Views
2 years ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 26 SEPTEMBER 2006 ”DODEHOEK PROBLEMEN” 10 inch TFT kleurenmonitor met waterdichte kleurencamera met 10 mm lens € 699,00 ex btw incl. 20 m. kabel Te koop aangeboden Een kap schuifluiken in goede staat verkerend. Ruim afmetingen 56.00 x 7.50, prijs n.o.t.k. 06-53293807 TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen dé maritieme vacaturesite www.tos.nl TE KOOP 2 party-rondvaartboten met vaste locatie in Westen des Lands. Tel. 078-6121246 0655-195004 TE KOOP OF TE HUUR vrijstaand chalet in Maasbree. 2 slpkmrs, woonkamer, keuken, badkmr en serre, aangrenzend patio buiten. Tel. 0031-613665382 Meer info: Navicom, tel 0521-342550 www.navicom.nl Montage tegen reële prijzen. Gevraagd kapitein Voor kvb General, vaste vaart Mannheim, systeem 14/14, ook ZZP mogelijk. Tel.: 06-54752281 Koedijk 4, 7241 CL Lochem E.mail: vofdejonge@wxs.nl Website : shipbuildingservices.nl Nieuwbouw: Tanker type C, enkelschroefs Levering 2008, (L/B/H 110 x 11.40 x 3.60/4.80 mtr). Koppelverband type lichtgewicht, dubbelschroever Levering 2008, (L/B/H 172 x 11.45 x 3.58 mtr). Voor nieuwbouw neem contact op met : Dhr Reinder de Jonge, Mobiel +31 (0)653 308248 Dhr Gerrit de Jonge, Mobiel +31 (0)653 125543 Kantoor, Tel 0573 250680 Fax 0573 250685 Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. en Kriesels Scheepsmakelaar werken samen voor ondernemers in de scheepvaart Zoekt voor bemiddeling: Vrachtschepen, Tankschepen, Duwbakken, Duw- Sleepboten, Pontons. Tevens diverse vacatures in de binnenvaart: Kapitein, Schipper, Stuurman, Matroos. Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl Te koop : Mts Maracaibo,Type C, L/B/D 135 x 11.45 x 3.50 mtr, bj 2000, 3600 Ton, 4400 m3, Wärtsilä 2326 PK. KvB Pride of Faial & Pride of Faial II, 2834/2415 Ton L/B/D 95.32/76.36 x 11.45 x 3.56 mtr, bj 2005, max. teu’s 172/160 4 lagen, 2 x caterpillar 1379 PK. Mts Isabel,Type N, L/B/D 105 x 9.00 x 3.29 mtr, bj 1973, 2204 Ton, Mitsubishi 1280 PK bj 2001. Dringend gevraagd voor diverse relaties; Vrachtschepen L/B 86 x 9.50 in goede staat. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Tel/Fax: +31 (0)10 5016585 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Te koop: TE KOOP: Aanbod nieuwbouw MVS: 1100 ton. Bouwjaar 1963 Afm. 80 x 8.20 x 2.62 m. 3 ruimen -Azobe 5 cm - alu schuifluiken Kopschroef: van Wijk 250 pk - Hydr. stuurwerk. Hoofdmotor: 500 pk. Deutz type 545 in zeer goede staat. Nautisch compleet - zeer goed onderhouden schip! Inruil kleiner schip bespreekbaar. MBS: 724 ton. Bouwjaar 1964 Afm. 62 x 7.24 x 2.62 m. 2 beunen - 430 M3 Kopschroef: Van Tiem 220 pk. Hoofdmotor: 450 pk, Scania Bjr 2006 MTS: 480 ton, bouwjaar 1970 bij Scheepswerf Kooyman Zwijndrecht. Afm. 50 x 6.60 x 2.53 m. 8 tanks - 630 m3 bij 100 % - type N- gesloten. Hoofdmotor: 380 pk. S.A.C.M. revisie 2004 Ponton: Bouwjaar 1996 Afm. 46.50 x 14 x 2.5 m. Tonnage: 726 ton op zee. Kwaliteit ponton als nieuw. The Dutch Shipbuilder biedt aan: Type Divider Afmetingen 135x14.20x4.80m Tonnage 5000 ton M3 7450 Levering voorjaar 2008 Levering geheel compleet, afbouw nader te bepalen. Papland 11 - 4206 CK Gorinchem ms 'Mea Vota' 60 x 6.64 x 2,70 mtr, 697 ton, bj 1965, 200 pk Gardner, 180 pk boegschroef, Friese luiken kap, Bouwwerf Duijvendijk Krimpen a/d IJssel. Schip en motor in goede staat. Bod gevraagd. Waalboer Shipping & Trading BV Tel: 0184-693919 - Fax: 0184 - 691115 Mob: 06-53655379 www.waalboertrading.nl E-mail: info@waalboertrading.nl Duw/ Sleepschip 1033 ton, Bouwjaar: 1927 Afm. 67 x 8.20 x 2.60 m. 3 ruimen - alu Friesche kap met wagen. Kopschroef voor 200 pk DAF Kopschroef achter 350 pk DAF. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. T +31 (0) 183 642 828 - F +31 (0) 183 630 615 E hs@hsbv.nl - W http://www.hsbv.nl Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart V Mob.: TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin.venneman@pandora.be Venneman & Co BVBA 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 3.012 ton bj. 1985, 108,50 x 11,40 x 3,50 m. 1.200 PK MAK rev. bj. 2002, geen luiken. 2.640 ton 2.600 m3. bj. 1975, 105 x 11,01 x 3,22 m. 1.300 PK M.W.M. bj. 1975 rev. bj. 2005, schuifluiken. 2.600 ton 3.000 m3. bj. 1997, 102 x 11,45 x 3,40 m. 2 x 1.000 PK ABC, alu. stuurhut overzakb. + containers. 2.584 ton 2.800 m3. bj. 1981, 110 x 10,49 x 3,16 m. 1.080 PK, geen luiken. 2.510 ton 2.900 m3. bj. 1976, 105 x 11,00 x 3,22 m. 1.700 PK Cat. bj. 2006, alu. Friese kap. 2.497 ton 3.140 m3. bj. 1989, 110 x 10,55 x 31,90 m. 1.640 PK GM bj. 1995 rev. bj. 2000., alu schuifluiken stapelb. 2.376 ton 2.840 m3. bj. 1975, 100 x 9,50 x 3,52 m. 1.328 PK SKL bj. 1998, alu. Friese kapluiken + wagen. 2.373 ton. bj. 1993, 105 x 10,50 x 3,20 m. 1.512 PK Cat. bj. 2006, alu. schuifluiken. 2.143 ton 2.850 m3. bj. 1974, 95 x 9,50 x 3,22 m. 1.200 PK ABC, telescopische mast, straalbuis, airco. 1.870 ton 2.650 m3. bj. 1956, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj. 2004, Friese kap hydrolic luikenwagen. Euronavi 1.834 ton 2.800 m3. bj. 1956 / 1982 , 100 x 9,50 x 2,82 m. 1.217 PK Cat. bj. 1989, cont. stuurh., event. vast werk. 1.556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. 2 x 865 PK MWM bj. 1973, met duwcertificaat 1.506 ton 1.600 m3. bj. 1966, 80 x 9,50 x 2,81 m. 2 x 550 PK Scania, alu. Friese kap, luikenwagen ijzer 380 volt. 1.394 ton. bj. 1962, 80 x 9,53 x 2,75 m. 800 PK., luiken. 1.360 ton 1.900 m3. bj. 1968, 81,80 x 9,50 x 2,66 m. 900 PK DEUTZ bj. 1968, alu Friese kapluiken + kar. 1.269 ton 1.750 m3. bj. 1992, 80 x 9 x 2,50 m. 2 x 500 PK Cummins, alu. Friese kapluiken cont. Stuurh. bj. 2004. 1.214 ton 1.800 m3. bj. 1957, 76 x 8,20 x 2,80 m. 720 PK Deawoo bj. 2005, alu. schuifluiken. 1.078 ton. bj. 1956, 80 x 8,20 x 2,50 m. 750 PK Deutz 545 bj. 1965 rev. bj. 2000, alu. schuifluiken. 1.070 ton 1.550 m3. bj. 1966, 73 x 8,20 x 2,62 m. 600 PK MWM bj. 1998, alu. schuifluiken. 1.066 ton 1.550 m3. bj. 1964, 79 x 8,20 x 2,49 m. 830 PK Deutz bj. 2002, alu schuifluiken. 1.040 ton 1.400 m3. bj. 1960, 80 x 8,20 x 2,27 m. 680 PK Cat. bj. 1989, alu. luiken panelen. 510 ton 850 m3 (met deklast 925 m3) 55 x 6,60 x 2,51 m. 390 PK bj. 1964, alu. schuifluiken. Beunschepen: 1750 ton bj. 1966/2000, 86x10,12x3,12 m. 1090 PK GM bj. '98, event. met vast werk. Motortankschepen: 4.620 ton. bj. 1986, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK Deutz - Diesel bj. 1985. 1330 ton bj. 1973, 81,40x 9,42 x 2,92 m. (1000 PK Stork-Werkspoor bj. '74). Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen Duwboten: 1525 PK bj. 1956, 33 x 8,10 x 2 m. 1 x 700 PK GM 1 x 825 PK GM, max. kijkhoogte 8,80 m. voll. gestraald). 2 x 300 PK bj. 1979, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Volvo Penta). 2 x 480 PK bj. 1980, 12,50 x 8,50 x 1,55 m. (Deawoo). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering). Gyron Crew zoekt: iov ms Re-Intrade matroos ibv dienstboekje, beloning conform CAO binnenvaart, vaar verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD matroos op mvs Scorpio, ibv dienstboekje, ervaring Binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 0031-(0)6-22424148 GEVRAAGD voor mts Provider volmatroos met ervaring Rijn en binnenvaart ibv dienstboekje. Loon volgens CAO binnenvaart. Voor meer informatie kunt u bellen met Tel: 06-22424148 GEVRAAGD matroos op ms Lioba, loon volgens CAO. Tel: 0049-1707719065 / 06-53654697 GEVRAAGD PER DIRECT! stuurman op kvb, zondags niet varen! tel: 06-51597602 / 06-53176242/ 0049-1714886123 TE KOOP Excursie boot in Zuid-Spanje (polyester motorzeiler 18.60m). Goed redement. 0034-617023449 GEVRAAGD St.man. mvs 2500 ton, zondag niet varen. Loon+vr.tijd notk. 06-53983442 NOZ BUITENBOORDMOTOR ... reparatie, onderhoud, winterstalling. Haal- en brengservice, omg Rotterdam. Peter M. 0654-684493 GEVRAAGD Matroos op ms DIENI, liefst omg. Zeeland. Tel: 06-53153374 gevraagd kapitein int. vaart op mts ibv alle papieren, vrije tijd en loon notk tel. 06-51431864 Te koop GM motor 8 v 92 300 pk, bw ‘01, 8000 draaiuur kapotblok voor onderdelen. gsm tel 06-5365539 www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 26 SEPTEMBER 2006 Recht Vooruit een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid Opzet, grove schuld en bewuste roekeloosheid zijn begrippen die veel om het lijf hebben. Zij betekenen in veel gevallen het verschil tussen beperkte aansprakelijkheid of ongelimiteerde aansprakelijkheid, tussen verzekerd zijn of niet verzekerd zijn, tussen ontslag of behoud van baan. Ingewikkeld wordt het wanneer deze ogenschijnlijk sterk op elkaar lijkende begrippen op verschillende rechtsgebieden net iets anders worden uitgelegd. Een paar voorbeelden. Voor een werknemer die een fout maakt, is het van de ernst van de fout, alle overige omstandigheden (inclusief de gevolgen voor zijn privéleven) afhankelijk of de fout leidt tot ontslag op staande voet. ‘Grovelijke veronachtzaming van zijn plichten onder de arbeidsovereenkomst,’ zoals de wet het zo mooi zegt, kan leiden tot het einde van het dienstverband. Zijn werkgever kan intussen geconfronteerd worden met vorderingen waartegen hij zich maar gedeeltelijk blijkt te hebben verzekerd. Een vervoerder kan aansprakelijk zijn voor de door de fout ontstane ladingschade. Hij kan bij een zeer ernstige fout de dekking onder de verzekering verliezen of het recht om zich te beroepen op een aansprakelijkheidsbeperking. De Nederlandse beurscascovoorwaarden bepalen in het algemeen dat bij grove schuld van de verzekerde, de dekking vervalt. In de Loodsenwet staat dat de loods slechts aansprakelijk is voor schade door hem veroorzaakt door opzet of grove schuld. Bij het internationaal wegvervoer geldt dat schuld die gelijk te stellen is aan bewuste roekeloosheid, voldoende is om de vervoerder een beroep op de aansprakelijkheidslimieten te ontzeggen. Zo staat het ook in de Nederlandse bepalingen over vervoer van lading over binnenwateren. En zo staat het ook in het nieuwe CMNI-verdrag, dat eerdaags in werking treedt. Nu dekken de verzekeringen meestal tot de wettelijke limiet. Valt de vervoerder bewuste roekeloosheid aan te wrijven, dan kan hij die gelimiteerde aansprakelijkheid echter niet inroepen tegen de schadelijdende partij. Wee dus deze vervoerder: hij zal het verschil tussen de gedekte verzekeringssom (tot de limiet) en de schade (boven de limiet) zelf moeten dragen. Een praktijkvoorbeeld, deze keer uit het internationale wegvervoer. Dieven hebben het gemunt op de lading en slaan hun slag bij rustpauzes, of zelfs al rijdend, zoals begin juli dit jaar in de kranten stond. Wat was er gebeurd? Een wegvervoerder vervoerde lading met een relatief laag gewicht, maar hoge waarde en hoge belastingdruk: sigaretten. Tijdens een rustpauze in Italië wordt de complete lading gestolen. De chauffeur had de wagen onbeheerd achtergelaten. Volgens het CMR is een dergelijke fout aan de vervoerder toe te rekenen. De afzender stelde dat er grove schuld (ofwel bewuste roekeloosheid) was en vorderde de complete schade, inclusief accijnzen en btw. Die schade overtrof de wettelijke limiet (en de verzekeringsdekking) vele malen. De Hoge Raad had in een serie arresten een criterium van grove schuld aangelegd – overigens al vastgelegd voor de Loodsenwet in het befaamde Solon-arrest – kortweg inhoudende dat het gaat om de vraag of degene die de fout in ging zich bewust was van de kans op schade en wist dat de kans op schade groter was dan de kans dat het goed ging. Dat is bewuste roekeloosheid. Bewuste roekeloosheid is bijna onmogelijk te bewijzen. Wanneer is de kans dat de lading gestolen wordt groter dan de kans dat dit niet gebeurt? Zoveel en vaak wordt er nu ook weer niet gestolen. Aldus oordeelde de rechter na lang procederen dat er geen bewuste roekeloosheid was; dus maar beperkte schadeplicht. De vervoerder mocht zich op zijn gelimiteerde aansprakelijkheid beroepen. Dat zal ook hebben betekend (al kunnen wij dat niet uit de uitspraak afleiden) dat de verzekeraar van de vervoerder die, tot de limiet beperkte, schade zal hebben gedekt. Onfortuinlijker liep het af voor de chauffeur die zijn lading niet in de gaten had gehouden: hoewel dat dus niet ‘bewust roekeloos’ was en ook geen grove schuld opleverde, was die fout toch voldoende voor een geldig ontslag op staande voet. Hij had zijn plichten ‘grovelijk veronachtzaamd’. Het ontslag op staande voet bleef dan ook in stand. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Veel belangstelling voor nieuwe uitwijkhaven in polder Noordwaard Een eerste verkenning Een volle zaal in de Kwinter in Werkendam bij de presentatie van het rapport naar aanleiding van een verkennend onderzoek naar de mogelijkheid van een vluchthaven nabij Werkendam. Een verkennend onderzoek wil dus zeggen dat de plannen op een bepaald abstractieniveau zijn neergeschreven, met weglating van bijvoorbeeld de ecologische consequenties en andere zaken die in de nabije toekomst zeker nog grondig dienen te worden onderzocht alvorens een definitieve beslissing te nemen over de aanleg van een dergelijke haven voor de binnenvaart. Niettemin dus een volle Kwinter, met vertegenwoordigers van Gorinchem en Werkendam, Rijkswaterstaat, klankbordgroepen, politieke partijen, het REWIN, de scheepsgroep Werkendam en de Kamer van koophandel in de zaal, en uiteraard een flink groepje reporters. De plannen voor een uitwijkhaven maken geen deel uit van het grote plan van Rijkswaterstaat ‘Ruimte voor de rivier’, maar puur voor de scheepvaart. Wel valt de geprojecteerde plek in het gebied dat – weer wel in het plan ruimte voor de rivier – toch al een andere bestemming krijgt, namelijk de polder Noordwaard. Het idee van een uitwijkhaven voor de scheepvaart is al wat ouder. Bij de oprichting van de afdeling van de schippersvereniging Schuttevaer in 1905 betrof de eerste brief van de De wethouders van Gorinchem en Werkendam kregen de eerste exemplaren van het rapport aangeboden door voorzitter De Waal van de afdeling Werkendam van Koninklijke Schuttevaer. (foto MGR) afdeling het verzoek om de aanleg van een uitwijkhaven bij Werkendam voor de binnenvaart. Het voorliggende plan behelst dertig plaatsen voor binnenschepen, vergelijkbaar met de overnachtinghaven in Haaften. De schepen kunnen er drie dagen blijven liggen en hoeven geen liggeld te betalen. De noodzaak voor een uitwijkhaven neemt toe als het daadwerkelijk tot een ankerverbod zou komen op de Merwede, aldus Herman Timmermans van ingenieursbureau DHV dat de verkenning had verricht. Wethouders Hoewel de wethouders van Werkendam een extra haven wel zien zitten, lijkt van een echte uitbreiding van de voorzieningen in die plaats nauwelijks sprake. Er kunnen verder geen activiteiten worden ontplooid rond de uitwijkhaven en de schepen mogen er maar drie dagen blijven liggen. Dat is natuurlijk een heel andere situatie dan in de Biesboschen Beatrixhaven waar rondom een grote serviceorganisatie in de vorm van de Werkendam Groep is opgebouwd in de loop der jaren. Ook de wethouders van Gorinchem zouden blij zijn met die uitwijkhaven. Er is nu een dergelijke – kleine – voorziening bij Gorinchem, en ze zien meer in bedrijfsactiviteiten. Zo is Avelingen inmiddels benoemd tot nat bedrijventerrein, gericht op een shortsea verbinding. Maurits van Schuylenburg van het Havenbedrijf Rotterdam vertelde over de plannen in Rotterdam voor meer ligplaatsen, met name in de Heysehaven – voorheen RDM – waar vijftien ligplaatsen voor grote schepen worden gerealiseerd, inclusief voorzieningen als een supermarkt voor de scheepvaart. Weinig bemoedigend waren zijn woorden over de uitwijkhaven als een oplossing voor de problemen met wachttijden voor de scheepvaart. Werkendam is één van de grootste afdelingen van de Koninklijke Schuttevaer. In Werkendam hebben 250 schepen domicilie en zijn 61 bedrijven gevestigd, gelieerd aan de scheepvaart, samen goed voor 600 arbeidsplaatsen. Vroeger werd Werkendam de Vrouwenhemel genoemd, vertelde de historisch bewuste directeur van Koninklijke Schuttevaer, Kees de Vries. Dat was rond 1850, toen de mannen allemaal weg waren, aan het werk op het land of naar zee. Schuttevaer laat nog meer onderzoeken, namelijk de gevolgen van de schaalvergroting voor infrastructuur en kunstwerken. Kees de Vries: ‘Er varen al koppelverbanden van 250 meter. Voor één schip is 150 meter wel de bovengrens. Zo’n schip is er nog niet maar zal er onherroepelijk komen, goed voor misschien wel 12.000 ton of duizend teu. Maar past dat wel? Het geeft zeker een andere dimensie aan de ligplaatsen.’ Voor meer toekomstvisie in de binnenvaart verwees hij naar de (advertenties) bijeenkomst op 21 december in Rotterdam, waar de organisaties al een futurist voor hebben ingehuurd om vorm te geven aan de opties voor die toekomst. Hij vond wel dat er te gemakkelijk wordt gesproken over ankerverboden op de Merwede. ‘Het gaat er meer om dat er niet meer hoeft te worden geankerd. In het beleid van Rijkswaterstaat is aandacht voor goede voorzieningen voor de binnenvaart. Het plan voor de uitwijkhaven verdient de steun van Rijkswaterstaat, provincie en gemeenten.’ Kees zei te verwachten dat het nieuwe kabinet – hoe dat er ook moge uitzien – meer aandacht zal gaan schenken aan de binnenvaart, met name voor de regionale binnenhavens. Hij wees op de strategische alliantie tussen de Rotterdamse haven en een groot aantal binnenhavens. Veel positieve reacties op de DHV-verkenning, maar 4 september bleek ook wel dat er nog veel water door de Merwede zal stromen eer er daadwerkelijk een uitwijkhaven in de Noordwaard zal zijn gegraven. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant