Views
1 year ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 26 SEPTEMBER 2006 Scheepswerf De Delft heeft het tij eindelijk mee In de huid van een 18e-eeuwse scheepsbouwer Langzaam maar zeker krijg de Delft steeds meer vorm. Aan de oever van de Nieuwe Maas groeit de imposante gestalte van de getrouwe reconstructie van het 18e-eeuwse linieschip. Het oorspronkelijke, in 1783 gebouwde oorlogsschip van de Admiraliteit op de Maze (Rotterdam) was bedoeld om handelsschepen te escorteren. In 1797 werd de Delft bij de slag bij Camperduin door de Engelsen aan flarden geschoten. De Engelsen namen het schip op sleeptouw, maar ter hoogte van Scheveningen zonk het alsnog. Daar ligt het wrak nog steeds. Met een geschatte lengte van 60 meter wordt de Delft één van de grootste reconstructies ter wereld. De speciaal voor de bouw van de replica opgezette scheepswerf is gelegen aan de Schiehaven, op een steenworp afstand van Historisch Delfshaven. Dáár ook, op de parliculiere werf de Hoog en de Wit, werd de oorspronkelijke Delft gebouwd. Op wat destijds nog Delfts grondgebied was. Daarheen was men uitgeweken omdat de Admiraliteitswerf in Rotterdam op dat moment geen capaciteit had. De scheepswerf is meteen ook een museum en restaurant. Bezoekers kunnen de werkzaamheden aan De Delft bekijken, zich verdiepen in de vele aspecten die bij het project komen kijken en tekeningen en voorwerpen bezichtigen van de eerste Delft en andere schepen uit de 18e eeuw. Tegenslagen Er werken ruim 180 mensen mee aan De Delft. Zes daarvan zijn in loondienst; de rest zijn vrijwilligers, stagiairs en ontspoorde jongeren die een tweede kans kregen en aangrijpen om alsnog te slagen in de maatschappij. Scheepsbouwmeester is Jaap Luiting. ‘Het gaat goed. Dat kan ik eindelijk voluit zeggen.’ Jaren werd het project geplaagd door financiële problemen, die grote onzekerheid met zich meebrachten. Een structurele jaarlijkse bijdrage die Scheepswerf De Delft van het Havenbedrijf Rotterdam krijgt, zorgde voor rust. Steeds meer bedrijven uit de regio Rotterdam en uit de maritieme sector steunen het project. ‘Als het goed gaat, willen bedrijven er graag bij horen. De ene ondernemer trekt de ander aan.’ Onlangs is in samenwerking met Ahoy’ Rotterdam zelfs een heuse ondernemerssociëteit opgericht. ‘Die tegenslagen vormen je wel…als je het overleeft. We hebben wel een paar enorme crises meegemaakt. Toen zei je dat niet, maar achteraf denk je soms dat het een wonder is dat het project door kon gaan. We hebben het overleefd dankzij de inzet van de mensen; de vrijwilligers die ondanks alles bleven komen. En dankzij de inzet van sponsors, die erin bleven geloven.’ Historisch Delfshaven De bouw van de Delft startte in september 2001. Destijds was het nog de bedoeling dat het schip in 2005 klaar zou zijn. Nu is het streven dat de Delft in 2012 of 2013 te water kan. Of dat op de huidige locatie kan, is nog onzeker. ‘We weten niet of we zo lang hier kunnen blijven. De toezegging is in elk geval tot 2008. Er zijn hier woningen gepland. Als het economisch goed gaat, zal men tegen die tijd met bouwen willen beginnen.’ Als het aan de mensen van Scheepswerf De Delft ligt, krijgt het werfmuseum een permanente status. ‘Dan zorgen we ervoor dat de werf een integraal onderdeel is van Aan de oever van de Nieuwe Maas groeit de imposante gestalte van de reconstructie steeds verder. dit gebied. Dat kan door deze locatie bij Historisch Delfshaven te trekken. Er is ook een verbinding voor fietsers en voetgangers gepland: die had er al in 2001 of 2002 moeten komen, maar is er nog steeds niet.’ Opnieuw uitvinden Dat het project veel langer duurt, heeft overigens niet alleen met financiële tegenvallers te maken. De bouw bleek ook aanzienlijk ingewikkelder dan was voorzien. ‘Dat komt vooral doordat er niets bekend is over de bouwmethoden uit de 18e eeuw. Er is destijds heel erg weinig opgeschreven. Blijkbaar vonden ze het niet belangrijk om over de bouw te schrijven. De ontwerper was belangrijk – de werfbaas niet. We moeten het schip in feite helemaal opnieuw uitvinden.’ Opmerkelijk genoeg is er veel minder bekend over hoe men in de 18e eeuw bouwde dan dat men in de 17e eeuw deed. Daardoor hebben ze het in Rotterdam lastiger dan de bouwers in Lelystad hadden met de Batavia. ‘In die tijd was de ontwerper ook de bouwer.’ Luiting, die zelf aan de Batavia heeft meegewerkt, werd in januari 2001 aangetrokken als scheepsbouwmeester. Hij zou eigenlijk twee dagen per week meewerken. ‘Maar dat werden er al snel vier. Formeel zijn het nog steeds vier dagen per week, maar ik zit met kop en kont in het project. Ik ben er 24 uur per dag mee bezig.’ ‘We bouwen met modern gereedschap, maar je moet in de huid kruipen van de 18e-eeuwse scheepsbouwer. Wat deden ze eerst? Waarom deden ze het zo? Ik wil dat het uiteindelijke resultaat zo dicht mogelijk in de buurt komt van een echt 18e-eeuws oorlogsschip.’ Desondanks ontkomen de hedendaagse bouwers niet aan concessies. ‘Je wilt straks iets doen met het schip. Het mag niet na drie jaar wegrotten; dus moet je conserveren, al deden ze dat in de 18e eeuw niet. Als je helemaal authentiek wilt bouwen, moet je het schip op de wal houden en er een glazen koepel omheen zetten.’ De gebruikte materialen zijn wel zo veel mogelijk authentiek, zegt Luiting. ‘Het beslag is bijvoorbeeld handgesmeed. Dat vind ik van wezenlijk belang.’ Geen snelle zeiler De bedoeling is dat de Delft daadwerkelijk gaat varen als hij af is. ‘Aan het lijnenplan te zien is het geen snelle zeiler. Daar was het schip ook niet voor gebouwd. Het was een varend fort. Ik ben heel benieuwd hoe het vaart. Lastig is dat het een dwarsgetuigd schip is, waar je een grote bemanning voor nodig hebt. Dat is commercieel niet te doen. Met passagiers varen kun je ook vergeten: als je aan de veiligheidsregels wilt voldoen, blijft er niets museaals over van het schip. Dan weet je zeker dat het niet authentiek is.’ Scheepsbouwmeester Jaap Luiting. Er werken ruim 180 mensen mee aan de Delft. (foto’s MGR) Luiting heeft al plannen voor de bouw van een tweede, kleiner schip, waar wél commercieel mee te varen is. Maar de komende jaren gaat alle aandacht en energie op aan de Delft.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 26 SEPTEMBER 2006 GEVRAAGD matroos en schippers voor leuk partyschip in Amsterdam. Naast varen ook barwerk voor matrozen, op onregelmatige basis. Goede verdiensten. 06-28979349 TE KOOP AANGEBODEN (ref 2346) Kotter 20.4x4.7x1.7m. Daf 1160-240 pk, '98 geheel geren. Voor perm. bewonen, vr.pr. € 235.000 www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP AANGEBODEN (ref 1818) Sportvissersschip 25 x 4.3 x 1m, 25 pers. SI 2009, DAF 575, evt. voor ombouw, vr.pr. € 59.000 (incl. BTW) www.fikkers.nl 050-3111404 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Hic et Ubique 2 x stuurman i.b.v. dienstb. grootvaarbw. en Rijnpatent, loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verlof in overleg. Tel.: 015-2563764 TE KOOP Duwbak 76.5x11.40x3.48, ton 2408, bj 1969, kopschr 400 pk, SI tot 2012, vrpr. € 120.000,-. Tel. 06-51438270 GEZOCHT 2e kapt/strm met patent op nieuw schip, 14/14, kost/reizen vrij, cont. erv. pre, per 10 okt. 06-13231470 TE KOOP ms bj 2001, 86x95x318, 1654-1720 ton, 85 TEU, 953 pk Mits, buis omegajet 360 pk 06-53427609 Electric marine support bv binnenvaart Tel: 078-6177299 Fax:078-6177319 Mob:0653-910372 Mob:0655-557478 Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht Complete elektrische installaties Accu's Laders Omvormers € 5995,- AANBIEDING TEVENS KUNNEN WIJ VOOR U VERZORGEN Iveco watergekoelde generatorset 30 kva 3 cilinder 24 kw compleet met: * start/stop module * alarmeringen * accu * karterpomp R.V.S masten Hooggepolijste uitlaten Sanitaire installaties Pomp installaties SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 85,- excl 200 AMP € 125,- excl 230 AMP € 150,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl HRP voor al uw schroef leveringen en reparaties voor alle typen schroeven tot 3 meter diameter. HRP Thruster Systems b.v. Postbus 2020 • 2930 AA Krimpen a/d Lek Tel. 0180 - 33 10 00 Fax 0180 - 33 10 99 E-mail: info@HRP.nl Website: www.HRP.nl KAMPERS www.binnenvaartkrant.nl/krantonline POMPSERVICE SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 06-22701546 / 06-51439572 Locatie Lelystad! Wij leveren gas-/smeerolie van Kampen tot Lelystad tevens bilgen en KGA inname Ketelmeer en IJsselmeer binnen handbereik! • 24 uur bunkeren • Lelystad centraal gelegen • Tijdsbesparend • Concurrerend www.bunkerstation.nl

De Binnenvaartkrant