Views
5 years ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

STEEN'93 DE

STEEN'93 DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 12 SEPTEMBER 2006 ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Heren schippers, Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Gevraagd op mts Manouk (hoofdzakelijk mineralen) Stuurman/2e Kapitein i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim 14/14, vrije kost, vrij reizen Tel. 0653-904742 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. Is op zoek naar: Duwboot kapitein Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen, 0180-487130 meeusen@gmwatertransport.nl Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP AANGEBODEN: Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen MS "Brosa" 1175 ton, bwj 1959, afm 80 x 8,20 x 2,72 mtr 1750 CUB, 930 pk SKL, kopschroef 280 pk, 2 x 220/380 volt, complete navigatie, autokraan 1500 kg, hydro stuurwerk, oliebad lieren 380 volt, Azobe bd plus 6 mm staal, goede woning met 2 slaapkamers. Het geheel verkeerd in goede staat van onderhoud, wordt geleverd met nieuw S.I. VRAAGPRIJS € 350.000,- Voor startende ondernemer grote mogelijkheden. Noord-Brabant zou wegens uitbreiding van haar ladingpakket. U graag willen verwelkomen als huur- of regieschip. Gevraagd per direct op mcs Tahalassa Stuurman met patent, vaste containerdienst tussen Amsterdam en Meehout (België), loon en vrije tijd te bespreken. Belt U eens vrijblijvend naar 0180 484041 of 484046. ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2079) M/S Afm.105 x 9.50 x 3,18 M, Bj. 1987. 2157 ton.1460 pk Cat. afgesteld 1300 pk. Bj. 2006, 108 Teu. 2 Ruimen met azobe buikdenning en FK luiken.Boegschroef v.Tiem met 400 pk. 2 x Iveco van 2002 Gen. 30/60 Kva.Compleet net schip. 2607) M/S Afm. 110 x 11.45 x 3.3 m. bj. 1998. 2750 ton.Cat. Type 3516 2030 pk. Boegschroef met 548 pk Cat. Compleet schip. 2605) Ms Afm. 86 x 9,5 x 3,02 mtr. bj. 1972. 1666 ton. 1200 pk Mak. Boegschroef 360 pk Daf. Ballegooy 2 x gen. 60/40 kva. Fk Luiken met hydr. Kar. Nieuwe hut met kolom. 84 teu. Duw certificaat. Net schip. Nieuwbouw Levering 2007 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Alles nog bespreekbaar. Levering compleet September. 105 x 10 x 3,2 mtr. 1300 pk Cum. 535 pk boegschroef.117 teu. Met FK van Blommeart. Levering compleet mei ZIE ONZE WEBSITE WWW.RUYVEN.ORG OPGELET DIT IS PAS SERVICE!!! OPGELET! DIT IS PAS SERVICE!!! Groot assortiment bankstellen, eethoeken, eetkamerstoelen, (relax)fauteuils en komplete inrichtingen. in stof en leer Voor al uw kwaliteitsmeubelen! Wij bezorgen bij u aan boord, tot in de kajuit, uitgepakt, indien nodig gemonteerd en overtollig materiaal nemen wij weer mee. Service staat bij ons hoog in het vaandel. Keukenboulevard Cornelisland Pesetastraat 42 - 44, 2991 XT Barendrecht Tel.: 010 - 292 01 03, www.mundo-meubelen.nl Wij kunnen u, desgewenst, dokumentatie toesturen. OPENINGSTIJDEN: Din. t/m don. 10.00 - 17.30 uur Vrij. 10.00 - 21.00 uur Zat. 10.00 - 17.00 uur Zondag en maandag altijd gesloten www.binnenvaartkrant.nl Maasboulevard 48 te Zwijndrecht Zeer ruim herenhuis, gelegen aan de rivier ’Oude Maas’. * Zeer ruim herenhuis met dubbele garage, 5 slaapkamers, ruime woonkamer en blijvend vrij uitzicht * De intieme achtertuin is gelegen op het noordwesten en is circa 7 meter diep. Het ruime dakterras (van circa 22m 2 ) is gelegen op het zuidoosten met uitzicht over de Oude Maas en het drie rivierenpunt, Oude Maas, Noord en Beneden Merwede. Tevens zicht op de skyline van Dordrecht met zijn beroemde Onze Lieve Vrouwe Kerk als imposant bouwwerk * Woonoppervlak: Circa 225 m 2 * Bouwjaar: 2003 * Bijzonderheden: Zeer luxe uitgevoerde woning, volledig geïsoleerd, de vloer afwerking bestaat o.a. uit laminaat, parket en natuursteen, eigen parkeer voorziening Vraagprijs € 485.000,- k.k. TE KOOP: SCHEEPSBEVRACHTINGEN, LOGISTIEK EN HANDEL IN GRANULATEN - Zand 0/1 - Metselzand 0/2 - Betonzand 0/4 - Sportveldenzand - Drainagezand - Scheldezand - Ophoogzand - Grind - Kleurmineralen - Gneis - Wegenbouwmaterialen Altijd op zoek naar schepen Bel voor meer info met Dick Pols of Willem Schikhof Ketelweg 33c - 3356 LD Papendrecht Postbus 121 - 3350 AC Papendrecht Tel. 078-6410509 – Fax 078-6412455 www.granumix.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Mbs CORNELIS SR. 606 ton, 359 m 3 Bwj. 1962, afm. 55 x 6.60 x 2.77 Motor Caterpillar, bwj. 1997, 480 pk Boegschroef 320 pk Autokraan 8.70m Stuurwerk 1999 geheel vernieuwd Eventueel vast werk + inruil bespreekbaar Tel. 0032-475731667 of 06-53451225 Te koop aangeboden Nieuw ontwerp dubbelwandige tanker, Type N - G Groot vaargebied, lage kruiplijn en grotere tankinhoud Afmetingen ; 85 x 9.60 x 4.70/3.10 Bouwwerf China Compleet afgebouwd of als casco Levering 3e kwartaal 2007 Ruime voor en achter woning Meerder jarig transport overeenkomst mogelijk Kan ook als Type C worden gebouwd. Johan Speksnijder BV 06 53290472 Belcantodreef 59 2926 PB Krimpen a.d. IJssel E-mail: speksnijder.adriana@kpn-officedsl.nl AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart TE HUUR Container duwbak afm. 88 x 11.45 x 4.00 m Vanaf midden November 2006 beschikbaar. Voor inlichtingen 06-53104705 Gevraagd nette Kapitein op kvb drogelading in bezit van Rijnpatent minimaal tot Mannheim, ADNR, radar, vrije tijd 14/14 of in overleg. Tel.nr: 078-6196482 of email: info@daribv.nl www.duwbakken.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 12 SEPTEMBER 2006 Hilversum aan Zee Het portier wordt voor mij geopend, ik mag deftig achterin gaan zitten. Het interieur oogt klassiek, de chauffeur gaat gereserveerd in krijtstreeppak, ben ik nou in een Jaguar gestapt? Frank Antonie zit met zijn sjofele proleten T-shirt aan, achterin een Jag. Als mijn vader zaliger mij had kunnen zien! Volgens mijn lief ziet hij dat wel, maar dat is weer een ander verhaal. Nu ben ik op weg naar de NCRV-studio’s, ik ben uitgenodigd door het zaterdagochtendprogramma Cappuccino. Om uit te leggen waarom dit schipperskind op kosten van de staat een hele dag in het water mag gaan zitten staren. In Friesland langs het Prinses Margrietkanaal, net buiten Koatstertille. ‘Altijd als ik in Hilversum ben, vermoed ik vlakbij de zee,’ vertel ik de rug van de chauffeur. ‘Dat is niet zo,’ antwoordt deze droog in de achteruitkijkspiegel. We rijden een oprit op; mijn chauffeur stapt kwiek uit, loopt rond de auto om het portier te openen, maar dat heb ik zelf al gedaan. In de lobby pikt een steward van Cappuccino me op en loodst me richting studioruimte. De hele vleugel van het gebouw geurt naar pannenkoeken. We lopen zomaar het programma binnen. Er staat een hennarode zangeres slechte Nederlandstalige teksten te zingen, begeleid door een pianist en een bassist met donutringbaardje. Ik krijg koffie met een vriendelijk pannenkoekje. Er wordt gezellig in het rond gebabbeld door de spaarzaam aanwezige gasten; zo wordt een live-sfeer op de radio gecreëerd. Het is mijn beurt. Presentator Bert Kranenbarg bevraagt mij over de eerstkomende vrijdag. Ik vertel dat ik de gehele dag met een hoop andere schrijvers aan het water zal zitten, om er de Biografie van de vaarweg Lemmer-Delfzijl te schrijven. En dat al die verhalen gebundeld zullen worden uitgegeven. Tijdens het interview moet ik even aan mijn broertje denken. Toen broeders klein was legde hij aan boord zijn autootjes altijd op de kop, om er zo mee te kunnen “varen”. Behalve de Peugeot van opa, die hij ‘kutteketo’ noemde. En gordijnen waren ‘kutteketijnen’, een locomotief was een ‘kutteketief’. Maar dat is weer een ander verhaal. Het interview met Cappuccino neemt een luttele tien minuten in beslag, ik breng het er goed vanaf. Ik eet nog een haastig pannenkoekje, om door mijn krap in de tijd zittende chauffeur in de sjieke slee te worden gezet. We varen volaan naar het station, met de zoevende wind stromend langs de ramen. De Woonwinkel Ook de jongste dochter gaat nu het huis uit en hoewel ze daar zeker de leeftijd voor heeft vindt de schippersvrouw dat toch wel even wennen. Niet dat ze de dochter geen eigen leven gunt. Dat zeker niet, maar toch is het wennen! Deze vrijdag zal de jonge vrouw voor het eerst in haar eigen woning slapen. Een vriendin zal met een flesje wijn komen en ze willen het meteen gezellig maken. Ook de schipper en zijn vrouw drinken een glaasje wijn en het wordt laat voor ze het bed opzoeken. De man heeft hard gewerkt en is snel onder zeil maar de schippersvrouw kan de slaap niet meteen vatten. Het zal raar zijn om haar dochter niet zo vaak meer te zien. Want ook al waren ze doordeweeks weinig thuis, in het weekend zag ze het meisje veel en vaak. Haar moeder had om haar zorgelijke toekomstbeeld gelachen en gezegd dat kinderen het ouderlijke huis vaker opzoeken dan zij nu verwacht en ook dat ze dan nog bewerkelijker zijn dan ooit. Nou, de schippersvrouw moet dat nog maar eerst zien. Als ze eindelijk in slaap gevallen is wordt ze van iedere voorbijganger wakker om meteen te beseffen dat het niet hun dochter is die thuis komt, want die slaapt nu immers in haar eigen woning. De andere dag gaan ze met zijn allen naar een grote woonwinkel want de jonge vrouw heeft nog een hoop nodig en papa heeft een grote auto. Het is heel plezierig zo met z’n allen in de grote woonwinkel en ze eten er een lekkere hap. ‘Dit is toch ook wel heel gezellig,’ zegt de schippersvrouw tegen haar dochter die net van een groot stuk zalm aan het smullen is. ‘Als straks al je spulletjes in elkaar gezet zijn, ben je zo goed als helemaal klaar in je nieuwe huis. Kunnen we morgen van een luie dag genieten.’ In de woning van de dochter worden die avond de dozen uitgepakt en de meubels in elkaar gezet. En de dochter kijkt er naar. En nog eens. En zegt dan dat de tafel te groot is voor in de kleine woning. Ze had toch beter die kleinere kunnen nemen. De schipper kijkt ernaar en wrijft over zijn gezicht. Best smal, maar inderdaad wel erg lang. Over de eettafel wordt hetzelfde harde oordeel geveld. De dochter praat over ruilen want in de woonwinkel leek het allemaal veel kleiner dan hier! ‘Laten we dan in ieder geval eerst eens de poef uitpakken die je al zo lang hebben wilt,’ zegt de schippersvrouw en ze kijkt tersluiks op haar horloge. Al half twaalf? Al bijna bedtijd? En hier zijn ze nog lang niet klaar. De poef wordt uitgepakt en voor de luie stoel gezet. De dochter gaat in de stoel zitten en moet haar benen compleet in de lucht steken om ze op de poef te leggen. En groot is ie ook, vindt de schippersvrouw. ‘Het lijkt wel een tweezitsbankje.’ ‘Moet dat soms allemaal weer terug,’ vraagt de schipper een beetje benauwd. ‘Morgen hebben ze koopzondag,’ zegt de dochter snel. De schipper slaakt een diepe zucht want ook hij had zich op een rustige zondag verheugd. Zelfs de stoelen zijn te groot want als ze onder de tafel staan steken ze aan beide zijden wel vijftien centimeter uit! De dochter kijkt teleurgesteld want ze had gedacht haar woning ingericht te hebben. ‘Nou ja, het is niet anders. Dan gaan we het morgen maar ruilen,’ zegt de schippersvrouw want ze wil graag dat haar dochter gelukkig is in haar nieuwe woning. En met vereende krachten worden alle schroeven losgedraaid en de hele boel weer ingepakt. Om half twee liggen ze eindelijk in bed. Morgen gaan ze weer naar de grote woonwinkel om alles te ruilen en om hopelijk nu wel met passende meubels terug te komen. Ze gaan in ieder geval vroeg want als het weer niet goed zal blijken te zijn kunnen ze desnoods ’s middags weer een ritje maken. ‘En ik dacht nog wel dat je een kind dat de deur uitgaat minder zou zien,’ zegt ze tegen haar man maar die slaapt al lang, dromend over alle meubels die hij gesjouwd en in- en uit elkaar gezet heeft. Uitslag poll op www.binnenvaartkrant.nl: We zouden massaal overstappen – als het kon Naar welke deelmarkt van de binnenvaart zou ú willen switchen? Met die vraag hebben we heel wat losgemaakt met de poll op de internetsite van de Binnenvaartkrant. Met 245 deelnemers was het aantal reacties het dubbele van de vorige aflevering (door de vakantieperiode stond de vraag wel twee weken langer online; eerlijk is eerlijk). Een beetje dagdromen kan geen kwaad, dachten we toen we vroegen: Stel dat u op 1 januari 2007 helemaal opnieuw kunt beginnen; in welke deelmarkt zou u dan aan de slag gaan? Het goede nieuws is dat een klein deel van de mensen die in de binnenvaart ondernemen en/of werken hun heil elders zouden zoeken. Slechts één op de tien (24 keer geantwoord) kiest voor de optie ‘Ik zou liever een bedrijf op de wal beginnen’. Voor een van de mensen die dat wil – waarschijnlijk een matroos of kapitein – is de mentaliteit van binnenvaartondernemers de belangrijkste reden. Zijn of haar toelichting: ‘De binnenvaart is te ego geworden. Zo van “IK heb het gemaakt en de rest moet naar Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. mij luisteren. Voor personeel is het een gunst dat ze bij mij mogen varen”. Letterlijk gehoord! Ergens anders kunnen ze het toch niet beter krijgen, wordt het personeel wijs gemaakt. Van zo’n instelling houd ik niet.’ Veelzeggend is dat een nóg kleiner percentage helemaal niet zou willen switchen. Iets meer dan zes procent (15) is tevreden met de deelmarkt waarin ze nu actief zijn en vinkte ‘Ik wil helemaal niets anders’ aan. Favoriet is de tankvaart. Een kwart van de deelnemers (62) zou het in die markt willen proberen. Wars van berichten dat veel ondernemers in de tankvaart moeilijk het hoofd boven water kunnen houden licht één van hen die keuze kort maar krachtig toe: ‘Dit verdient makkelijker.’ De containervaart en de passagiersvaart eindigen met elk 39 stemmen (net geen zestien procent) samen op de tweede plaats. De droge lading is bij één op de acht (31) stemmers in trek. Daar zitten vast ontevreden tankvaartondernemers tussen, terwijl bekend is dat er ook ondernemers zijn die na (advertenties) jaren de hectiek van de containervaart de rug toe willen keren. En wat te denken van mensen uit de zand-en-grindsector die te maken hebben met een teleurstellend ladingaanbod en/of achterblijvende tarieven. Overigens zou bijna negen procent (21) wel willen switchen naar het zand en grind. Misschien een bevestiging van het gezegde dat het gras bij de buren altijd groener is? Nieuwe vraag Over het switchen naar een andere deelmarkt kan niet meer worden gestemd. Vanaf vandaag staat er een nieuwe poll op www.binnenvaartkrant.nl. We blikken daarbij vooruit naar de verkiezingen van de Tweede Kamer op 22 november. Van welke partij kan de binnenvaart het meest verwachten? Wilt u dat het beleid van CDA-minister Peijs wordt voortgezet? Of denkt u dat GroenLinks moet meeregeren, omdat die partij voor het milieu kiest en dus ook vervoer over water serieus zal promoten? Geef uw mening op www.binnenvaartkrant.nl. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant