Views
2 years ago

2006-20

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Onze

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea 1000 m³ verpompen met slechts 7,5 kW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 26 september 2006 10e jaargang 20 IN DEZE KRANT Pagina 11 Lange weg voor vluchthaven Werkendam Pagina 21 50 jaar ramen van RAFA Nederlof Scheepsbouw & ingenieursbureau VPC bieden betaalbare ombouw van enkel- naar dubbelwandig ‘Enkelwandig niet langer mes op de keel’ Seite 23 Binnenschifffahrt: ‘Tempo machen beim Donauausbau’ Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Als het ombouwen van enkelwandige naar dubbelwandige tankers een kans biedt aan eigenaren van enkelwandige tankers om ook in de toekomst mee te blijven doen, dan bieden Nederlof Scheepsbouw & ingenieursbureau VPC een mogelijk revolutionaire optie. Tiny Nieuwenhuijsen: ‘Eigenaren van enkelwandige schepen hebben nu niet langer het mes op de keel.’ victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De kosten van de ombouw bedragen volgens Tiny Nieuwenhuijsen van Nederlof Scheepsbouw en John van den Elshout van Advies- en Ingenieursbureau VPC de helft van wat een nieuw middenschip kost. Het gaat om zelfdragende, geconstrueerde tanks, gemaakt met een minimum aan manuren. Het concept werd ontwikkeld door Nieuwenhuijsen en Van den Elshout omdat ze vrijwel dagelijks werden geconfronteerd met klanten die een probleem hadden met de taxatiewaarde van hun enkelwandige tankers. Die problemen worden veroorzaakt door de op handen zijnde verplichting om steeds meer stoffen in dubbelwandige tankers te vervoeren en door verladers die al ver vóór de verplichting van kracht is, eisen dat er dubbelwandige tankers voor de wal komen. Een vloot van nog bijna 800 enkelwandige tankers daalde daardoor in waarde en biedt de eigenaren van deze schepen nog maar weinig perspectieven. Internationaal wordt naarstig gezocht naar oplossingen, maar de tankvaart lijkt in een impasse te zitten. Maritieme problemen zonder oplossingen zijn voor Nieuwenhuijsen en Van den Elshout met gezamenlijk zeventig jaar scheepsbouwervaring, onbestaanbaar. Hun vindingrijke oplossing waarvoor octrooi is verkregen, kwam tot stand in nauw overleg met De Jong Eerste klanten melden zich reeds Vrijdag 15 september ontving Nederlof Scheepsbouw al de eerste opdracht tot ombouw van Rederij Posttrans uit Rotterdam. Het betreft een enkelwandige tanker van 80 x 9.5 meter om te bouwen naar dubbelwandig. Deze wordt meteen verlengd om zodoende 500 kuub meer inhoud te krijgen. Marine Services (appendages), Friendship Marlin (leidingen), Corus Feijen Fabrication (rail materiaal) en Lloyds Register of Shipping (LRS) Rotterdam. Ongebruikelijk Een zelfdragende constructie van ladingtanks zonder spanten is ongebruikelijk. Afwijkend is ook het gebruik van railmateriaal en kokerbalken, waardoor het vervaardigen met weinig manuren mogelijk is. De essentie van het geheel Het op damwandprofiel lijkende railmateriaal beschermt eventuele spiralen. is dat elke rail een spant vertegenwoordigt. Voor het ladinggedeelte van de enkelwandige tanker wordt één tank gemaakt die door mainframes (schotten) verdeeld is in maximaal 380 cbm grote tanks. Door deze mainframes loopt de laad- en losleiding, er is ruimte voor tankmeetapparatuur en tevens functie voor afvoer van hemelwater. Vanzelfsprekend voldoet de tanktop aan de wet calamiteitopvang: De tankbodem heeft een ‘v’ model met een pompput in de mainframes. Het op damwandprofiel lijkende railmateriaal beschermt eventuele spiralen. (zie foto van de demo) Het model meet 80 x 9.50 meter met 1600 cbm inhoud en 1425 ton laadvermogen. Het nieuwe ladinggedeelte wordt in het water ingemeten. Gerelateerd aan scheepslijn, bestaande spanten en raamspanten wordt de in materiaal 205 ton zware tank prefab gemaakt. In dit voorbeeld krijgt de nieuwe tank 1515 cbm inhoud, hoewel inhoud met de tankhoogte naar wens is aan te passen. (Lees verder op pagina 3) Her motor iseren? (advertenties) INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

Binnenvaartkrant