Views
5 years ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 12 SEPTEMBER 2006 VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren V.O.F. van de Pol-Stam en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Inbouw en Reparatie Scheepsmotoren Onderhoud en Constructie Stuurwerken en Roeren Wij verzorgden de volledige afbouw van het ms Gambler en wensen V.O.F. van de Pol-Stam een behouden vaart. Maasdijk 7 - 4941 GB Raamsdonksveer - Tel. (0162) 518700 - Fax (0162) 518844 Op het ms Gambler leverden en installeerden wij: Electrische installatie, airconditioning installatie, nautische installatie en sanitaire installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 Biesboschweg 5 Tel. 0168 - 484555 4926 SJ Lage Zwaluwe Fax. 0168 - 484224 www.ebr-bv.nl Op het ms Gambler leverden wij: Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw, autokraan hefvermogen 2000 kg, hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter en wensen V.O.F. van de Pol-Stam veel succes en een behouden vaart. Hét adres voor elke schipper! Op het ms Gambler leverden wij een stuurrooster type MKIC 1200 met nieuwe Cummins N14G2 van 535 pk. Wij wensen ms Gambler en haar bemanning veel succes en een behouden vaart. H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 Wie leverden op het ms Gambler Combi International BV Complete schip Machinefabriek J.Bayens B.V. Complete afbouw Rabobank Hardinxveld-Giessendam Financiering Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot BV Bemiddeling verkoop oude schip en nieuwe schip van de Graaf - Meeusen Bevrachting EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3512HD, van 1700 pk bij 1600 rpm W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassystemen Discom BV 45dB(A) dempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Aluminium vloerplaten in machinekamer Bosch Rexroth BV Motorbediening MAREX REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 664 L / 5,044:1 Dolderman BV Generatorsets Van Voorden Promac PROMAC-STUWA hydraulische stuurmachine, PROMAC-STUWA dynamic roersysteem, schroeven en straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa Schroefasinstallatie en Stuwa Seals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Stuurrooster type MKIC 1200 met nieuwe Cummins N14G2, 535 pk Cummins Holland B.V. Cummins boegschroefmotor N14-G2, 535pk, 1800 toeren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw en autokraan hefvermogen van 2000 kg hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter Handelsonderneming Beerens BV Aluminium sierradarmast type Reintrade, aluminium sierdakradarmast, aluminium stuurhuistrap, spiegels en rvs spiegelsteunen, BX-deuren, aluminium boordlichtbakken en diversen aluminium rvs materialen Alphatron Marine B.V. 2 JMA 609 JRC / Alphatron rivierradar incl. bocht voorspellings / dockingsyteem, volledig Nautisch pakket in Multicolour uitvoering, AlphaCam RVS camera systeem incl TFT schermen, AlphaSat TV systeem, AlphaConnect telecom systeem en AlpahChart TRESCO ENGINEERING AlphaChart navigatiesysteem A. Rullens Installatiebedrijf b.v. Electrische installatie, airco-installatie, nautische installatie en sanitaire installatie Sygo BV Hoogte- en scheepsladingmeter RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keuken Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning en isolatie uitlaatgassyteem SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming woning en stuurhut Fa. P.A. Paans & Zn. Complete stoffering Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning Novetec BV Ventilatie roosters, brandkleppen, machinekamer en ruimventilatoren Tyco Integrated Systems BV Leveren en in bedrijfstellen van Sapphire installatie voor boegschroefruimte en machinekamer Dyvler Materiaal bv Ankers, ankerlieren en kettingen Blommaert BVBA 34 Friesche kapluiken type FRK 8600/2400/2.5 en een hydraulische luikenwagen type HLW 8/3500 DESMI K&R Pompen B.V. In samenwerking met Zwets Wekendam BV geleverd: dekwas SAEN 2109/200/195, algemene dienstpomp SAEN 3110/250/220 en ballastpomp SA 100-235/28 Zwets Werkendam BV In samenwerking met Desmi K&R Pompen B.V. geleverd: DESMI K&R SAEN 2109/200/195, DESMI K&R SAEN 3110/250/220, DESMI K&R SA-100/235/28, vlinderkleppen en diverse appendages Shell Marine Products Smeerolie Service Centrum Lobith Gasolie en smeerolie Bunkercentrum Dongemond Scheepsbenodigdheden, ADNR pakket en Epifanes verf Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie B. van Verre Administratiekantoor Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Aquamar Waterzuivering Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products b.v. HC ShipClean, HC Geleiclean (handzeep) en HC Boensop W. Heeren & Zn BV Compleet verfsysteem i.o.v. Bunkercentrum Dongemond

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 Karel-Jan van de Pol komt, evenals zijn echtgenote Janneke, uit een schippersgezin en begon zijn varende carrière als zetschipper. Hij was actief op passagiersschepen, tankers en drogeladingschepen. De voorkeur ging duidelijk uit naar het laatstgenoemde type schip. Ondernemen zat de nu 30-jarige schipper al op jonge leeftijd in het bloed en negen jaar geleden kocht hij zijn eerste schip. Van 652 ton ging Van de Pol via een schip van 1632 ton nu naar een nieuwbouwschip van circa 2900 ton. 12 SEPTEMBER 2006 Multifunctionele Gambler is verantwoorde gok voor familie Van de Pol Door Jan Hoek ‘Eigenlijk wilden we destijds onze kempenaar helemaal niet verkopen, maar op de een of andere manier komen de positieve veranderingen allemaal op ons pad. Ik ben er bijzonder trots op dat we dat altijd zonder financiële hulp van anderen hebben gedaan en we hebben dan ook geen verplichtingen bij wie dan ook,’ stelt een contente Van de Pol. Negen jaar geleden kocht de toen 21-jarige Rotterdammer Karel-Jan van de Pol zijn eerste schip: een 652 ton metende kempenaar van 62 x 6,60 meter. Het schip was in 1965 gebouwd bij De Uitkomst in Zaandam. Na vier jaar werd dat schip ingeruild voor een 1632 ton metend schip van 86 x 9,50 meter. Na negen jaar gevaren te hebben op uit de vaart gekochte schepen is onlangs bij machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer het eerste nieuwbouwschip van Karel-Jan en Janneke opgeleverd. Het door Combi International geleverde schip meet circa 2900 ton en is 110 meter lang en 10,50 meter breed. Gok Evenals de eerste twee schepen van familie Van de Pol draagt ook het nieuwbouwschip de naam Gambler. ‘Of je het nou goed doet of niet, elke reis is weer een gok,’ zegt Van de Pol over de keuze van de naam voor zijn schip. Hij zegt verder: ‘We vervoeren alles waar we geld aan overhouden, of het nou veevoer is of kolen. We De Gambler is uitgerust met de innovatieve EBR-Büterkraan. zijn daarmee voornamelijk op de Rijn, Main en Moezel te vinden.’ ‘Met onze vorige schepen hebben we al een jaar of vijf voor scheepvaartservice Van de Graaf & Meeusen gevaren en die samenwerking bevalt zo goed dat we ook met ons nieuwe schip voor de bevrachter uit Ridderkerk blijven varen. Het is een multifunctioneel schip en desgewenst kunnen we ook containers vervoeren.’ In december vorig jaar vond het eerste gesprek met Combi International uit Raamsdonksveer plaats en al snel werd bij hen een compleet schip gekocht. Van de Pol over het turnkey-project: ‘Ik had eigenlijk maar twee wensen: de machinekamer moest geel zijn ofwel Caterpillar (1521 pk bij 1600 toeren, red.) en het stuurhuis grijs ofwel Alphatron. Verder heb ik de invulling aan Combi International overgelaten.’ Opvolger ‘Evenals bij de Willem-D is het Chinese casco erg mooi en strak en heeft Combi International een mooi schip geleverd. Bijzonder te spreken zijn we over de afbouw bij machinefabriek Bayens; Harrie Bayens en zijn mensen weten waar ze mee bezig zijn en alles gaat heel relaxed en zonder stress. Tijdens de gehele afbouwperiode is er geen onvertogen woord gevallen.’ Gedurende die periode hebben we op het motorschip Rico gewoond, dat evenals de Inge eigendom is van mijn vader Cor. Die schepen zijn overigens inmiddels verkocht.’ We zijn blij dat we de gok van een nieuwbouwschip hebben gewaagd. Als we kunnen blijven varen als de afgelopen negen jaar, dan is deze Gambler absoluut een verantwoorde gok. En met zoon Ricardo (drieënhalf jaar, red.) hebben we wellicht een goede opvolger in huis,’ aldus Van de Pol. Raamsdonksveer De Rotterdammers hebben ongetwijfeld iets met Raamsdonksveer, want het schip is gekocht bij Combi International uit die plaats, de afbouw vond plaats bij Bayens en de bemanning, het onlangs aangetrokken echtpaar Daniël en Nathalie den Ouden, komt ook uit Raamsdonksveer. Zij krijgen de beschikking over een fraaie eigen hut op het voorschip. Na de afbouw van de Allegonda, de Willem-D en de Gambler wordt de samenwerking tussen Combi International en machinefabriek Bayens in een fors tempo voortgezet. Nog dit jaar komen vanuit China zeven casco’s voor Combi International binnen. Jan Buijks jr zegt daarover: ‘Het worden evenals de Willem-D en de Gambler vier schepen van het type Allegonda, waarvan er twee worden afgebouwd bij machinefabriek Bayens en twee bij machinefabriek De Waal in Werkendam. Daarnaast worden nog twee casco’s afgebouwd bij Bayens en één casco van 135 x 11,45 meter bij Govert Smits in Krimpen aan de Lek.’ (foto’s Jan Hoek) “Opvolger” Ricardo vindt duwvaart ook een optie. Gezien de groeiende levertijden van casco’s is het heel bijzonder dat Combi International in 2007 nog diverse casco’s voor drogeladingschepen kan leveren. Met de afbouw van de Gambler heeft Combi International er weer een prachtig varend visitekaartje bij.

Binnenvaartkrant