. 18-24, enige erv. goed Ned. sprekend, per 1 okt. Info tel: 06-53596807 TE KOOP IN MAASBRACHT vrijstaande woning met grote garage in de onmiddellijke nabijheid van de haven, het sluizencomplex en internaat. Rondom voorzien van dubbel glas, electr. rolluiken en electronische beveiliging alsmede mooie tuin van ca. 100m 2 . Vraagprijs € 256.000,-- kk. Tel: 06-10241874 GEZOCHT stuurman/ 2e kapitein voor mts Sanne. Patent tot min. Mannheim, radarpatent en ADNR, vaarschema 14/14. Loon n.o.t.k. onder Luxemburgse vw, reis en kost vrij. Tel: 06-10556494 of 0049-1749099147 GEVRAAGD op kvb Saron stuurman/ aflosser i.b.v. Rijn- en radarpatent. Tel.: 06-54303789 TE KOOP alu kinderbox klapbaar met beugel 3x4,5 m. Tel 06-20251509 of 0049-15114248382 KVB MSC MAAS VRAAGT stuurman ibv Radarpatent en ADNR, vaargebied R'dam/Antw, weekend vrij, vaartijd in overleg Tel 06-13128455 GEVRAAGD op kvb Alverna 1+2 kapitein ibv Rijnen radarpatent + ADNR, 14 op/14 af, loon notk 06-51451965 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Anita 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, loon vlgns CAO Binnenv. vaar/verlof in overleg Tel.: 015-2563764 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cornelis R 1 matroos i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaart, loon vlgns Binnenv. vaar/ verlof in overleg Tel.: 015-2563764 GEZOCHT 1ste en 2de kapitein voor chemie tanker, 14d/14d, in het bezit v. alle papieren Tel: 0032-475237441 of 06-10977783 TE KOOP mbs " Onderneming", 1034 ton, bouwjaar 2000. Tel: 06-53633361 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Cornelis R 2 x lichtm. i.b.v. dienstb. min. 2 jr vaartijd, curs matr. loon vlgns CAO Binnenvt, vaar/verlof in overl. Tel.: 015-2563764 Stelletje stuurman en matroos zoekt werk op mvs of mcs, loon en vrije tijd notk Tel 06-48418306/ 0049-15204289812 GEZOCHT: llmatroos op mbs Speranza, wknd vrij, omg. R'dam, loon notk Tel: 06-22229165 TE KOOP Stalen IJsselmeerkotter, 14.98x4.18x1.60 DAF 165 pk, ronde kont en waaiersteven, 2006 nog droog geweest, vraagprijs € 55.000,- ex BTW Tel. 0525-681101 of 06-53168145 of info@esbship.nl TE KOOP Poederstof tanker Orient, 618 t met huurcontract voor 5 dgn per week. Tel: 0031-(0)6 53213619 ALUMINIUM LUIKENKAP B. ± 5.90 x L 45.00 m Tel: 06-20110752 t.e.a.b. GEZOCHT STUURMAN VOOR ... binnenlandse containervaart. Eigen woning, auto kan mee aan boord. Loon en vrije tijd n.o.t.k. 06-49311667 of 06-10029653 GEZOCHT PER 1 JANUARI 2007 een stelletje dat voor een lange periode aan boord wil zijn, waarvan één stuurman in boekje is, Duitse of Nederlandse taal vereist, op een drooglading met eigen woning. Tel. 06-53484718 TE KOOP vrachtschip-Maasspits werkschip zonder motor, Lengte 38.80 mtr, breedte 5.05 mtr, prijs € 6.000,--. TE KOOP botenlift hijsvermogen 20 ton, prijs € 6.000,--. TE KOOP meerdere machines en motoren. Zie Marktplaats. Tel: 06-30100766 (Resy Claessens) TE KOOP mbs Risico 1075 ton, nw vlak, nwe motor en beunvloer in perfecte staat Tel. 06-53886658 VROUW (FRL) ZOEKT WERK ibv grootvaarbewijs, in binnenvaart/watersport, huish. admin. varen, werk(tijden) in overleg. Reacties: brief onder nr. 20062001 naar het bureau vd blad. WIR SUCHEN FUR SLOWAKISCHE... Matrosen mit Schifferdienstbuch Arbeit. Privat oder durch Agentur. Tel. 00421-911 616 266 / 00421-904 468 711 GEVRAAGD op koppelverband "River Dance" matroos of stuurman/ kok. 14 dagen op/af, prima beloning. Tel: 06-51838840/ 0049-1716007427 GEZOCHT Kapitein of stuurman voor mts Thysstad, 14/14, vaart Rott-Arnhem, geen Chemie, loon n.o.t.k. Tel. 0032-476509757 GEVRAAGD matroos op mvs Tel. 06-51471905 GEZOCHT schippers/ matrozen in de milieu branche. Voor informatie Bek & Verburg B.V. Tel: 010-4287744, www.bek-verburg.nl TE KOOP! Starstraat 72, IJsselmonde. Scherp geprijsd, luxe 3-kamer app. aan de haven. Met royale woonkmr met serre, moderne kkn, 2 ruime slpkmrs en fraaie badkmr. Vraagprijs € 199.500,--kk. Woonvisie Makelaars. Tel: 010-2923000 of www.woonvisie.nl ZU VERMIETEN Büroraum in Luxemburg, € 120,00/ Monat. Tel: 00352-26706969 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD Jonge matroos met erv., int. vaart, syst 14/7 op kvb Speranza Tel. 06-53630581/ +49-1716057706 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Wendy Iris 1 x stuurman i.b.v. dienstb. grootvaarbw. en rijnpatent, loon vlgns Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel: 015-2563764 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Dealer TE KOOP GEVRAAGD: Spitsen, Aken, Tjalken, Klippers, luxe motors en varende woonschepen voor de Engelse markt. Tel. 0525-681101 of info@esbship.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Willem Antonie 1 x lichtmt. i.b.v. cursus matr. 2 jr vaart. in dienstb. loon vlgns CAO Binnenv. vaar/verlof i.o. Tel.: 015-2563764 * Wanneer u gevestigd bent in het buitenland ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Bestuur van jubilaris weer compleet De ASV is nog niet klaar Het enige onderwerp op de agenda van de ASV najaarsvergadering was het voorstel tot opheffing van de vereniging. De wankele financiële situatie en een tekort aan bestuursleden noopten het bestuur tot dit voorstel. Maar de bodem van de schatkist is nog niet bereikt en twee voormalige bestuursleden meldden zich spontaan aan om het viertal achter de bestuurstafel weer aan het statutair vereiste aantal te helpen. Zo blijft de ASV gewoon bestaan, en gaat verder met volle moed, in de woorden van voorzitter Johan Paauwe. De plek waar werd vergaderd op zaterdag 16 september was zeer origineel en riep paradoxaal genoeg ook nostalgische gevoelens op bij de aanwezigen. Bestuurslid Willem Stam had het ruim van zijn ms Stapper omgetoverd in een vergaderzaal met metalen tafels en krukken. In de tijd van de grote Noord-Zuid protesten in 1992/93 werd ook vergaderd in een scheepsruim. Alleen was dat schip groter en het ruim vol met mensen. De vergadering zaterdagmiddag had een aparte sfeer in het ruim van de Stapper. Buiten scheen de zon en zijn stralen vielen tussen de metalen luiken door. Twee bestuursleden waren om persoonlijke 130 ton aan bestaande langs- en dwarsschotten en profielen wordt verwijderd John van den Elshout (l) en Tiny Nieuwenhuijsen bij het demomodel van hun vinding. (foto’s Johan de Witte) (Vervolg van pagina 1) Wanneer het schip voor ombouw op de helling staat, wordt het verlies aan laadvermogen gecompenseerd door 130 ton aan bestaande langsen dwarsschotten en profielen te verwijderen. De wrangen en raamspanten worden aangepast. Na het plaatsen van het nieuwe ladinggedeelte maken verbindingen tussen tank en casco het schip tot één geheel. De tonnage na ombouw wordt 1350 ton. Als dit schip verlengd zou worden naar 100 meter, krijgt het met dezelfde dubbelwandige ombouw, een laadcapaciteit van circa Het vierkoppige bestuur van de ASV tijdens de vergadering in het ruim. De zon viel naar binnen. (foto MGR) motieven afgetreden en de vier overgebleven leden kampten dus met een tekort. Het bestuur is na deze vergadering statutair weer op orde. Margien Schouten van het ms Mardi en Roel Boermann van het ms Majorca zijn weer toegetreden tot het bestuur. Het 1700 ton. Voor bredere schepen worden de 380 cbm grote tanks in lengte afmeting aangepast. Nieuwenhuisen en Van den Elshout berekenden dat de ombouw met en zonder verlenging prefab gebouwd twee maanden duurt. Ze zijn trots op hun vinding: ‘Nooit verwacht dat wij op onze leeftijd, na zo veel jaar actief te zijn in de binnenvaart waar alles al leek uitgevonden te zijn, toch nog met iets innovatiefs op de markt zouden komen en daar dan ook nog patent op zouden vragen.’ Nederlof Scheepsbouw: 0162 – 51 22 90 VPC: (0184) 61 01 01 slinkende ledental blijft een probleem voor de ASV. De vergrijzing en een aantal leden dat stopt met varen maakt het lastig. Toch is er ook aanwas en werden onlangs nog twee nieuwe leden geregistreerd. Voor de ledenwerving wordt Zestig jaar Voorzitter Johan Paauwe ging in zijn rede in op het zestigjarig bestaan van de bond. Formeel werd de Algemeene Schippers Vereeniging opgericht in 1946, maar volgens Paauwe was het een voortzetting van de al in 1912 opgerichte Algemeene Schippersbond (ASB), ooit een bond met 8.000 leden. ‘…ook toen al was het een bond die in opstand kwam tegen alles wat in slaap gesukkeld was.’ Een omschrijving waar de De hele sector logistiek in Nederland heeft de koppen bijeen gestoken, de handen ineen geslagen en de krachten gebundeld in de Logistieke Alliantie. Een indrukwekkende verzameling van organisaties en belangenbehartigers. Onder het motto ‘Logistieke kracht = Economische macht’ werd eerst het Binnenhof onder vuur genomen. Met een iets minder indrukwekkende brochure kregen Eddy van Hijum (CDA), Pieter Hofstra (VVD) en Lia Roefs (PvdA) les over logistiek met een wensenlijstje wat er allemaal in een mogelijk regeerakkoord moet worden meegewogen. De parlementariërs kwamen in Nieuwspoort even vertellen dat ze inderdaad logistiek erg belangrijk vinden. Pieter Hofstra zei blij te zijn als er in plaats van tal van organisaties van de bestaande leden wat meer inspanning gevraagd. ’s Avonds was er tot laat een barbecue voor de aanwezigen. Een gezellige aangelegenheid tussen gelijkgezinden. Nog steeds een goede basis om door te gaan. huidige ASV ook nog graag aanspraak op maakt. ‘De ASV bestaat zestig jaar. (…) Diegenen onder u die om zich heen kijkend een stukje symboliek ontwaren in dit ruim en misschien nostalgische gedachten ontwaken, bedenk dan dat er altijd een roep zal zijn naar belangenbehartiging, verweer, inspraak, erkenning. En dit zal zo blijven tot de laatste particuliere schipper als curiositeit is bijgezet in het museum van Madame Tussauds.’ Logistiek smeekt om aandacht maar één namens de sector logistiek zou komen praten. Maar dat was vergeefse hoop. Al die andere organisaties zullen toch ook bij de parlementariërs langs moeten voor hun specifieke wensen. Het leek een wat mager resultaat, gezien de breedte waarmee de logistieke sector zich had vertegenwoordigd: Air Cargo Netherlands (ACN), de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders (BRG), het Centraal Bureau voor de Rijnen Binnenvaart (CBRB), Deltalinqs (ondernemersorganisatie voor haven en industrie Rotterdam), FENEX (Nederlandse Organisatie voor Expeditie en Logistiek), Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Nederland Distributieland (NDL), ORAM (Ondernemersvereniging Regio Amsterdam), Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Verenigde Nederlandse Cargadoors (VNC). 26 SEPTEMBER 2006 Zwartepieter We gooien het op een akkoordje. De monarchie weg en Pieter president. Ondanks flaporen en pianospel maakte hij indruk. En een beetje president is hij toch al. De oppositie smeekt er al jaren om en hij pingelt met twee vingers in zijn neus twee ministers uit het kabinet. Wat is dit trouwens voor achterlijke overheid. Weer blijken er dooien te zijn gevallen omdat de overheid kostenefficiënt werkt. Het eerste brandalarm op Schiphol kwam binnen op een plaats waar de nachtwakers waren wegbezuinigd. Vrijwel alles dat Pieter opsomde was het gevolg van die razende bezuinigingsdrang: geen opgeleid personeel, geen goede afzuigapparatuur, inferieure sloten, een gemakzuchtig gebouwde gevangenisvleugel. En maar trots zijn dat je kostenefficiënt werkt en geld overhoudt als overheid. En zelfs dat lukt niet eens echt. Als de olieprijs de afgelopen twee jaar niet zo krankzinnig was gestegen, waren de aardgasbaten een paar miljard lager geweest en hadden we een tekort op de begroting gehad. Godzijdank is die olieprijs wel zo hoog, anders was Zalm nog langer gebleven om in een volgende operatie misschien wel de nachtzusters weg te bezuinigen, terwijl de zorgsector veel goedkoper gezond kan worden gemaakt door driekwart van het management het ziekenhuis uit te slaan. Nee, laat Pieter maar president worden. Kan hij proactief ingrijpen in plaats van een jaar na dato met z’n ongeluksraad. Kan hij tenminste voorkomen dat Nederland straks stijf staat van de LZV’s. Dat zijn lange, zware vrachtwagens die door hun volume goedkoper over de weg kunnen vervoeren. In Duitsland – waar ze typisch Germaans Gigaliners heten (dan begrijpen ze het ook zonder nasynchronisatie als een Engelsman erover vertelt op TV) – spreken ze al over een verbod want het vervoer schuift terug van spoor naar weg. En dat gaat natuurlijk uiteindelijk ook met de binnenvaart gebeuren. In Duitsland is al aangetoond dat het spoor daar de weg kwijtraakt door de Gigaliners, maar goed, de Duitsers zijn niet zo binnenvaartbewust. Hier zouden we toch al beter moeten weten. Waar blijft de maatschappelijke verontwaardiging over dit onheil? Waarom moeten we weer wachten tot er nu nog onvoorstelbare ongelukken gebeuren met deze wegjoekels of tot we met z’n allen stikken in de fijnstoflawine? De overlevenden mogen dan weer ach en wee roepen als Pieter in een flitsend animatiefilmpje toont wie de zwartepieters krijgen. Je zal maar de verantwoordelijke minister zijn op zo’n moment. Kijk, levend verbranden is tot daar aan toe. Maar je moet er toch niet aan denken dat je moet opstappen en na een hectisch leventje de v o l g e n d e dag kan uitslapen. Wat een gruwelijk lot voor deze ministers. www.gonlag.nl

De Binnenvaartkrant