Views
2 years ago

2006-19

  • Text
  • Schepen
  • September
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 12 SEPTEMBER 2006 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. BETER IN ZEE MET VAN ANDEL Traktie-accu’s voor ‘grootverbruikers’ • Lange levensduur gemiddeld 8 jaar • 5 jaar garantie • kleine box-hoge capaciteit • gebouwd door een West-Europese topfabrikant 610Ah Type 6PZSL480 Lengte 75 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.640,- 720Ah Type 7PZSL560 Lengte 86 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.782,- 820Ah Type 8PZSL640 Lengte 97 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm € 1.926,- inclusief montage, transport en verbindingsset. prijzen netto exclusief BTW. Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 12 SEPTEMBER 2006 Gommers, kapitein en bevrachter Bedankt voor het vertrouwen Na 32 jaar beursvloer vond hij het welletjes en verruilde hij de bevrachting voor tuinieren en zijn passie: de hengelsport in Patagonië, IJsland, Rusland, Canada enzovoort. Zijn vrouw Christel hing haar taak als “secretaresse en nachtelijke telefoondienstmedewerkster”, steun en toeverlaat in bevrachting, eveneens aan de kapstok. Uitgegroeid tot een groot onafhankelijk bevrachtingkantoor bevond Gommers Internationaal Bevrachtingen en Scheepvaartkantoor zich bij de achterblijvers in goede handen. De onmiskenbare Dordtenaar (75) was groot in lading voor de Beneden-Rijn, de Moezel en de kanalen. Gerard Gommers kijkt iedereen recht in de ogen. Door bekwaam en kredietwaardig te zijn verkreeg hij in de vervoerswereld groot vertrouwen. Bevrachting recht door zee en zonder flauwekul. Door Johan de Witte Als de deur open ging, drong het orkest van vraag en aanbod op de schippers-, graan-, of assurantiebeurs naar binnen. Twee telefoons tegelijk en één in de wacht. Kaub om vijf uur onder de meter. Telefonerende collega’s, irritant gerinkel, schippers op kantoor om af te rekenen of een charter te tekenen – er was er op het beurskantoor van Gommers Internationaal Bevrachtingen en Scheepvaart voldoende leven in de brouwerij. Je ontmoette heel de scheepvaartwereld op de beurs, bij Spaan en omliggende cafe’s. Dinsdag vaderdag! Dat was pas netwerken. Een nieuw schip was buitengewoon. Een enkeling ging in deze roerige tijd failliet. De marifoon deed zijn intrede, het mobieltje volgde. Nu is er www dotcom, 14-14, vakantie en een huis; voor nieuwbouw – niet langer iets bijzonders – wordt gevlogen, wetgeving en euro gelden als dure dwangbuis. Failliet komt alleen nog in het woordenboek voor. Vissen tussen de krib De tafel van zeven leerde Gerard Gommers in 1936 op het internaat van rector Olsthoorn in Delfshaven. Achttien jaar later zou hij met Christel Tijssen trouwen in de kapel van het pensionaat. Zijn scholing in Delfshaven was van korte duur, omdat Gerards vader in 1939 aan het Groothoofd in Dordrecht een sleepdienst begon. De firma bestond uit de Petronella, een 500 pk sterke bovenboot met een buis van Rupelmonde, en de benedenboot Lerna, uitgevoerd met een zoutwater-condenser. Gedurende de eerste oorlogsjaren lag zijn interesse bij het Dordtse en bij sleepboten. In 1943 kreeg zijn studie een serieus begin op het internaat in Oudenbosch. ‘Op Dolle Dinsdag werden we naar huis gestuurd.’ Negentien jaar oud, met Mulo A/B typen op zak en klaargestoomd voor het bedrijfsleven liep hij in Oudenbosch uiteindelijk de poort uit. Zijn vader bewoog hem om als matroos en stoker op de Lerna te gaan varen. Virant uit Puttershoek was de kapitein en leerde hem het vak. Inmiddels hield hij de ss Speculant van Tijssen in de gaten en hij zag kans om diens dochter Christel “voor het leven op sleeptouw te nemen”. ‘In 1955 kwamen we met de 300 pk sterke motorsleepboot Gerard Constance, gebouwd bij Van der Belt te West Graftdijk, in de vaart. We hebben er samen met een machinist en matroos tot ’62 mee gevaren. In één jaar vijftig retourreizen naar de Ruhr en af en toe ging de reis naar Antwerpen of Gent. Wanneer we in Lobith voor anker lagen te klaren, pakte ik ’s morgens om vier uur de roeiboot om een paar uurtjes om tussen de krib te vissen.’ ‘Sleepboten hoorden bij de familie. Mijn grootvader sleepte voor de oorlog soms tien zalmschokkers de rivier op, om op hun eigen stek te vissen, de laatste bracht hij tot Bingen. Wanneer hij met een aantal lege klippers naar de Ruhr moest, kregen ze een gulden als er een zeiltje bij werd gezet.’ Grote ontwikkelingen De sleepvaart had zijn tijd gehad, sleep- en kanaalschepen werden omgebouwd, de Belgische vloot werd grotendeels gemotoriseerd. Dit was een signaal voor Gerard om bij het in 1939 opgerichte bevrachtingkantoor van zijn vader te gaan werken. De verdiensten waren mager; bijwerken voor de bevrachter Albert van Biesen was noodzaak. Zodra zijn vader zag dat het wat beter ging, stapte hij eruit. Ter versterking kwam Theo Heijmen in de zaak. Binnen korte tijd was Gommers de specialist voor erts, fosfaat en bauxiet naar de Beneden- Rijn, Moezel en kanalen. Het was een tijd van grote ontwikkelingen; de radar deed zijn intrede; afgekeken van de Mississippi-duwvaart verscheen de Wässerbuffel op de rivier. Van Ommeren hing tweemaal tweeduizend ton achter de Aquatania in de mist! Klarenaar (met de duwboot Irmgard achter zijn bak), Damco, Haniel, Rhenus en maatschappijen namen de scheepvaart op sleeptouw. De bevrachting groeide daarin mee. Gerards zoon Willy kwam bij de firma en ging nooit meer weg. Hij heeft de drive van een duwboot. Meestal een uurtje vroeger beginnen en altijd aanwezig als het belangrijk is. Voor Veerhaven had Gommers een aantal schepen in de continudienst varen met erts naar het Ruhrgebied. Ook bevrachtte hij schepen van onder andere Mannesman, Krupp, Oudkerk en Lehnkering. ‘s Morgens om zeven uur de positie van de schepen doornemen met de Veerhaven-coördinatie, om tien uur werden de los- en laadplaats bepaald. Als het licht allang uit was op de beurs, werden bij een schemerlamp de charters geschreven, laat thuis; het hoorde er allemaal bij. Geen spijt De grote blokkade, Granaria en de Noord-Zuidaffaire hadden een enorme invloed op de sfeer; de spanning was vaak om te snijden. ’s Zomers, met weinig werk en een beurs vol mensen, droop de nicotine van de ramen. Tijdens de lunch een biertje drinken in de koffiekamer liep weleens uit de hand: tegen vieren belde een directeur van een scheepvaartkantoor dan naar zijn secretaresse met de mededeling: ‘Stof mijn bureau maar af, ik kom vandaag niet meer.’ De stijl van werken vereiste Gommers voer op de Lerna, de eerste boot van zijn vader. (foto privébezit familie Gommers) Hij hield de ss Speculant van Tijssen in de gaten en zag kans om diens dochter Christel “voor het leven op sleeptouw te nemen”. (foto privébezit familie Gommers) Gerard en Christel Gommers genieten van het decor van duizend jaar Dordrecht. (foto Johan de Witte) een goede conditie, het werden dikwijls overuren. Van de beslissing om definitief zijn bureau op te ruimen en naar huis te gaan, heeft Gommers nooit spijt gehad. Gommers Bevrachtingen telt zes bonafide medewerkers, onder wie Willy, die de intentie in bevrachting van zijn grootvader continueert. Als Christel en Gerard achterom kijken, naar hun trouwdag ✁ in Delfshaven, het begin op de sleepboot Lerna, 32 jaar bevrachting, het leven aan de rivier met het decor van duizend jaar Dordrecht, survivalreizen naar afgelegen en ruige natuurgebieden om te vissen...dan constateren ze: het leven was spannend, interessant, mooi met de kinderen en zeker nooit saai! Gerard Gommers bedankt opdrachtgevers en scheepvaartondernemers voor het vertrouwen. Bestel nu het Binnenvaartspel ❑ ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

De Binnenvaartkrant