Views
2 years ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 Sommige vaartuigen zijn onverwoestbaar. De Sleephelling Maatschappij Scheveningen leverde in 1950 de trawllogger SCH-236 Noordster af aan de Verre Visserij Maatschappij. Anno 2006 is dit schip nog steeds actief. Rederij Groen uit Scheveningen kocht de Noordster, die ook nog een korte tijd als SCH-72 Ali aan de boomkorvisserij had deelgenomen, in 1976 en zette het onder de naam Aurora in voor de sportvisserij en later voor de offshore. In die laatste sector doorkruist de voormalige t r a w l l o g g e r nog steeds de wereldzeeën. De SCH-236 was destijds een opvallende v e r s c h i j n i n g vanwege het campagnedek. In 1973 kwam er een einde aan de haringvisserij en lieten de nieuwe eigenaren Rog, Buis en Toet de trawllogger ombouwen tot boomkorkotter. Er kwam onder andere een 960 pk D e u t z - m o t o r in. Als SCH-72 Ali nam het schip deel aan de boomkorvisserij. Dat was van korte duur, want het vaartuig bleek niet optimaal te functioneren voor deze visserijvorm. Voor reder Henk Groen van het gelijknamige sportvisserijbedrijf was het een buitenkansje om zijn bedrijf verder uit te bouwen. Het vaartuig had immers nog niet zo lang ervoor een ingrijpende opknapbeurt ondergaan en na aankoop zette Groen het schip onder de naam Aurora in voor de sportvisserij. Met de uitbreiding van de activiteiten van Rederij Groen in de jaren ‘80 werd de voormalige trawllogger later ingezet als guard-schip. Seismisch onderzoek In juli en augustus verrichtte de Aurora in opdracht van Petroleum Geo-Service (PGS) guard-werkzaamheden voor de Schotse oostkust en in het noordelijke deel van de Noordzee. PGS is een multinational die gespecialiseerd is in seismisch onderzoek aan wal en op zee. Bij onderzoek op zee is het belangrijk dat het tegemoetkomende scheepvaartverkeer tijdig gewaarschuwd wordt. Daar worden guardschepen voor ingezet. Op woensdag 6 september liep de Aurora de haven van Stellendam binnen om bij Maaskant Shipyards onderhoudswerkzaamheden te onder- 26 SEPTEMBER 2006 Voormalige trawllogger doorkruist alle wereldzeeën TE KOOP Keerkoppeling voor motor van 50 PK (van een gewezen BMC motor). In zeer goede staat. Prijs N.O.T.K. Tel: 0032-494988509. 10 nieuwe overalls € 99,00 10 spijkerbroeken € 125,00 10 rally overalls met rits € 99,00 3 spuit overalls lichtgewicht € 99,00 Prijzen excl. btw terwijn-zwollle@hetnet.nl Tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl gaan. Met he toog op een aanstaande klus in de wateren voor Congo (West-Afrikaanse kust) wordt de accommodatie voorzien van een airco-installatie. Ook de Amber-G, eveneens eigendom van Rederij Groen, koerst binnenkort naar Afrikaanse wateren. De Aurora, afgemeerd aan de reparatiekade van Maaskant Shipyards in Stellendam. (foto Willem den Heijer) Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) m/s afm 105x9.50x3.18m, bj 1987, 2157 ton, 1460 pk GM, 108 teu, 2 ruimen met Azobé buikdenning en FK luiken. Boegschroef v. Tiem met 400 pk, 2x Iveco van 2002, gen 30/60 kva. Compleet net schip. 2607) m/s afm 110x11.45x3.3m, bj 1998. 2750 ton, Cat type 3516, 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip 2604) ms afm 110x11.45x3.5, bj 1993, 2667 ton, 2135 pk Cat, boegschroef 550 pk Cat, Veth boegschroef, Verhaar 530 pk Cum, 3x gen 60/60/40 kVa .Rev 2005, compleet net schip. Shetland voert campagne voor meer aanvoer verse vis De rondvisvloot van Shetland is, evenals vaartuigen elders in Schotland, de laatste jaren niet aan de saneringsgolf ontkomen. Terwijl er aanvankelijk sprake was van een licht groeiende aanvoer van rondvis in de afslag van Lerwick. Ook al omdat lokale vaartuigen meer in Lerwick aanvoerden dan in Scrabster, Peterhead of Fraserburgh. Sinds 2000 is de aanvoer van verse rondvis in Lerwick aanvankelijk voorzichtig en in 2003 en 2004 zelfs sterk gedaald. Dat was aanleiding van de lokale autoriteiten om een campagne te starten. Inmiddels loopt de campagne twee jaar en ziet het er naar uit dat de promotieactiviteiten aanslaan. De aanvoer kent zelfs een lichte groei en dat terwijl de lokale vloot behoorlijk in omvang is afgenomen. Voor het uitdragen van de campagne hebben de autoriteiten twee voormalige schippers ingeschakeld: Josie Simpson en Jim Henry. Zij zijn beiden de laatste jaren al actief als raadslid en hebben voor de campagne hun kennis en netwerk gebruikt om schippers uit andere Schotse vissersplaatsen te wijzen op de voordelen van het aanlanden van vis in Lerwick. Door bezoeken af te leggen en aanwezig te zijn op vakbeurzen hebben zij een behoorlijk aantal schippers weten te overtuigen van de uitstekende losfaciliteiten in Lerwick. Behalve Schotse vissers zijn ook vissers uit de naburige Faeröer Eilanden benaderd. Een groot deel van de Schotse rondvisvloot heeft gedurende een bepaalde periode van het jaar de visgebieden rondom Shetland als werkterrein. Door aan te landen in Lerwick besparen de vissers veel tijd en brandstof, daar waar ze normaliter opstomen naar Scrabster, Fraserburgh en Peterhead. Bovendien doen de prijzen op Lerwick nauwelijks onder voor de prijzen van de afslagen aan de Schotse oostkust. Dat heeft ook te maken met het feit dat de visafslag van Lerwick is aangesloten op een veilsysteem dat via internet toegankelijk is. Daarmee worden meer kopers bereikt en is de kans op een goede prijs alleen maar toegenomen. Nieuwbouw 2 stk 105x10x3.2 mtr, 1300 pk Cummins, 535 pk boegschroef, 117 Teu. Met FK van Blommaert. Levering compleet schip april 2007 Tevens kunnen wij nieuwbouw duwbakken van 76.5/90/110m en midden- voorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen (levering 2007). Zie onze website www.ruyven.org www.huizinga-snijder.nl Lokale vissers lossen hun vangst in de afslag van Lerwick. (foto Willem den Heijer)

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 26 SEPTEMBER 2006 Veel zon en goed humeur op Open Scheepvaartdagen Antwerpen Tot ‘de rooie frak’ komt… Dit jaar vonden de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen voor de laatste keer plaats in tenten aan het Kattendijkdok. Vanaf volgend jaar is de beurs in de Waagnatie hangar aan de Scheldekaaien. De laatste binnenvaart-driedaagse in oude stijl (van 8 tot en met 10 september) was een succes. Het weer was mooi, de standhouders waren tevreden en de organisatoren, ondanks de vermoeidheid, blij met het behaalde resultaat. Door Sarah De Preter Met één ding hadden de mensen van het Rijn- en Binnenvaartmuseum jarenlang problemen: de enthousiaste beursgangers ’s avonds op tijd de tent uitkrijgen. Maar ondervoorzitter Angèle De Koninck heeft daar inmiddels wat op gevonden. Als ze haar ‘rooie frak’ aantrekt, weet iedereen dat het licht weldra uitgaat. En zo was het ook dit jaar op zaterdagavond. Gehuld in een rood vest toog De Koninck tegen tien uur ´s avonds over de beursvloer. Wie niet uitgebabbeld was, mocht zijn gesprek gaan voortzetten in de cafétent. Daarmee konden de organisatoren omstreeks half twaalf `s avonds de tentdeuren sluiten. Laat genoeg, want in tegenstelling tot veel beursbezoekers was het organisatieteam de volgende dag vroeg uit de veren. Angèle om verse haring te halen, want die is in de loop van de beursdagen bijzonder goed verteerd. Hoewel de Open Scheepvaartdagen op zondag pas om twee uur van start gaan, stonden de eerste bezoekers al rond het middaguur voor de deur. Dat had er ook mee te maken dat het zondag Monumentendag was en veel nieuwsgierigen een kijkje kwamen nemen, al was het maar om de weg naar de Royersluis of het Hessenhuis te vragen. Rompslomp Bij het Rijn- en Binnenvaartmuseum wordt opgelucht uitgekeken naar de eerste Open Scheepvaartdagen in de Waagnatie hangar. De rompslomp met tenten is daarmee voorgoed verleden tijd. De druk om de tent op tijd klaar te krijgen, was dit jaar bijzonder hoog. Dat hing samen met de moeizame vergunningsprocedure: de definitieve toelating van de stad kwam pas twee weken voor de beursstart. Ook de brandweer stuurde op het laatste moment nog aangescherpte veiligheidseisen. ‘Wat dat betreft, zal het vanaf volgende keer een stuk rustiger worden,’ zegt Angèle De Koninck. Over de drukte op de beursvloer viel ook dit jaar niet te klagen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde, luidt het motto en dat hebben de Open Scheepvaartdagen ook in 2006 weer waargemaakt. Met meer standhouders dan de vorige keer en – vooral op zondag – goed gevulde stands en gangen. Op het museumschip Mon Désir konden bezoekers een fotocollectie bezichtigen over binnen- en buitenlandse kerkschepen. Albert Verdoren gaf uitleg bij het thema. Verdoren, naar eigen zeggen nog steeds schipper in hart en nieren, verzamelt al jaren alles wat behoort tot de geschiedenis van de binnenvaart. Met veel plezier, ook al wordt de beschikbare ruimte voor oude scheepsdocumenten, prenten en scheepsattributen steeds kleiner. Ook een bezoekersgroep van 15-jarigen is dat onlangs opgevallen. ‘Ze zeiden: “Maar meneer, dit schip zit toch veel te vol?” Dat is waar. Maar hoe kan het ook anders als je het verleden van Willy Huysmans, Angele De Koninck en Cees Rademakers: de harde kern van de organisatie achter de Open Scheepvaartdagen. onze sector in één ruim wil vervoeren?’ Een professioneel beveiligingsteam hield dit jaar vroege vogels buiten de tenten en auto’s van het terrein. Hoeveel mensen de beurs precies bezochten, kan Angèle De Koninck niet zeggen: ‘We hebben niet echt een telsysteem, want de toegang is gratis. Tijdens de openingsuren kan iedereen hier gewoon binnen- en buitenlopen. We hadden de indruk dat er zaterdag wat minder mensen waren dan de vorige jaren. Misschien had het ermee te maken dat die dag twee schippersbruiloften plaatsvonden. Of het leek alleen maar zo, want de verkoop van broodjes en drank was niet geringer dan de vorige keren. In ieder geval vinden we ook deze beurs weer een succes.’ Op de stands sloten veel beursdeelnemers zich aan bij deze uitspraak. Volgend jaar vliegen de mensen van het Rijn- en Binnenvaartmuseum er weer volop in. Met minder kopzorgen en hopelijk nog meer standhouders en bezoeker. En met ongetwijfeld hetzelfde enthousiasme als de afgelopen jaren. De Open Scheepvaartdagen zijn een feest. Tot de rooie frak komt … ABC levert motor voor locomotief Op de beurs InnoTrans 2006 in Berlijn heeft het Duitse Voith zijn eerste diesellocomotief voorgesteld. De Maxima 40 CC is meteen wereldwijd de grootste diesellocomotief. De locomotief is ontwikkeld in Kiel, waar Voith een nieuwe vestiging heeft geopend. Hij is bestemd voor het goederenvervoer spoor maar kan ook worden ingezet in het transport van personen. De Maxima 40 CC haalt een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Voith heeft voor het hart van de locomotief bewust gekozen voor een 16VDZC 1000 van de Gentse motorenfabrikant ABC. De redenen zijn de hoge betrouwbaarheid, de lange levensduur en de lage life cycle costs (LCC). ABC levert vooral motoren in de scheepvaartsector maar is ook in andere sectoren actief. Plezier op de stand van VBR. (foto’s Sarah De Preter) www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Nieuw toegevoegd: • Atlantic Pioneer • DMS Eagle die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 671 SCHEPEN! • Stad Schoonhoven Nieuwe bestemming voor Forges de Clabecq De voormalige Forges de Clabecq-locatie in Vilvoorde wordt gesaneerd. Waterwegen en Zeekanaal NV creëert er ruimte voor bedrijven, wonen en recreatie. Op het terrein, dat langs het Zeekanaal ligt, ontstonden rond 1900 verschillende industriële activiteiten. Tot 1914 waren er onder meer een cokesfabriek en een leerlooierij gevestigd. Twintig jaar geleden werden de laatste restanten van de industrie afgebroken. Sindsdien ligt het terrein braak. De bodem is verontreinigd. Na het faillissement van Forges de Clabecq kwam het terrein in beheer bij Waterwegen en Zeekanaal. Die gaat de site nu een nieuwe bestemming geven. In het komende half jaar wordt de locatie in fases gesaneerd. Zo ontstaat nieuwe ruimte voor watergebonden bedrijven, woningen en recreatie. Daar de site dicht tegen het centrum van Vilvoorde ligt, gebeurt alles in samenwerking met het stadsbestuur. De voorbereidende werkzaamheden zijn enkele weken geleden gestart. In november en december wordt de vervuilde grond afgegraven. Daarna laat Waterwegen en Zeekanaal het grondwater zuiveren. De sanering duurt tot eind maart 2007. Daarna wordt het terrein heringericht. De voormalige Forges de Clabecq-site ligt aan het Zeekanaal.

Binnenvaartkrant